بی وای دی یکی از بزرگترین خودروسازان الکتریکی جهان است. در این مقاله کوتاه نگاه یبه تاریخچه این خودروساز چینی و روند صعودی ان میاندازیم.
به گزارش خودروم، هر چیزی یک تاریخ و گذشتهای دارد. این موضوع در رابطه با خودرو و خودروسازان نیز صادق بوده و همواره بررسی تاریخ کمپانیهای مختلف برای مردم جذاب است. در این میان ورق زدن دفتر تاریخ و نگاهی به تاریخچه کمپانیهای چینی از اهمیت ویژهای برخوردار است. چون این شرکتهای ناشناخته در حال فتح کره زمین با محصولات مختلف خود هستند و دیگر نمیتوان آنها را نادیده گرفت. یکی از شرکتهای مزبور نیز BYD نام دارد که در روزهای اخیر از نظر فروش خود را به تسلا رساند و یکی از بزرگترین خودروسازان الکتریکی جهان است. بنابراین تصمیم داریم که در این مقاله نگاهی به تاریخچه بی وای دی و عملکرد آن از بدو تأسیس بیاندایم.
فهرست متن
مدیر بی همتا، وانگ چوانفو
وانگ چوانفو زمانی با مرسدس بنز کلاس S جدید خود در مقابل ورودی مرکز تحقیق و توسعه خودرو در شانگهای پارک کرد. او در این روز آفتابی گروهی از مهمترین مهندسان خود را به دور کلاس S جمع کرد. سپس به آنها گفت که حالا این خودرو را تکهتکه کنید! هیچ کدام از مهندسان تلاشی برای اجراء دستور انجام ندادند. یکی از آنها گفت که این خودروی شماست و دیگری به نو بودن کامل آن اشاره کرد. ناگهان وانگ کلید خودرو را از جیب خود در آورد و خراشی عمیق از جلو تا عقب بدنه مرسدس بنز ایجاد نمود. سپس کلید را روی کاپوت گذاشت و گفت حالا دلیلی برای عدم سر پیچی ندارید!
وانگ چوانفو کیست؟
وانگ چوانفو در سال ۱۹۶۵ متولد شد و شخصیتی مهم در تاریخ صنعت خودروسازی چین است. شرکت او به نام BYD شناخته میشود. نامی که مخفف Build Your Dreams به معنی رویای خود را بسازید است. این شرکت اکنون با افتخار این واژه را بر روی اکثر محصولات خود درج میکند. با این حال وانگ در مصاحبهای قدیمی گفت که ترکیب حروف BYD در ابتدا معنای خاصی نداشت. البته وی پس از انجام مصاحبه با خنده گفت که این حروف یعنی دلارهای خود را بیاورید!
وانگ مدرک دانشگاهی خود را در رشته شیمی و علم مواد دریافت کرده است و در اوایل دهه ۱۹۹۰ به عنوان محقق و استایدار در دانشگاه فنی پکن مشغول فعالیت شد. زیمنه تخصصی او باتری و توسعه آنها بود و به همین خاطر هم دید خوبی نسبت به تولید باتری در کشور چین داشت. بنابراین او فرصتی ایدهآل را پیش روی خود دید و با همراهی میلیاردی مانند ژیانگیانگ وارد عمل شد و شرکتی تأسیس کرد. در فوریه ۱۹۹۵ شرکت بی وای دی به عنوان تولیدکننده باتریهای قابل شارژ ثبت شد.
مکانیابی درست
در آن زمان شنژن مکانی خاص در کشور چین بود. در اواسط دهه ۱۹۷۰ این منطقه مانند روستایی باتلاقی با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر بود و عمده مردم آن به کشاورزی اشتغال داشتهاند. اما در سال ۱۹۷۹ دولت مرکزی شنژن به منظور توسعه ویژه این منطقه جذب سرمایه را آغاز کرد. وانگ از این فرصت سرمایهگذاری استفاده کرد و در حالی که جمعیت شنژن به ۱۰ میلیون نفر رسیده بود؛ به شهر نقل مکان کرد. امروز تقریباً جمعیت شنژن به بیش از ۱۵ میلیون نفر میرسد. اما با احتساب جمعیت هشت شهر اطراف شنژن باید این منطقه را دومین ناحیه شهری چین با تراکم جمعیتی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر دانست.
تحول شنژن
انتخاب شنژن موجب موفقیت بزرگی شد. چون این شهر بر اساس خدمات، تولید و نوآوریهای جدید توسعه مییافت و این یعنی بستری مناسب برای رشد وسایل الکتریکی فراهم بود. اکنون این شهر را دره سیلیکون ولی چین مینامند. زیرا علاوه بر بی وای دی شرکتهایی همچون DJI، هواوی و تنسنت در آنجا مستقر هستند. بنابراین بی وای دی در محیط پر جنب و جوشی رشد کرد. وانگ کار خود را با ساخت باتری نیکل کادمیوم قابل شارژ آغاز نمود و برای پیش برد اهداف خود واژگانی همچون مهندسی معکوس، بهبود و خودت بساز را سرمشق خود قرار داد.
بسیاری از شرکتهای چینی به کپیبرداری از روی محصولات غربی معروف هستند. اما بی وای دی از همان روزهای اول مسیری متفاوت را در پیش گرفت و با بررسی باتریهای سونی، نحوه چیدمان اجزاء و مهندسی آنها را تجزیه و تحلیل نمود. سپس چیزی مشابه آن با نام BYD وارد بازار میکرد. این همان چیزی بود که بی وای دی را نسبت به سایز رقبای چینی به برندی متمایز تبدیل میکرد. او اهمیت تحقیق و توسعه را از همان ابتدا درک نمود و هزینه و زمان زیادی صرف آن کرد.
همزمان شنژن مملو از افراد جویای کار بود. نیروی کار ارزان بی وای دی را پیش انداخت و این شرکت به جای خرید تجهیزات گران قیمت برای اتوماسیون تولید، هزاران کارگر را استخدام کرد و وقت خود را صرف بهینهسازی فرآیند تولید کرد. موفقیت بی وای دی ادامه یافت و این شرکت در سال ۲۰۰۲ وارد بورس هنگ کنگ شد. اندکی بعد از بی وای دی به عنوان بزرگترین تولیدکننده باتریهیا قابل شارژ در چین یاد میشد. حالا بی وای دی علاوه بر باتری نیکل کادمیوم، به توسعه باتری نیکل فلزی هیدرید و لیتیوم آهن فسافت میپرداخت.
فرصت مناسب BYD
حضور بی وای دی در بورس هنگ کنگ در ابتدا موفقیت آمیز بود. اما در ژانویه ۲۰۰۳ ارزش سهام BYD سقوطی وحشتناک را تجربه کرد. چون وانگ یک خودروساز کوچک و بی نام نشان را در یکی از استانهای شمالی چین خریداری کرد. ولی کسی نمیدانست که وانگ به دنبال مناطقی برای گسترش تجارت خود بود و صنعت خودروسازی را بهترین راه برای بهبود شرایط میدانست. او بازار بزرگ و در حال رشد ساخت باتری را دید و علیرغم مخالفت آشکار سهمداران جاهطلبی خود را ادامه داد.
البته وانگ نسبت به صنعت خودروسازی به دلیل نیاز به سرمایه فراوان و تجربه کم تردیدهایی داشت. ولی فرصت موجود در سال ۲۰۰۲ فقط یکبار ایجاد میشد. او ضمن نجات یک کارخانه خودروسازی در حال سقوط، اشتغال کارگران را نیز تضمین کرد و میتوانست با قیمت بسیار کمتری خودرو تولید کند. علاوه بر این قطعه زمینی بسیار بزرگ نیز به شکل رایگان به او تعلق میگرفت.
شرکتی که وانگ و بی وای دی را به جمع خودروسازان چین افزود، Qinchuan نام دارد. البته این شرکت خود به عنوان زیر مجموع هلدینگ نورینکو به عنوان صاحب چندین شرکت بزرگ در صنایع دفاعی، شیمیایی و مکانیکی فعالیت میکرد. در هر حال Qinchuan ابتدا به ساخت قطعات فایبرگلاس خودرو میپرداخت و در این زمینه قراردادی هم با سوزوکی در سال ۱۹۸۹ امضا کرد. اما این قرار داد در سال ۱۹۹۰ منقضی شد و سوزوکی تصمیم گرفت که با دیگر شرکا تولید را ادامه دهد. بنابراین علیرغم توسعه خودرویی به نام Flyer توسط شرکت مزبور و ساخت کارخانهای در سال ۲۰۰۱ با ظرفیت تولید ۲۰ هزار دستگاه از آن، نورینکو تصمیم گرفت که آن را به بی وای دی واگذار کند.
ساخت رویای بی وای دی
شرکت Qinchuan نام خود را به بی وای دی اتومبیل تغییر داد. واگ علاوه بر این یک کارخانه در پکن هم خزید و بخش تحقیق و توسعه خودروهای خود را در شانگهای راهاندازی کرد. او مطابق نوشه ابتدایی متن پیش روی شما، مهندسی معکوس را الگوی تولید خودرو قرار داد. سپس ساخت قالب خودرو را با سرعتی سرسامآور آغاز کرد و بی وای دی تبدیل به شرکتی با توان ساخت قطعات صنعتی شد. سپس بی وای دی چند بار قطعات خودروهای خود را به تامینکنندگان مختلف سفارش داد؛ ولی بعد از مدتی این کار را متوقف کرد.
بنابراین بی وای دی که اولین مدلهای خود را با موتورهای میتسوبیشی ساخت چین تولید میکرد؛ ظرف چند سال به موتورهای خود متکی شد. البته این موتورها به طرز جالبی شبیه به موتورهای میتوسبیشی بودند؛ اما از نظر مهندسسی یکسان نبوده و عملکردی متفاوت را از خود به نمایش میگذاشتند. بی وای دی ساخت مدل Flyer را ادامه داد؛ ولی در سال ۲۰۰۵ مدل F3 را با شباهتی بسیار عجیب به تویوتا کرولا امروزی معرفی کرد.
بی وای دی خودروی مزبور را با کیفیتی بسیار بهتر از سایر رقبای چینی به تولید رساند و این روند را برای تولید سایر محصولات خود ادامه داد. به طوری که میزان تولید بی وای دی از ۲۰ هزار دستگاه فلایر در سال ۲۰۰۳ به بیش از نیم میلیون خودرو در سال ۲۰۱۰ رسید. فقط ایلان ماسک درک میکند که این کار چهقدر برای یک تولیدکننده خودرو دشوار است. رشد بی وای دی در مدت زمان مزبور به دلیل عرضه مدلهای مختلف از سال ۲۰۰۶ و شبیه به محصولات تویوتا رخ داد. ضمن اینکه تمام این تولیدات با موتورهای احتراقی عرضه میشدند.
ولی هدف وانگ ساخت خودروهای برقی بود. بنابراین اولین نمونه بی وای دی در سال ۲۰۰۸ با نام F3DM به عنوان محصولی پلاگین هیبریدی معرفی شد. به دنبال آن نیز e6 توسط این کمپانی در سال ۲۰۱۰ معرفی میشود. یک MPV که در ابتدا برای صنعت تاکسیرانی ساخت شد و حتی تعدادی از آنها به بازار اروپا صادر شدند. در این زمان دولت چین برنامهای برای حمایت از توسعه وسایل نقلیه پاک اجرا کرد و این موضوع به تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی کمک میکرد. بنابراین بی وای دی یارانه دولت برای تولدی خودروهای کم آلایندگی یا بدون آلایندگی را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۹ بیشتر محصولات خود را در انواع NEV وارد بازار نمود.
تنوع محصولات بی وای دی
اما باید توجه نمود که همزمان با تلاش بی وای دی برای تولید خودروهای سواری، این شرکت به توسعه وسایل نقلیه دیگر هم پرداخت و اکنون اتوبوسهای برقی فرودگاهی، اتوبوسهای شهری و بین شهری، کامیونتهای جمعآوری زباله، کمپرسیهای ۶۰ تنی و… را به تولید میرساند. اما نقطعه عطف بی وای دی را باید خرید بخشی از سهام این شرکت توسط صندوق سرمایهگذاری وارن بافت دانست. به این ترتیب رشد BYD مورد توجه هلدینگهای بزرگ جهانی قرار گرفت و اکنون دایملر سرمایهگذاری مشترکی با بی وای دی را هدایت میکند.
نسل جدید بی وای دی
کمپانی بی وای دی شاید در ابتدا محصولاتی شبیه به تویوتا تولید میکرد؛ اما نسل جدید محصولات آن از سال ۲۰۱۳ چهرهای متفاوت دارند. در واقع این خودروساز با ایجاد استدیوهای طراحی در اروپا، محصولات خود را متحول نمود. همچنین کسانی مانند ولفگانگ به عنوان طراح سابق آلفارومئو و سئات از سال ۲۰۱۶ به بی وای دی پیوستهاند. تمام نسلهای جدید محصولات بی وای دی نیز با نام سلسلههای امپراتوران پیشین چین نامگذاری میشوند.
این شرکت حتی در زمان بحران کرونا و کاهش تولید با تولید ماشینآلات خیاطی و تولید ماسک صورت به فعالیت ادامه داد و در اواخر مارس ۲۰۲۰ روزانه ۱۰۰ هزار ماسک را به تولید رساند. بی وای دی برخلاف رقبای ژاپنی سیستمی به نام DM-I هیبریدی را با کار آمدی بالا معرفی کرد و با باتری سری Blade به نگرانیهای موجود برای خودروهای الکتریکی پایان داد. همه این فناوریها بی وای دی هان را تبدیل به رقیب جدی و مستقیم تسلا مدل ۳ کرد. سدانی خوش ساخت و ارزان که در سال اول ورود به بازار ۱۰۰ هزار دستگاه فروش را تجربه نمود. اندکی بعد دلفین بر پایه پلتفرم نسل سوم BYD ضربهای دیگر به پیکر تسلا زد.