نمایشگاه CES لاس وگاس ۲۰۲۴ میزبان کانسپت پلتفرم ماژولار کیا PV5 و پروژه PBV با قابلیت تغییر کاربری و اتصال الکترومغناطیسی کابین است.
به گزارش خودروم، کیا در ذهن خود آیندهای را متصور است که در آن از پلتفرمی جالب برای حمل بارهای سنگین و… استفاده میشود. پلتفرمی که با یک اشاره دارای صندلی میشود و به عنوان تاکسی قابل استفاده است. حتی میتوان با استفاده از آن تعطیلات آخر هفته را در جنگل سپری نمود. ما در اینجا از کانسپت جالب کیا PV5 صحبت میکنیم. یکی از سه کانسپت جدید و ماژولار کیا که امسال در نمایشگاه CES معرفی شدند.
البته کیا به طور کلی با پنج کانسپت وارد لاسوگاس میشود و سومین کانسپت نیز به مدل مفهومی کیا PV5 مرتبط است. همه کانسپتهای مزبور براساس ذهنیتی به نام PBV یا Platform Beyond Vehicle ساخته میشوند. این ایدهای کلی برای تبدیل یک پلتفرم اصلی به اشکال مختلف در عین بکارگیری نرمافزاری پیشرفته توسط مالکان و صاحبان کسب و کار است. بنابراین چنین پلتفرمی بیشتر برای کمک به حمل و نقل در مشاغل گوناگون توسعه مییابد. اما چیزی جلودار شما برای حمل سرنشینان گوناگون یا سفر به مناطق کوهستانی نمیشود.
کانسپت کیا PV5 به عنوان یک پلتفرم واخد، کابینی استاندارد در جلو را ارائه میدهد. با توجه به برقی بودن این وسیله نقلیه، پیشانی خودرو مانند اتومبیلهای ون بوده و حالا موتوری بین صندلی راننده و سرنشین وجود ندارد. جادوی کیا در پشت کابین رخ خواهد داد. جایی که شما براساس کاربری خود قادر به استفاده از ماژولهایی با اندازه بدنه بزرگتر هستید.اگر این ایده را شبیه به شاسی کابینها میدانید؛ سخت در اشتباه هستید. چون برخلاف کابین شاسی یک جداکننده روی بدنه برای اتصال بخش ماژولار وجود ندارد. کیا برای اتصال این بخش از ابزارهای مکانیکی و الکترومغناطیس بهره میبرد.
به این ترتیب ماژولی برای مسافرت را میتوان به کیا PV5 متصل نمود. سپس امکان تغییر به ماژول باری وجود دارد. کیا پنج نسخه برای PV5 در نظر دارد که از جمله آنها ون باری اصلی، ون باری با فاصله کم نسبت به سطح زمین، ون باری سقف بلند و نمونه تاکسی هستند. البته در صورت عدم جلب رضایت شما از نمونههای مزبور، کابین را میتوان به شکل کاملاً سفارشی و با روش قدیمی برای مشتریان آماده نمود. کیا همه چیز را با PV۵ شروع میکند؛ اما در ادامه مسیر PBV از PV1 کوچک و PV7 بزرگتر نیز در CES رونمایی میکند.
همه کانسپتهای مزبور برقی بوده و در حال حاضر جزئیاتی در رابطه با قدرت و شعاع پیمایش آنها در دسترس نیست. تمام این کانسپتها از نرمافزاری یکپارچه برای برقراری ارتباط با وسایل نقلیه دیگر برخوردار هستند. به این ترتیب تماس با رانندگان بر قرار میشود. کیا قصد عقب نشینی در زمینه ساخت وسایل نقلیه همه کاره را ندارد. این شرکت با نرمافزارهای پیشرفته و مبتنی بر اتصال به کمک کسب و کارها میرود.
معاون اجرایی کیا و رئیس طراجی جهانی این برند، کریم حبیب میگوید که PBV عصر جدیدی از ایدههای بینظیر برای کسب و کارها و شیوه زندگی امروزی را آغاز میکند. به نظر او کیا امیدوار است که بتواند زندگی مشتریان خود را آسان و بهتر کند. خواه مشتریان این شرکت ساکن بوده یا در حال حرکت باشند. کیا پروژه PBV را در سه فاز توسعه میدهد و PV5 بخشی از فاز یک است. این خودروساز امیدوار به ساخت کارخانهای در سال ۲۰۲۵ با ظرفیت ۱۵۰ هزار دستگاه در سال برای پیش برد این پروژه است.