بستیون T77 بزودی و به شکل وارداتی به بازار کشور عرضه میشود. اما این خودرو چه مشخصاتی دارد و آیا توان رقبات با هموطنان خود را خواهد داشت؟
به گزارش خودروم، این روزها اغلب اخبار مرتبط به صنعت خودروسازی ایران به بحث واردات خودرو اختصاص دارد. اقدامی که مخالفان موافقانی جدی داشته و هر یک بدنبال توجیه دیدگاه خود هستند. در این بین اما شرکتها و خودروسازان گوناگون بدون توجه به سخنان مزبور اقدامات مورد نیاز برای واردات خودرو از ثبت سفارش تا سایر موارد را انجام میدهند. گروه بهمن هم با تأسیس برند بی ام کارز بدنبال سهمی از واردات خودرو بوده و به عنوان مثال محصولی به نام بستیون T77 را وارد کشور خواهد کرد. اما بستیون تی 77 چیست و آیا از آن استقبال خواهد شد؟ برای پاسخ به این پرسش به بررسی بستیون T77 پرداختیم.
فهرست متن
بستیون چیست؟
بستیون(Bestune) همان بسترن سابق است. بسترنی که زمانی به عنوان زیر مجموع فاو در ایران حضور داشت و گروه بهمن هم محصولات مختلف آن را مونتاژ میکرد. اما اکنون خبری از بسترن در بازار چین نیست. یعنی فاو با تغییر نام آن به بستیون، برندی مستقل و وابسته به مزدا را تأسیس میکند. البته وابستگی به مزدا در این مورد تنها به خریداری امتیاز و استفاده از پلتفرمهای قدیمی مزدا بر میگردد. در این رابطه باید دانست که جوینت ونچر فاو مزدا وظیفه مونتاژ محصولات مزدا در چین را برعهده دارد. زمانی که عمر تولید یکی از پلتفرمها به اتمام برسد؛ معماری و تکنولوژی آن مورد استفاده بستیون قرار خواهد گرفت.
در هر حال بستیون در سال 2012 فروش محصولات خود در کشوری مثل روسیه را آغاز کرد. حتی به منظور تولید مشترک خودرو با آوتوتور روسیه نیز مذاکراتی انجام داد. اما عملاً نتیجه چشمگیری عاید چینیها نشد. بستیون حالا در بازار حاشیه خلیج فارس هم حضور داشته و در کشورهایی مانند قطر یا امارات هم امکان خریداری محصولات این خودروساز وجود دارد. اما بستیون در بازار چین و سایر مناطق جهان خیلی مورد استقبال نبوده و عملاً به حاشیه رانده میشود. به طوری که طبقه هدف بستیون یعنی مصرف کنندگان سطح متوسط و رو به بالای چینی رغبت کمی به خریداری محصولات آن دارند.
ابعاد و اوزان بستیون T77 چه قدر است؟
خودروم مطابق بررسیهای همیشگی خود در رابطه با خودروهای موجود در بازار ایران، بررسی بستیون T77 گروه بهمن را با ابعاد و اوزان آن شروع میکند. این کراس اوور سایز متوسط از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,549، 1,845 و 1,615 میلیمتر اندازه دارد. فاصله محوری این خودرو نیز 2,700 میلیمتر خواهد بود. زاویه ورود و خروج نیز به ترتیب 20 و 27 درجه است. فاصله عرضی میان چرخهای محور جلو و عقب هم به ترتیب 1,575 و 1,565 میلیمتر هستند. این خودرو ظرفیت حمل 5 سرنشین را دارد و گنجایش باک سوخت آن تنها 45 لیتر است. وزن خالص و ناخالص بستیون تی 77 نیز به ترتیب 1515 و 1,890 کیلوگرم خواهد بود. این خودرو بسته به مدل انتخابی مشتریان از رینگ 18 یا 19 اینچی استفاده میکند.
طراحی بدنه بستیون T77 چگونه است؟
طراحی بدنه این خودرو ما را به یاد رندرهای نمایشی سمند یا تارا شاسیبلند میاندازد. در پیشانی خودرو ابتدا جلو پنجره ذوزنقهای شکل با طرح ماتریس کهکشانی به سبک قطره باران و المانهای کرومی جلب توجه میکنند. نواری کرومی هم در لبه کاپوت و بالای جلو پنجره قرار دارد و چراغها را به یکدیگر متصل میکند. چراغها گرافیک بسیار زیبایی دارند. در کنارههای سپر ورودیهای هوای ریزی به همراه LED دیلایت مشاهده میشود. پایین سپر شاهد بکارگیری پلاستیک سیاه رنگ و متصل به جلو پنجره اصلی با خلق ظاهری X مانند هستیم. کاپوت بستیون تی 77 بسیار کشیده بوده و در دو طرف آن قوسی عضلانی مشاهده میشود.
در نمای کناری خط شخصیتی تیز در راستای چراغهای جلو و بدون انحراف خاصی به سمت چراغهای عقب میرود. گلگیرهای برآمده، فلاپهای پایین بدنه با تزئینات کرومی، فرو رفتگی پایین درها، دستیگره کرومی، تزئینات کرومی پایین پنجره، ستون C سیاه رنگ با جلوه سقف شناور و آینه جانبی دو رنگ از دیگر ویژگیهای این قسمت هستند. رینگها در 5 طرح مختلف قابل سفارش گذاری بوده و نسخهای سفارشی با سقف و ستونهای سیاه رنگ از بستیون T77 وجود دارد.
در عقب خوشبختانه خبری از خروجیهای تزئینی اگزوز نبوده و دو خروجی آن در زیر بدنه قرار دارد. شیشه عقب بزرگ به نظر میرسد و ظاهراً راننده دید نسبتاً مناسبی به عقب خودرو دارد. ضمن اینکه در بالای شیشه عقب اسپویلری نسبتاً بزرگ و همرنگ با بدنه به همراه چراغ خطر سوم را میبینیم. چراغهای عقب گرافیکی C مانند دارند. تزئیناتی مشکی رنگ به همراه لوگو تایپ بستیون این چراغها را به یکدگیر متصل میکند. بر روی سپر نیز از همان طرح C شکل برای قراردادن شب رنگها و چراغ دنده عقب استفاده میشود. بخش پایینی این قسمت و سپر با انبوهی از پلاستیک و خطوط مختلف تزئین شدهاند.
بدنهای قابل توجه
در مجموع باید طراحی این خودرو را بسیار جالب توجه دانست. هر چند که نمای عقب آن به دلیل نوع طراحی و اتصال چراغها به یکدیگر شبیه به فیدلیتی پرستیژ است. اما تازگی و خشونت جذاب زبان طراحی بستیون T77 قطعاً نظر بسیاری از مشتریان خودرو در ایران را جلب خواهند کرد. بخصوص که ساختار و همخوانی تمام اجزاء بدنه را در کمتر خودروی چینی شاهد بودیم.
طراحی داخلی بستیون تی 77 زیبا است؟
طراحی کابین بستیون T77 ساده و در عین حال کمی لوکس به نظر میرسد. در این خودرو نخست فرمان دی کات، سه پره و تخت نظر شما را جلب میکند. دکمهها و برخی اجزاء فرمان با رنگ نقرهای تزئین میشود. قابی نیز برای قرارگیری دو نمایشگر به عنوان جلو آمپر دیجیتالی و نمایشگر کنترل مرکزی نظر ما را جلب میکند. بخش بالایی داشبورد پلاستیکی با کیفیت و فومی دارد. اما در سایر بخشها از پلاستیک خشک استفاده میشود. بخش میانی داشبورد و متصل به خروجیهای تهویه هوا نیز تزئیناتی نقرهای رنگ یا چوبی دارد. دور خروجیهای سیستم تهویه هم تزئینات کرومی مشاهده میشود.
بخشی از دکمههای کنترلی سیستمهای مرتبط با خودرو به رنگ نقرهای و حالتی پیانویی هم راستا با دو خروجی تهویه مطبوع در مرکز خودرو هستند. تقریباً همین تزئینات و الگوها را بر روی درها نیز خواهید دید. با این تفاوت که از چرم مصنوعی با دوختی متفاوت برای تزئین این بخشها استفاده میشود. در بالای کنسول میانی پنلی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع مشاهده میشود. کنسول مرکزی هم با طرح پیانویی تزئین میشود و در اطراف دسته دنده الکترونیکی مشکی رنگ خودرو میتوان دکمههای ترمز پارک برقی، اتوهلد، دو جا لیوانی و… را دید.
جا آرنجی میانی و در محفظه آن به شکل دو تکه باز میشود. در برخی مدلها از صندلی مسابقهای با چرم دو رنگ استفاده کردهاند. در عقب هم خروجی تهویه مطبوع جداگانهای برای سرنشینان این بخش وجود دارد. همچنین جا آرنجی برای صندلیهای عقب در میانه آنها به همراه جا لیوانی وجود دارد. امکان خواباندن صندلیهای این بخش نیز است. در مجموع طراحی این خودرو نیز مانند بدنه آن قابل توجه است. اما کیفیت ادوات داخلی این خودرو وارداتی تفاوتی با سایر چینیهای موجود در بازار ایران نداشته و در همان حد و اندازه خواهد بود.
مشخصات فنی بستیون T77 چیست؟
از نظر فنی باز هم شاهد بکارگیری پیشرانه 4 سیلندر 1,5 لیتری توربو هستیم. این موتور از تکنولوژی GDI بهره میبرد و با کد CA4GB15TD-30 شناخته میشود. حداکثر قدرت 166 اسب بخار با گشتاور 258 نیوتن متر خواهد بود. برای انتقال نیرو به محور جلو از گیربکس 7 سرعته DCT (دوکلاچه مرطوب)استفاده میشود. حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت است. عدد رسمی شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو مشخص نیست. اما باید عددی بین 10 تا 12 ثانیه باشد. میزان مصرف سوخت ترکیبی با توجه به استاندارد آلایندگی یورو 6 به ازای 100 کیلومتر پیمایش بین 6,8 تا 7,1 لیتر است. ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی هستند.
فرمان برقی بوده و سیستم تعلیق جلو و عقب به ترتیب مک فرسون و نیمه مستقل میل پیچشی هستند. چینیها رانندگی با این خودرو را معمولی ارزیابی میکنند. ضمن اینکه هدف بستیون از تولید T77 جوانان بوده و با این حساب در جلب نظر متقاضیان جوان خودرو در بازار چین شکست میخورد. صدای غیر معمولی موتور در کابین، سواری نسبتاً خشک و مشکلات نرم افزاری از جمله مشکلات مرتبط به این خودرو هستند. ضمن اینکه بررسی بستیون T77 نشان میدهد که از نظر قدرت در حد خودرویی مانند جک S5 نیو فیس هم نیست.
ایمنی بستیون T77 چه قدر است؟
بررسی بستیون T77 نشان میدهد که از نظر ایمنی در فولترین نسخه این خودرو سامانه سنجش فشار باد تایرها، سیستم نظارت بر نقاط کور، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، سامانه پارک خودکار خودرو و اتوهولد وجود دارد. دستیار هوشمند سرعت خودرو، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سامانه نظارت بر خستگی راننده، استارت استاپ و… نیز بخش دیگری از آپشنهای ایمنی این خودرو هستند. همچنین سامانه کنترل لغزش خودرو هنگام شتابگیری، سیستم کنترل کشش، سامانه کنترل دینامیکی خودرو و… نیز در دسترس هستند. در پایین میتوانید ویدیو آزمون تصادف این خودرو در سال 2019 را مشاهده کنید.
امکانات بستیون تی 77 چیست؟
بررسی بستیون T77 نشان میدهد که از نظر امکانات در بهترین نسخه صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن صندلی جلو، کلید هوشمند، ورود بدون کلید، تهویه وطبوع خودکار، فیلتر ذرات هوا و 6 بلندگو در دسترس هستند. همچنین امکان برخورداری از خروجی برق 12 ولت، پورت USB، بلوتوث، سانروف پانوراما، آینههای جانبی برقی با گرمکن و… نیز وجود دارند. علاوه بر این جلو آمپر دیجیتالی 8 اینچی به همراه نمایشگر مرکزی 12,3 اینچی همراه شما خواهند بود. بنابراین خودروی مزبور از نظر سطح رفاهی در حد و اندازه سایر خودروهای چینی موجود در بازار ایران است. اما به عنوان مثال کیفیت نمایشگرهای این خودرو از نظر برخی مشتریان چینی، چندان مناسب نیست. با این اوصاف از نظر امکانات با خودرویی متوسط رو برو هستیم. همچنین دستیاری هولوگرافیکی با سه کارکتر بر روی داشبورد همراه راننده است.
قیمت در بازار ایران
با توجه به شرایط موجود در بازار ایران، به نظر میرسد که قیمت بستیون T77 در کشور ما بین 1,2 تا 1,6 میلیارد تومان باشد. البته اگر پسوند واردات و تعرفههای مختلف گمرکی و مالیاتی اجازه عرضه این خودرو با قیمتهای مزبور را بدهند. ولی در صورت گران بودن T77 چیزی را از دست نمیدهید. چون این خودرو از نظر فنی، کیفیت و سطح امکانات نسبت به بسیاری از رقبای هموطن خود در بازار ایران چیزی برای عرضه ندارد. در هر حال باید منتظر حضور آن در بازار و رفتار آن نسبت به حضور یک چینی دیگر باشیم.
جدول مشخصات فنی بستیون T77
نام خودرو | بستیون تی 77 (bestune T77) |
کشور سازنده | چین |
برند مادر | فاو |
کمپانی سازنده | بستیون |
سال عرضه | 2019 تاکنون |
موتور | 1,5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ |
قدرت و گشتاور | 166 اسب بخار / 258 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه مرطوب |
حداکثر سرعت | 192 کیلومتر بر ساعت |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
مصرف سوخت | بین 6,8 تا 7,1 به ازای 100 کیلومتر |
تعلیق جلو | مستقل مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل میل پیچشی |
بررسی بستیون T77 از نظر ایمنی نشان میدهد که در فولترین نسخه این خودرو سامانه سنجش فشار باد تایرها، سیستم نظارت بر نقاط کور، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، سامانه پارک خودکار خودرو و اتوهولد و… وجود دارد.
بررسی بستیون T77 نشان میدهد که از نظر امکانات در بهترین نسخه صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن صندلی جلو، کلید هوشمند، ورود بدون کلید، تهویه وطبوع خودکار، فیلتر ذرات هوا و 6 بلندگو در دسترس هستند. همچنین امکان برخورداری از خروجی برق 12 ولت، پورت USB، بلوتوث، سانروف پانوراما، آینههای جانبی برقی با گرمکن و… نیز وجود دارند. علاوه بر این جلو آمپر دیجیتالی 8 اینچی به همراه نمایشگر مرکزی 12,3 اینچی همراه شما خواهند بود.