چانگان یونی تی UNI-T ؛ بررسی خوش چهره!
وارداتی سایپا منتشر شده در ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
چانگان یونی تی

در این متن نگاهی به چانگان یونی تی و مشخصات فنی این شاسی بلند چینی به همراه امکانات و ویژگی‌های آن می‌اندازیم.

به گزارش خودروم، چند ماه پیش بود که شایعاتی مبنی بر همکاری مجدد سایپا و چانگان به گوش رسید. حالا این صحبت‌ها رنگ واقعیت به خود گرفت. چانگان یونی تی به همراه چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 پلاس به بازار ایران می‌آیند. سایپا با محصولات مزبور بدنبال حضوری محکم در سطح قیمتی بالاتر از 800 میلیون تومان است. این شرکت بدنبال نابودی فقدان وجود محصولی از گروه سایپا در این بازه قیمتی است.

ما در متن‌هایی به بررسی چانگان CS35 پلاس و CS55 پلاس پرداختیم. مشخصات فنی، قابلیت‌ها، طراحی و ویژگی‌های خودروهای مزبور مورد کنکاش قرار گرفت. اکنون نوبت چانگان یونی تی است. حالا باید نگاهی به راس مثلث چانگان و محصول متفاوت و پر سر و صدای گروه سایپا بی‌اندازیم. پس در ادامه از شما مخاطبین گرامی دعوت می‌شود که همراه ما باشید.

داستان چانگان یونی تی از کجا شروع شد؟

چانگان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین است. این شرکت در حال حاضر مشغول تولید مشترک خودرو با همکاری مزدا و فورد در خاک چین است. نام شرکت چانگان در تاریخ چین برای نخستین بار در سال 1862 به عنوان یک تولید کننده جنگ افزار بر سر زبان‌ها افتاد. بعدها مالکان چانگان تصمیم به تغییر کاربری و ساخت محصولات جدید گرفتند. دولت چین هم از این اقدام حمایت کرد.

نخستین خودرو

حاصل این پشتوانه بزرگ تولید نخستین خودرو چانگان در سال 1959 با نام چانگینگ چانگ آرسنال بود. از آن زمان بود که این شرکت با وجود مشکلات ساختاری و کمبود توان فنی، با قدرت هر مشغول فعالیت شد. از خوش شانسی آنها بالاخره مسیر فکری رهبران حزب کمونیست چین و نگاه آنها به اقتصاد تغییر کرد. این تغییر بنیادی و سرمایه گذاری شرکت‌های غربی، خودروسازی همچون چانگان را متحول نمود. چانگان سالانه بیش از 3 میلیون خودرو تولید کرد و از سال 2025 نیز فقط خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی را تولید خواهد کرد.

چانگان یونی تی

تولد یونی تی

چانگان یونی تی یا UNI-T خودرویی برای رقابت در بخش خودروهای شاسی بلند ساب کامپکت نیمه لوکس بازار چین است. این خودرو بیشتر برای عرض اندام در برابر رقبای داخلی خود و خودروهایی همچون چری اومودا 5 یا همان فونیکس FX تولید می‌شود. چانگان نخستین بار نمونه مفهومی این خودرو را با نام Yuyue در حاشیه نمایشگاه خودروی شانگهای و در آوریل سال 2017 نمایش داد.

رونمایی با بد شانسی

یونی تی در سال 2020 در آستانه رونمایی بود. قرار بر این بود که در نمایشگاه خودروی ژنو همان سال رسماً معرفی شود. ولی بد شانسی دامن چانگان را گرفت. چون کرونا همه چیز را بر هم زد و در نهایت این خودرو در مارس 2020 در چین رونمایی شد. در ژوئن 2020 هم نخستین سفارش‌های آن به مشتریان تحویل شد. چانگان این خودرو را به گونه‌ای بسیار زیبا و مدرن ساخت. به همین علت رقبایی همچون چری را به فعالیت وا داشت تا با اومودا 5 به جنگ یونی تی بروند. این دو خودرو هم بزودی در ایران به عنوان رقبایی جدی در برابر هم صف آرایی می‌کنند. سایپا باید نماینده چانگان را در نبرد با هموطن آن یاری کند.

ابعاد و اوزان چانگان یونی تی UNI-T

چانگان یونی تی

مطابق معمول بحث در رابطه با این خودرو را با نگاه به ابعاد و اوزان مرتبط به آن آغاز می‌کنیم. این شاسی بلند سایز متوسط در طول، عرض و ارتفاع بدنه به ترتیب ابعادی 4515، 1,870 و 1,565 میلی‌متر دارد. فاصله بین دو محور آن نیز 2,710 میلی‌متر خواهد بود. فاصله عرضی محور جلو و عقب نیز به ترتیب 1600 و 1,610 میلی متر اعلام می‌شود. ارتفاع این خودرو نسبت به سطح زمین 190 میلی‌متر است.

زاویه ورود و خروج آن در جلو و عقب به ترتیب 17 و 26 درجه است. این شاسی بلند چینی قادر به حمل 5 سرنشین بوده و وزن خالص آن 1,465 کیلوگرم اعلام می‌شود. وزن ناخالص این خودرو با توجه به باک سوخت 55 لیتری آن 1,840 کیلوگرم است. عددی به عنوان گنجایش صندوق عقب منتشر نرکده‌اند. اما به نظر می‌رسد که صندوق عقب چانگان یونی تی نزدیک به 500 لیتر گنجایش داشته باشد و این میزان در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به بیش از 1,200 لیتر هم برسد.

طراحی جلو چانگان یونی تی UNI-T

الهام از حالت چهره حیوانات و حشرات چیز جدیدی در صنعت خودروسازی جهان نیست. چانگان هم در مدل UNI-T سعی کرده که از این روش بهره ببرد. با الهام از چهره نهنگ آبی خودرویی در خور و بروز را برای جذب مشتریان جوان تولید کرد. کاپوتی بسیار پهن به همراه فرو رفتگی و برآمدگی‌هایی نسبتاً قابل توجه در کناره‌ها وجود دارد. کاپوت در دو طرف به قاب چراغ‌های باریک و LED چانگان یونی تی می‌رسد. سپس جلوپنجره‌ای یک تکه، ذوزنقه‌ای شکل و با طراحی ماتریسی و دی لایت‌های مخفی درون آن(در نسخه فول) نظر ما را به خود جلب می‌کند.

چانگان یونی تی

در کناره‌های جلوپنجره قسمتی مشکی رنگ و F مانند با قاب چراغ‌های موجود در لبه کاپوت وجود دارد. در درون این قسمت نیز چراغ‌های اصلی را می‌بینیم. سپر از بغل‌ها به سمت جلوپنجره قوسی کوتاه گرفته تا در وسط آن ورودی هوا مناسبی به برای خنک کاری بهتر موتور ایجاد شود. در وسط ورودی هوای مزبور هم سنسور رادار خطی جا خوش می‌کند. در صورت سفارش امکان بکارگیری دیفیوزری با رنگ مشکی براق و خطوطی نارنجی، قرمز، خاکستری و فسفری رنگ وجود دارد.

طراحی کنار چانگان یونی تی UNI-T

چانگان یونی تی

در نمای کناری این خودرو امکان استفاده از رینگ‌های 20 و 19 اینچی برای چانگان یونی تی وجود دارد. این رینگ‌ها طراحی‌های مختلفی دارند و هر کدام از آنها به نوعی در راستای طراحی خاص خودرو و زیباتر کردن آن عمل می‌کنند. متاسفانه تا این لحظه مشخص نیست که سایپا UNI-T را با کدام رینگ عرضه می‌کند. آیا امکان سفارشی سازی آنها برای مشتریان ایرانی فراهم خواهد بود یا خیر؟

این موضوع در رابطه با فلاپ‌های روی گلگیر و رکاب هم صادق است. مشخص نیست که آیا امکان سفارش این بخش‌ها با پلاستیک براق فراهم خواهد شد یا نه؟ هر کدام از اجزاء مزبور زیبا و در خور توجه هستند. باید منتظر دستپخت سایپا تا چند ماه آینده باشیم. به غیر از نکات مزبور، قوس و خطوط موجود در پایین درب جلو و عقب و امتداد آن با یک قوس دایره‌ای بر روی گلگیر عقب بسیار زیبا و هوشمندانه به نظر می‌رسد.

چانگان یونی تی

خط شخصیت بسیار ملایم بوده و برای طراحی آن از خطوط تیز و تند استفاده نمی‌شود. این خط از چراغ‌های جلو با قوسی ملایم شروع می‌شود. در نهایت با شیبی کم و رو به بالا چراغ‌های عقب را در بر می‌گیرد. قوس سقف بسیار ملایم و زیبا است. در انتهای آن اسپویلری عریض و بزرگ وجود دارد. دستگیره‌های درب‌های جلو مخفی بوده و با فشار از محفظه خود خارج خواهند شد. اما دستگیره‌ درب‌های عقب در بالا و داخل قاب سیاه رنگ دور شیشه‌ها با القاء حالتی شناور برای سقف پنهان می‌شوند. این بخش بیشتر جایگزین هوشمندانه‌ای برای لچکی عقب هستند.

طراحی عقب چانگان یونی تی

چانگان یونی تی

طراحی این قسمت بسیار ساده بوده و راستش را بخواهید کمی شبیه به محصولات کمپانی مزدا است. البته با توجه به همکاری چانگان و مزدا، بهره‌گیری از دانش ژاپنی‌ها برای طراحی چانگان یونی تی امری بسیار طبیعی است. در هر حال چراغ‌های عقب در گوشه بدنه عقب خودرو و در میانه ان قرار دارد. این چراغ‌ها گرافیک بسیار جذابی داشته و با تمی مشکی رنگ تزئین شده‌اند. در بالا اسپویلری 2 تکه را می‌بینیم که چراغ‌ خطر سوم در میانه آن قرار دارد. در اطراف شیشه عقب نیز از فلاپ‌هایی با طراحی خاص و براق استفاده می‌شود.

اندکی پایین‌تر از چراغ‌های اصلی عقب و با عبور از فرو رفتگی ملایم موجود بر روی صندوق عقب، در کناره‌ها بخشی F مانند را می‌بینیم. این بخش شب رنگ‌هایی قرمز رنگ را به شکل افقی در خود جای می‌دهد. در بخش عمودی آن هم از تزئیناتی مشکی رنگ وجود دارد. پلاک داخل بخشی ذوزنقه‌ای شکل قرار می‌گیرد. در پایین آن و روی سپر یک چراغ مه شکن کوچک در میانه خودرو وجود دارد. در کناره‌های سپر نیز در نسخه استاندارد و مجموعاً دو خروجی اگزوز می‌بینیم. اما در نسخه اسپرت و همانند نمونه‌های آزمایشی سایپا، در مجموع چهار خروجی اگزوز وجود دارد. البته امکان استفاده از دفیوزر عقب با تزئیناتی به رنگ فسفری، نارنجی، قرمز و… هم در صورت سفارش مشتریان وجود دارد.

طراحی داخلی چانگان یونی تی

چانگان یونی تی

در بحث طراحی کابین چانگان UNI-T در ابتدا باید گفت که ما به خوبی می‌توانیم شباهت‌هایی میان این قسمت با کابین چانگان CS55 پلاس ببینیم. در مجموع باید گفت که در هر دو خودرو از یک زبان طراحی استفاده می‌شود. اما طراحی چانگان یونی تی در کابین کمی متفاوت‌تر است. فرمانی سه پره با دوخت چرم میزبان دستان راننده خواهد بود. دو صفحه نمایش مرکزی و جلو امپر دیجیتال درون یک قابل و به شکل ذوزنقه بر روی داشبورد قرار دارند. قسمت میانی داشبورد به دریچه‌های تهویه هوا اختصاص یافت است.

تزئینات

درکنسول میانی دسته دنده‌ای مانند بوم رنگ را می‌بینیم که در کنار سایر اجزاء این قسمت، نمایی زیبا و تقریباً مردن خلق کرده است. رو دری‌ها از جنس پلاستیک و چرم هستند. چرم بخش اصلی پوشش اجزاء داخلی و به خصوص صندلی‌ها را شامل می‌شود. هر چند که امکان سفارش یونی تی با با صندلی و اجزاء داخلی پارچه‌ای یا هر دو با رنگ‌های متضاد وجود دارد. دو جا لیوانی با درب کشویی کرکره مانندی در کنسول میانی قرار دارند. کمی جلوتر از آن فضایی مناسب برای شارژ بی‌سیم دو تلفن همراه وجود دارد.

دکمه‌ها و ابزار مرتبط به سیستم تهویه مطبوع هم با رنگ نقره‌ای تزئین می‌شود. از نمایشگری طویل و سیاه رنگ برای نمایش وضعیت تهویه و… استفاده خواهد شد. غربیلک انتخاب مود رانندگی به همراه دکمه‌های ترمز پارک برقی و… هم درون قابی مشکی رنگ و براق با حاشیه‌های نقره‌ای در میانه کنسول جا خوش کرده است. صندلی‌های برقی جلو ارکونومیک بوده و به خوبی راننده را در بر می‌گیرند. در بین صندلی‌ها یک جا آرنجی چرمی بزرگ با ابعادی مناسبوجود دارد. با باز شدن آن محفظه‌ای کوچک برای قراردادن اشیاء را خواهید دید. سقف پانورامایی بزرگ از شما میزبانی خواهد کرد. صندلی‌های عقب هم راحت به نظر می‌رسند. دریچه‌هایی برای تهویه مطبوع  به همراه خروجی USB در این قسمت قرار دارند. ضمن اینکه یک جا آرنجی در صندلی عقب وجود دارد که روی آن هم دو جا لیوانی برای آسایش سرنشینان عقب وجود دارد.

مشخصات فنی چانگان یونی تی

چانگان یونی تی

سایپا چانگان UNI-T را با موتور 2 لیتری موسوم به نهنگ آبی با قدرت 229 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر وارد نمی‌کند. سایپا به جای موتور مزبور به سراغ پیشرانه 1,5 لیتری توربو با کد JL473ZQ2 رفت.. این پیشرانه 184 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه از نظر ساختار دقیقاً با پیشرانه چانگان CS55 پلاس یکسان است. حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت اعلام می‌شود. متاسفانه عدد رسمی مرتبط به شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو منتشر نشده است. میزان مصرف سوخت ترکبی یونی تی نیز 6,1 لیتر در ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت خواهد بود. برای انتقال قدرت به محور جلو از گیربکس 7 سرعته دوکلاچه مرطوب استفاده می‌شود. فرمان برقی است.

ایمنی چانگان UNI-T

چانگان یونی تی

در رابطه با ایمنی این خودرو پیش از این و در متن تست تصادف چانگان یونی تی و دریافت پنج ستاره ایمنی مفصل صحبت کردیم. آزمایش‌های تست تصادف سی انکپ چین شامل مواردی مانند: تست تصادف از جلو، برخورد از کنار، حفاظت از گردن، حفاظت از عابر پیاده، سیستم کنترل پایداری و ترمز اضطراری خودکار بود. چانگان یونی تی به نسل سوم سیستم ESC کانتیننتال مجهز است. از سیستم‌های ABS، EBD، TCS، ESC، HHC و سایر آپشن‌های ایمنی همراه با سیستم پارک الکترونیکی EPBI، سیستم ایمنی فعال و 6 کیسه هوا در فول آپشن‌ترین نسخه استفاده می‌شود.

امکانات چانگان UNI-T

مانیتور چانگان یونی تی

چانگان UNI-T در فول آپشن‌ترین نسخه به کروز کنترل تطبیقی، حالات رانندگی اسپرت، اقتصادی و استاندارد، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، هشدار خستگی راننده، مجهزمی‌شود. همچنین سیستم خروج از خط حرکتی، سامانه سنجش باد تایرها، استارت دکمه‌ای، کلید از راه دور، ضبط کننده رانندگی داخلی، صفحه نمایش 12,3 اینچی(در نسخه‌های پایین‌تر 10,3 اینچی)، سیستم ناوبری ماهواره‌ای، سیستم کنترلی مبتنی بر تشخیص صدا، صندوق عقب برقی، بروزرسانی OTA، نرم‌افزار نظارتی موبایلی، تهویه مطبوع اتوماتیک، 6 رادار اولتراسونیک، جلو آمپر دیجیتالی نمایش 12,3 اینچی(در نسخه‌های پایین‌تر 10,3 اینچی)، دوربین 360 درجه و… از دیگر امکانات این خودرو هستند..

جمع بندی

چانگان یونی تی

یونی تی یکی از محصولات خاص کمپانی چانگان است. گروه خودروسازی سایپا باید بسیار خوشحال باشد که این خودرو از حالا طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرده است. به هر حال این خودرو نیز مانند فونیکس FX کمی چهره شهر و خیابان‌های کشور را تغییر خواهد داد. در نبود بزرگان صنعت خودروسازی جهان، چینی‌هایی مانند چانگان UNI-T باید جایگزین محصولات برندهای اروپایی یا ژاپنی درجه یک باشند.

قیمت

قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست. احتمالاً قیمت این خودرو در بازار آزاد به بیش از 2 میلیارد تومان خواهد رسید. در هر حال بازار تشنه ایران یک بار دیگر میزبان خودروهایی مثل چانگان یونی تی خواهد بود. بازاری که زمانی لکسوس، مرسدس بنز و بی ام و یکتاز بخش لوکس آن بودند. حالا متاسفانه باید چینی‌های نیمه لوکس را تا عرش بالا ببریم.

مشخصات فنی چانگان یونی تی چیست؟

متاسفانه سایپا در گام نسخت چانگان UNI-T را با موتور 2 لیتری موسوم به نهنگ آبی و با قدرت 229 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر وارد نکرده و به جای آن به سراغ موتوری 1,5 لیتری توربو با کد JL473ZQ2 رفته که 184 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد.

امکانات یونی تی سایپا چیست؟

چانگان UNI-T در فول آپشن‌ترین نسخه به کروز کنترل تطبیقی، حالات رانندگی اسپرت، اقتصادی و استاندارد، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، هشدار خستگی راننده، سیستم خروج از خط حرکتی، سامانه سنجش باد تایرها، استارت دکمه‌ای، کلید از راه دور، ضبط کننده رانندگی داخلی، صفحه نمایش 12,3 اینچی(در نسخه‌های پایین‌تر 10,3 اینچی) و… مجهز شده است.

حداکثر سرعت و میزان مصرف سوخت چانگان یونی تی چه قدر است؟

حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت اعلام شده و متاسفانه عدد رسمی مرتبط به شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو منتشر نشده است. میزان مصرف سوخت ترکبی یونی تی نیز 6,1 لیتر در ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت خواهد بود.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.