یک آتش سوزی و مرگ چند شهروند چینی، بی وای دی را به فکر تحقیق و توسعه بیشتر برای تولید باتریهای ایمن به منظور استفاده در وسایل نقلیه دو چرخ انداخته است.
به گزارش خودروم، اکنون کمپانی بی وای دی دومین سازنده بزرگ باتری در جهان بوده و در سال ۲۰۲۳ سهم بازار جهانی آن به ۱۵,۸ درصد رسید. باتریهای این برند در خودروهای برقی و مجموعههای ثابت مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما از بکارگیری آنها به شکل انبوه برای تولید موتورسیکلت برقی، دوچرخه الکتریکی و سایر وسایل نقلیه مشابه اجتناب میشود. این روند شاید بزودی تغییر کند. زیرا بی وای دی سرمایهگذاری و تحقیق و توسعه خود برای ساخت باتری وسایل نقلیه دوچرخ را افزاش خواهد داد.
در واقع شرکت FinDreams به عنوان یکی از زیر مجموعههای ساخت باتری بی وای دی در یکی از حسابهای کاربری خود در شبههای اجتماعی، خبر از ساخت باتری ایمن و قابل اعتماد برای موتورسیکلتها را داد. این شرکت برای توسعه باتری با اشخاص و شرکتهای مختلف همکاری خواهد کرد. برند FinDreams ماموریت خود را استفاده بدون نگرانی مردم از باتریها میداند.
بیانیه فوق پس از آتش سوزی یک ساختمان مسکونی در منطقه یوهاواتا واقع در نانکینگ چین صادر شد. در جریان این حادثه ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۴ نفر نیز مجروح شدند. احتمالاً سر منشأ آتش محل پارک موتورسیکتهای برقی بوده و علت این رویداد هنوز مشخص نیست. اما این رویداد بحثهای شدیدی را در چین بر علیه ایمنی اسکوترهای برقی به راه انداخت. شدت این مباحث به حدی بود که ساکنان چندین شهر از پارک وسایل نقلیه دو چرخ برقی در داخل ساختمان جلوگیری کردهاند.
بر اساس آمار اداره ملی آتش نشانی و نجات چین، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۱ هزار مورد آتش سوزی وسایل نقلیه دو چرخ برقی گزارش شد. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۷,۴ درصدی مواجه میشود. مشخصات فنی و ایمنی برای باتریهای لیتیوم یونی موتورسیکلتهای برقی، مبتنی بر شرایط مختلف محیطی و… است. این یعنی باتری در اثر لرزش، ضربه، پایین آمدن فشار هوا یا افزایش شدید دما واکنش نشان میدهد. به موارد مزبور باید ضد آب بودن، مقاومت در برابر حرارت مستقیم بر روی پوسته و… را افزود.
تجربه بی وای دی و موتورسیکلت
بی وای دی پیش از این تجربهای در زمینه ساخت موتورسیکلتهای برقی به دست آورد. این غول بزرگ در سال ۲۰۲۳ با شرکتی سنگاپوری به نام Scorpio Electric قرارداد بست و اولین اسکوتر برقی خود به نام X1 را در شنژن و برای عرضه در بازار چین مونتاژ نمود. با این وجود موتورسیلکت مزبور به باتری LFP بی وای دی مجهز نبوده و از باتریهای سامسونگ بهره میبرد. در واقع روند توسعه این موتورسیکلت بسیار سریع بود و فرصتی برای آزمایش باتریهای بی وای دی فراهم نشد. اما احتمالاً در آینده از باتریهای این برند در محصولات Scorpio Electric استفاده میشود.
البته لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۲ شرکت بی وای دی با برند موتورسیلکت سازی اسپانیایی نروا همکاری کرد. در این زمینه بی وای دی از باتری LFP خود به منظور تأمین نیزا موتورسیکلتهای الکتریکی جدید بهره برد. اسکوتر نروا Exe E-Scooter در همان سال با باتری ۵,۷۶ کیلووات ساعتی LFP ساخته شد. باتری این وسیله نقلیه دو چره در ۳,۵ ساعت از صفر تا ۸۰ درصد شارژ میشد.