کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو چه مشخصات و ویژگیهایی دارد و آیا در بازار ایران موفق خواهد بود؟
به گزارش خودروم، مسیر واردات خودرو پس از چند سال هموار شده و در زمان نگارش این متن نخستین خودروهای وارداتی با برند کیا در برند لنگه تخلیه شدهاند. خودروهایی شامل سراتو 2023، پگاس و… که از همین حالا برای آنها مشتریان پر و پا قرصی در صف انتظار قرار دارند. در این میان نام یک خودرو به نام کیا سلتوس نظر بسیاری از علاقهمندان را به خود جلب کرده و این خودرو به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای برخواسته از یک پلتفرم جدید در چند سال اخیر وارد بازار ایران شده است.
فهرست مطالب
به نظر میرسد کوشا خودرو که خود را واردکننده رسمی محصولات کیا در دور جدید واردات به ایران نامیده است؛ کار سختی برای عرضه کیا سلتوس وارداتی و فروش آن در بازار ندارد. به همین خاطر ما در خودروم تصمیم گرفتیم نگاهی کنجکاوانه به این خودرو انداخته و خوانندگان خود را کمی بیشتر با کیا سلتوس آشنا کنیم. بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا شناخت بیشتر و بهتری نسبت به یکی از خودروهای وارداتی بازار ایران به دست آورید.
کیا سلتوس از کجا می آید؟
داستان کیا سلتسو به عنوان یک کراس اوور کامپکت شروع شد و در اواسط سال 2019 این خوردو رسماً معرفی میشود. این خودرو از نظر ساختاری بین مدل استونیک، سول، سونت و اسپورتیج قرار دارد و اکنون به عنوان یکی از محصولات جهانی کیا روی خطوط تولید این برند کرهای در سراسر جهان قرار دارد. سلتوس به عنوان خودرویی جهانی با سه تنوع گوناگون در بازارهای مختلف عرضه شده است. اولین نسخه این خودرو که بزرگترین نسخه سلتوس شناخته میشود؛ در کره جنوبی با کد SP2 تولید شده و به بازار آمریکای شمالی و استرالیا صادر شده است. دو نسخه دیگر شامل کد SP2i و KX3 با کد SP2c هستند که به ترتیب در هند و چین تولید میشوند. دو نسخه یادشده را باید ارزان قیمتترین سلتوسهای جهان برای نفوذ در بازارهای نوظهور دانست که با بهرهگیری از پلتفرم هویدای کیا K2 ساخته شده و ارتباط نزدیکی با نسل دوم هیوندای ix25 دارند. علیرغم تولید سلتوس به عنوان یک مدل جهانی، این خودرو در اروپا عرضه نمیشود.
سلتوس نام پسر هرکول و سلتین در اساطیر یونان باستان است. هدف کیا از تولید این خودرو، خریداران جوانی است که بدنبال در اختیار داشتن یک خودروی متفاوت برای ایجاد تمایز با سایر مردم هستند. نخستین بار دو خودروی مفهومی با نام سلتوس و کد SP کانسپت در سال 2018 به نمایش در آمد. نمایشگاه خودروی سئول 2019 نیز نسخه SP Signature به نمایش در آمد و باید گفت که هر دو مدل مفهومی شباهت زیادی با نسخه فعلی و تولید انبوه سلتوس دارند. کد SP کانسپت سلتوس به هند رفت و در آنجا ساخته شد و کانسپت SP Signature نیز به کرهایها رسید. در 18 جولای 2019 سلتوس وارد بازار کره جنوبی شد و سپس به هند و سایر بازارهای جهانی به جز اروپا رفت. در سال 2022 سلتوس به اندونزی رفته و مدتی بد در آمریکا، کانادا، مکزیک و روسیه عرضه میشود. در سالهای 2020 و 2021، سلتسوس پس از مدل اسپورتیج، دومین مدل پر فروش کیا در سطح جهان بود و هند به عنوان بزرگترین بازار آن شناخته شد.
ابعاد و اوزان
مطابق معمول و طبق روال همیشگی وبسایت خودروم، بحث در رابطه با کیا سلتوس وارداتی را با نگاهی به ابعاد و اوزان مرتبط به این خودرو شروع میکنیم. کیا سلتوس وارداتی در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,315، 1,800 و 1,620 میلیمتر ابعاد دارد و فاصله بین دو محور آن 2,610 میلیمتر است. حداقل فاصله این خودرو نسبت به سطح زمین نیز 190 میلیمتر خواهد بود. زاویه ورود و خروج این خودرو نیز 28 درجه عنوان شده است. ظرفیت صندوق عقب 433 لیتر بوده که با خواباندن صندلیهای ردیف دوم فضایی با گنجایش 1,778 لیتر ایجاد میشود. فضای سرنشینان عقب معادل با 1,313 لیتر بوده و این رقم برای سرنشینان جلو 1,506 لیتر است.
طراحی جلو
بحث در رابطه با طراحی این خودرو و نمونه وارداتی آن به ایران ابتدا از قسمت جلو شروع کرده و باید بگوئیم که با توجه به تصاویر منشتر شده ظاهراً کوشا خودرو نسخه فیس لیفت 2023 را وارد نکرده و به نسخه استاندارد آن بسنده کرده است. در هر حال در جلو این خودرو شاهد استفاده از کاپوتی جمع و جور هستیم که در دو طرف آن برآمدگیهای ملایمی وجود دارد و لبههای کاپوت نیز به شکلی بسیار ظریف به سمت پایین کشیده شدهاند. لوگوی جدید کیا بر روی کاپوت نصب شده و در پایین آن جلو پنچرهای ذوزنقهای شکل با تزئینات نقرهای دیده میشود که از دو طرف به چراغهای نسبتاً بزرگ این خودرو متصل هستند. چراغها به دو بخش تقسیم شده و بخش زیرین آنها درون یک فرو رفتگی ظریف قرار دارد. پلاک روی قسمت پایینی جلو پنجره نصب شده و در قسمت زین آن سپر و دریچهای برای خنک کاری موتور دیده میشود که در دو طرف آن و در درون فرو رفتگی تزئین شده پلاستیکی این قسمت، چراغهای مهشکن و دیلایت قرار دارند. در پایین سپر نیز از پوشش پلاستیکی با رنگ نقرهای و مشکی استفاده میشود. در مجموع طراحی قسمت جلو بسیار ساده و درعین حال پخته و قابل قبول بوده و در راستای زبان طراحی کمپانی کیا موسوم به دماغ ببر است.
طراحی کنار
در کنارهها اولین نکتهای که نظر ما را به خود جلب میکند؛ استفاده از رینگهای 17 و 16 اینچی است. این رینگها طراحی ساده و در عین حال زیبایی دارند؛ اما به نظر کمی کوچک بوده و شاید اگر کیا از رینگهای 18 اینچی استفاده میکرد، ظاهر خودرو در این بخش زیباتر میشود. در هر حال ما فلاپهای پلاستیکی را به دور خودرو و روی گلگیرهای برآمده چرخها میبینیم که در قسمت پایین دربها به دو بخش تقسیم شدهاند تا به این ترتیب کمی به بهتر شدن ظاهر سلتوس کمک کرده باشند. روی دربها فرو رفتگی بسیار ظریفی دیده شده و دستگیرههای درب کرومی یا هم رنگ بدنه هستند. قاب آینههای جانبی مشکی رنگ یا هم رنگ بدنه است. ستون A نیز با رنگ مشکی تزئین شده و در پایین شیشهها نواری کرومی را میبینیم. قسمت بالایی شیشهها تا اسپویلر عقب نیز مشکی رنگ بوده و این موضوع ظاهر خودرو را جذابتر کرده است. خبر زیادی از خط شخصیت نیست؛ چون بسیار ظریف بوده و در هر دو طرف از چراغ عقب و جلو شروع شده و در میانههای خودرو از بین میروند.
طراحی عقب
در عقب شاهد اتصال چراغهای نسبتاً بزرگ سلتوس به یکدیگر توسط نواری کرومی و منقش به لوگوی جدید کیا با نفوذ هستیم. در دو طرف نوار مزبور، چراغهای دنده عقب با ظرافت خاصی قرار دارند. گرافیک چراغهای عقب از نظر رنگ تیره بوده و یک دست هستند. پلاک خودرو در پایین نوار کرومی رنگ قرار میگیرد. پس از این بخش یک فرو رفتگی ملایم را شاهد هستیم که در دو طرف با ظرافت خاصی به دو گودی کوچک برای قرارگیری نوارهای شبرنگ میرسد. سپس سپر پلاستیکی را میبینیم که بر روی آن دو خروجی اگزوز تزئینی به وسیله نواری نقرهای رنگ به یکدیگر متصل شدهاند. در بالا اسپویلری را میبینیم که در درون آن چراغ خطر سوم به شکل افقی قرار دارد. شیشه عقب ابعاد نسبتاً مناسبی دارد و به واسطه تزئیناتی براق و مشکی رنگ احاطه میشود.
طراحی داخلی
در بحث طراحی داخلی سلتوس وارداتی باید گفت که ما با جدیدترین زبان طراحی کیا روبرو نیستیم و در واقع زبان طراحی این خودرو را باید ساده شده دیزاین خودروهای سطح یک برند کیا موتورز دانست. در هر حال فرمانی سه پره با تزئینات چرمی و استفاده از روکش پیانویی برای قسمتهایی از آن همراه با انبوهی از دکمههای کنترلی پیش روی راننده قرار میگیرد. پشت فرمان شاهد بکارگیری جلو آمپری نیمه آنالوگ هستیم و در کنار آن نیز صفحه نمایشی به همراه دکمههای کنترلی با زاویهای نسبتاً کم به سمت راننده بر روی داشبورد قرار دارد. صندلیها با پوشش چرم مصنوعی ساده یا دارای طرح لانه زنبوری پوشیده شدهاند. از پلاستیک خشک در اکثر نقاط استفاده شده و برای زیباتر کردن فضا در برخی مناطق از تزئینات براق استفاده میشود. سلتوس از نظر ابعاد داخلی با شورلت تریل بلیزر، مزدا CX-30، هوندا HR-V و هیوندا کونا رقابت کرده و به خوبی چهار سرنشین را در درون خود جای میدهد.
ایمنی
سلتوس هندی به طور استاندارد در سال 2022 با 6 کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و کنترل پایداری الکترونیکی، ترمزهای دیسکی تمام چرخ، سنسورهای پارک عقب، یادآور کمربند ایمنی جلو، سیستم تشخیص نقاط کور و سامانه نظارت بر فشار باد لاستیکها عرضه میشود. در سال 2020 موسسه NCAP جهانی سلتوس عرضه شده در بازار هند را با مشخصات اولیه و مجهز به دو کیسه هوا و ترمز ضد قفل آزمایش کرد و تنها موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی شد. اما کیا سلتوس عرضه شده در آمریکا با توجه به بدنه مقاومتر و سیستمهای ایمنی بیشتر نظیر ترمز اضطرای خودکار از اداره ملی ایمنی و ترافیک بزرگراههای این کشور 5 ستاره ایمنی دریافت کرد. اما متاسفانه کوشا خودرو تاکنون اطلاعات چندانی در رابطه با ایمنی سلتوس وارداتی ذکر نکرده و تنها به قفل و مهارکننده صندلی کودک، ایموبلایزر، ترمز ضد قفل، سیستم پایداری الکترونیکی و سامانه نظارت بر فشار باد لاستیکها اشاره میکند! اما به نظر میآید که سلتوس کوشا خودرو از نظر ایمنی به غیر از موارد یادشده، دارای امکاناتی همچون سنسور دنده عقب، دوربین عقب، حالات مختلف رانندگی اقتصادی، اسپرت، استاندارد و برف، سیستم کمک حرکتی سربالایی، نظارت بر نقاط کور و دوربین 360 درجه پانوراما باشد و در غیر این صورت از نظر ایمنی با سادهترین سلتوس مواجه خواهیم شد؟!
مشخصات فنی
کوشا خودرو براساس اطلاعات مندرج در وبسایت این شرکت، ضعیفترین نوع سلتوس ممکن را وارد ایران میکند! این خودرو به یک پیشرانه 1,6 لتیری MPI با استاندارد آلایندگی یورو 4 و از نوع هیوندای گاما مجهز است. موتور 4 سیلندر مزبور 121 اسب بخار در دور موتور 6300 دور در دقیقه قدرت دارد و حداکثر گشتاور آن نیز 151 نیوتن متر است. انتقال سرعت به محور جلو توسط جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته انجام شده و حجم باک سوخت 60 لیتر است. نوع سیستم تعلیق جلو و عقب مک فرسون و محور پیچشی بوده و فرمان برقی خواهد بود. در این باره ظاهراً کوشا خودرو ملاک را بازارهای موجود در حاشیه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه در نظر گرفته و از خیر پیشرانههای قدرتمندتر گذشته است. البته قیمت تمام شده این خودرو هم قطعاً یکی از عوامل تاثیرگذار در رابطه با انتخاب پیشرانه مزبور بوده است. لازم به توضیح است که موتورهای 1,6 و 2 لیتری سلتوس در بهترین حالت قادر به تولید قدرتی معادل با 175 و 195 اسب بخار قدرت بوده و به گیربکسهای 7 و 8 سرعته DCT و اتوماتیک متصل هستند. همچنین سلتوس در آمریکا با پیشرانه دیزلی هم عرضه میشود.
امکانات
واردکننده جدید مصحولات کیا به ایران، در وبسایت خود امکانات کیا سلتوس وارداتی را شامل سانروف برقی، چرخ زاپاس فرغونی، باربند سقفی، چراغهای LED روز، آینههای جانبی برقی، کروز کنترل، بلوتوث، صفحه نمایش سیستم صوتی 8 اینچی، اندروید اتو، اپل کارپلی، تهویه مطبوع دستی، صندلیهای عقب تاشو، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم، استارت دکمهای، پورت شارژ USB و… اعلام کرده است. این در شرایطی است که فول آپشنترین کیا سلتوس در بازارهای مطرح دارای جلو آمپر دیجیتالی 10,25 اینچی، صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی 10,25 اینچی، رادیو دیجیتالی DAB، شارژر بیسیم تلفن همراه، گرمکن و سردکن صندلی راننده، سیستم صوتی پرمیوم باس با 8 بلندگو، برف پاکن مجهز به سنسور باران، صندلی 10 حالته برقی راننده، سیستم کیا کانکت، تهویه مطبوع اتوماتیک، خروجی برق 12 ولت و… مجهز شده است.
جمع بندی
سلتوس در اقتصادیترین شرایط ممکن و مشابه با نمونه عرضه شده در بازار کشور عمان وارد ایران خواهد شد و طبیعتاً باید قیمتی کمتر از 600 میلیون تومان داشته باشد. در خوشبینانهترین حالت به دلیل تعرفههای وارداتی، هزینههای حمل و نقل و گمرک نباید قیمت تمام شده این خودرو به بیش از 800 میلیون تومان برسد. اما از آنجا که سلتوس هم مانند سایر وارداتیها به بورس کالا خواهد رفت؛ احتمالاً شاهد قیمت گذاری میلیاردی برای این خودرو خواهیم بود. متاسفانه نگاه سرمایهای به بازار خودرو کار را به اینجا کشانده که چنین احتمالاتی مطرح شود و چه بسا رنگ و بوی واقعیت هم به خود بگیرد. در هر حال کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو با موتور ضعیف و امکاناتی عادی وارد بازار میشود تا به عنوان خودرویی اقتصادی، کمی از تلاطمهای دریای خروشان بازار خودرو ایران را کاهش دهد. گر نام و آوازه کیا را فاکتور بگیریم؛ این خودرو با مشخصات اعلام شرت واردکننده در بازار ایران باید با جک S3، ام وی ام X22 پرو و… رقابت کند.
این خودرو به یک پیشرانه 1,6 لتیری MPI با استاندارد آلایندگی یورو 4 و از نوع هیوندای گاما مجهز است. موتور 4 سیلندر مزبور 121 اسب بخار در دور موتور 6300 دور در دقیقه قدرت دارد و حداکثر گشتاور آن نیز 151 نیوتن متر است. انتقال سرعت به محور جلو توسط جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته انجام شده و حجم باک سوخت 60 لیتر است.
واردکننده جدید مصحولات کیا به ایران، در وبسایت خود امکانات کیا سلتوس وارداتی را شامل سانروف برقی، چرخ زاپاس فرغونی، باربند سقفی، چراغهای LED روز، آینههای جانبی برقی، کروز کنترل، بلوتوث، صفحه نمایش سیستم صوتی 8 اینچی، اندروید اتو، اپل کارپلی، تهویه مطبوع دستی، صندلیهای عقب تاشو، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم، استارت دکمهای، پورت شارژ USB و… اعلام کرده است.