چانگان یونی کی بزودی و توسط گروه خودروسازی سایپا به شکل وارداتی عرضه میشود. در این محتوا نگاهی جامع به این خودروی خوش استایل میاندازیم.
به گزارش خودروم، بیست و سومین نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد در حالی برگزار شد که ما شاهد حضور خودروسازان دولتی و خصوصی در این رویداد همراه با نمایش آخرین محصولات آنها بودیم. در این میان با فراهم شدن امکان واردات برخی محصولات، شاهد معرفی خودروهای وارداتی جدید بازار ایران هم بودیم. گروه خودروسازی سایپا نیز که سابقه همکاری با برند چانگان را در کارنامه خود ثبت دارد؛ پس از واردات CS35 پلاس، یونی تی و CS55 در صدد واردات چانگان یونی کی به عنوان پرچمدار فعلی کراس اوورهای برند چانگان است. به همین سبب خودروی مزبور در نمایشگاه مشهد حاضر شد و با استقبال فراوانی مواجه گشت. لذا فرصت مناسبی برای ما به وجود آمد که به بررسی چانگان یونی کی پرداخته و با ویژگیهای محصول خاص سری UNI چانگان آشنا شویم.
فهرست متن
چانگان یونی کی از کجا آمد؟
چانگان در نمایشگاه اتومبیل پکن سال 2020 یک کانسپت شاخص را به نمایش گذاشت. این مدل مفهومی ویژن V نام داشته و به عنوان کراس اووری زیبا، آینده محصولات برند چانگان را نمایش داد. فلسفهای از زیبایی شناسی، تکنولوژی با معرفی این کانسپت برای چانگان طرح شد. مدلی مفهومی که در مرکز طراحی این خودروساز چینی واقع در تورین ایتالیا به وجود آمد. اندک بعد و به فاصله تنها چند ماه، نسخه تولیدی ویژن V با نام چانگان یونی کی (Changan UNI-K) در نمایشگاه خودرو گوانگژو 2020 معرفی شد.
ابعاد و اوزان چانگان UNI K چگونه است؟
چانگان UNI K در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,865، 1948 و 1690 میلیمتر اندازه دارد. فاصله بین دو محور جلو و عقب نیز 2,890 میلیمتر است. بین چرخهای جلو و عقب از عرض هم به ترتیب 1,636 و 1,650 میلیمتر فاصله وجود دارد. زاویه ورود و خروج نیز به ترتیب 19 و 27 درجه خواهد بود. این کراس اوور تنها قادر به حمل 5 سرنشین بوده و نمونه 7 نفره ندارد. وزن خالص این خودرو با توجه به آپشنها و… 1,815، 1,845 یا 1,930 کیلوگرم خواهد بود. این اعداد به شکل ناخالص (با سرنشین) 2,190، 2,220 و 2,305 میلیمتر هستند. رینگها نیز 19، 20 یا 21 اینچی چند پره هستند.
طراحی چانگان یونی کی چگونه است؟
چانگان یونی کی برای رفع نیازهای یک خانواده بدون قربانی شدن جذابیت ظاهری و قابلیتهای رانندگی طراحی شد. به طور خلاصه هدف از خلق چانگان یونی K ترکیبی از تطبیق پذیری و حس رانندگی به عنوان مفاهیم کلیدی مد نظر طراحان چانگان است. به همین دلیل سخنگو و مدیر ارشد اجرایی چانگان UNI را واژهای مترادف با تفکر مستقل با توان شکست قوانین و بکارگیری تخیل برای فتح مرزهای جدید طراحی میداند.
نمای جلو
در جلو ما شاهد بکارگیری زبان طراحی موسوم به زنبوری برای جلو پنجره هستیم. این قطعه در عین سادگی، ظاهر چانگان UNI K را فراتر از بسیاری از خودروهای هم سطح قرار میدهد. به گونهای که به خوبی تمام اجزاء مانند چراغها و… در کنار یکدیگر قرار گرفته و انسجامی مثال زدنی را شاهد هستیم. به همین خاطر هم رئیس مرکز طراحی اروپایی چانگان با تمجید از جلو پنجره خاص یونی کی، آن را منحصر به فرد و بخشی جدایی ناپذیر از سری UNI میداند.
نمای کناری
در کنارهها ساده انگاری در عین زیبایی و پیوست با سایر اجزاء را به خوبی شاهد هستیم. فرو رفتگی خلاقانهای بر روی بدنه پایین درها وجود دارد. دستگیرههای در مخفی بوده و شیشه عقبی کج را میبینیم. قوس گلگیرها خیلی زیاد نیست؛ اما خطوط روی آنها به زیبایی خودرو افزودهاند. خطوط این قسمت بنابر ادعای طراحان چانگان UNI K تعریفی از مفاهیم مدرن برای تأکید بر اسپورت بودن این خودرو هستند. به طور کلی شخصیت خودرو در این بخش با سطوحی کاملاً شاخص و چند عنصر بصری قدرتمند خلق میشود.
نمای عقب
در عقب اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب میکند بکارگیری اسپویلری خاص موسوم به AIRSHIP-SHAPE است. این قطعه که نمونه مشابه آن را در چانگانی یونی تی میبینیم؛ علاوه بر خلق ظاهری شیکتر، موجب بهبود پایداری و تجربه یک رانندگی آیرودینامیکتر خواهد شد. چراغهای عقب با گرافیکی خاص و به واسطه نواری از LED به لوگوی چانگان در میانه در صندوق عقب میرسند. شیشه این بخش کوچک بوده و یک برف پاکن کوچک برای آن در نظر گرفتهاند. سپر و مهشکن عقب ظاهر اسپورتی داشته و ما شاهد بکارگیری چهار خروجی اگزوز هستیم.
در داخل چانگان یونی کی چه خبر است؟
محیط داخلی چانگان یونی کی از اصالت برخوردار است. چیزی که در کمتر خودروساز چینی مشاهده میشود و طراحان چانگان در تورین ایتالیا به خوبی از پس آن بر آمدهاند. اما با این حال برخیها ظاهر داخلی آن را شبیه به محصولات پژو میدانند؛ اما با توجه به جزئیات و رویکرد طراحان چانگان، قطعاً متوجه تفاوتهایی خواهید شد. در سرتاسر کابین از موادی با کیفیت استفاده میشود و از پلاستیک نرم در نقاط مختلف داشبورد، پنل درها و… در کنار بکارگیری چرم و دوختی هماهنگ با تریم داخلی استفاده کردهاند.
چهار نمایشگر متصل و تعاملی مجهز داشبورد چانگان UNI K را شبیه به یک سفینه فضایی میکند. کابین به شدت بر روی راحتی راننده و سرنشینان تأکید داشته و به همین خاطر هم صندلیهای چرمی ارگونومیک این خودرو کاملاً متناسب با بدن انسان هستند. فرمان اسپورت دو طرف دی کات، روکش چرم سوراخدار و… نیز به جذابیت رانندگی با این خودرو میافزاید. صندوق عقبی بزرگ و قابلیت خواباندن صندلیهای عقب نیز برای این خودرو در نظر گرفتهاند.
مشخصات فنی چانگان یونی کی چگونه است؟
خوشبختانه دیگر در چانگان یونی کی خبری از موتور 1,5 لیتری نیست! این خودرو در نسخه احتراقی از موتور 2 لیتری توبوشارژ 4 سیلندر با کد JL486ZQ5 استفاده میکند. موتور مزبور دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 بوده و قادر به تولید قدرتی 233 اسب بخاری با گشتاور 390 نیوتنمتر است. نیرو توسط گیربکس 8 سرعته اتوماتیک آیسین به محور جلو یا چهار چرخ منتقل میشود. سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند چانگان UNI K توسط برند بورگوارنر ساخته میشود و حرکت در سطوح مختلف را آسان خواهد کرد. حالتهای مختلف رانندگی از قبیل اسپورت یا اکو نیز برای نسخه احتراقی یونی کی در نظر گرفتهاند. حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت بوده و به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت ترکیبی بین 8,3 تا 8,9 سوخت مصرف میشود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت نیز 8,8 ثانیه خواهد بود.
درباره چانگان یونی کی هیبریدی
نسخه پلاگین هیبریدی چانگان یونی کی بعد از نمونه احتراقی وارد بازار کشور خواهد شد. این خودرو که با نام Changan UNI-K iDD شناخته میشود؛ شعاع پیمایش بیش از 1 هزار کیلومتر داشته و به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت، تنها 5,5 لیتر سوخت مصرف میکند. به عبارت دیگر ما با یک Intelligent Dual Drive مواجه هستیم که موتور احتراقی آن 1,5 لیتری توربو با خروجی 167 اسب بخار و 260 نیوتن متر گشتاور در کنار پیشرانه الکتریکی 147 اسب بخار با گشتاور 330 نیوتن متر فعالیت میکند.
انرژی موتور الکتریکی در یک باتری لتیوم فسفات آهن با ظرفیت 28,39 کیووات ساعت ذخیره میشود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این نسخه 8,1 ثانیه خواهد بود. از شارژ سریع DC پشتیبانی میشود و تنها در 30 دقیقه میتوان باتری را از 30 تا 80 درصد شارژ نمود. در حالت هیبریدی میزان مصرف سوخت به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر معادل با 0.9 لیتر خواهد بود. البته نمونههایی از نسخه PHEV از موتور احتراقی 170 اسب بخاری با گشتاور 260 نیوتن متر همراه با پیشرانه الکتریکی 116 اسب بخار و گشتاور 330 نیوتن متر استفاده میکند. شعاع پیمایش آنها 11,00 کیلومتر بوده و از کالیپرهای ترمز نارنجی رنگ برخوردار هستند.
ایمنی چانگان یونی تی و تست تصادف آن
از نظر ایمنی چانگان یونی تی یکی از بهترین خودروهای چینی است. این خودرو به جای شرکت در آزمون C-NCAP در سطح بالاتری از آن یعنی C-IASI حاضر شد و به راحتی پنج ستاره ایمنی را از این موسسه در سال 2021 دریافت نمود. استانداردهای موسسه مزبور هم تراز با بروزترین الگوهای ایمنی روز قاره اروپا است. در پایین میتوانید ویدیو تست تصادف چانگان UNI K را ببینید.
این خودرو در نسخه پایه 6 یا 8 کیسه هوا دارد و این تعداد در بهترین نمونه به 10 عدد هم میرسد. سطح 2 رانندگی هوشمند شامل سیستم ناوبری ماهوارهای، سامانه کمکی حفظ خودرو در بین خطوط، تشخیص علائم ترافیکی، اتوهلد، سامانه تغییر خودکار خط حرکتی، کروز کنترل تطبیقی، دوربین دید جلو و عقب، سنسورهای اوتراسونیک(4، 6 یا 12 عدد)، دوربین 360 درجه، تشخیص نقطه کور، جلوگیری از بازشدن درها با تکیه بر سامانه تشخیص نقطه کور، دوربین ضبط وقایع داخلی و خارجی، سامانه هشدار خروج از خط حرکتی، فرمان برقی، سامانه سنجش فشار باد تایرها، هشدار برخورد از جلو و عقب و هشدار ترافیک جانبی در فولترین نسخه چانگان یونی کی موجود هستند.
امکانات رفاهی چانگان یونی کی چیست؟
این خودرو از نظر امکانات و تعدد آپشنها محصولی کامل است. نمایشگر اصلی این خودرو با قطر 12,3 اینچ در اختیار راننده و سرنشین است. سه نمایشگر دیگر با قطر 3,5، 10,25 و 9,2 اینچ هر کدام در نقش جلو آمپر دیجیتال، نمایشگر اطلاعات خودرو، دوربینها و… ظاهر میشوند. در فولترین نسخه شاهد آپشنهایی نظیر پد شارژ بی سیم تلفن همراه، دو پورت USB تایپ C برای سرنشینان عقب، ماساژور صندلی راننده و سرنشین، صندلی برقی راننده و سرنشین با حافظه، 7 یا 14 بلندگوی سونی، نورپردازی 64 رنگ محیط داخلی، تهویه مطبوع اتوماتیک، فیلتر PM2.5، سقف پانوراما، سانروف، بروزرسانی OTA، اتصال به شبکه 4G و 5G، سامانه تشخیص چهره، کنترل عملکردها با سامانه مبنتی بر تشخیص صدا، کنترل برخی از عملکردها با اپلیکیشن موبایل، سنسور باران و نور، شیشههای عایق صدا، در صندوق عقب برقی و… هستیم.
قیمت و زمان عرضه چانگان UNI K
پیش بینی دقیقی نمیتوان در رابطه با قیمت این خودرو انجام داد. اما با توجه به شاخصههای فنی و ارزیابی کیفی، احتمالاً قیمتی فراتر از 2 میلیارد تومان برای این خودرو در نظر میگیرند. با این حساب رقیبی جدی، صاحب نام و تراز اول برای فونیکس تیگو 8 پرو مکس ظهور خواهد نمود. ضمن اینکه قیمت این خودرو در بازار جهانی بین 27 تا 36 هزار دلار است. زمان عرضه مشخص نیست؛ اما احتمالاً سه ماه انتهایی سال جاری یا اوایل سال 1403 شاهد ورود این خودرو به بازار کشور خواهیم بود.
جدول مشخصات
نام خودرو | یونی کی (UNI-K) |
برند مادر | چانگان |
واردکننده | گروه خودروسازی سایپا |
ابعاد در طول، عرض و ارتفاع | 4,865، 1948 و 1690 میلیمتر |
فاصله بین دو محور | 2,890 میلیمت |
موتور (در نسخه احتراقی) | 4 سیلندر توربوشارژ 2 لیتری |
قدرت و گشتاور | 233 اسب بخار و 390 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک آیسین |
امکانات | ماساژور صندلی راننده و سرنشین، صندلی برقی راننده و سرنشین با حافظه، 7 یا 14 بلندگوی سونی، نورپردازی 64 رنگ محیط داخلی، تهویه مطبوع اتوماتیک، فیلتر PM2.5، سقف پانوراما، سانروف، بروزرسانی OTA، اتصال به شبکه 4G و 5G، سامانه تشخیص چهره، کنترل عملکردها با سامانه مبنتی بر تشخیص صدا، کنترل برخی از عملکردها با اپلیکیشن موبایل، سنسور باران و نور، شیشههای عایق صدا، در صندوق عقب برقی و… |
ایمنی | کروز کنترل تطبیقی دوربین دید جلو و عقب، سنسورهای اوتراسونیک(4، 6 یا 12 عدد)، دوربین 360 درجه، تشخیص نقطه کور، جلوگیری از بازشدن درها با تکیه بر سامانه تشخیص نقطه کور، دوربین ضبط وقایع داخلی و خارجی، سامانه هشدار خروج از خط حرکتی، فرمان برقی، سامانه سنجش فشار باد تایرها، هشدار برخورد از جلو و عقب و هشدار ترافیک جانبی و… |
چانگان UN-K در 2020 و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد. این خودرو براساس کانسپت ویژن V ساخته شد. این مدل مفهومی چند ماه قبل از یونی کی و در پکن معرفی شد!
این خودرو در نسخه احتراقی از موتور 2 لیتری توبوشارژ 4 سیلندر با کد JL486ZQ5 دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 و قادر به تولید قدرتی 233 اسب بخاری با گشتاور 390 نیوتنمتر استفاده میکند. نیرو توسط گیربکس 8 سرعته اتوماتیک آیسین به محور جلو یا چهار چرخ منتقل میشود.