کروز کنترل تطبیقی(ACC) چیست و چگونه کار می‌کند؟
منتشر شده در ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۳
Adaptive cruise control

حتماً تاکنون نام کروز کنترل تطبیقی یا ACC را شنیده‌اید؛ اما شما از نحوه عملکرد این سیستم اطلاع داشته و مزایا و معایب آن را می‌شناسید؟

به گزارش خودروم، کروز کنترل تطبیقی(ACC) یا سامانهٔ کنترل پیمایش سازگار، سیستمی برای کمک به وسایل نقلیه جاده‌ای بوده و با استفاده از آن می‌توان فاصلۀ ایمن با خودروی جلویی را حفظ کرد و در محدودۀ سرعتی مشخص باقی ماند. این سیستم سرعت خودرو را به شکل خودکار تنظیم کرده و راننده را از انجام این فرایند بی‌نیاز می‌کند.

این سیستم اسامی زیادی دارد و 20 اصطلاح برای نام‌گذاری کروز کنترل تطبیقی و توضیح عملکرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر جنبه تبیغاتی دارند و از آن جمله باید به کروز کنترل فعال، کروز کنترل پویا، کروز کنترل رادار، کروز کنترل اتوماتیک و کروز کنترل هوشمند اشاره کرد. کروز کنترل تطبیقی با بهره‌گیری از فناوری‌های نصب شده در خودروهای گوناگون مانند دوربین‌ها، لیزرها و تجهیزات راداری عمل کرده و با شناسایی خودروها و تفکیک آنها در جاده، از برخورد جلوگیری می کند. در واقع سیستم ACC را باید به نوعی اساس خودروهای هوشمند و آینده‌نگرانه دانست.

تاریخچه کروز کنترل تطبقی

میتسوبیشی برای اولین‌بار در سال 1992 کروز کنترل تطبیقی را در ژاپن معرفی کرد. این سیستم تشخیصی با بهره‌گیری از لیدار اجسام نزدیک را شناسایی می‌کرد. در آن زمان نام سیستم مزبور را Debonair گذاشته بودند. این سیستم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که هنگام نزدیک شدن به اشیاء روبروی راننده را با هشدار آگاه می‌کرد و این راننده بود که باید با ترمز کردن سرعت خودرو را کاهش می‌داد.

میتسوبیشی باز هم سیستم مزبور را توسعه داد و در سال 1995 همزمان با رونمایی از مدل دیامانته، نسخه ارتقاء یافته آن را معرفی نمود. در آن زمان این سیستم لیزری قادر بود که سرعت خودرو را با کاهش دنده یا کنترل دریچه گاز تنظیم کند؛ ولی راننده همچنان مسئول ترمز گرفتن بود. در اوایل دهه 2000 اجداد کروز کنترل‌های تطبیقی امروزی توسط بزرگان صنعت خودروسازی مانند فورد، بی‌ام‌و، مرسدس بنز، کادیلاک، فولکس‌واگن، اینفینیتی، هیوندای، تویوتا و آئودی مورد استفاده قرار گرفتنه و ازآن زمان بود که با اندکی پیشرفت این سیستم توان کنترل خودکار ترمز و سرعت را پیدا کرد.

مزایا کروز کنترل تطبیقی

مزایای فراوانی برای کروز کنترل تطبیقی ذکر شده که از آن جمله باید به افزایش سطح ایمنی در جاده اشاره کرد. خودروهایی که دارای این فناوری باشند؛ فضا کافی و فاصله مناسب خود با وسایل نقلیه دیگر را حفظ می‌کنند. این ویژکی از بروز برخوردهای هولناک و ناشی از حواس پرتی راننده جلوگیری خواهد کرد. همچنین سیستم ACC به دلیل آگاهی از میزان فضای خالی، از طولانی شدن جریان ترافیک جلوگیری می‌کند و به عنوان یک راننده، دیگر نیازی به کنترل سرعت ندارد و به جای آن می‌توانید بر روی اطراف و سایر عملکردهای خودرو متمرکز شوید.

معایب کروز کنترل تطبیقی

اگر چه مزایای زیادی برای کروز کنترل تطبیقی عنوان می‌شود؛ اما این سیستم معایبی هم دارد. یکی از مشکلات اصلی ACC را باید عدم استقلال کامل آن دانست؛ به این معنی که راننده باید نحوه استفاده از آن را تمرین کند تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. این یعنی در شرایط آب وهوایی نامطلوب مثل بارش برف، باران و یا هوای مه آلود، ممکن است که حسگرهای سیستم دچار مشکل شوند و حتی در درون تونل‌ها سیستم به درستی عمل نکرده و سردرگم شود.

تفاوت خودروهای هوشمند سطح 1 و 2 چیست؟

به گفته مراجع معتبر، زمانی که یک خودرو فقط از کروز کنترل تطبیقی استفاده کند؛ به عنوان یک خودروی مستقل سطح 1 شناخته خواهد شد. اما اگر یک وسیله نقلیه در کنار کروز کنترل تطبیقی از امکاناتی اضافی همانند سیستم کنترل بین خطوط برخوردار باشد؛ آن را باید یک خودروی مستقل سطح 2 دانست.

هزینه نصب کروز کنترل تطبیقی چه‌قدر است؟

در ایران این آپشن به شکل جداگانه به فروش نمی رسد و تعداد خودروهایی که از این ویژگی برخوردار هستند فعلاً به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. اما در کشویر همچون ایالات‌متحده آمریکا هزینه نصب یک سیستم ACC کامل بین 2000 تا 2500 دلار است. اگر به دنبال حداقل‌های کروز کنترل تطبیقی با استاندارد سرعتی 32 یا 56 کیلومتر بر ساعت هستید؛ می‌توان با پرداخت 500 دلار آن را خریداری کرد. البته خبر خوب اینکه با رایج شدن استفاده از ACC به احتمال زیاد قیمت آن در آینده کاهش خواهد یافت.

 

انواع کروز کنترل طبیقی

مبتنی بر رادار

این نوع کروزکنترل‌ها از رادارهایی که برروی بدنه خودرو نصب شده‌اند استفاده کرده و تصویری جامع از خودروهای دیگر و خطر برخورد با آنها را ارائه می‌دهند. عملکرد این سنسور بسته به نوع خودرو و طراحی آن متغیر است.

مبتنی بر لیزر

کروز کنترل لیزری سیستمی تقریباً جدید بوده و خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند؛ برروی جلو پنجره از لیزرهایی برای تشخیص فاصله خودرو با اجسام و خودروهای دیگر استفاده می‌کنند. این سیستم در هنگام بارش باران و شرایط جوی نامتعادل عملکرد مطلوبی ندارد.

مبتنی بر دوربین‌های اپتیکال

این سیستم نسبتاً جدید بوده و از سال 2013 مورد استفاده قرار گرفته و در پشت آینۀ دید عقب، دوربین‌های کوچکی برای تشخیص فاصله شما با خودروی جلویی نصب می‌شود.

کروز کنترل تطبیقی کمکی

این نوع از کروز کنترل‌های تطبیقی مبتنی بر چند رادار بوده و به منظور پیشگیری از برخورد؛ سیستم‌های مکمل کنترل بین خطوط، ترمز کمکی، کنترل سرعت، هشدار نقطه کور و… را ارائه می‌دهند.

مبتنی بر چند سنسور

در برخی از کروز کنترل‌های تطبیقی از چندین سنسور به شکل یکپارچه استفاده می‌شود.اطلاعات این سنسورها قبل از ارائه به راننده و خودرو با یکدیگر ترکیب شده و برای تهیه آنها از چندین دوربین، داده‌های GPS و… استفاده می‌شود.

مبتنی بر پیش‌بینی

نوع دیگری از کروز کنترل‌ها هستند که با استفاده از داده‌های حسی، عملکرد و نحوه حرکت وسایل نقلیه دیگر را پیش‌بینی می‌کنند. این یعنی شاید خودروی شما به شکل ناگهانی سرعت خود را کاهش داده تا یک وسیله نقلیه به طور ناگهانی تغییر مسیر دهد و با انجام این عمل ایمنی شما بیشتر خواهد شد.

 

 

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.