بررسی ریسپکت بهمن موتور
محصول جدید بهمن موتور منتشر شده در ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۶
ریسپکت بهمن موتور

بهمن موتور به تازگی سدان ریسپکت را معرفی کرده و بزودی فروش یکی‌دیگر از محصولات جدید خود را آغاز می‌کند.

به گزارش خودروم، بهمن موتور اکنون از روزهای اوج خود و همکاری با شرکت‌هایی همچون مزدا و فاو دور است؛ اما سعی کرده با انتخاب‌های دقیق و بجایی همچون ریسپکت از میان محصولات خودروسازان چینی، جای خالی برندهای مطرح در بازار ایران را پُر کند و به همین خاطر هم با عرضه شاسی‌بلندهایی چون دیگنیتی و فیدلیتی توانست نظر خریداران خودرو در ایران را جلب کند و برای سایر رقبای خودروساز، از جمله شرکت‌های کرمان موتور و مدیران خودرو مشکل ساز شود. این شرکت اکنون ریسپکت عرضه می‌کند.

بعد از موفقیت دو شاسی بلند مزبور، بهمن موتور تصمیم گرفت که یک سدان را با امکانات و قابلیت‌های فراوان برای جذب مشتری بیشتر و رقابتی‌تر کردن سبد محصولات خود عرضه کند و به همین خاطر بعد از مذاکره با خودروسازان چینی، توانست نظر شرکتی به نام کووین اُتو (Cowin Auto) را جلب کرده و یکی از محصولات آن با نام ژوآندو را برای حضور در بازار ایران انتخاب کرد.

جلو ریسپکت بهمن موتور

بهمن موتور خیلی زود اقدامات نهایی را انجام داد و برای پذیرش راحت‌تر یک خودروی چینی دیگر در بازار ایران و جلب نظر خریداران ایرانی، از نام ریسپکت برای ژوآندو (Xuandu) استفاده کرد و سرانجام توانست این محصول را در نمایشگاه خودروی تهران 1401 به نمایش گذاشته و قول داخلی سازی بسیاری از قطعات آن را بدهد.اکنون ما به زمان عرضه و پیش فروش ریسپکت در ایران بسیار نزدیک هستیم و این فرصتی مناسب به ما می‌دهد که قبل از عرضه این محصول در بازار ایران، نگاهی به آن بی‌اندازیم و بیشتر با محصول جدید بهمن موتور آشنا شویم.

ژوآندو یا ریسپکت از کجا می آید؟

قبل از هر چیز بهتر است که نگاهی به شرکت کووین و سازنده اصلی خودروی ریسپکت بی‌اندازیم و ببینیم که این شرکت چینی چه فراز و فرودهایی را پشت سرگذاشته و اکنون در بازار چین از چه جایگاهی برخورد است. کووین در ابتدا اصلاً شرکت خودروسازی نبود؛ بلکه نامی برای مدل بازسازی شده چری فولوین قدیمی در سال 2003 بود که بعدها چری در سال 2009 تصمیم گرفت که از نام کووین برای تعدادی از محصولات خود استفاده کند و به این ترتیب کووین را به عنوان برندی از زیر مجموعه‌های خود معرفی کرد. از این زمان به بعد در ابتدا کووین وظیفه بازسازی و عرضه مجدد محصولات چری به بازار چین را برعهده گرفت و می‌توان گفت که هدف فعالیت کووین، بازگرداندن مدل‌های پرفروش چری به بازار با انجام تغییرات ظاهری و… بود. به همین دلیل هم خودروهایی مانند چری کووین 1، 2، 3 و… به عنوان جایگزین‌های QQ6، Fulwin، چری A5 و… عرضه شدند.

نمایی از ریسپکت بهمن موتور

چری در سال 2014 تصمیم گرفت که کووین را به یک شرکت مستقل و زیر مجموع تبدیل کند و نام کووین اُتو را برای آن برگزید. در آن زمان کووین هدفی جز جذب خریدارن جوان خودرو در شهرهای کوچک و بزرگ آسیایی با عرضه خودروهای ارزان قیمت نداشت و شش ماه پس از ورود به جریان خودروسازی مستقل، مدل ساب‌کامپکت C3 سدان و هاچبک C3R را عرضه کرد. در سال 2016 خطوط تولید خود را با هدف تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور گسترش داد و مدل X3 را عرضه کرد. در سال 2017 کووین موفق به عرضه مدل X5 شد و در سال 2020 و همزمان با معرفی خودرویی به نام شویجت (Showjet) به منظور جلوگیری از کاهش محبوبیت کووین، توانست مدل E5 را وارد بازار کند.

عقب ریسپکت بهمن موتور

در سال 2018 با وقوع تغییراتی در ساختار سهام چری، 50,5 درصد از سهام کووین به دو شرکت از شهر یِبین چین فروخته شد. با خرید کووین دفتر مرکزی آن به شهر یِبین انتقال یافت و از آن زمان به بعد این شرکت خودروسازی با همکاری چری در شهر یِبین و ووهو مشغول فعالیت است. تغییرات سهام در کووین اُتو هدف از تأسیس آن و باز گرداندن خودروهای پُرفروش چری به بازار را از یاد نبرد و این شرکت با پیشنهاد چری مدل آریزو 7 را که از سال 2013 تا 2019 تولید شده و حتی به روسیه هم صادر شده بود؛ احیا کرد و با نام جدید ژوآندو یا رسپکت راهی بازار شد. بنابراین رسپکت رفیق آریزو 7 بوده و مانند فیدلیتی با کمپانی چری در ارتباط است و در واقع با این اوصاف می‌توان بهمن موتور و مدیران خودرو را به چشم شرکای پیدا و پنهان چری در ایران دید.

طراحی بیرونی ریسپکت

ابعاد و جرم کلی ریسپکت در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,670، 1,825 و 1,483 میلی‌متر بوده و فاصله دو محور 2,700 میلی‌متر است. وزن این خودرو 1,409 کیلوگرم بوده و فاصله ریسپکت تا سطح زمین و بدون سرنشین 121 میلی‌متر است. این ابعاد و ارقام تا حدود زیادی نزدیک به چری آریزو 7 بوده و تنها به واسطه تغییرات ظاهری و فرم کلی بدنه، شاهد افزایش یا کاهش برخی از اعداد مزبور هستیم. اما ظاهر و چهره بیرونی ریسپکت به طور کلی با آریزو 7 متفاوت است. ریسپکت در جلو ظاهری تهاجمی و در عین حال خنثی دارد و از جلوپنجره دو تکه، ورودی‌های هوای کمانی شکل، چراغهای LED و… استفاده می‌کند.

نمایی از عقب ریسپکت بهمن موتور

در نمای کناری ریسپکت، شاهد عبور خطی با قوس کم از گلکیر تا درب صندوق و چراغ‌های عقب هستیم و در پایین درب‌ها نیز فرو رفتگی ظریفی ایجاد شده است. رینگ‌ها 17 اینچی آلومینیومی با طراحی پنج پره بوده و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ و جالبی دارند. طراحی قسمت عقب کمی جسورانه به نظر می‌آید و با وجود اشکال هندسی متناسب با سایر اجزاء خودرو، متاسفانه ساختاری عجیب و عضلانی را شاهد هستیم که شاید نظر بسیاری از خریدارن خودرو را جذب نکند؛ اما دو خروجی اگزوز، اسپویلری باریک برروی درب صندوق عقب و گرافیک زیبای چراغ‌ها را نباید نادیده گرفت و به طور کلی باید به ظاهر بیرونی ریسپکت بهمن موتور نمره مثبت داد. باید توجه داشت که این خودرو در رنگ‌های مشکی یاقوتی، آبی اطلسی، خاکستری گرافیکی، قرمز روناسی، خاکستری کهکشانی و سفید دماوندی توسط بهمن موتور عرضه می‌شود.

طراحی داخلی ریسپکت

در محیط کابین ریسپکت شاهد استفاده از پلاستیک سفت برروی برخی از قطعات داشبورد هستیم. همچنین در برخی از نواحی داشبورد از پلاستیک نرم و پوشش چرمی استفاده می‌شود. پوشش صندلی‌ها چرمی بوده و بر روی آنها دوخت‌هایی کمانی شکل را شاهد هستیم. فضای ذخیره‌سازی مناسبی در محیط داخلی تعبیه شده و سرنشینان در کابین آرامش کامل دارند.

اتاق ریسپکت بهمن موتور

شکل و شمایل داشبورد بروز بوده و از نواری نورانی در آن برای تزئین استفاده شده است. فرمان چرمی بوده و بروری آن کلیدهای کنترل سیستم مولتی مدیا قرار دارد. کیلومتر شمار به یک صفحه نمایش کوچک برای نمایش اطلاعات خودرو مجهز شده است. سیستم مولتی مدیا 10,25 اینچی در مرکز کنسول قرار دارد و کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد. در مجموع از نظر طراحی داخلی باید ریسپکت را سدانی بروز و مناسب ارزیابی کرد.

مشخصات فنی ریسپکت

کنار ریسپکت بهمن موتور

ریسپکت اشتراکات فراوانی با آریزو 7 دارد؛ اما این خودرو به جای استفاده از موتور آریزو 7، از پیشرانه 1,5 لیتری توربوشارژ و 154 اسب بخاری آریزو 5 جدید و با ندکی بهبود عملکردی استفاده می‌کند. پیشرانه رسپکت سطح آلایندگی یورو 6 دارد و قدرت خود را به واسطه جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به محور جلو منتقل می‌کند. میزان مصرف سوخت ترکیبی ریسپکت در ازای 100 کیلومتر پیمایش 7,5 لیتر اعلام شده و سیستم تعلیق جلو و عقب آن به ترتیب از نوع مستقل مک فرسون و مستقل چند میله‌ای است. شتاب صفر تا 100 ریسپکت به طور دقیق اعلام نشده؛ اما قطعاً عددی بین 10 تا 12 ثانیه خواهد بود و باید توجه داشت که حداکثر سرعت رسپکت 190 کیلومتر بر ساعت است.

پیشرانه و مشخصات فنی ریسپکت برای بازار ایران مناسب به نظر می آیند؛ اما باید توجه داشت که نگهداری موتورهای توربو با توجه به کیفیت بنزین کمی دشوار است. همچنین بجعبه دنده 9 سرعته به خوبی پاسخگوی موتور بوده و ضریب تعویض دنده‌ها مناسب هستند. علاوه بر این باید ذکر کرد که صدای موتور در هنگام فشار پدال گاز و دور موتورهای بالا، به داخل خودرو منتقل می‌شود؛ اما این صدا به هیچ عنوان آزار دهنده نیست و حس و حال سواری با یک خودروی اسپرت را ایجاد می‌کند. همچنین توان استفاده از دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت را دارید که تفاوت آنها را باید سهولت فشار پدال گاز در حالت اسپرت دانست.

ایمنی ریسپکت

نیم رخ ریسپکت بهمن موتور

 ریسپکت از نظر امکانات ایمنی جایگاه مناسبی در میان سدان‌های بازار ایران دارد و به سیستم ترمز ABS، EBD، سیسم کنترل پایداری الکتریکی خودرو، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار قبل از شروع حرکت، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، اتصال سه نقطه‌ای کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، اتصال سه نقطه‌ای کمربند ایمنی عقب به همراه قفل اضطراری، هشدار دهنده باز بودن کمربند ایمنی راننده، قفل ایمنی کودک در درب‌های عقب و شیشه، 2 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، 2 کیسه هوای جانبی، 2 کیسه هوای پرده‌ای، سیستم پایش لحظه‌ای فشار باد تایرها، ایزوفیکس، سیستم ضد سرفت خودرو، سیستم ورود بدون کلید، سیستم ایمنی تشخیص مانع شیشه بالابر و سانروف و… مجهز شده است. البته نتایج تست ایمنی این خودرو اعلام نشده؛ اما با توجه به پلتفرم یکسان با آریزو 7 و امکانات مزبور، می‌توان حدس زد که حداقل 5 ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف چین را کسب می‌کند.

امکانات رفاهی ریسپکت

داشبورد ریسپکت بهمن موتور

از امکانات رفاهی ریسپکت باید به کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، سنسور عقب، دروبین 360 درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، 6 بلندگو، خروجی برق 12 ولت، صندلی برقی و مجهز به گرم کن برای سرنشین و راننده، سانروف و… اشاره کرد.؛که امکاناتی مناسب و در حد و اندازه خودروهای بروز و سایر سدان‌های چینی بازار ایران است.

جمع بندی

ریسپکت سدانی زیبا و متفاوت به نظر می‌رسد که حداقل‌های امکانات بروز ایمنی و رفاهی را برای سرنشینان خود خود فراهم کرده و با توجه به مشخصات فنی و تشابه آن با آریزو 5 و آریزو 7 چری، می‌توان آن را خودرویی دانست که از نظر فنی در ایران پاسخ مثبتی داده و حداقل از نظر فنی در صورت بروز مشکل در پیشرانه و… به راحتی قابل تعمیر و بازیابی است.

دو ریسپکت بهمن موتور

قیمت این خودرو 737 میلیون تومان بوده و با توجه به فقدان سدان‌های ایرانی در بازه قیمتی مزبور، رسپکت فعلاً تنها رقیبانی از کمپانی چری دارد و در واقع با خودش می‌جنگد. اما با توجه به نحوه قیمت گذاری KMC J7 کرمان موتور، احتمالاً با ورود خودرو ریسپکت بهمن موتور به بازار، قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان توسط دلال‌ها برای این خودرو در نظر گرفته شود.

 

موتور ریسپکت چیست؟

در ریسپکت بهمن موتور از پیشرانه‌ای 1,5 لیتری توربوشارژ با قدرت 154 اسب بخار به همراه جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده می‌شود.

ریسپکت از نظر ایمنی چگونه است؟

ریسپکت از نظر امکانات ایمنی جایگاه مناسبی در میان سدان‌های بازار ایران دارد و به سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار قبل از شروع حرکت، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و… مجهز شده است.

امکانات رفاهی ریسپکت چیست؟

از امکانات رفاهی ریسپکت باید به کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، سنسور عقب، دروبین 360 درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، 6 بلندگو، خروجی برق 12 ولت، صندلی برقی و مجهز به گرم کن برای سرنشین و راننده، سانروف و… اشاره کرد.؛که امکاناتی مناسب و در حد و اندازه خودروهای بروز و سایر سدان‌های چینی بازار ایران است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.