در چند ماهه گذشته شاهد رونمایی و معرفی چندین و چند باره از یک محصول چینی جدید در بازار ایران بودیم. داستان این رونماییهای مضحک چه زمانی پایان مییابد؟
به گزارش خودروم، صنعت خودروسازی چین به سرعت در حال توسعه است. به گونهای که اکنون بسیاری از خودروسازان به نام جهانی از نسبت آینده بازارهای خانگی خود نگران بوده و به فکر جلب حمایتهای دولتی در برابر حضور چینیها در بازارهای اروپایی و… هستند. پس چه بخواهیم یا نه؛ اژدهای سرخ و تیزی دندانهای آن دامن کشور ما به عنوان قطب تأمینکننده نفت چینیها را میگیرد. پس به همین خاطر هم خودروسازان چینی با فراق خیال در کشور ما مشغول فعالیت هستند. اما در چند روز گذشته رونمایی مضحک یک خودروی چینی، به سوژه محافل خودرویی تبدیل شد.
شروع ماجرا
داستان از آن جایی شروع شد که چند ماه پیش نام خودرویی نسبتاً جدید در سامانه فروش یکی از مونتاژ کاران چینی دیده شد. این یعنی خودروی x هم بزودی توسط آن مونتاژ کار وارد بازار کشور میشد تا سبد محصولات برند چینی در بازار ایران گستردهتر شود. چند هفته بعد جزئیات مرتبط با این خودرو تأیید شد و دیگر همه میدانستند که بازار ایران با چه تحفهای مواجه میشود. بنابراین اغلب رسانههای دلسوز به بیان نکاتی در رابطه با آن محصول پرداخته و رسانههای وابسته به مونتاژکار زرنگ داستان نیز با آب و تاب به ذکر جزئیات و ارائه مانیفستهای عجیب رپورتاژی دل باختند.
این روند همراه با انتشار تصاویر جسته و گریختهای از این خودرو ادامه یافت؛ تا اینکه چند ماه قبل مونتاژ کار چینی با برگزاری مراسمی رسماً از این خودرو رونمایی کرد. به این ترتیب و با رونمایی رسمی از طرف کمپانی سازنده در ایران، باید داستان این مراسمهای جذاب رپورتاژی به پایان میرسید. ضمن اینکه چند روز بعد از رونمایی، برخی از اهالی رسانه امکان بررسی اولیه و تست درایو آن خودرو را داشتند و عملاً فضای رسانههای خودرویی کشور پر بود از تصویر خودرویی چینی که بزودی باید آن را در خیابان میدیدیم.
اما در کمال ناباوری و تنها چند هفته بعد از رونمایی رسمی از این محصول، یکی از نمایندگیهای مونتاژکار چینی با دعوت از اهالی رسانه و… دوباره از خودروی مزبور رونمایی کرد! جالب اینکه رسانهها نیز یکبار دیگر به بیان جزئیات و گزارشهایی در رابطه با این خودرو پرداخته و حسابی برای مونتاژ کار چینی نوشابه باز کردند. ای کاش داستان به اینجا ختم میشود! چون چند روز و چند هفته بعد نیز بارها از این خودرو در سایر نمایندگیها رونمایی شد و این فرایند گردشی ادامه مییافت.
نقطه اوج نمایش مضحک بودن
ولی وضعیت بدتر از این هم شد. چون از زمان رونمایی رسمی تا همین چند روز پیش هم شاهد برگزاری چندین نمایشگاه خودرو بودیم و در تمام این نمایشگاهها خودروی مزبور با جشن، کیک و گل رونمایی شد! همین اواخر هم محصول مونتاژ کار چینی را در نمایشگاه اصفهان برای هزارمین بار و پشت شیشه رونمایی کردند. در حالی که تنها چند هفته قبل تعدادی از نمایندگیهای مونتاژ کار چینی از محصول مزبور در همان استان رونمایی کرده بودند. حالا سوالات زیادی مطرح میشود و رونمایی مضحک یک خودروی چینی چه وقت تمام خواهد شد؟
آیا کمپانیهای بزرگ جهان از محصولات خود چندین بار در نمایندگیهای داخلی خود رونمایی میکنند؟ آیا با هر بار حضور یک محصول در نمایشگاهی تازه، باید از آن رونمایی کرد؟ شاید با خود بگوئید که این اتفاق یا مشابه آن در سایر نقاط جهان هم رخ میدهد. اما دقت به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. چون خودروسازان به نام پس از رونمایی از محصولی در آلمان، نسخهای خاص و انحصار گونه از همان محصول را در کشوری مانند ژاپن رونمایی میکنند. اما در ایران یک نسخه را در یک کشور میچرخانند تا همه دست گل مونتاژکار چینی را ببینند و برای آن کف و سوت بزنند. شاید هم مدیران مونتاژ کار ما هنوز در عصر حجر بوده و به دامنه وسیع کانالهای مختلف ارتباطی آگاهی کافی ندارند. والا چه نیازی بود که در هر نقطه از کشور، مراسم رونمایی برگزار شود؟