بررسی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور
بازگشت به اصالت منتشر شده در ۰۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰
بررسی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور

آرین موتور با معرفی نسخه‌هایی از میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ آماده رقابت با سایر واردکنندگان خودرو شد. در این متن به بررسی ابعاد مختلف اوتلندر می‌پردازیم.

به گزارش خودروم، آرین موتور را در بازار خودروی ایران از گذشته به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی و DS فرانسه می‌شناسیم. شرکتی که روزهای تقریباً خوشی را با دو برند مطرح خودروسازی جهان سپری نمود و توانست جایگاه خود در بازار را مستحکم کند. اما تحریم باعث شد که آرین موتور که روزگاری در فکر مونتاژ میتسوبیشی در ایران بود؛ شریک تجاری فورتینگ به عنوان زیر مجموعه دانگ فنگ را برگزیند. به این ترتیب لاماری ایما چشم و چراغ آرین موتور شد. اما آزادسازی واردات یکبار دیگر این شرکت را به یاد گذشته‌ انداخت. به گونه‌ای که ما موجاب به بررسی میتوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور شدیم!

در واقع به نظر می‌رسد که آرین موتور دیگر اشتباه گذشته را تکرار نمی‌کند. به این معنی که به جای شرط بندی بر روی اسب سرکش واردات، مشغول مونتاژ و تجارت با شرکای چینی نیز خواهد بود. به این ترتیب آنها از زیان‌های احتمالی دور بوده و هر دو پروژه را در کنار یکدیگر پیش می‌برند. اما ذکر این نکته از جانب خودروم ضروری است که بدانید؛ میتسوبیشی‌های وارداتی و جدید آرین موتور، ظاهراً همگی از مبدأ چین به بازار ایران می‌آیند. در واقع گک میتسوبیشی مونتاژ کار اصلی آنها است. اما باید دانست که گک میتسوبیشی به دلیل فروش پایین در آستانه فروپاشی بوده و به همین خاطر نمی‌توان با قطعیت در رابطه با مبدأ اصلی اوتلندر آرین موتور اظهار نظر کرد.

تاریخچه میتسوبیشی اوتلندر

قبل از هر چیز، بهتر می‌دانیم که کمی در رابطه با گذشته اوتلندر گفتگو کنیم. میتسوبیشی در سال ۲۰۰۱ کراس‌اووری بزرگ با نام Eatorekku را معرفی کرد. این اسم بعدها به اوتلندر تغییر یافت؛ اما ظاهراً نام اصلی آن Airtrek بود. نامی که به توانایی این وسیله نقلیه برای حمل و نقل سرنشینان و ماجراجویی‌های طولانی اشاره دارد. ولی در هر حال نامگذاری مزبور خیلی خوشایند نبود و میتوبیشی تصمیم گرفت که در نهایت از نام اوتلندر به معنی سفر به دوردست‌ها و ماجراجویی در سرزمین‌های ناشناخته استفاده کند. کمی بعد در سال ۲۰۰۶ نسل دوم آن معرفی شد. البته تولید نسل اول و دوم به موازات یکدیگر ادامه یافت.

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور

میتسوبیشی برای ساخت اتوتلندر از پلتفرم GS استفاده نمود. پیشرانه نیز نمونه توسعه یافته موتورهای مختلف میتسوبیشی، فولکس واگن و پژو سیتروئن بودند به همین خاطر سیتروئن C کراس یا پژو ۴۰۰۷ مونتاژی میتسوبیشی در ژاپن را نسخه‌های اصلی نسل دوم اوتلندر می‌داند. در هر حال میزان فروش جهانی این خودرو در سال ۲۰۱۶ و پس از ۱۵ سال عرضه به ۱,۵ میلیون دستگاه رسید. در این فاصله نسخه پلاگین هیبرید اوتلندر و نسل سوم آن در ژانویه ۲۰۲۳ عرضه شد. فروش جهانی تا ژانویه ۲۰۲۲ به بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه رسید.

در این میان استقبال از اوتلندر به حدی رسید که JATO Dynamics آن را در دسامبر ۲۰۱۸ به عنوان پرفروش‌ترین پلاگین هیبرید تمام دوران اعلام کرد. ضمن اینکه در سال ۲۰۱۹ اروپا با فروش بیش از ۱۲۶ هزار دستگاه اوتلندر، به بازار پیشرو این خودرو تبدیل شد. در نهایت باید گفت که نسخه پلاگین هیبرید آن برای پنج سال متوالی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اروپا بود.

نسل چهارم اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر آرین موتور

نسل چهارم اوتلندر نیز در سال ۲۰۲۱ عرضه شد. قبل از معرفی نسل جدید میتسوبیشی اوتلندر، ژاپنی‌ها کانسپت GT پلاگین هیبرید را در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ نمایش داده‌اند. سپس کانسپت Engelberg Tourer در سال ۲۰۱۹ و در جریان نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ معرفی شد. ظاهر اوتلندر فعلی از کانسپت مزبور الهام گرفته شد. برای ساخت نسل چهارم از پلتفرم مشترک با نیسان ایکس تریل استفاده می‌شود و شاهد بکارگیری نسل جدید پلفترم نیسان میتسوبیشی یعنی CMF-CD هستیم.

ابعاد و اوزان میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳

اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور

بررسی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور را با اشاره به ابعاد و اوزان این خودرو آغاز می‌کنیم. طول، عرض و ارتفاع اوتلندر به ترتیب ۴,۷۱۰، ۱,۸۶۲ و ۱,۷۴۵ میلی‌متر است. فاصله محوری برابر با ۲,۷۰۶ میلی‌متر خواهد بود. فاصله عرضی میان چرخ‌های محور جلو و عقب ۱,۵۹۳ و ۱,۶۰۲ میلی‌متر است. زاویه ورود و خروج نیز به ترتیب ۱۹ و ۲۳ درجه هستند. فاصله از سطح زمین ۲۰۵ میلی‌متر است. فعلاً اوتلندر در نمونه ۵ نفره وارد بازار می‌شود و احتمال عرضه نسخه ۷ نفره نیز وجود دارد. وزن خالص و ناخالص این محصول به ترتیب ۱,۶۵۰ و ۲,۲۴۵ میلی‌متر است. آرین موتور بسته به نسخه انتخابی مشتریان از رینگ ۱۸ یا ۲۰ اینچی برای اوتلندر استفاده خواهد کرد. گنجایش صندوق در نسخه ۵ و ۷ نفره به ترتیب ۱۶۰۸ و ۷۸۱ لیتر است.

طراحی بدنه میتسوبیشی اوتلندر آرین موتور

قدم بعدی در رابطه با بررسی میتسوبیشی اوتلندر آرین موتور را با نگاه به طراحی بدنه این کراس‌اوور بر می‌داریم. در این زمینه باید گفت که اوتلندر کراس اووری عالی است؛ اما خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد. میتسوبیشی سال‌ها از طریق خودروهای مفهومی به چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره تیغه‌ای شکل عظیم خود اشاره می‌کند. این اشارات سرانجام با اکلیپس کراس به واقعیت تبدیل شد و حالا اوتلندر نیز از این اتفاق ناگوار تأثیر می‌پذیرد. اما کروم کاری فراوان، فلاپ‌های پلاستیکی دور بدنه و ستون A مشکی رنگ را نباید از قلم انداخت.

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور

علاوه بر این در نمای کناری یک خط شخصیت برجسته به همراه دستگیره‌هایی همرنگ بدنه مشاهده می‌شوند. در پایین درها نیز فرو رفتگی و قوسی جالب توجه، چهره اوتلندر را عضلانی می‌کنند. نمای عقب ساده و بی آلایش است. هر چند که گرافیک چراغ‌ها بسیار پویا هستند. بر روی سپر دو خروجی اگزوز فیک با دیفیوزری نقره‌ای رنگ فرار دارند. یک اسپویلر و آنتن کوسه‌ای نیز دیده می‌شود. نقطه اتصال شیشه عقب با لچکی عقب بسیار جالب توجه است.

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳

در هر صورت ملاک قضاوت در رابطه با ظاهر این خودرو، سلیقه شما است. اما اوتلندر هر چه که باشد؛ دارای انسجام ظاهری است. هر چند که همکاری با نیسان، ضربه‌ای مهلک به نسل چهارم اوتلندر از نظر طراحی می‌زند. ولی ظاهر ساده و در عین حال نه چسب آن را می‌توان به بسیاری از خودروهای چینی بازار ایران ترجیح داد. البته این به معنی برتر دانستن اوتلندر نسبت به رقبا نیست. ولی حداقل اصالت زبان طراحی ژاپنی‌ها را می‌توان در این محصول مشاهده کرد.

محیط داخلی اوتلندر چگونه است؟

داخل اوتلندر بسیار ساده است. در واقع این همان چیزی است که از یک خودروساز ژاپنی انتظار داریم. چون آنها به خوبی می‌دانند که خوب بودن ربط چندانی به ظاهر ندارد و به همین خاطر نیز وقت خود را صرف استفاده از متریال درجه یک و مطلوب می‌کنند. چیزی که در محیط داخلی اوتلندر حس می‌شود. برای پوشش رو دری‌ها داشبورد، صندلی و حتی فرمان از موادی با کیفیت و ترکیبی از چرم مصنوعی، پلاستیک نرم، کروم کاری، پلاستیک خشک و… استفاده می‌شود. فرمان چهار پر و کاملاً در اختیار بوده و لذت در دست گرفتن آن را باید تجربه کرد. آرین موتور اوتلندر را در نسخه‌های مختلف وارد بازار می‌کند و یکی از تفاوت‌های آنها را باید برخورداری از جلو آمپر دیجیتال یا آنالوگ دانست. در هر حال کلاستر دیجیتال و آنالوگ اوتلندر کیفیت و وضوح مطلوبی ارائه می‌دهد.

داخل میتسوبیشی اوتلندر

نمایشگری ۱۰,۲۵ اینچی بر روی مرکز داشبورد قرار دارد. کیفیت تصویر این نمایشگر نیز بسیار مطلوب بوده و مانند بسیاری از خودروهای چینی، شاهد شلوغ کاری زیاد برای دسترسی به نقاط مختلف منو نیستیم. تاچ سریع و دسترسی آسان به نیازها از نکات مثبت نرم افزار میتسوبیشی و تأکید این کمپانی بر کاربرد به جای اغراق‌های فراوان است. تودوزی چرم صندلی‌ها را نیز نباید از قلم انداخت. اما طراحی دسته دنده و استفاده از پلاستیک پیانویی بر روی کنسول مرکزی را خیلی دوست نداریم. فضای کافی و راحتی نیز برای تمام سرنشینان اوتلندر فراهم است. ضمن اینکه در بهترین نسخه خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب وجود دارد.

مشخصات فنی اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور

آرین موتور فعلاً تصمیم دارد که نسخه دیفرانسیل جلو میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ را وارد بازار ایران کند. این نسخه در سه تیپ H، M و L عرضه می‌شود. اما هیچ تفاوتی از نظر فنی میان تیپ‌های اوتلندر وجود ندارد. این خودرو به موتور میتسوبیشی با کد 4B40 مجهز است. جدیدترین پیشرانه ژاپنی‌ها که بر اساس موتور 4A9 مرتبط به سال ۲۰۰۴ توسعه می‌یابد. موتور ۱,۵ لیتری  و توربوشارژ مزبور به سیستم هیبرید ملایم ۴۸ ولتی متصل بوده و حداکثر قدرت آن در دور موتور ۵ هزار دور در دقیقه معادل ۱۶۰ اسب بخار است.

حداکثر گشتاور نیز ۲۸۰ نیوتن‌متر بوده و مصرف سوخت معادل ۶,۷ لیتر به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام می‌شود. موتور چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ میتسوبیشی استاندارد یورو ۶ را پاس می‌کند و برای انتقال نیرو  به محور از توان گیربکسی ۸ سرعته CVT بهره می‌برد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت معادل ۱۰ ثانیه اعلام می‌شود. حداکثر سرعت نیز ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است. سیستم تعلیق جلو و عقب به ترتیب مستقل مک فرسون و مستقل مولتی لینک است.

کیفیت سواری اوتلندر ۲۰۲۳ چگونه است؟

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳

متأسفانه برخی از رسانه‌های داخلی علیرغم سابقه فراوان و ادعاهای کر کننده مدعی سواری نرم اوتلندر هستند. اما تحیقات خودروم از منابع معتبر و جمع بندی آنها نشان می‌دهد که کیفیت سواری اوتلندر در کلاس آن متوسط ارزیابی می‌شود. کیفیت سواری نرم نبوده و ضربات ناشی از ناهواری سطح را احساس می‌کنید. اما این به معنی تأثیرگذاری بر پایداری خودرو نیست. هر چند که عایق کاری بدنه سعی در پوشاندن نکات منفی مرتبط به این موضوع دارند. اما صدای لاستیک و سیستم تعلیق قطعاً به گوش سرنشینان خواهد رسید. علاوه بر این پدال ترمز حالت اسفنجی دارد. این به معنی عدم توقف صحیح خودرو نیست؛ بلکه برای توقف به نظر می‌رسد که باید بیش از حد پدال ترمز را فشار دهید. البته این موضوعی نیست که آزاردهنده باشد و به مرور زمان مالکان به شرایط عادت می‌کنند.

امکانات و ایمنی اوتلندر

اوتلندر در تیپ H دارای شش کیسه هوا، کمربند سه نقطه‌ای پیش کشنده، ایزوفیکس، رادار نقطه کور، کنترل پایداری، رادار نقطه کور، کنترل خودرو در سراشیبی و سر بالایی، فرمان برقی، نور بالای خودکار، اُتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی شش حالتی صندلی راننده و سنسور نور است. همچنین باید به کلاستر تمام دیجیتال، خروجی برق ۱۲ ولت، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، شش بلندگو، سیستم ورود بدون کلید، ترمز دستی برقی، چهار حالت رانندگی و آینه‌های جانبی برقی با گرمکن اشاره نمود.

اما در تیپ L و M شاهد استفاده از جلو آمپر نیمه دیجیتال، تنظیم دستی ۴ حالتی صندلی راننده، نبود دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور و برخی از جزئیات هستیم. در مجموع امکانات تیپ H معقول و بر اساس نیزا کاربران اوتلندر است. اما فقدان برخی امکانات همچون دوربین ۳۶۰ درجه در تیپ L و M آزاردهنده خواهد بود. در رابطه با ایمنی هم اشاره به دریافت امتیاز برتر از IIHS و پنج ستاره ایمنی از یورو انکپ برای اوتلندر کافی به نظر می‌رسد. ضمن اینکه ظاهراً امکان سفارش خط خوان، ترمز اضطراری اتوماتیک و سیستم اخطار برخورد از جلو وجود دارد.

رقبا و قیمت میتسوبیشی اوتلندر آرین موتور

اوتلندر ۲۰۲۳ آرین موتور

در بازار جهانی همزاد ژاپنی اوتلندر یعنی ایکس تریل رقیب جهانی آن است. با توجه به احتمال واردات ایکس تریل این خودرو با هموطن خود رقبات جذابی دارد. اما کیا سلتوس، اسپورتیج و هیوندای توسان وارداتی نیز می‌توانند اوتلندر را با خطراتی مواجه کنند. در میان رقبای چینی نیز جتا VS7 یا تیگو ۸ پرو امکان رقبات با اوتلندر را دارند. قیمت برآوردی و علی‌الحساب اوتلندر در مبادی ورودی کشور بین ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است. این هزینه بدون احتساب مالیات، شماره‌گذاری و سایر عوارض قانونی خواهد بود. بنابراین قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی برای اوتلندر دور از انتظار نیست.

گالری تصاویر میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.