تایرهای رادیال را باید نوع جدید از لاستیک وسایل نقلیه دانست که امروزه در اغلب خودروهای سواری از آنها استفاده میشود. اما این تایرها چه هستند و ویژگی آنها چیست؟
به گزارش خودروم، لاستیکها را باید یکی از اجزاء مهم موجود بر روی خودروها بدانیم. اما گاهی اوقات این عضو مهم را نادیده میگیریم و کمتر به آن توجه خواهیم کرد. قطعهای حیاتی که تنها راه چسبندگی خودرو و حرکت ان بر روی زمین است. به همین خاطر هم توسعه لاستیکها بسیار مهم بوده و اکنون انواع مختلفی از لاستیکها را شاهد هستیم. یکی از این انواع را باید لاستیک رادیال دانست که تولید آن صنعت ساخت تایر را متحول کرد. اما لاستیک رادیال چیست و چرا استفاده از آن بهتر است؟
فهرست متن
اجزاء داخلی لاستیک رادیال چیست؟
پیش از همه باید به روش ساخت تایرها نگاهی بیاندازیم. زیرا ما صرفاً با ورقهایی لاستیکی و متصل به یکدیگر مواجه نیستیم. در واقع لاستیک جزء مهمی از تایر بوده و بدنه تایر فقط از لاستیک ساخته نمیشود. تایر اجزائی شامل سیمهای فولادی، پلاستیک و قطعات فلزی دارد. همه این اجزاء در زیر لایه نخست تماس لاستیک با سطح جاده، یعنی آج قرار دارند. با این حال لایههای مزبور از مواد منحصر به فردی ساخته میشوند و استحکام متفاوتی دارند. نوع این اجزاء، نحوه به کارگیری و ترتیب آنها بسیار خاص بوده و موجب ارائه واکنشهای مختلف لاستیک بر روی جاده و مسیرهای گوناگون میشود. به همین دلیل هم عده زیادی معتقد به تأثیرگذاری تایرها بر روی هندلینگ خودرو هستند.
تایر رادیال چیست؟
ویزگی اصلی لاستیک رادیال را باید چینش لایهای و مربعی شکل تمام اجزاء آنها بر روی هم و در نهایت حرکت این قطعات روی سطح جاده دانست. این ویژگی کاملاً برخلاف نسل قبلی تایرها موسوم به مورب در دهه ۴۰ میلادی بود. اما لاستیک رادیال توسط میشلن و در سال ۱۹۴۸ بر روی سیتروئن 2CV قرار گرفت و از آن زمان تاکنون به عنوان نوع معمول تایرها مورد استفاده قرار میگیرد. میزان کارایی این لاستیک به حدی است که فعلاً تغییر رویه بکارگیری آنها بعید به نظر میرسد.
البته تایر رادیال کمی دیرتر مورد استفاده تولیدکنندگان آمریکایی قرار گرفت و آنها نسبت به پذیرش این تایرها کاملاً بیمیل بودند. این شرایط تا سال ۱۹۷۰ امتداد یافت تا اینکه لینکلن کانتیننتال مارک ۳ برای اولین بار از لاستیکهای رادیال استفاده کرد. این نقطه عطفی مهم برای آینده صنعت خودروسازی کشور آمریکا بود. زیرا لاستیکهای مورب فشار بیشتری نسبت به نوع رادیال بر روی سیستم تعلیق وارد میکردند.
چرا لاستیکهای رادیال بهتر هستند؟
لاستیک رادیال مستقیمتر و با اصطکاک داخلی کمتر بر روی سطح جاده حرکت میکند. این ویژگی به مهندسان اجازه میدهد که کمی نحوه تولید لاستیکها را تغییر دهند. زیرا بیش از این بهبود بیشتر و بهینهسازی تایرهای مورب امکانپذیر نبود. ایده تایر رادیال اجازه داد که مهندسان لایهها را در تمام طول بدنه تایر قرار دهند. به این ترتیب دیوارههای جانبی تایر رادیال نرمتر بوده و موجب راحتی بیشتر رانندگان خواهند شد. چون فقط چند لایه کل بده لاستیک را تشکیل میدهند و تمام تسمهها نیز زیر آج قرار دارند.
این طراحی اصطکاک را کاهش میدهد و در نتیجه موجب کاهش مصرف سوخت خودروها خواهد شد. همچنین روند فرسودگی لاستیک کندتر بوده و در نتیجه هزینه کمتری برای خرید مجدد لاستیک و… پرداخت خواهد شد. در حالی که لاستیکهای مورب علاوه بر اتلاف انرژی به دلیل انتقال حرارت آسیب پذیر بودند. تایرهای رادیال مانورپذیری خودرو را بیشتر میکنند. اما با توجه به نرمی دیواره تایر رادیال، در شرایط خاص مانند آب و هوای بارانی و عبور از چالههای عمیق موجب ناپایداری خودرو و یا ترکیدگی میشوند.
آیا از تایرهای مورب هنوز هم استفاده میشود؟
نام دیگر لاستیکهای مورب، بایاس یا دیاگونال بوده و هنوز هم از آنها استفاده میشود. موارد بکارگیری این تایرها بیشتر شامل حمل و نقل هوایی، ماشین آلات سنگین یا تریلرها است. وجود دیوارهای جانبی سفت لاستیکهای هواپیما در هنگام فرود یا بلند شدن بسیار مهم است. چون در صورت استفاده از تایرهای رادیال شاهد انفجار آنها خواهیم بود. مشابه این مورد در رابطه با تریلرها و ماشین آلات سنگین هم صادق بوده و به همین علت از انواع مورب تایرها در این وسایل نقلیه استفاده میشود.
نتیجهگیری
لاستیکهای رادیال صنعت خودروسازی را متحول نموده و به کاربران وسایل نقلیه در سراسر جهان امکان میدهند که با مصرف سوخت کمتر، رانندگی بهتری را تجربه کنند. این فناوری قدیمی است؛ اما پیشرفت و توسعه آن با نوآوری مهندسان گوناگون از سراسر جهان همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال نوع جدید از تایرهای رادیال برای آب و هوای معتدل طراحی شد و حالا علیرغم بارش باران یا برف میتوان با خیال راحتتری رانندگی کرد.