جتا VS5 یکی دیگر از محصولات وارداتی ماموت خودرو است. در این ماله به بررسی کامل این کراساوور چینی میپردازیم.
به گزارش خودروم، ماموتخودرو با جتا یاد همکاری فولکس واگن را زنده میکند. یکی از محصولات این برند جتا وی اس ۵ نام دارد. کراس اوور کوچکی که مدتی پیش همراه با جتا VS7 در سامانه فروش یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه شد. محصولی که به علت پشتوانه قدرتمندی نهمچون فولکس واگن مورد توجه قرار دارد و احتمالاً موجب موفقیت دوباره ماموت در زمینه واردات خودرو خواهد شد. لذا شرایط برای نگارش متنی با عنوان بررسی جتا وی اس ۵ وارداتی (Jetta VS5) ماموت خودرو فراهم بوده و در ادامه همه چیز در رابطه با آن را شرح میدهیم.
فهرست متن
البته قبل از هر چیزی باید مختصری در رابطه با برند جتا صحبت کنیم. فاو و فولکس واگن همکاری بسیار طولانی مدتی با یکدیگر و به منظور عرضه خودروهای گروه فولکس در بازار چین دارند. یکی از پر فروشترین محصولات این جوینت ونچر نیز فولکس واگن جتا نام دارد. محبوبیت جتا در چین عاملی شد که برندی اختصاصی با نام جتا تعریف شود تا چینیها با بکارگیری مهندسی و پلتفرم فولکس واگن، خودروهایی به نام جتا را وارد بازار چین کنند. البته جتا تا همین چند سال پیش مونتاژ برخی از محصولات فولکس را بر عهده داشت. ولی چند سالی میشود که به شکل مستقل در بازار چین حضور دارد.
در هر حال رفاقت دیرینه فولکس واگن فاو و حفظ پایههای دوستی میان دو خودروساز مطرح آسیایی و اروپایی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل هم فولکس با تأسیس یک برند زیرمجموع و بکارگیری پلتفرمهای خود موافقت میکند. چون فاو در حال حاضر تولید محصولات متنوعی از گروه فولکس واگن شامل گلف GTI، سری ID، تیگوان و حتی محصولات آئودی در بازار چین را برعهده دارد. فولکس واگنی که در بازار چین شاهد حضور سایر رقبای آلمانی الخصوص بی ام و بوده و با تمام توان سعی در افزایش سهم خود از بازار شلوغ چین دارد و تاکنون موفق بوده است.
ابعاد و اوزان جتا VS5
ابتدا در مقاله بررسی جتا وی اس ۵ وارداتی ماموت خودرو نگاهی به بررسی ابعاد و اوزان این محصول میکنیم. ابعاد جتا VS5 ماموت خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۴۱۸، ۱,۸۴۱ و ۱,۶۱۶ میلیمتر است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲,۶۳۰ میلیمتر بوده و فواصل عرضی میان چرخهای جلو و عقب نیز به ترتیب ۱,۵۷۲ و ۱,۵۴۴ میلیمتر خواهد بود. زاویه ورود و خروج نیز به ترتیب ۲۱ و ۱۹ درجه است. این کراساوور کوچک ظرفیت حمل ۵ نفر را دارد. باک سوخت این خودرو ۵۱ لیتر گنجایش دارد. حجم صندوق عقب نیز ۴۸۲ لیتر است. وزن خالص و ناخالص این خودرو نیز به ترتیب ۱,۳۵۵ و ۱,۸۳۰ کیلوگرم است. رینگها ۱۸ اینچی هستند.
با نگاهی به بازار ایران، رقبای مختلفی از میان هموطنان چینی جتا VS5 ماموت خودرو برای این کراس اوور وارداتی یافت میشود. اما نزدیکترین رقیب ممکن از نظر ابعاد و اوزان ام وی ام X۵۵ پرو از شرکت مدیران خودرو است. خودروی مزبور در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۳۱۸، ۱,۸۳۰ و ۱,۶۶۴ میلیمتر اندازه دارد. علاوه بر این فاصله محوری ام وی ام ایکس ۵۵ پرو نیز ۲,۶۱۰ میلیمتر است. پس جتا وی اس ۵ ماموت خودرو فعلاً رقیبی همچون X55 پرو دارد و از نظر ابعاد بدنه شانه به شانه آن حرکت خواهد کرد. اما نباید از یاد بُرد که وزن محصول ام وی ام با عدد ۱,۴۳۹ کیلوگرم نسبت به جتا وی اس ۵ بیشتر بوده و این موضوع با توجه به پیشرانه و سایر مشخصات فنی، یک مزیت برای جتا VS5 است.
طراحی بدنه جتا VS5
بررسی جتا وی اس ۵ ماموت خودرو از نظر ظاهری، نشان از شباهت کامل این خودرو به برادر بزرگتر آخ یعنی جتا VS7 دارد. نخستین نکته در این رابطه جلو پنجره چند ضلعی با تزئینات لانه زنبوری و کروم کاری درون ان به همراه بخش بالایی این قطعه است. چراغهای جلو نیز در کنار جلو پنجره قرار دارند و ظاهری یکپارچه خلق میکنند. اما بر روی سپر ورودیهای بزرگ هوا با تزئیناتی نقرهای و پیانویی، چهره خودرو را خشن کردهاند. همچنین دیلایت به همراه دو قطعه پیانویی و همانند در دو طرف قابل مشاهده است.
کاپوتی بلند با قوسهایی جالب توجه به همراه و سقفی با زاویه محدود نیز قابل ذکر هستند. از نمای کناری استفاده از پلاستیک برای پوشش قسمت پایینی بدنه را نباید از یاد بُرد. ضمن اینکه خط شخصیتی تیز از چراغ جلو به عقب میرود و در این مسیر کوچکترین انحرافی را مشاهده نمیکنید. قوس روی گلگیرها و درها، روف ریل تزئینی بر روی سقف و رینگهای آلومینیومی با شمایلی جذاب و آینههای جانبی دو رنگ از دیگر ویژگیهای این خودرو در بخش کناری هستند.
بخش عقب
در رابطه با بخش انتهایی این خودرو باید گفت که همانند سایر نقاط، از شمایل سادهای برخوردار است. در این قسمت چراغهایی کاملاً معمولی و اسپویلری کوچک در امتداد سقف جلب توجه میکند. قوس و خطوط چندانی بر روی در صندوق عقب وجود ندارد. بر روی سپر پوششی پلاستیکی وجود دارد. در بالای سپر نواری از شبرنگ عرض خودرو را طی نموده است. المانهایی توری شکل نیز بر روی سپر استفاده کردهاند. اما خبری از خروجیهای اگزوز بر روی سپر نیست. به طور کلی طراحی این خودرو در عین سادگی بسیار زیبا به نظر میرسد و طراحان مانند برخی از خودروهای چینی زیاده روی نکردهاند. ضمن اینکه ژن آلمانی کار خود را میکند و جتا VS5 کمی شبیه به آئودی A3 و Q2 است.
طراحی داخلی
طراحی داخلی جتا وی اس ۵ چندان چنگی به دل نمیطند. در واقع داخل این خودرو تناسب چندانی با بدنه آن ندارد. ولی این به معنی غیر قابل تحمل بودن محیط کابین جتا VS5 نیست. شرکت جتا در حال حاضر کابین این محصول را با سه تم مشکی، مشکی قرمز و مشکی سفید عرضه میکند. ظاهراً نمونههای تحویلی ماموت خودرو با تم مشکیسفید عرضه خواهند شد. البته احتمال تغییر این رویه وجود دارد. صندلیهای چرمی، و تزئینات پیانویی بر روی درها و قاب مرکزی داشبورد مشاهده میشود. ضمن اینکه از چرم برای تزئین بخشهایی از درها، داشبورد و صندلیها استفاده کردهاند.
عمده پوشش پلاستیک داخل کابین خشک بوده و فرمان دیکات با تزئیناتی پیانیویی پیش روی ما قرار میگیرد. خوشبختانه ماموت خودرو نمونه مجهز به جلو آمپر دیجیتالی را به بازار ایران میآورد. نمایشگر مرکزی و دو خروجی تهویه مطبوع کنار آن نیز کمی متمایل به سمت راننده هستند. سایر دکمهها و… موجود بر روی کنسول میانی نیز ساده و بی آلایش بوده و این موضوع با توجه به ماهیت برند جتا دور از انتظار نیست. برای سرنشینان عقب خروجی تهویه مطبوع وجود دارد. صندلیهای جلو دربرگیری مناسبی دارند و سرنشینان عقب نیز شرایط مطلوبی در جتا VS5 خواهند داشت.
مشخصات فنی جتا وی اس 5
بررسی جتا وی اس ۵ نشان میدهد که این برند چینی برای ساخت این خودرو از پلتفرم MQB سری A1 استفاده میکند. پلتفرم مزبور برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ بر روی گلف Mk7 مورد استفاده قرار گرفت. گروه فولکس از این سازه برای ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده میکند. هزینه ساخت این پلتفرم توسط فولکس نزدیک به ۸ میلیارد دلار بوده و زمان ساخت خودرو را ۳۰ درصد کاهش میدهد. از این پلتفرم برای ساخت خودروهایی همچون اشکودا ساپرب، اشکودا اکتاویا، فولکس واگن گلف، آئودی Q2، تی تی، فولکس واگن پاسات و… استفاده کردهاند. در سال ۲۰۱۶ نیز نسل دوم MQB جایگزین آن شد.
برند | جتا |
کشور سازنده | چین |
محصول وارداتی | ماموت خودرو |
حجم موتور | ۱,۴ لیتری |
تعداد سیلندر و سوپاپ | ۴ و ۱۶ |
قدرت | ۱۴۸ اسب بخار با استاندارد آلایندگی یورو ۶ |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتنمتر |
فناوری موتور | D-VVT |
گیربکس | اتوماتیک ۶ سرعته |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر |
طول، عرض و ارتفاع | ۴,۴۱۸، ۱,۸۴۱ و ۱,۶۱۶ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲,۶۳۰ |
تعلیق جلو و عقب | مک فرسون، مالتی لینک |
رینگ | ۱۸ اینچی آلومینیومی |
حجم باک | ۵۱ لیتر |
حجم صندوق عقب | ۴۸۲ لیتر |
موتور فولکس گیربکس آیسین
در جتا VS5 از موتور ۱,۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تحت لیسانس فولکس واگن با کد EA211 نسخه DLE و تکنولوژی D-VVT استفاده میشود. این موتور ۱۴۸ اسب بخار قدرت به همراه گشتاوری ۲۵۰ نیوتنمتری دارد. نیرو نیز توسط گیربکس شش سرعته آیسین به محور جلو منتقل میشود. عملکرد گیربکس و موتور مطلوب بوده و هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند. هر چند که به دلیل ضعف عایقبندی، صدای پیشرانه در دورهای بالا به داخل خودرو نفوذ میکند. اما باید توجه نمود که از انواع چهار یا سه سیلندر این پیشرانه برای تولید خودروهایی نظیره سئات لئون، فولکس واگن آپ، اشکودا فابیا، فولکس واگن پلو، تی کراس، ونتو و… استفاده کردهاند.
این خوردو استاندارد آلایندگی یورو ۶ دارد. حداکثر سرعت براساس اطلاعات رسمی برند جتا تنها ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در شرایط آزمایشگاهی نیز عددی ما بین ۹,۵ تا ۱۰ ثانیه را نشان میدهد. میزان مصرف سوخت در ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت نیز بین ۶,۵ تا ۷,۱ لیتر بوده و این اعداد مناسب به نظر میرسند. سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو از نوع مک فرسون و مالتی لینک بوده و عملکرد مطلوبی نسبت به سایر رقبای خود در بازرا ایران دارد. سیستم ترمز جلو از نوع دیسکی خنک شوند و در عقب از نوع دیسکی است. فرمان برقی در جتا VS5 با عملکرد مطلوبی وجود دارد.
امکانات و ایمنی
از نظر ایمنی جتا VS5 دارای سیستم ترمز ABS و BAS، سامانه کنترل پایداری، شش کیسه هوا، سامانه کنترل فشار باد تایرها، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، اُتوهُلد، سنسور پارک جلو و عقب، تشخیص خواب آلودگی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، پیشگیری از تصادف در جلو.، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی و… است. از نظر امکانات رفاهی نیز جتا وی اس ۵ ماموت خودرو شش اسپیکر، سنسور باران، جلو آمپر دیجیتالی، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطهای، سانروف دو حالته، پاور ویندوز، ایزوفیکس، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، تنظیم برقی راننده در شش جهت و… دارد. بنابراین جتا وی اس ۵ امکاناتی معقول دارد. ضمن اینکه رقبایی همچون ام وی ام X55 پرو چند اپشن بیشتر مانند شارژر بیسیم تلفن همراه دارند.
نتیجهگیری بررسی جتا وی اس ۵
بررسی جتا وی اس ۵ ماموت خودرو نشان میدهد که ما با یک محصول اقتصادی روبرو هستیم. خودرویی که امکانات معقولی دارد و از نظر کیفی نیز نسبت به برخی از خودروهای چینی موجود در بازار ایران بهتر است. اما نقطه عطف جتا VS5 را باید استفاده از پلتفرم و موتور فولکس واگن دانست. چیزی که نوید یک سواری ایدهآل و مطمئن را به خریداران این خودرو میدهد. به هر حال گروه فولکس واگن یکی از بزرگترین خودروسازان جهان بوده و نمیتوان عملکرد فنی این غول صنعتی را نادیده گرفت.
از نظر امکانات رفاهی نیز جتا وی اس ۵ ماموت خودرو شش اسپیکر، سنسور باران، جلو آمپر دیجیتالی، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطهای، سانروف دو حالته، پاور ویندوز، ایزوفیکس، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، تنظیم برقی راننده در شش جهت و… دارد.
در جتا VS5 از موتور ۱,۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تحت لیسانس فولکس واگن با کد EA211 نسخه DLE و تکنولوژی D-VVT استفاده میشود. این موتور ۱۴۸ اسب بخار قدرت به همراه گشتاوری ۲۵۰ نیوتنمتری دارد. نیرو نیز توسط گیربکس شش سرعته آیسین به محور جلو منتقل میشود.