چرا چینی‌ها در بازار خودروهای الکتریکی اروپا موفق می‌شوند؟
افزایش حضور خودروسازان چینی در اروپا منتشر شده در ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۷

خودروسازان چینی با عرضه محصولات ارزان قیمت در بازار خودروهای الکتریکی اروپا حاضر شده و احتمال موفقیت آنها در اروپا بسیار زیاد است.

به گزارش خودروم، برنامه‌های بلند مدت چینی‌ها برای تسخیر بازار خودروهای الکتریکی اروپا هنوز در ابتدای راه بوده و عملاً تاکنون اتفاق خاصی نیوفتاده است؛ اما آنها مرموزانه در حال جمع‌آوری قدرت و پیشروی بیشتر در بازار اروپا هستند و به همین خاطر باید آنها را زیر نظر قرار داد. روند رو به رشد حضور چینی‌ها در بازار خودروهای الکتریکی اروپا زمانی افزایش خواهد یافت که آنها برای حضور قدرتمندتر در این قاره با مجموعه‌ای از تولیدات ارزان نظر مشتریان را جلب کنند. چیزی که خودروسازان اروپایی خطر آن را درک نکرده و از تولید چنین خودروهایی غافل بوده‌اند. اما چرا خودروهای چینی در اروپا موفق می‌شوند؟

براساس تحقیقات منتشر شده اکنون ام جی ZS برقی به عنوان یک محصول چینی و شاسی‌بلندی کامپکت با فروش 11,200 دستگاهی، جزء 10 خودروی پرفروش الکتریکی بازار اروپای غربی در 4 ماه اول سال 2022 بود. این در حالی است که ام‌جی فعلاً خودروهای خود را در ایالات‌متحده آمریکا نمی‌فروشد. این شرکت از سال 2007 تحت مالکیت گروه سایک قرار دارد؛ اما خریداران با اطمینان به برند بریتانیایی ام‌جی محصولات آن را خریداری کرده و از رانندگی لذت می‌برند. ضمن اینکه خودرویی همانند ام‌جی ZS الکتریکی به دلیل کیفیت مناسب، تجهیزات بروز و بدنه‌ای مستحکم با 7 سال یا 130 هزار کیلومتر گارانتی عرضه شده و این موضوع باعث تحسین برند ام‌جی شده است. از آن گذشته قیمت خودروی مزبور در بازار اروپا بسیار رقابتی بوده و خریداران می‌توانند با پرداخت 10,450 دلار آن را خریداری کنند.

در حال حاضر تعداد کمی از خودروهای الکتریکی در اروپا به فروش می‌رسند و خودروهای چینی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما خودروسازان چینی در پشت پرده اقدامات زیادی انجام می‌دهند و به عنوان نمونه هلدینگ ژجیانگ جیلی به رهبری اریک لی توسعه فروش محصولات خود در اروپا را به عنوان هدفی مشخص دنبال می‌کند. جیلی اکنون مالک ولوو بوده و سازنده خودروهای الکتریکی لینک اند کو و پولستار است. همچنین جیلی در بخش خودروهای اسپرت اروپایی نیز سرمایه‌گذاری کرده و اکنون به عنوان مالک برند لوتوس شناخته می‌شود. جیلی پای خود را فراتر گذاشته و شرکت سازنده تاکسی‌های لندن را نیز خریداری کرد. اکنون این شرکت مالک 10 درصد از سهام مرسدس بنز بوده و هنوز هم به جاه‌طلبی های خود ادامه می‌دهد.

سایر برندهای چینی از جمله اکسپنگ، نیو و بی‌وای‌دی هم خود را برای حضوری قدرتمند در بازار اروپا آماده می‌کنند. به گفته نشریه اشمیت، بیش از 15 درصد فروش خودروهای الکتریکی اروپایی با حجم 1,2 میلیون دستگاه در چین انجام شده که عمده این مقدار شامل تسلا مدل 3s و Ys، داچیا اسپرینگ و بی‌ام‌و iX3 است. داچیا زیر مجموعه رنو است و می‌خواهد در سال 2022 حدود 90 هزار خودروی الکتریکی بفروشد و سهم خود از بازار فروش خودروهای الکتریکی را به 6 درصد برساند.

ایوانا دلوسکا، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت SPEAR Invest انتظار دارد که میزان فروش خودروهای الکتریکی چینی در نیمه دوم سال 2022 سرعت بگیرد؛ چون چینی‌ها با توانایی‌های زیاد خود در زمینه کاهش هزینه‌ها، خودروسازان اروپایی را تهدید می‌کنند. در واقع نکته‌ای که اغلب در رابطه با خودروسازان چینی دست کم گرفته می‌شود؛ توانایی انبوه‌سازی و فعالیت آنها در بازاری به بزرگی چین و دو برابر اروپا است! به همین خاطر هم هزینه تولید در چین بسیار پایین بوده و شرکت‌ها با دسترسی سریع‌تر به فناوری‌های روز، زودتر به سوددهی می‌رسند. بنابراین برخی از خودروسازان معتبر و مدل‌های اصلی خودروهای چینی به جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها مجهز بوده و مانند کمپانی نیو رشد بسیار سریعی را تجربه می‌کنند. البته به گفته کارشناسان شرکت‌هایی مثل نیو و اکسپنگ هوز به پتانسیل‌های واقعی خود نرسیده‌اند.

گریت وال موتورز هم به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در چین با برندهای WEY و اورا وارد بازار اروپا می‌شود و با توجه به شرایط بازار اروپا؛ توانایی تولید حجمی خودرو توسط چینی‌ها را باید برگ برنده آنها دانست؛ زیرا شرکت‌های اروپایی و سازنده خودروهای برقی در تعیین قیمت و پیش فروش محصولات خود همیشه با مشکل مواجه بوده و قادر به تولید خودرو براساس حجم سفارش نیستند.

از طرفی مقررات اتحادیه اروپا برای کمک به تولیدکنندگان قاره سبز در فروش مدل‌های گران قیمت و با سوددهی بالا طراحی شده و وسایل نقلیه برقی گران قیمت را از جریمه‌های مالی در امان نگاه داشته است. تاکنون عمده خودروهای الکتریکی فروخته شده در اروپا شامل مدل‌های گران قیمت و بسیار لوکس بوده‌اند و برای به بار نشستن انقلاب خودروهای الکتریکی، باید به تولید انبوه توجه بیشتری کرد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران اروپایی نگران خودروهای الکتریکی کوچک چینی و استقبال از آنها در اروپا هستند.

علاوه بر این محصولات چینی علی‌رغم محدویت تعرفه 10 تا 20 درصدی، قیمت کمتری نسبت به نمونه‌های اروپایی دارند. دقیقاً به همین علت ما معتقد هستیم که خودروهای برقی چینی عملکرد خوبی در اروپا خواهند داشت و محصولات چینی با قیمت‌های بسیار جذاب و ارائه امکاناتی بسیار رقباتی وارد بازار اروپا می‌شوند. به عنوان نمونه اکسپنگ سطح پایین بازار اروپا را هدف قرار داده و سدان P5 را با قیمت 25 هزار دلار در نروژ، دانمارک، سوئد و هلند به فروش می‌رساند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.