جتا VA3؛ بررسی بچه ماموت چینی
قالپاقی وارداتی! منتشر شده در ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
بررسی جتا VA3

ماموت خودرو در نظر دارد که سدان کوچک، اقتصادی و خانوادگی جتا VA3 را وارد بازار ایران کند. به نظر شما این خودرو قادر جلب نظر متقاضیان خودرو در ایران خواهد بود یا خیر؟

به گزارش خودروم، سدان جتا VA3 بزودی توسط ماموت خودرو و به شکل وارداتی در بازار ایران عرضه خواهد شد. ماموت پیش از این واردات محصولات فولکس واگن را برعهده داشت. اما با فشار تحریم و قطع همکاری فولکس واگن، این بار با آزادسازی واردات ماموت به سراغ جوینت ونچر مشترک فاو و فولکس واگن به نام JETTA رفته است.

بررسی جتا VA3

موفقیت فولکس واگن جتا در چین، فاو و فولکس واگن را به فکر عملیاتی کردن پروژه‌ای برای تولید مشترک محصولات خود با برندی متفاوت انداخت. بنابراین در سال 2019 برند جتا تأسیس شد. فاو از آن پس در کنار مونتاژ محصولات آئودی و فولکس واگن، بر روی نام جتا مانور داد و این برند زمینه شکل‌گیری یکی از قدرتمندترین جوینت ونچرهای جهان را محیاء کرد. اکنون جتا یکی از پرطرفدارترین خودروسازان چینی است. اما جتا وی ای 3 توان موفقیت در بازار ایران را دارد؟ برای پاسخ به این سوال با بررسی جتا VA3 همراه خودروم باشید.

ابعاد و اوزان

بررسی جتا VA3

جتا وی ای 3 در دسته سدان‌های کلاس متوسط قرار می‌گیرد. این خودرو به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع 4,501، 1,704 و 1,469 میلی‌متر اندازه دارد. فاصله محوری آن هم 2,604 میلی‌متر است. فواصل عرضی چرخ‌ها در محور جلو و عقب نیز به ترتیب 1,460 و 1,500 میلی‌متر خواهد بود. زاویه ورود و خروج هم 17 و 16 درجه است. جتا VA3 گنجایش حمل پنج سرنشین را دارد. باک سوخت آن هم 52,8 لیتر ظرفیت خواهد داشت. گنجایش صندوق عقب این خودرو 546 لیتر بوده و بسیار مناسب به نظر می‌رسد. وزن خالص این خودرو بسته به نسخه و تریم آن بین 1,125 و 1,165 کیلوگرم است. این عدد در حالت ناخالص 1,560 و 1,600 کیلوگرم خواهد بود.

طراحی بدنه

بررسی جتا VA3

از نظر طراحی باید این خودرو را فیس لیفتی از فولکس واگن Night دانست. در جلو یک جلوپنجره مشکی با تزئینات کرومی و متصل به چراغ‌ها جلب توجه می‌کند. بر روی سپر هم چراغ‌های دیلایت و ورودی‌هایی برای هوا و به رنگ مشکی مشاهده می‌شود. طراح برای زیباتر شدن این قسمت از کروم استفاده می‌کند. کاپوت نیز با خطوطی آرام به ما نشان می‌دهد که ما با خودرویی اقتصادی و ارزان قیمت مواجه هستیم. در کنار خبری از فلاپ‌های پلاستیکی نیست. طراحی این قسمت بسیار ساده و در این حال دوست داشتنی است. آینه‌ جانبی و دستیگره درها هم رنگ بدنه هستند. دور پنجره‌ها با پلاستیکی مشکی رنگ پوشیده است. خبری از رینگ آلومینیومی نبوده و از قالپاق برای پوشش لاستیک‌های 14 یا 15 اینچی جتا VA3 استفاده می‌شود.

جتا VA3

عقب خودرو نیز کاملاً ساده بوده و شباهت زیادی با فولکس واگن Night دارد. البته تم تیره چراغ‌های عقب و قوس لبه صندوق عقب در کنار لایه‌ای نازک از پلاستیک سیاه را نباید از قلم انداخت. در مجموع ما به طراحی این خودرو نمره مثبت می‌دهیم. چون از نظر ظاهری در طراحی این محصول شاهد زیاده روی‌های مرسوم چینی‌ها نیستیم. از طرفی باید توجه داشت که ما با خودرویی اقتصادی در بازار چین روبرو هستیم.

طراحی داخلی جتا VA3

جتا وی ای 3

در کابین سدان جتا va3 فرمانی سه پره، کوچک و همراه با تزئینات پیانویی و کروم نظر ما را به خود جلب می‌کند. اما مانند هر خودروی اقتصادی دیگری در این محصول از پلاستیک خشک استفاده می‌شود. برخی از قطعات کابین نیز با کروم یا پوشش پیانویی تزئین می‌شوند. جلو آمپر بسیار ساده بوده و در میانۀ آن یک نمایشگر کامپیوتری کوچک قرار دارد. صندلی‌ها نیز پوشش از جنس چرم یا پارچه دارند. ولی خبری از تنظیم برقی صندلی‌ها نیست. اما خوشبختانه سرنشینان در جلو و عقب از فضایی کافی برخوردار هستند. این ویژگی سدان جتا وی ای 3 را به خودرویی خانوادگی تبدیل می‌کند. هر چند که برای سرنشینان عقب هیچ دریچه‌ای به منظور رساندن پرتاب باد سیستم تهویه مطبوع وجود ندارد.

مشخصات فنی جتا VA3

جتا va3

بررسی جتا VA3 به ما نشان می‌دهد که فاو برای ساخت این خودرو از پلتفرم فولکس واگن Night استفاده می‌کند. پیشرانه این سدان ساده، موتوری 1,5 لیتری با قدرت 112 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 145 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه است. موتور مزبور با کد EA211-DLF شناخته می‌شود. از این موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپه پیش از این در سایر محصولات فولکس با حجمی مشابه یا کمتر استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال فولکس واگن پولو VI به نوع 1 لیتری TSI آن مجهز بود. در واقع این موتور از سال 2011 توسط فولکس واگن توسعه یافت؛ ولی اشکودا دیگر زیر مجموعه فولکس در سال 2023، کنترل خط تولید این موتور را به دست گرفته است.

پیشرانه برای انتقال نیرو به محور جلو از گیربکسی CVT شش سرعته(در برخی نمونه‌ها 5 سرعته دستی) استفاده می‌کند. عملکرد جعبه دنده CVT خوب و معقول است. اما شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت جتا VA3 تنها 12 ثانیه خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت حدود 5,7 تا 6,1 لیتر است. بنابراین جتا وی ای 3 رقیبی برای دنا پلاس و سایر محصولات ایرانی نیست و شاید به سختی با سدان جک جی 4 از کرمان موتور رقابت کند. ولی موتوری صاحب نام، مصرف سوختی معقول و عدم حساسیت به بنزین برگ برنده محصول اقتصادی ماموت خودرو است.

ایمنی و امکانات جتا VA3

جتا VA3

از نظر ایمنی جتا وی ای 3 دارای سامانه‌های ترمز ABS به همراه BA، EBD، بررسی پایداری خودرو به شکل اکتیو، EBA، BAS، BA، کنترل لغزش خودرو، کنترل کشش، TRC ،کنترل پایداری الکترونیکی، ESP و سامانه کنترل دینامیکی خودرو است. همچنین ایزوفیکس، یادآور بستن کمربند، سامانه سنجش فشار باد تایرها و شش کیسه هوا در فول‌ترین نسخه موجود است. امکانات این خودرو در فول آپشن‌ترین نسخه نیز شامل انتخاب حالت رانندگی، استارت دکمه‌ای، سیستم بازیابی انرژی ترمز، سامانه کمکی حرکت در سربالایی، سنسور پارک، کروز کنترل، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، دیلایت، قفل مرکزی، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن و نمایشگری 8 اینچی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو هستند. اما ظاهراً ماموت خودرو فعلاً نمونه ابتدایی و پخش دار جتا VA3 را وارد می‌کند.

نتیجه‌گیری

بررسی جتا VA3

جتا VA3 سدانی اقتصادی است. پس نباید از آن انتظارات فراوانی داشت. از طرفی برند جتا در بازار ایران بسیار ناشناخته است. ولی ماموت خودرو می‌تواند با مانور دادن بر روی پلتفرم و موتور آلمانی آن در برابر رقبا دست پُر ظاهر شود. قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست. اما قطعاً باید ارزشی کمتر از 800 میلیون تومان در بازار ایران داشته باشد.

گالری تصاویر بررسی جتا VA3

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.