راز لوگوی میتسوبیشی ؛ نمادی اصیل از سرزمین خورشید تابان
منتشر شده در ۲۹ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۴

بکارگیری این لوگو توسط میتسوبیشی سخنان برخی از کارشناسان مبنی بر ناکارآمدی لوگوهای مینیمالیستی به دلیل عدم نمایش کاربرد شرکت‌ها و موسسات را نقض می‌کند و احتمالاً به همین خاطر مشتریان و علاقه‌مندان به میتسوبیشی، برند و هویت بصری آن را معتبر، گویا و جذاب می‌دانند. اما واقعاً معنی لوگوی میتسوبیشی چیست؟

به گزارش خودروم، شاید شما می‌دانید که شعار میتسوبیشی «آروزهایت را رانندگی کن» بوده و یا شنیده‌اید که جکی چان بیش از 30 سال است که به عنوان سفیر برند میتسوبیشی فعالیت می‌کند و اگر واقعاً هوادار میتسوبیشی و جکی چان هستید؛ حتماً می‌دانید که چرا او در تمام فیلم‌های خود از خودروهای میتسوبیشی استفاده کرده است! در عین حال علاقه‌مندان به برند میتسوبیشی قطعاً می‌دانند که جکی چان فقط از 50 دستگاه میتسوبیشی لنسر کمیاب استفاده کرده و علاوه بر آن شما حتماً می‌دانید که میتسوبیشی اکلیپس مدل 1995 در فیلم سینمایی سریع و خشن حضور داشت. اما آیا از حقایق پشت پرده نماد قرمز رنگ و الماس میتسوبیشی آگاه هستید؟ به نظر شما عناصر تشکیل دهنده این نشان چیست؟

در نگاه اول، نشان سه الماسی میتسوبیشی بسیار ساده و ظریف به نظر می‌رسد؛ اما این لوگوی مینیمالیستی بیشتر از کمپین‌های تبلیغاتی پر سر و صدا و یا لوگوهای پیچیده و نمادهای گوناگون جلب توجه کرده و به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کند. بکارگیری این لوگو توسط میتسوبیشی سخنان برخی از کارشناسان مبنی بر ناکارآمدی لوگوهای مینیمالیستی به دلیل عدم نمایش کاربرد شرکت‌ها و موسسات را نقض می‌کند و احتمالاً به همین خاطر مشتریان و علاقه‌مندان به میتسوبیشی، برند و هویت بصری آن را معتبر، گویا و جذاب می‌دانند. اما واقعاً معنی لوگوی میتسوبیشی چیست؟

نمادگرایی میتسوبیشی

اکثر برندهای جهان ترجیح می‌دهند که از طریق به اشتراک گذاری طرح‌های گرافیکی، استفاده از نمادها، راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و برندسازی خلق ارزش کنند. میتسوبیشی هم مسیر یاد شده را انتخاب کرده و جای تعجب نیست که الماس سه پره آنها نمادی از سه ارزش اصلی این کمپانی ژاپنی باشد. در واقع میتسوبیشی مسئولیت در قبال جامعه، صداقت و انصاف را سه اصل و تفکر جهانی خود در تجارت دانسته و ابه وسیلۀ لوگوی خود بر رعایت آنها تأکید می‌کند.

اما باید توجه داشت که عدد سه در باور ژاپنی‌ها یک عدد افسانه‌ای بوده و به همین خاطر در نظر گرفتن سه ارزش برای میتسوبیشی تعجب آور نخواهد بود. در ژاپن به باور برخی از مردم، اعدادی خاص به عنوان نماد خوش شناسی شناخته می‌شوند. عدد 3 جذابیت و قدرت منحصر به فردی در فرهنگ ژاپن دارد و نشان دهنده خلقت، زمان(گذشته، حال و آینده) و سه عنصر به نام‌های بدن، ذهن و روح است. باید توجه داشت که درست در نقطه مقابل، اعدادی مانند 4 و 9 در ژاپن، نمادهایی بدشگون و تأسف بار هستند. در واقع سه، عددی برای خوش شانسی بیشتر است و از نظر ژاپنی‌ها تقریباً سه مورد از هر چیزی به عنوان نماد قدرت، حرکت و تعالی شناخته می‌شود.

بنابراین ایواساکی یاتارو به عنوان موسس میتسوبیشی و کسی که اجداد او جزء خاندان‌های اصیل و قدیمی ژاپنی بودند؛ برای حفظ تبار و نمایش اصالت خود از عدد سه استفاده کرد. اجداد ایواساکی یاتارو نیز به قدرت عدد سه اعتقاد داشته و نشان خانوادگی خاندان میتسوبیشی همیشه شامل طرحی متشکل از 3 شکل بود. در عین حال رنگ قرمز برای نشان سه الماس انتخاب شد؛ چون این رنگ نماد قدرت بوده و یکی از نمادهای فرهنگ ژاپنی است. زیارتگاه‌ها و معابد ژاپن با رنگ قرمز تزئین شده و بسیاری از مردم این کشور، خانه‌های خود را با رنگ قرمز تزئین می‌کنند؛ چون این رنگ را برای نابودی و ترساندن ارواح شیطانی مفید می‌دانند. باید توجه داشت که تزئینات مختلفی برای رویدادهای خاص باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت که یکی از آنها رنگ قرمز بود.

ریشه‌های لوگوی سه الماس میتسوبیشی

نام میتسوبیشی به طور مستقیم به سه الماس اشاره می‌کند. میتسوبیشی ترکیبی از دو واژه میتسو و هیشی است. میتسوبی به معنای سه است. هیشی به معنای شاه بلوط آبی بوده و ژاپنی‌ها در طول سالیان گذشته برای نشان دادن این کلمه از شکل لوزی یا الماس استفاده می‌کردند. گاهی اوقات اگر حرف H در وسط کلمه قرار بگیرد؛ به شکل B تلفظ می‌شود. بنابراین کلمات mitsu و hishi در کنار هم به صورت Mitsubishi خوانده می‌شوند و یاتارو ایواساکی تاج سه الماس را شخصاً انتخاب کرده بود.

لوگوی میتسوبیشی: پایداری با اصلاحات کوچک!

در حالی که سایر شرکت‌های خودروسازی جهان دائماً لوگوی خود را تغییر داده و تغییرات قابل توجهی در نشان تجاری خود اعمال می‌کنند؛ میتسوبیشی به نماد و زیبایی شناسی اصیل خود وفادار مانده است. اولین لوگوی این شرکت در سال 1870 توسط ایواساکی، بنیانگذار میتسوبیشی تأیید شد. این لوگو تاجی شامل سه لوزی سیاه رنگ بود که برروی هم قرار گرفته‌اند. اندازه آنها با حرکت از پایین به بالا افزایش می‌یافت و لوزی پایینی نسبت به لوزی بالا، پهن‌تر بود. خطوط سفید بین لوزی‌ها به خوبی آنها را نشان می‌داد. نماد مزبور با نشان خاندان یامائوچی و میتسو گاشیوا ( 3 بلوط آبی) مخلوط می‌شود و در سال 1875 برای نخستین بار تصویر سه الماس قرمز منتشر شد. براساس اطلاعات منابع گوناگون، این لوگو نشان خانوادگی یاتارو ایواساکی و قبیله توسا بود. آنها شرکتی به نام میتسوبیشی را بنیان‌گذاری کرده و سرنوشت آنها به یکدیگر گره خورد و الماس‌های قرمز نماد اتحاد آنها هستند. در سال 1914 ، میتوبیشی تاج افسانه‌ای خود را به ظاهری امروزی آن در آورد و تا به حال از آن استفاده کرده است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.