بهمن موتور بزودی نسل جدید فیدلیتی پرام با نام فیدلیتی پرستیژ را وارد بازار کشورمان خواهد کرد. ما در این متن به بررسی این شاسی بلند قابل توجه میپردازیم.
به گزارش خودروم، بازار خودروی کشور ما عملاً به دست خودروسازان چینی افتاده است. البته این مضوع در شرایط تحریم صنعت خودروسازی کشور و مشکلات متعددی همچون تامین ارز، تامین قطعات و… چندان هم اتفاق بدی نیست. چون در هر حال میتوان امیدوار به حضور خودروهای متفاوتی از برندهای چینی بود. چینی که صنعت خودروسازی ان هر ساله با پیشرفت چشمگیر خود برای سایر خودروسازان جهانی خطرناکتر میشود. پس بی دلیل نیست که شرکتی مانند بهمن موتور بدنبال عرضه شاسی بلند فیدلیتی پرستیژ در بازار ایران است.
فهرست متن
پرستیژ را در چین جتور X70 پلاس مینامند. جتور یکی از چندین زیر مجموعه برند چری بوده و هدف آن عرضه محصولات این خودروساز در رده اقتصادیتر و با هدفگذاری بازارهای درجه 2 چینی است. ناگفته نماند که کایی(برند اصلی سدان ریسپکت بهمن موتور) هم به عنوان زیر برند چری در بازارهای درجه 3 حضور دارد. در هر حال پرستیژ را باید نمونه بزرگتر و لوکستر جتور X70 یا فیدلیتی پرایم دانست. برای ساخت هر دو خودرو از یک پلتفرم استفاده میشود. شاسی بلند فیدلیتی پرایم در نمایشگاه بینالمللی خودروی پکن 2020 معرفی شد. اندکی بعد جتور فیس لیفتی جدید از این خودرو را معرفی نمود که از نظر طراحی بدنه باید شاخصترین تفاوت آن با نمونه قبلی را خطوط عمودی جلوپنجره دانست. هم اکنون این خودرو در عربستان، امارات، عمان، اکوادور، قطر، میانمار، شیلی و پاراگوئه عملکرد نسبتاً خوبی دارد.
ابعاد و اوزان فیدلیتی پرستیژ
شاسی بلند فیدلیتی پرستیژ در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,749، 1,900 و 1,720 میلیمتر ابعاد دارد. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2745 میلیمتر است. همچنین فاصله میانی بین چرخهای جلو و عقب 1,610 و 1,615 میلیمتر اعلام میشود. زاویه ورود و خروج نیز 19 و 18 درجه خواهد بود. این خودرو در انواع 7 و 5 نفره به تولید میرسد. ظرفیت صندوق عقب آن در حالت عادی(بدون خواباندن صندلیهای عقب) 438 لیتر است. وزن خالص و ناخالص پرستیژ نیز 1,647 و 2,195 کیلوگرم اعلام میشود. البته وزن خالص این خودرو با در نظر گرفتن آپشنهای گوناگون مقدار ناچیزی نسبت با عدد اعلامی ما تفاوت دارد. ظرفیت باک سوخت نیز 57 لیتر است.
بررسی فیدلیتی پرستیژ (طراحی بدنه)
خوشبختانه فیدلیتی پرستیژ برخلاف نسخه پرایم شمایل سادهای ندارد. طراح به بهترین شکل ممکن بدنه این شاسی بلند چینی را با خطوط تیز و قابل توجه آرایش میکند. نتیجه اقدامات قابل تحسین طراحان پرستیژ منجر به تولد خودرویی عضلانی و مناسب برای افراد جوان و میانسال میشود.
جلو
خودرویی که جلوپنجره هشت ضلعی و بزرگ آن با خطوط عمودی کروم کاری تزئین میشوند. کروم نقطه اتصال میان چراغهای باریک جلو است. چراغهایی که از نظر گرافیکی تمی سیاه رنگ و قابل توجه دارند. در گوشهها فرو رفتگی ناشی از خطوط بدنه منجر به ایجاد ورودیهای هوای تزئینی با چهار چراغ LED به عنوان دیلایت و نواری از کروم میشود. در پایین سپر نیز منفذی برای خنک کاری موتور با ابعادی قابل قبول حضور دارد. کمی پایینتر نیز دفیوزری نقرهای رنگ جلب توجه خواهد نمود. در آخر نیز کاپوتی بزرگ با خطوطی عضلانی همانند امضاء یک نقاش بر روی اثری ماندگار نظر ما را جلب میکند.
کنار
در کنارهها تقریباً ما با همان فیدلیتی پرایم روبرو هستیم. اما این بار در بخش پایینی بدنه از نواری کرومی استفاده میشود. البته به نظر ما این نوار احتمالاً در نمونه تولیدی بهمن موتور حذف خواهد شد. هر چند که اکنون در تصاویر تبلیغاتی پرستیژ در ایران، میتوان کروم کاری مزبور را به وضوح مشاهده نمود. همچنان از رینگهای 20 اینچی استفاده میشود. دور قاب شیشهها و روی آینههای جانبی نیز مملو از تزئینات کرومی هستند. خطوط عضلانی پایین درها اینبار کاملاً منطبق با پیشانی خودرو است. خط شخصیت نیز با شبی ملایم از روی گلیگرها شروع و با عبور از محل دستگیرههای هم رنگ بدنه به چراغ عقب میرسند.
عقب
عقب این خودرو نشان از درک صحیح طراحان ماشین فیدلیتی پرستیژ از ضعف ظاهری نسخه پرایم در این قسمت دارد. در واقع سادگی بیش از حد پرایم در این قسمت، از نظر ظاهری فیدلیتی را کُشته بود. اما حالا طراحان به خوبی برای این بخش وقت گذاشته و نتیجه تلاش آنها قابل تقدیر است. بر روی سپر این بخش با ظاهری جذاب، چهار خروجی اگزوز کرومی وجود دارد. اما در هر حال خودرو را اسپرت و جذاب نشان میدهند. کمی بالاتر نیز نواری شامل پلاستیکهای تزئینی مشکی رنگ و چراغهای شب رنگ ایمنی وجود دارد. جانمایی این بخش کوچک بسیار هوشمندانه است.
بر روی در صندوق عقب خطوطی ساده وجود دارد. اما به خوبی میتوان درک کرد که طراح برای بکارگیری این خطوط به بهترین نحوه ممکن نهایت تلاش خود را میکند. کمی بالاتر نیز چراغهای عقب با گرافیکی جذاب حضور دارند. این چراغها به وسیله نواری از LED به یکدگیر متصل میشود. اما زبان و نحوه به کارگیری این چراغها بسیار شبیه به محصولات برند لوکس چری در ایران یعنی فونیکس است. در بالا نیز اسپویلری نسبتاً کوچک به همراه چراغ خطی بزرگ وجود دارد. همچنین آنتن کوسهای بزرگ و هم رنگ بدنه نیز جلب توجه خواهد نمود.
طراحی داخلی فیدلیتی پرستیژ
خوشبختانه طراحان نسل جدید فیدلیتی به محیط داخلی این شاسی بلند نیز توجه کردند. اکنون فرمانی دیلایت با تزئینات کرومی و پیانویی پیش روی راننده است. همچنین نمایشگری دوگانه را بر روی داشبورد لایهای این محصول میتوان دید. نمایشگری که از سمت راست کمی به سمت راننده متمایل است. رویه نخست داشبورد شامل پلاستیکی نرم و خشک به رنگ سیاه و تزئینات دوختی و دو خروجی تهویه مطبوع در طرفین است. لابه مرکزی داشبورد نیز تمی نقرهای رنگ با پوششی از چرم مصنوعی دارد. در میانه این بخش سه خروجی تهویه مطبوع کرومی بزرگ جلب توجه میکنند. برای طراحی رو درها و کنسول میانی نیز تقریباً از همین الگو استفاده میشود.
اما بر روی کنسول مرکزی ساختاری متفاوت را برای سیستم تهویه مطبوع میبینیم. این سیستم شامل یک نمایشگر لمسی با دو غربیلک برای کنترل دما و شدت کارکرد فنها و تهویه مرتبط به صندلی است. کمی پایینتر نیز شاهد بکارگیری پوششی پیانویی به دور دسته دنده الکترونیکی کروم کاری و سایر دوکمههای کنترلی خودرو هستیم. در عقب نیز دو درجه تهویه مطبوع با تزئین پیانویی قرار دارد. صندلیها کمی بهتر از قبل هستند. فضای سرنشین عقب در نسخه 5 نفره فوقالعاده جادار است. فضای ذخیرهسازی اشیاء زیادی نیز در کنسول مرکزی، صندوق عقب و… وجود دارد. در مجموع باید گفت که ماشین فیدلیتی پرستیژ یک فیدلیتی ارتقاء یافته واقعی و قابل تقدیر در بازار ایران است.
مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ
نسخه پرستیژ شاسی بلند فیدلیتی بهمن موتور ظاهراً از پیشرانه 1,6 لیتری توربوشارژ استفاده میکند. این موتور با کد SQRF4J16 تحت لیسانس AVL اتریش است. قدرت و گشتاور آن به ترتیب 197 اسب بخار و 290 نیوتنمتر خواهد بود. نیروی تولیدی پیشرانه توسط گیربکس 7 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. تمام اینها نشان از تشابه پرستیژ با چری تیگو 8 مدیران خودرو دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این شاسی بلند کمتر از 9 ثانیه خواهد بود. میزان مصرف سوخت آن براساس شاخص استاندارد NEDC و WLTC به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت به ترتیب 8,1 و 7,96 لیتر است. این اعداد برای نمونه پنج نفره با کاهش محسوس 1 تا 2 لیتری در اعداد مزبور همراه خواهد بود. تعلیق نیز در جلو و عقب به ترتیب از نوع مک فرسون و چند اتصالی است.
هندلینگ و شتاب این خودرو براساس تجربههای کاربران چینی بهتر از قبل بوده و با فشار پدال گاز به خوبی میتوان شتابگیری و قدرت پیشرانه را حس نمود. تعلیق نیز ضربات سطح جاده را تا حد امکان به کابین منتقل نمیکند. ضمن اینکه محیط داخلی نسخه پرستیژ از نظر عایق صدا نسبت به نمونه پرایم یک سر و گردن بهتر است. باید توجه نمود که بررسی فیدلیتی پرستیژ در رسانههای چینی نشان از وجود نسخه 2 لیتری توربوشارژ این خودرو دارد. بهمن موتور در صورت انتخاب این نسخه با قدرت 254 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر گوی سبقت را از تمام رقبای فیدلیتی میربایید!
ایمنی و امکانات فیدلیتی پرستیژ
از نظر ایمنی بررسی فیدلیتی پرستیژ نشان داد که دارای مواردی نظیره سیستم کمکی ترمز، ترمز اضطراری داینامیک، کنترل پایداری و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت، دوربین عقب، شش کیسه هوا و تشخیص خواب آلودگی راننده است. علاوه بر این سنسور عقب و جلو، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری AEBS، هشدار برخورد از روبرو، کروز کنترل تطبیقی، جلوگیری از برخورد در هنگام تغییر خط حرکتی، هشدار حرکت بین خطوط، سامانه پایش فشار باد لاستیکها و… جزء سایر آپشنهای ایمنی این خودرو هستند.
از نظر رفاهی نیز باید به تصفیه هوا با یون منفی، فیلتر هوای داخل کابین، درب صندوق عقب برقی با تشخیص مانع، 8 بلندگوی سونی، نور محیط داخلی کابین، نمایشگر لمسی و جلو آمپر دیجیتال 10,25 اینچی، صندلی برقی راننده و سرنشین به همراه گرمکن و سردکن و سقف پانورما اشاره کرد. همچنین امکاناتی نظیره کنترل تهویه مطبوع هوای مستقل برای ردیف دوم، حالت رانندگی نرمال، اقتصادی و اسپورت، دوربین 360 درجه، چهار پورت USB، دوربین ثبت وقایع رانندگی، آینههای جمع شونده اتوماتیک به همراه خوش آمدگویی و… در فیدلیتی پرستیژ وجود دارند.
قیمت فیدلیتی پرستیژ
در زمان نگارش این متن هنوز قیمت ماشین فیدلیتی پرستیژ مشخص نیست. ولی با توجه به سطح امکانات و چهره جدید آن باید منتظر قیمتی بیشتر نسبت به نسخه پرایم این خودرو باشیم. در واقع فیدلیتی پرستیژ نشان میدهد که این خودرو عملاً رقیبی برای فونیکس تیگو 8 پرو خواهد بود. از طرفی ورود شورای رقابت به مسئله قیمت گذاری شرایط بازار را بحرانی کرد و شرکتهایی مانند بهمن موتور را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
جدول مشخصات فنی
نام خودرو | فیدلیتی پرستیژ |
کشور سازنده | چین |
برند مادر | چری |
برند تولیدکننده | جتور |
مونتاژکننده در ایران | بهمن موتور |
موتور | 1,600 توربو شارژبا پاشش سوخت مستقیم (1.6 TGDI) |
حداکثر قدرت موتور (اسب بخار / دور بر دقیقه) | 197/5500 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) | 4000 – 290/2000 |
نوع گیربکس | اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه ( DCT WET ) |
سطح آلایندگی | یورو 6 |
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) | 57 لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر/100 کیلومتر) | 7,7 ( 5 نفره) / 8/1 ( 7 نفره) |
نوع سیستم تعلیق جلو / عقب | مستقل مک فرسون / مستقل چند میلهای ( Multi – link ) |
سیستم فرمان | برقی (EPS) |
سایز تایر و جنس رینگ | 255/45R20 – آلومینیومی |
تجهیزات ایمنی | سیستم کمکی ترمز(BA-EBD-EBA)، ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل حرکت خودرو در سرازیری (HDC)، سیستم کنترل کشش ( TCS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو (ESC)، تثبیت کننده سرعت تطبیقی خودرو ( FCW)، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته( AEBS)، سیستم هشدار تصادف از جلو ( FCW)، دستیار جلوگیری از برخورد در هنگام تغییر خطوط ( LCA)، سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده، کیسه هوای راننده ، سرنشین جلو و جانبی( 4 عدد)، دو عدد کیسه هوای پرده ای(Curtain Airbag)، سیستم اتصال صندلی کودک (ISOFIX)، سیستم هشدار تصادف از عقب (RCTA) و… |
امکانات رفاهی | صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت به همراه گرم کن و سرد کن، صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در 4 جهت به همراه گرم کن و سرد کن، صفحه نمایش لمسی 10,25 اینچی به همراه Bluetooth، هشت بلندگو، جلو آمپر 10,25 اینچی دیجیتال ( TFT)، چراغ های با تکنولوژی Full LED، استارت دکمهای، کالیپرهای قرمز سیستم ترمز، سیستم کنترل تهویه مطبوع هوای مستقل برای ردیف عقب، برف پاک کن با سنسور باران (Rain Sensor)، فیلتر تصفیه هوای داخل کابین PM2.5، سانروف پانوراما، شارژ وایرلس تلفن همراه و… |
نسخه پرستیژ شاسی بلند فیدلیتی بهمن موتور ظاهراً از پیشرانه 1,6 لیتری توربوشارژ استفاده میکند. این موتور با کد SQRF4J16 تحت لیسانس AVL اتریش است. قدرت و گشتاور آن به ترتیب 197 اسب بخار و 290 نیوتنمتر خواهد بود.
میزان مصرف سوخت آن براساس شاخص استاندارد NEDC و WLTC به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت به ترتیب 8,1 و 7,96 لیتر است. این اعداد برای نمونه پنج نفره با کاهش محسوس 1 تا 2 لیتری در اعداد مزبور همراه خواهد بود.