جوینت ونچر فولکس واگن و فاو به واسطه ماموت و برند جتا در بازار ایران به فعالیت خواهد پرداخت. اما برند جتا با چه هدفی تاسیس شده است؟
به گزارش خودروم، برجام به ماموت جانی دوباره بخشید و این خوروساز خصوصی محصولات خودروساز مطرح و درجه یک فولکس واگن را به ایران وارد کرد. اما پس از خروج آمریکا از برجام، عملاً تجارت با خودروسازی مانند فولکس واگن ممکن نبود. پس ماموت از روزهای اوج فاصله گرفت و ممنوعیت واردات خودرو دستهای آن را بست. اکنون با آزادسازی امکان واردات خودرو، ماموت یک بار دیگر دست به دامن فولکس میشود. اما این بار با برند چینی آلمانی جتا شانس خود را امتحان میکند.
فهرست متن
ماموت برای کسب موفقیت با جتا و جلب رضایت مشتریان احتمالی این خودروساز، از همین حالا قطعات یدکی چند محصول Jetta را سفارش میدهد. این اقدام حرفهای دیگر هیچ حرف و حدیثی در مسیر ارائه خدمات محصولات خودروساز چینی آلمانی باقی نمیگذارد. ولی به راستی این برند از کجا آمده و متولیان آن چه اهدافی را دنبال میکنند؟
تولد برند Jetta
نام جتا نخستین بار در سال 1979 شنیده شد. در آن زمان فولکس واگن یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ خود را با کد Mk2 به تولید رساند. این برند آلمانی از نام جتا برای این خودرو استفاده کرد. خیلی زود هم نام زیبای مزبور برای همیشه بر روی محصول تاریخ ساز فولکس باقی ماند.
همزمان با تولد جتا در فولکس این ابرخودروساز جهانی با همراهی گروه خودروسازی فاو به چین رفت. فاو با احداث کارخانههایی وظیفه مونتاژ محصولات آئودی و فولکس را برعهده گرفت و به این ترتیب یکی از قدرتمندترین جوینت ونچرهای جهان خودروسازی شکل گرفت. مونتاژ در کارخانه چینی فولکس با مدلهای متعددی از جمله جتا با نام جتا کینگ آغاز شد. این خودرو به شکلی غیرقابل توصیف مورد استقبال مردم این کشور قرار داشت.
در سال 2019 فاو که نام جتا برای آنها بسیار خوش یمن بود؛ به فولکس پیشنهاد تاسیس جوینت ونچری اختصاصی برای برند جتا داد. فولکس نیز با پذیرش این پیشنهاد کارخانه چنگدو خود را به مونتاژ محصول مشترک فاو فولکس واگن با برند جتا اختصاص میدهد. در آن زمان هارالد مولر رئیس فولکس بود. او در مصاحبهای از علاقه چینیها به برندهای خارجی در سال 2020 صحبت کرد. همین صحبت نیز عامل تدوین برنامهای قوی برای صادرات محصولات برند جتا به خارج از کشور چین شد.
مدل
این برند در حال حاضر سدانی با نام VA3 و دو شاسی بلند به نامهای VS7 و VS5 را به تولید میرساند. تمام خودروهای مزبور توسط فولکس واگن در آلمان طراحی و توسعه پیدا کردند. سدان VA3 فیس لیف فولکس واکن جتا چینی براساس پلتفرمSEAT Toledo Mk4 است. شاسی بلندهای VS7 و VS5 نیز ساختاری مشترک با اشکودا Karoq، سئات Ateca و فولکس واگن تارو دارد.
Jetta در ایران
فعلاً و در شرایط کنونی حضور کراس اوور VS5 و سدان VA3 در ایران قطعی است. با توجه به رویکرد ماموت احتمالاً در آینده نزدیک نیز شاهد عرضه شاسی بلند VS7 خواهیم بود.
معرفی سدان جتا VA3
این سدان ظاهری بسیار نزدیک به فولکس واگن جتا دارد. بدنه آن در نقاط مختلف با کروم تزئین میشود. موتور آن یک پیشرانه 1,5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 112 اسب بخار و گشتاور 145 نیوتن متر است. نیروی پیشرانه توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتومات به چرخهای جلو منتقل میشود. از جمله امکانات آن در نسخه فول نیز باید به سنسور پارک جلو عقب، مانیتور، دی لایت، پاور ویندوز، شش کیسه هوا و… اشاره کرد.
معرفی کراس اوور جتا VS5
این خودرو نیز از موتور 1,4 لیتری توربوشارژ با قدرت 150 اسب بخار و بیشینه گشتاور 250 نیوتن متر بهره میبرد. جتا VS5 تک دیفرانسیل بوده و نیرو را توسط گیربکسی 6 سرعته و اتوماتیک به محور جلو منتقل خواهد کرد. از جمله امکانات این خودرو باید به ترمز اضطراری، 6 کیسه هوا، سنسور نور و باران و… اشاره کرد.
معرفی شاسی بلند جتا VS7
این شاسی بلند را باید نسخه سه ردیف جتا VS5 دانست. جتا VS7 از موتوری با کد EA211 استفاده میکند. پیشرانه 1,4 لیتری توربوشارژ چهار سییلندر مزبور 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. در حال حاضر جتا فعلاً این خودرو را به شکل انحصاری در چین عرضه میکند. از نظر امکانات نیز محصول مزبور هم سطح با VS5 است.
Jetta نام برند جوینت ونچر فولکس واگن فاو در چین است. این برند در سال 2019 و با هدف پاسخگویی بهتر فولکس به بازار چین تاسیس شد.
فعلاً و در شرایط کنونی حضور کراس اوور VS5 و سدان VA3 در ایران قطعی است. با توجه به رویکرد ماموت احتمالاً در آینده نزدیک نیز شاهد عرضه شاسی بلند VS7 خواهیم بود.