
نیو NIO اولین کارخانه اروپایی خود را به منظور ساخت ایستگاه تعویض باتری در مجارستان خواهد ساخت.
به گزارش خودروم، خودروساز چینی نیو در آخرین بیانیه مطبوعاتی خود تأیید کرد که در حال برنامهریزی بر روی اولین کارخانه خارجی خود در قاره اروپا است. کارخانه جدید نیو به عنوان مرکز تولید، خدمات و تحقیق و توسعه پیرامون محصولات برقی برند NIO عمل میکند. این کارخانه که در مجارستان ساخته میشود؛ تجهیزات مرتبط به ایستگاههای تعویض باتری نیو را تولید کرده و به این شرکت چینی برای ورود به بازارهای مختلف اروپایی کمک خواهد کرد.
پیش از این شایعات زیادی پیرامون ساخت کارخانههای نیو در کشورهای مختلف منتشر شده بود. برخی از رسانهها گزارشهایی مبنی بر ساخت کارخانهجات نیو در ایالاتمتحده آمریکا منتشر کردند؛ اما نیو هیچگاه گزارشهای مزبور را تأیید نکرد. ولی اکنون رسماً زمان رونمایی از پروژه ساخت کارخانه نیو در خارج از مرزهای چین فرا رسیده و حالا اولین کارخانه خارجی نیو در کشوری اروپایی فعالیت خواهد کرد. پروژه خاص نیو در اروپا بزودی با راهاندازی فاز نخست کارخانه اروپایی این شرکت در ماه سپتامبر سال جاری آغاز میشود.
اولین کارخانه خارجی نیو
پیتر سیارتو(Szijjártó Péter)، وزیر امورخارجه و تجارت مجارستان به همراه هوی ژانگ(Hui Zhang)، نایب رئیس دفتر اروپایی نیو، اطلاعاتی در مورد کارخانه جدید این شرکت چینی منتشر کردهاند. به گفته آنها کارخانه مزبور با سرمایهگذاری نیو در منطقهای به نام Pest megye تأسیس شده و حدود 10 هزار متر مربع وسعت دارد. همان گونه که بیان شد؛ از این کارخانه به عنوان مرکز تولید، خدمات و تحقیق و توسعه محصولات برقی نیو در اروپا استفاده میشود و تجارت اصلی آن شامل ساخت و ارائه خدمات پس از فروش ایستگاههای تعویض باتری و آموزش نیرو، تحقیق و توسعه خواهد بود. بنابراین اولین کارخانه نیو در خارج از چین، خودرو تولید نمیکند؛ بلکه فعلاً ایستگاههای تعویض باتری در کارخانه مجارستان نیو ساخته میشود. همچنین کارخانه جدید نیو به این شرکت برای توسعه و گسترش نفوذ آن در بازارهای اروپایی مانند آلمان، هلند و دانمارک کمک میکند.
در حال حاضر اکثر ایستگاههای تعویض باتری نیو در چین قرار داشته و این شرکت 1,039 ایستگاه در سرزمین مادری خود بنا کرده است. علاوه بر این نیو بیش از 10 هزار نازل شارژ خودروهای الکتریکی در چین نصب کرده و حالا هدف اصلی آن تأسیس 4 هزار ایستگاه باتری در سراسر جهان تا پایان سال 2025 است. پیش از این نیز نیو عنوان کرده بود که تا پایان سال 2025 چند صد ایستگاه تعویض باتری در اروپا خواهد ساخت. البته زیرساختهای محیطی در اروپا با کشور چین بسیار متفاوت بوده و ساخت چنین ایستگاههایی در قاره سبز ریسک بزرگی است. به همین خاطر تاکنون نیو تنها موفق به راهاندازی دو ایستگاه تعویض باتری در نروژ شده و هنوز نم دانیم که استراتژی این خودروساز در بازار اتحادیه اروپا و نحوه ارائه این ایستگاهها در اتحادیه مزبور چگونه خواهد بود.
کارخانه جدید نیو در 20 کیلومتری بوداپست قرار دارد و این خودروساز چینی 15,3 میلیون دلار برای ساخت آن هزینه میکند. در مقابل دولت مجارستان نیز حدود 4 میلیون یورو معافیت و یارانه سرمایهگذاری به نیو اختصاص خواهد داد. به گفته هوی ژانگ، نایب رئیس دفتر اروپایی NIO، اولین ایستگاه تعویض باتری نیو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی از خط تولید خارج میشود. پیش از این نیو با خودروی ES8 وارد نروژ شده بود و در سال 2021 محصولات و امکاناتی مانند NIO House، Power Swap و… را در آن کشور عرضه کرد و اکنون چین میخواهد با ورود به بازار آلمان، نفوذ خود در سایر کشورهای اتحادیه اروپا را آسانتر کند. اولین مدل نیود در آلمان سدان برقی ET7 خواهد بود.