بررسی آریزو ۶ جی تی ؛ یک فونیکس دیگر
برای جوانان منتشر شده در ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰
آریزو 6 جی تی

آریزو ۶ جی تی بزودی توسط مدیران خودرو و با برند فونیکس وارد بازار می‌شود. به همین بهانه نگاهی به آن می‌اندازیم و این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش خودروم، تقریباً چری و زیر مجموعه‌های فعلی آن بازار خودروی ایران را تسخیر نموده و اکنون سهم عمده خودروهای وارداتی را به خود اختصاص می‌دهد. اما جاه‌طلبی این خودروساز چینی پایان پذیر نیست و برند لوکس بازوی اجرایی چری در ایران، یعنی فونیکس از شرکت مدیران خودرو تصمیم به عرضه آریزو ۶ جی تی گرفته است. این خودرو بی سر و صدا در برخی از نمایندگی‌های فونیکس و مدیران خودرو حضور دارد و پس از معرفی رسمی، عرضه آن آغاز خواهد شد. به همین بهانه در این محتوا به بررسی آریزو ۶ جی تی می‌پردازیم.

آریزو 6 جی تی

ابعاد و اوزان آریزو ۶ جی تی

آریزو 6 جی تی

آریزو ۶ جی تی نسبت به نسخه معمولی از نظر اندازه تفاوت قابل ذکری ندارد. این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۷۱۰، ۱,۸۲۹ و ۱,۴۹۰ میلی‌متر ابعاد دارد. فاصله محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متر بوده و بین چرخ‌های محور جلو و عقب نیز به ترتیب ۱,۵۶۱ و ۱,۵۵۴ میلی‌متر فاصله را شاهد هستیم. زاویه ورود و خروج این خودروی پنج نفره نیز به ترتیب ۱۴ و ۱۵ درجه است. گنجایش باک سوخت و صندوق عقب آریزو  6 GT نیز به ترتیب ۴۸ و ۵۷۰ لیتر خواهد بود. وزن ناخالص این خودرو در تمام نسخه‌ها ۱,۳۴۴ کیلوگرم بوده و وزن ناخالص ۱,۷۳۷ یا ۱۷۲۹, کیلوگرم است.

طراحی بدنه فونیکس آریزو ۶ جی تی

این خودرو را باید در اصل همان آریزو ۶ پرو یا آریزو ۵ حاضر در بازار چین دانست. ظاهراً چری برای عقب نماندن از رقبای این سدان متوسط تصمیم گرفت که کمی دست به روی آن بکشد و خودرویی به ظاهر جدید با ظاهری اسپرت را وارد بازار کند. به همین خاطر در جلو از یک جلوپنجره X شکل با توری‌های ایکس مانند استفاده می‌شود. چراغ‌های جلوی متفاوت این خودرو نیز ظاهری هماهنگ با جلوپنجره داشته و به طور کلی خودروی اسپرت را شاهد هستیم. البته باید به قرارگیری لوگوی GT بر روی جلوپنجره اشاره کنیم.

آریزو 6 جی تی

در بخش کناری اتفاق خاصی را شاهد نیستیم و تفاوت قابل ذکری با نسخه معمولی نخواهید دید. متأسفانه بخش انتهایی خودرو نیز تفاوت شایان ذکری با مدل فعلی و معمولی ندارد. در این قسمت از چراغ‌هایی متصل با گرافیکی مشکی برای جوان‌پسند کردن خودرو استفاده می‌شود. چهار خروجی اگزوز بر روی سپر هم وجود دارد. ولی تمام خروجی‌های مزبور فیک بوده و این خودرو تنها یک خروجی اگزوز معمولی در سمت چپ خود دارد. به غیر از این موارد می‌توان به انتن کوسه‌ای، رینگ‌های ۱۶ یا ۱۷ اینچی فورج دو رنگ آلومینیومی و… نیز اشاره کرد.

طراحی داخل آریزو ۶ جی تی

طراحی محیط داخلی این خودرو سعی در تکرار ظاهر جوان‌پسند بیرونی خود دارد. ضمن اینکه خوشبختانه کابین و داشبورد آن تفاوت‌هایی با نسخه معمولی و پرو این خودرو در بازار ایران داشته و همین موضوع جای امیدواری فراوانی است. نخستین مورد قابل ذکر در رابطه با کابین به استفاده از عناصر قرمز یا نارنجی رنگ بر روی فرمان سه پره، رو دری‌ها، داشبورد و کنسول میانی برمی‌گردد. ضمن اینکه دوخت پوشش چرمی صندلی و فرمان نیز نارنجی رنگ است.

آریزو 6 جی تی

دو جا لیوانی، دسته دنده الکترونیکی، دکمه‌هایی مانند اتوهُلد، ترمز پارک برقی، یک شارژ بی‌سیم تلفن همراه و غربیلکی برای انتخاب حالت رانندگی بر روی کنسول میانی وجود دارند. دکه‌های روی فرمان نیز تزئیناتی پیانویی داشته و دکمه استارت با تم نارنجی و تزئین الماسی شکل خود نمایی می‌کند. بخش‌هایی از داشبورد از جنس پلاستیک نرم و چرم مصنوعی بوده و آنها را نیز با رنگ نارنجی تزئین کرده‌اند. حتی اهرم مکانیکی موجود بر روی دریچه‌های تهویه نیز نارنجی رنگ است. در بخش میانی و در کنار قاب بزرگ مانیتورهای دوگانه نیز از پوششی شبیه به فیبر کربن استفاده می‌شود. این پوشش کربنی برای تزئین رو درها نیز به کار می‌رود. بخش عمده داشبورد را پلاستیک خشک شامل می‌شود.

ردیف عقب

arizzo 6 gt

در عقب چیز خاص و قابل ذکری به غیر از وجود دو خروجی تهویه مطبوع و فضای پای مناسب وجود ندارد. ضمن اینکه امکانان خواباندن صندلی‌های ردیف عقب را دارید. به غیر از این موارد باید به صندلی‌های برقی راننده و سرنشین اشاره کرد. البته در نسخه‌های پایه خبری از صندلی برقی برای سرنشین جلو نیست. همین اتفاق در رابطه با گرمکن و سردکن نیز می‌افتند و شاهد حذف برخی از آپشن‌های مزبور در تریم‌های پایه هستیم. فعلاً نمی‌دانیم که مدیران خودرو چه سطحی را وارد بازار می‌کند. اما به احتمال زیاد ما با فول‌ترین نسخه مواجه خواهیم بود و جای نگرانی وجود ندارد.

مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی

در حال حاضر این خودرو را می‌توان با دو مشخصات فنی متفاوت در بازار چین خریداری نمود. نسخه اول موتور ۱,۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر با کد SQRE4T15C دارد. پیشرانه مزبور ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و نیرو را توسط گیربکس ۹ سرعته CVT به محور جلو منتقل خواهد کرد. نسخه دوم موتوری ۱,۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با کد SQRF4J16C در اختیار دارد. پیشرانه مزبور نیز ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. در حال حاضر نمی‌دانیم که آریزو ۶ جی تی با کدام موتور وارد بازار ایران می‌شود.

ولی با توجه به یکسان بودن مشخصات فنی نسخه دوم با فیدلیتی پرستیژ، تیگو ۸ پرو و فونیکس FX احتمالاً از موتور ۱.۶ لیتر با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته مرطوب وارد بازار خواهد شد. ضمن اینکه هر دو پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و میزان مصرف سوخت آنها به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت به ترتیب ۷,۱ و ۶,۶ لیتر است. حداکثر سرعت نیز ۲۱۰ و ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. سیستم تعلیق در جلو و عقب نیز از نوع مک فرسون و Torsion Beam بوده و به همین خاطر کیفیت سواری در حد و اندازه نمونه پرو موجود از آریزو ۶ در ایران است.

امکانات رفاهی و ایمنی

آریزو 6 GT از نظر امکانات رفاهی در فول‌ترین نسخه دارای سه حالت رانندگی نورمال، اقتصادی و اسپرت، دوربین ۳۶۰ درجه، اتوهُلد، ترمز پارک برقی، ناوبری ماهواره‌ای، چراغ جلو اتوماتیک، ایزوفیکس، سنسور باران و نور، سامانه کنترلی مبنی بر تشخیص صدا، جلو آمپر دیجیتالی ۱۰,۲۵ اینچی، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، نمایشگر مرکزی ۱۰,۲۵ اینچی، تهویه مطبوع، سامانه کنترل کیفیت AQS هوا، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و… است.

فرمان آریزو ۶ جی تی

از نظر ایمنی نیز ۶ کیسه هوا، سنسور دنده عقب، نسل سوم حسگر هوشمند PEPS، کروز کنترل طبیقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمز اضطراری اتوماتیک، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حفظ خودرو در بین خطوط، فرمان برقی، حسگر نظارت بر خستگی راننده، سامانه جلوگیری از برخورد با جلو، سیستم SOS، سامانه سنجش باد تایرها و… در فول‌ترین نسخه این خودرو وجود دارند.

نام خودروآریزو ۶ جی تی
کشور سازندهچین
شرکت سازندهچری
تاریخ عرضه در چینمارس ۲۰۲۳
مونتاژ و عرضه در ایرانمدیران خودرو / فونیکس
موتور(دو نسخه متفاوت)۱,۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر
۱,۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ
قدرت و گشتاورنسخه اول: ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن‌متر
نسخه دوم: ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن‌متر
جعبه دنده ۹ سرعته CVT یا دوکلاچه ۷ سرعته مرطوب
استاندارد آلایندگییورو ۶
تعلیق جلو و عقبمک فرسون و تورشن بیم
ابعاد ۴,۷۱۰، ۱,۸۲۹ و ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری۲,۶۷۰ میلی‌متر

قیمت و زمان عرضه

آریزو 6 جی تی

فونیکس آریزو ۶ جی تی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ وارد بازار می‌شود. اما ظاهراً مدیران خودرو و چری قصدی مبنی بر تولید انبوه این خودرو ندارند. ضمن اینکه احتمالاً قیمت آن نزدیک به ۱ میلیارد و ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان باشد. رقیب این خودرو در بازار ایران محصولی همچون KMC J7 است. ولی در بازار چین شاهد رقابت این خودرو با چانگان یونی وی و ام جی ۶ هستیم. این خودرو در بازار چین با قیمت ۸۰ تا ۱۰۹ هزار یوان عرضه می‌شود. ولی چری برای مشتریان چینی و جلب نظر آنها گارانتی مادام‌العمر موتور، هدینه نقدی و سایر جوایز را در نظر گرفته است. حالا باید دید که آیا این خودرو در بازار ایران مشتریانی خواهد داشت یا خیر؟ نظر شما در رابطه با آیزو ۶ جی تی چیست؟

آریزو ۶ جی تی با چه موتوری در ایران عرضه می‌شود؟

احتمالاً از موتوری ۱,۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با کد SQRF4J16C استفاده می‌کند. پیشرانه مزبور نیز ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. برای انتقال قدرت به محور جلو از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته مرطوب استفاده می‌شود.

قمیمت فونیکس آریزو 6 GT چه‌قدر است؟

در حال حاضر قیمت این خودرو مشخص نیست. اما در چین می‌توان آن را به ارزش ۸۰ تا ۱۰۹ هزار یوان خریداری نمود.

1 دیدگاه

  1. HTF گفت:

    سلام من تازه با «خودروم» آشنا شدم (:
    ای کاش به طور واضح به کلاه برداری مدیران خودرو و استفاده از نام آریزو ۶gt به جای آریزو ۵gt اشاره میشد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.