در این مقاله شما را با سیستم کنترل کشش، نحوه عملکرد و ویژگیهای آن آشنا میکنیم. همچنین نکاتی در رابطه با خرابی TCS و مشکلات آن بیان کردیم.
به گزارش خودروم، سیستم کنترل کشش یا TCS (ترکشن کنترل) وظیفه تشخیص از دست رفتن کشش در بین چرخهای خودرو را برعهده دارد. با شناسایی چرخی که چسبندگی خود نسبت به جاده را از دست میدهد؛ سیستم به شکل خودکار ترمز را روی آن اعمال میکند و یا قدرت موتور خودرو را برای کنترل لغزش چرخ کاهش خواهد داد. در صورتی که چرخها چسبندگی خود را در جاده از دست بدهند؛ خودرو ناپایدار بوده و در نتیجه وضعیت خطرناکی برای راننده و سرنشینان به وجود میآید. کاهش کشش چرخها معمولاً در جادههای برقی، یخزده یا هوای بارانی رخ میدهد.
امروزه تمام خودروهای مدرن و استاندارد باید دارای سیستم کنترل کشش یا TCS باشند. سامانهای که کشش چرخها را براساس شرایط خودرو تنظیم میکند. در واقع این فناوری با نظارت فعال بر روی چرخهای جلو از لغزش آنها در خارج از جاده جلوگیری خواهد کرد. البته به لطف پیشرفتهای اخیر و در حالتهای رانندگی برف، گل و شن در خودروهای دو دیفرانسیل، این سامانه کشش تمام چرخها را مدیریت میکند.
نوع دیگر این سامانه در خودروهای دیفرانسیل عقب به عنوان دیفرانسیل لغزش محدود به دلیل گشتاور و قدرت بالای آنها حضور دارد. در این نوع سیستمی کاملاً مکانیکی وجود دارد و مقداری اندک از قدرت را به چرخ غیر لغزنده انتقال میدهد. اما با این همه باز هم اجازه مقداری چرخش به چرخ را خواهد داد.
تاریخچه سیستم کنترل کشش یا TCS
بیوک نخستین بار در سال 197 نمونهای از این سامانه را در خودروی MaxTrac قرار داد. سیستم مزبور سامانهای کامپیوتری و ابتدایی با توان تشخیص چرخش چرخ عقب و کاهش قدرت موتور برای ایجاد بیشترین کشش بود. از آن زمان از ویژگی مزبور به عنوان یک آپشن انحصاری در محصولات بیوک استفاده شد. اما اندکی بعد کادیلاک سامانهای مشابه با آن به نام TMS را در سال 1079 بر روی خودروی الدورادو قرار داد. پس از آن سامانه مزبور در خودروهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفت و حالا جزء استانداردهای اجباری تولید خودرو در اکثر نقاط جهان است.
چراغ TCS و نکات آن
گاهی اوقات چراغ سیستم کنترل کشش یا TCS بر روی جلو آمپر خودرو نمایان میشود. اگر در هنگام شروع به جرکت و شتابگیری چراغ مزبور روشن شود؛ بیانگر کمی سطح اصطکاک چرخها است. این چراغ هنگام رانندگی در جادههای برفی، گلی و یخ زده چشمک خواهد زد. اما اگر بر روی سطوح مزبور رانندگی نمیکنید و سرعت خودرو نیز کم باشد؛ احتمالاً سنسور مرتبط به سیستم ترمز ضد قفل با مشکل مواجه است.
در صورت روشن بودن چراغ OFF درست در زیر نشانگر TCS نیز اصلاً جای نگرانی نیست. چون در خودروی شما امکان روشن یا خاموش نمودن سامانه مزبور با استفاده از دکمه فیزیکی یا نرمافزار موجود بر روی نمایشگر مرکزی وجود دارد. در صورت روشن بودن چراغ TCS به شکل پیوسته و به همراه چراغ ABS نیز باید حتماً به نیرویی متخصص مراجعه کنید. چون این مشکل نشان از عملکرد دائمی و بی دلیل سیستم کنترل کشش دارد. به طور کلی چراغ TCS در مواردی همچون خرابی سنسور ABS، مشکل سیم کشی سنسورهای ABS، بروز اشکال در عملکرد حلقه مغناطیسی ABS، نفوذ آب به کانکتورهای ABS و خرابی واحد کنترل آن مرتبط است.
رانندگی با چراغ روشن TCS خطرناک است؟
کنترل کشش برای خودروهای بسیار ضروری است. لذا روشن بودن چراغ TCS را نباید نادیه گرفت. خرابی این سامانه میتواند نشانهای از درست نچرخیدن چرخهای خودرو باشد. مشکلی که باعث از دست رفتن کنترل خودرو در جادههای لغزنده خواهد شد. این اتفاق موجب آسیب دیدگی لاستیکها، موتور و افزایش خطر تصادف میشود. همچنین بروز مشکل در TCS یا ABS منجر به خرابی ترمزها میشود.