از صفر تا 100 !

بررسی جامع KMC J7 ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۴۷
بررسی جامع KMC J7 ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت
سدان KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد و آیا می‌توان به عنوان یک خودروی خوب و با ارزش بر روی آن حساب کرد؟ برای پاسخ به پرسش مزبور در ادامه با بررسی جامع KMC J7 همراه باشید.

به گزارش خودروم، کرمان موتور حالا با مدل KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) در صدر اخبار خودرویی قرار دارد؛ اما این شرکت از زمان آغاز فعالیت خود تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را پُشت سر گذاشته است. زمانی این شرکت مشغول مونتاژ دوو سیلو بود که پس از اعلام ورشکستگی و خرید آن توسط آمریکایی‌ها، کرمان موتور ناچار به توقف مونتاژ محصول دوو در کشور شد. زمانی هم بود که کرمان موتور محصولی مانند فولکس واگن گُل را در کشور مونتاژ می‌کرد و افتخار همکاری با یکی از بهترین خودروسازان جهان را در کارنامه خود به ثبت رساند. اما شرایط سیاسی و اقتصادی کشور موجب شد که این خودروساز خصوصی مسیر دیگری را طی کند و از سر ناچاری و برای فرار از بحران به سراغ شرکایی از کشور چین رفت. چینی‌ها در آن زمان مثل امروز در صنعت خودروسازی پیشرفت‌های قابل توجهی نداشتند و شرکت‌های مختلف چینی برای جذب همراه و سرمایه‌گذار خارجی و همکاری با خودروسازان دیگر کشورها بدون توجه به محدودیت‌های سیاسی و… اعلام آمادگی می‌کردند.

KMC-J7/ کنار کی ام سی جی 7

کرمان موتور در بین تمام خودروسازان چینی ابتدا به سراغ لیفان رفت و سپس همکاری با جک را آغاز کرد. دو شرکت چینی خیلی زود با تولیدات خود از برزخ گمنامی در ایران خارج شدند و شرکت جک با محصولی مانند جک جی 5 آماری خیره‌کننده از خود به یادگار گذاشت. پس از چندی و تقریباً به شکل همزمان، لیفان و جک محصولات جدیدی مانند لیفان 820 یا جک S5 و S3 را وارد کشور کرده و از برنامه‌ریزی وسیع چینی‌ها برای گسترش حضور در بازار ایران صحبت شد. اما مشکلات مالی و ورشکستگی گریبان گیر شرکت لیفان شده و این کمپانی چینی به سرعت کشور ما را ترک کرد. از طرفی مزه برجام به دهان کرمان موتور شیرین بود و این شرکت شریکی مانند هیوندای را برای خود دست و پا کرد. هیوندای در کنار جک مونتاژ می‌شد و کار به جایی رسید که مقامات هیوندای نسبت به وجود برند جک معترض شده و کرمان موتور برنامه‌ریزی برای کنار گذاشتن و خداحافظی با آن را شروع کرد. اما دونالد ترامپ و نادیده گرفتن یک توافق سیاسی بین‌المللی توسط او، بازگشت تحریم‌ها را به دنبال داشت و هیوندای پس از مدت کوتاهی فعالیت در ایران، یکبار دیگر با کشور ما خداحافظی کرد. حالا کرمان موتور مانده بود و دو شرکت چینی که یکی از آنها در عالم ورشکستگی غوط‌‌ور شده و در سوی دیگر کمپانی جک که آرام و آهسته نظاره‌گر جدال کرمان موتور با مشکلات بود.

KMC-J7/ نیم رخ عقب از سمت چپ کی ام سی جی 7

کرمان موتور برای خروج از بحران به طور کامل با لیفان قطع همکاری کرد و تنها جک را برای ادامه همکاری در کنار خود نگاه داشت. جک هم به خوبی شرایط کرمان موتور را درک کرده و خودروهای جدید و متناسب با نیاز کرمان موتور را برای مونتاژ به ایران آورد و امروز شاهد مونتاژ نسخه فیس‌لیفت و بهبود یافته جک S5 و پیکاپ جک T8 هستیم. البته در این بین کرمان موتور تصمیم گرفت فقط مونتاژ نکند و بیشتر به مسئله داخلی‌سازی خودروهای مونتاژی و در نهایت تولید خودرو در سگمنت‌های مختلف فکر کند. به همین خاطر برند KMC را به وجود آورد و حتی حق استفاده از این نام تجاری بر روی خودروهای جک را خریداری کرد. اما بلند پروازی‌های جک ادامه پیدا کرد و ظاهراً این خودروساز خصوصی 100 درصد پلتفرم و قالب‌های مرتبط به خودروی جک جی 4 را خریداری کرده و می‌خواهد در کنار مونتاژ خودروهای برند جک، تولید خودرو با داخلی‌سازی 100 درصد را انجام دهد. البته کرمان موتور در کنار پروژه داخلی سازی جک جی 4 به فکر مونتاژ محصولات مختلف در بازار ایران بوده و برای رقابت با بهمن موتور، مدیران خودرو و… به خودروهای جدیدی احتیاج داشت و به همین خاطر هم پس از یک سال، بالاخره تست‌های فنی و تولید آزمایشی سهول A5 پلاس به اتمام رسید و این خودرو با نامKMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) و لوگوی جدید کرمان موتور راهی بازار شده است. اما این خودرو چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد و آیا می‌توان به عنوان یک خودروی خوب و با ارزش بر روی آن حساب کرد؟ برای پاسخ به پرسش مزبور در ادامه با بررسی جامع KMC J7 همراه باشید.

سهول یا سیهول از کجا آمد؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که سهول به عنوان برند و تولیدکننده اصلی سدان A5 پلاس یا همان KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) از کجا آمده و هدف از شکل‌گیری این برند چیست؟ در سال 2017 زمزمه‌های تلاش فولکس واگن برای توسعه حضور در بازار چین شنیده شد؛ اما این غول خودروساز آلمان با جوینت ونچر سایک-فولکس واگن شرایط ایده‌آلی در بازار چین داشت و واقعاً دلیلی برای شراکت با یک شرکت دیگر دیده نمی‌شد. اما ظاهراً منطقه وسیعی از چین تحت سلطه گروه خودروسازی جک بوده و این شرکت با توجه به توانمندی بالا در زیمنه ساخت خودروهای الکتریکی و برخورداری از یک شبکه فروش مناسب، توجه آلمانی‌ها را جلب کرد. از سوی دیگر جک هم نسبت به همکاری با فولکس واگن واکنش مثبتی نشان داد و بر روی به کارگیری دانش فنی و استفاده از تجربه فولکس واگن در صنعت خودروسازی حساب ویژه‌ای باز می‌کرد. به همین خاطر دو طرف پس از گفت‌وگوهای طولانی و با توجه به آینده خودروهای الکتریکی و گسترش به کارگیری آنها در کشور چین، در 24 آوریل سال 2018 یک شرکت مشترک تأسیس کردند. اما در این بین فولکس واگن مستقیماً وارد تجارت با جک نشد و به جای خود کمپانی سئات را به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های گروه بزرگ فولکس واگن شریک تجاری جک کرد.

KMC-J7/ عقب کی ام سی جی 7

شرکت جدید سهول نام گرفت و این نام برگرفته از کلمه SOL در زبان اسپانیایی به معنی خورشید بود. سهول اشاره مستقیم به ریشه‌های اسپانیایی این برند داشت و به برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید وسایل نقلیه پاک اشاره می‌کند. پس از چندی با توجه به لغو برخی محدودیت‌های دولت چین برای سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در بخش تولید مشترک خودروهای الکتریکی، گروه فولکس واگن مستقیماً وارد کارزار شد و در کنار سئات و جک قرار گرفت و این برند از سال 2020 مشغول تولید خودروهای مختلفی مانند سول X7، X4 و… شد. هم اکنون خودروی A5 پلاس یا KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 5) یکی از محصولات بروز برند سهول بوده و در بازار چین به فروش می‌رسد.

KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) از کجا می‌آید؟

KMC-J7/ نیم رخ عقب از سمت راست کی ام سی جی 7

سهول A5 پلاس یا KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) فیس لیفت مدل Jiayue A5 کمپانی جک است. خودروی مزبور توسط گیانکارلو کونسیلو، طراح سابق لانچیا و مازراتی طراحی شده بود؛ اما سهول تصمیم گرفت که با همکاری مهندسین جک و سئات ساختار آن را تغییر داده و به تعبیر خودشان، یک خودروی بروز و متفاوت را تولید کنند! حاصل تلاش مهندسان یادشده در نمایشگاه خودرو شانگهای 2021 معرفی شد و همزمان با معرفی سهول A5 پلاس، پیش فروش آن در بازار چین آغاز شد.

طراحی بیرونی

همان‌طور که بیان شد؛ KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) با ابعاد 4,780، 1,820 و 1,492 میلی‌متر در طول، عرض و ارتفاع و فاصله محوری 2,770 میلی‌تر و با وزن خالص 1,485 کیلوگرم، نسخه فیس لیفت جک A5 بوده و سهول در این خودرو سعی کرده است که از شمایلی اسپرت و مطابق با زبان طراحی اختصاصی محصولات خود استفاده کند و باید گفت که این برند تازه تأسیس تا حدودی موفق عمل کرده و اجزاء این خودرو از نظر طراحی بسیار منسجم به نظر می‌رسند. در جلو کاپوتی بزرگ و پهن را می‌بینیم که در دو طرف آن فرو رفتگی بسیار کمی وجود دارد و خطوط کناری کاپوت در بالای چراغ‌های جلو را جذب کرده و شمایلی یک دست و قابل قبول به وجود می‌آورد. ساختار جلو پنجره سه تکه بوده و پیشانی خودرو به سه قسمت مجزاء تقسیم می‌شود. قسمت فوقانی جلو پنجره کوچکی دارد که از سمت راست و چپ به وسیله کاسه چراغ‌ها احاطه شده و در بالای آن نیز نواری از لامپ‌های LED در امتداد لبه کاپوت کشیده شده و به چراغ‌ها می‌رسد. قسمت وسط و انتهایی جلو پنجره به واسطه ورودی‌های هوا و شمایل ذوزنقه‌ای شکل یکدیگر، از نظر ساختار هماهنگ هستند.

KMC-J7/ داشبورد کی ام سی جی 7

پروفیل کناری KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) شبیه به خودروهای کوپه به نظر می‌رسد. در قسمت زیرینِ درب‌ها، فرو رفتگی ظریف و زیبایی ایجاد شده و خط شخصیت از روی گلگیر جلو آغاز شده و هم راستا با دستگیره درب‌ها حرکت کرده و در نهایت به روی چراغ‌های عقب می‌سد. قوس سقف کمی تند به نظر می‌رسد و در انتها به طور کامل بر روی درب صندوق عقب سوار شده است. همچنین یک لچکی کوچک و نوارهای کرومی در انتهای ساختار سقف، نظر ما را به خود جلب کرده و در کنار آینه‌های جانبی دو رنگ، چهرۀ نسبتاً مناسبی را به وجود آورده است. علاوه بر این رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی با فینیش سیاه مات بسیار جذاب به نظر می‌رسند.

KMC-J7/ قسمتی از داشبورد کی ام سی جی 7

در عقب از چراغ‌های متصل به یکدیگر استفاده شده و خط شخصیت کناری خودرو با عبور از روی چراغ‌ها و قرارگیری بر روی صندوق عقب، یک اسپویلر بسیار ظریف را ایجاد کرده است. چراغ‌های عقب همچون همتایان خود در جلوی خودرو، گرافیک بسیار زیبایی داشته و در درون یک فرو رفتگی  قرار گرفته‌اند. سپر و جای پلاک عقب ساختاری مشابه، هماهنگ و یک تکه دارند و در درون فرو رفتگی‌های کناری قسمت عقب، شب رنگ قرمز رنگی قرار دارد. همچنین در قسمت عقب دو خروجی اگزوز کرومی واقعی قرار داشته و توسط یک فلاپ پلاستیکی مشکی رنگ با شمایلی زیبا احاطه می‌شوند.

طراحی داخلی

محیط کابین KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) اسپرت و بسیار زیبا است. داشبورد با ترکیبی از پلاستیک نرم، خشک، پوشش کروم و پارچه یا چرم پیش‌روی سرنشینان قرار دارد. فرمان چرمی با طرح مدرن D–CUT از راننده میزبانی کرده و در پشت آن نیز شاهد قرار گیری پدال شیفت‌های تعویض دنده هستیم. صفحه کیلومتر دیجیتالی با 3 حالت نمایش متفاوت گرافیکی پیش‌روی راننده قرار دارد و سرنشیان هم می‌توانند از نمایشگر 10.4 اینچی دیجیتالی مجهز به بلوتوث استفاده کنند. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع هوا در جلو ساختار بسیار زیبایی داشته و با استفاده از پوشش کروم تزئین شده‌اند. نور محیط داخلی کابین را می‌توان تغییر داد و از بین چند رنگ گوناگون یک مورد دلخواه را انتخاب کرد. دسته دنده از نوع خلبانی بوده و بسیار شکیل و زیبا است. صندلی‌ها اسپرت بوده و با استفاده از چرم و پارچه پوشیده شده‌اند. کنسول وسط از نوع شناور بوده و در قسمت زیرین آن می‌توان از دو پورت USB و یک خروجی برق 12 ولت استفاده کرد. همچنین بر روی کنسول مرکزی پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه وجود داشته و کنسول میانی به سردکن مجهز شده است.

KMC-J7/ صندلی های ردیف جلو کی ام سی جی 7

سرنشینان عقب فضای کافی و مناسبی برای نشستن دارند و در این قسمت یک زیر آرنجی چرمی از آنها میزبانی می‌کند. صندوق عقب فضای بسیار زیادی دارد و در صورت خواباندن صندلی‌های عقب بیش از 900 لیتر فضا برای ذخیره‌سازی بار ایجاد خواهد شد.

مشخصات فنی

KMC-J7/ موتور کی ام سی جی 7

KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) از موتوری توربوشارژ با حجم 1,5 لیتری و از نوع GDI یا پاشش سوخت مستقیم استفاده می‌کند. این پیشرانۀ 4 سیلندر و 16 سوپاپ، با حداکثر قدرت 172 اسب بخار با دور موتور 5,500 در دقیقه میزبان راننده خواهد بود و جعبه‌دنده‌ای 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه DCT نیروی تولیدی موتور را به محور جلو منتقل می‌کند. سیستم ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی بوده و فرمان برقی است. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند میله‌ای استفاده می‌شود. سواری KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) تا حدود زیادی نرم و روان به نظر می‌رسد و با وجود احساس خشکی خودرو در مسیرهای ناهوار، سیستم تعلیق به خوبی ضربات جاده را دفع می‌کند. فرمان‌پذیری کمی تیز خواهد بود؛ اما به لطف فرمان برقی بسیار قابل قبول و مناسب است. صدای موتور در دورهای بالا در داخل کابین احساس می‌شود؛ اما آزار دهنده نبوده و کاملاً با ذات اسپرت این خودرو مطابقت دارد. توربوشارژ تأخیر بسیار کمی دارد و به خوبی با جعبه‌دنده هماهنگ است؛ هر چند که جای بهبود عملکرد توربوشارژ و به کارگیری جعبه‌دنده‌ای با ضریب تعویض مناسب‌تر احساس می‌شود. در هر حال مشخصات ذکر شده قابل قبول هستند و از رانندگی با KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) قطعاً لذت خواهید بُرد و از سواری با یکی از قدرتمندترین سدان‌های چینی بازار ایران پشیمان نمی‌شود.

ایمنی

KMC-J7/ صفحه نمایش مرکزی کی ام سی جی 7

KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) از نظر ایمنی شرایط بسیار مطلوبی دارد و این خودرو به 6 کیسه هوا(سرنشینان، جلو، جانبی و پرده‌ای) سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری الکترونیکی، پایش فشار باد تایرها، ترمز کمکی هیدرولیکی، ترمز کمکی اضطراری، کنترل کشش، ترمز پارک برقی، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب، سنسور باران، قفل کودک، قفل مرکزی، ایزو فیکس، اتو هولد، ایموبلایزر، ABS و EBD مجهز شده است.

امکانات رفاهی

KMC-J7/ صندوق عقب کی ام سی جی 7

KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) دارای امکانات مختلفی از قبیل سانروف پانورامیک، شیشه بالابر با قابلیت تشخیص مانع، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، پاور ویندوز، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ LED، سیستم بدرقه و خوش آمدگویی چراغ‌های جلو و عقب، آنتن کوسه‌ای، کروز کنترل، 8 بلندگو و خروجی 12 ولت جلو و صندوق عقب، عایق حرارتی درب موتور و… مجهز بوده و بسیار مناسب به نظر می‌رسد؛ هر چند که نبود سیستم گرمکن و سردکن و فقدان تنظیم برقی صندلی‌ها واقعاً در این خودرو(نمونه تولیدی کرمان موتور) احساس می‌شود.

نتیجه

با بررسی جامع KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) مشخص شد که کرمان موتور می‌خواهد سدانی لوکس را برای رقابت با خودروهایی از قبیل چری یا فونیکس آریزو 6 پرو و بهمن رسپکت عرضه کند. مشخصات فنی و ظاهر مناسب و خاص این خودرو را باید از جمله نقاط مثبت آن دانست؛ اما در بحث امکانات تقریباً هم پای رقبا حرکت کرده و در برخی موارد قافیه را به آنها می‌بازد؛ ولی در کفه ترازو، وزن کیفیت و خدمات کرمان موتور بیشتر بوده و با کنار زدن مدیران خودرو، فقط رسپکت وگروه بهمن را در برابر خود خواهد دید که در برابر خودروی چینی و جدید گروه بهمن هم به خاطر مشخصات فنی بهتر و پیشرانه قدرتمند به پیروزی می‌رسد. این خودرو توسط کرمان موتور و با شش رنگ سفید، آبی، قرمز، سیاه، زرد و سبز زیتونی عرضه شده و هنوز قیمت آن مشخص نیست؛ ولی با توجه به اظهارات گوناگون رسانه‌ها و مدیران کرمان موتور، می‌توان قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان برای KMC J7 (کی‌ام‌سی جی 7) متصور شد.

 

تصاویر رسمی شرکت کرمان موتور از خودروی KMC J7:

 

تصاویر KMC J7: 

 

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.