اروپا مقصد محبوب خودروهای برقی چینی می‌شود
فرصتی کم نظیر برای خودروسازان چینی منتشر شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
علامت جایگاه شارژ خودرو برقی

بسیاری از کارشناسان و دیپلمات‌های کشورهای اروپایی، قاره سبز را مقصدی محبوب برای خودروهای برقی چین می‌دانند.

به گزارش خودروم، بسیاری از کارشناسان و دیپلمات‌های گوناگون در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی تجارت خدمات چین، قاره اروپا یعنی زادگاه وسایل نقلیه مدرن امروزی را محبوب‌ترین مقصد خودروهای برقی چینی نامیده‌اند؛ زیرا خودروسازان سرزمین اژدها تلاش‌های قابل توجهی در جهت بهبود کیفیت و صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر انجام داده‌اند.

براساس آمار انجمن خودروسازان چین، این کشور در سال 2021 نزدیک به 2 میلیون خودرو صادر کرده است. ژائو زیژونگ(Zhao Zizhong)، رئیس اکونومیک دیلی می‌گوید که این تعداد شامل حدود 500 هزار دستگاه وسایل حمل و نقل عمومی پاک بوده که بیش از نیمی از آنها به کشورهای اروپایی صادر شده‌اند. ژائو در همایش بازار سرمایه خودرو 2022 عنوان کرد که در عصر حاضر بکارگیری خودروهای بنزینی غیرقابل تصور است.

انجمن خودروسازان چین با حمایت Securities Daily و همکاری انجمن‌های فنی و اقتصادی چین و اروپا، در نمایشگاه بین‌المللی تجارت خدمات چین در شهر پکن حضور داشت. در همین رابطه، چن جین‌گیو(Chen Jingyue)، معاون اجرایی و دبیرکل انجمن همکاری‌های فنی و اقتصادی چین و اروپا، این کشور را به دلیل رقابتی بودن بازار آن در رابطه با موتورهای الکتریکی، باتری‌ها و سایر سامانه‌های کلیدی، در حال رشد دانسته و از آن به عنوان قدرتی در بخش تولید خودروهای NEV یاد کرده است.

خودروی الکتریکی چینی

به گفته جین‌گیو، حجم بازار خودرویی اروپا و سیاست‌های دولت‌های غربی برای حذف تدریجی خودروهای احتراقی، فرصتی بی‌نظیر برای خودروسازان چینی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه در سال گذشته فروش NEVها در اروپا به 2,3 میلیون دستگاه رسید که این رقم 19 درصد از کل فروش خودرو در قاره سبز را به خود اختصاص می‌داد. علاوه بر این در ماه جولای، اتحادیه اروپا پیشنهادی در رابطه با توقف فروش خودروها و وسایل نقلیه تجاری با پیشرانه احتراقی در سال 2035 را مطرح کرد و بر اساس این طرح از آن زمان به بعد باید محصولات پاک در اروپا به فروش برسند.

پیتر دیک(Peter Deak)، معاون امور اقتصادی و تجارت سفارت مجارستان در پکن، اکنون را بهترین زمان ورود خودروهای برقی چین به بازار اروپا را می‌داند. او گمان می‌کند که در سال 2030 حدود 40 یا 50 درصد خودروهای جدید فروخته شده در اروپا، محصولات NEV باشند که این اعداد به معنای وجود بازاری مناسب برای فروش 8 تا 9 میلیون خودروی الکتریکی در سال است. با توجه به این موضوع که معمولاً 3 تا 5 سال زمان می‌برد که اروپایی‌ها به خودروهای جدید عادت کنند؛ چینی‌ها باید سریع تر وارد بازار قاره سبز شوند.

هم اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های چینی در حال ورود به بازار اروپا هستند. کاتل 7,31 میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه باتری 100 گیگاوات ساعتی در دبرسن واقع در شرق مجارستان سرمایه‌گذاری می‌کند. پس از موافقت با پروژه عظیم کاتل، ساخت کارخانه دبرسن در قلب اروپا تا اواخر امسال آغاز می‌شود. این کارخانه شرکت کاتل را به مشتریان کلیدی خود مانند مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن نزدیک می‌کند و به بخشی از نیاز آنها برای تأمین باتری در بازار اروپا پاسخ خواهد داد.

همچنین انتظار می‌رود که کارخانه خودروساز چینی نیو (NIO) تا یک ماه آینده در مجارستان به بهره‌برداری برسد و محصولات برقی آن از جمله ایستگاه‌های تعویض باتری در قاره سبز نصب شود. نیو در سال 2021 وارد بازار اروپا شد و در کشور نروژ اولین ایستگاه تعویض باتری خود را نصب کرد. این شرکت در نیمه دوم سال جاری، محصولات و خدمات یکپارچه خود را در کشورهای آلمان، هلند، سوئد و دانمارک عرضه می‌کند.

گائو پنگ(Gao Peng)، معاون تجاری سفارت نروژ در چین می‌گوید که این کشور تا سال 2025 فروش خودروهای احتراقی را ممنوع می‌کند تا تقاضا برای خرید خودروهای برقی بیشتر شود. به گفته او، نروژ برای اسزندگان چینی خودروهای برقی مانند دروازه ورود به بازار اروپا است. به گفته او در اختیار داشتن یک استراتژی مناسب و بلند مدت برای استقرار شرکت‌های چینی در خارج از این کشور بسیار مهم است. پنک می‌گوید که آمدن به بازار اروپا آسان است؛ اما زنده ماندن این گونه نیست و با این وجود چشم‌انداز بسیار روشنی وجود دارد.

دسته بندی ها: تازه ها منتخب
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.