با بدترین موتورهای ژاپنی خودرو آشنا شوید
فاجعه ها منتشر شده در ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
موتور ژاپنی خودرو

در این متن 10 مورد از بدترین موتورهای ژاپنی خودروها را معرفی می‌کنیم. موتورهایی که خرابی‌های زیادی دارند و هزینه تعمیر آنها بسیار بالا است.

به گزارش خودروم، به طور کلی خودروسازان ژاپنی به تولید خودروهای قابل اعتماد و مقرون به صرفه معروف هستند. خودروسازانی از قبیل تویوتا و هوندا، اکنون جزء معتبرترین برندهای خودروسازی جهان بوده و علاوه بر موتورهای با کیفیت، در زمینه ساخت گیربکس‌های با کیفیت و قدرتمندی که توانایی تحمل فشار بسیار زیادی را دارند؛ بسیار خوب عمل کرده و از محبوبیت بالایی در این زمینه برخوردار هستند. اما هیچ چیز کاملی وجود ندارد و ژاپنی هم مستثنی نیستند!

در طول تاریخ خودروسازی ژاپن، برخی از موتورهای تولید شده توسط برندهای گوناگون ژاپنی بسیار بد و در حد متوسط بودند. برندهای مزبور که به مسائل اطمینان پذیری خودروهای خود بسیار اهمیت می‌داند؛ در نهایت برای جلب نظر مشتریان، موتورهای یادشده را کنار گذاشته و دیگر از آنها استفاده نکردند. اما این اقدام آنها بعد از تولید انبوه موتورهای معیوب و خراب و بکارگیری آنها در خودروها و همچنین وارد آوردن خسارت زیاد به مالکان خودرو برای نگهداری و تعمیر انجام شد. بنابراین ما در خودروم تصمیم گرفتیم که شما را با بدترین موتورهای ژاپنی خودرو آشنا کنیم. موتورهایی که به دلیل کیفیت ساخت صعیف، مهندسی بد و قدرت ناچیز کنار گذاشته شده‌اند.

موتور سوبارو 2 لیتری EE20

سوبارو یکی از معدود خودروسازانی است که با تاخیر زیاد به تولید موتورهای دیزلی پرداخت. بنابراین آنها سعی کردند که از روشی متفاوت برای طراحی موتورهایی با برند باکسر استفاده کنند. متاسفانه نتیجه نهایی فاجعه بار بود. موتور سوبارو 2 لیتری EE20 معروف به باکسر دیزل در نسخه‌های اولیه به دلیل ازدیاد دوده روغن با مشکلات زیادی مواجه می‌شد.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

مالکان خودروهایی که از این موتور استفاده می‌کردند؛ برای بهبود وضعیت آن اقداماتی انجام می‌دهد. ولی سیستم تزریق مستقیم سوخت به خوبی عمل نکرده و فشار بالای موتور سوراخ‌هایی در پیستون ایجاد کرد. سوبارو این مشکل را براساس گارانتی خود رفع نبود؛ اما صاحبان خودروهایی که از موتور یادشده استفاده می‌کردند؛ با آن خداحافظی کرده و به سرعت خودروی خود را به فروش گذشته‌اند.

موتور 3 لتیری 3VZ-E V6 تویوتا

موتور 3VZ-E V6 در سال 1988 برای استفاده در پیکاپ‌های تویوتا، 4Runner و تویوتا T100 معرفی شد. با توجه به ابعاد موتور و حجم 3 لیتری یک موتور V6 انتظار می‌رفت که این پیشرانه قدرت زیادی داشته باشد؛ اما 150 اسب بخار قدرت و گشتاور 244 نیوتن متر گشتاور فاجعه آمیز بود! از آن گذشته باید گفت که متاسفانه این موتور قابل اعتماد نبود و مشکلات را دو چندان می‌کرد.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

واشرها به دلیل ترکیب بلوک چدنی با سرسیلندر آلومینیومی در اغلب مواقع بیش از حد گرم می‌شد. سرسیلندر ترک خورده و یاتاقان‌‌های شاتان به سرعت فرسدوه می‌شدند. صدای تق تق و افزایش مصرف روغن از علائم مرگ این موتور پس از کارکردی معادل با 289 هزار کیلومتر بود.

موتور 13B-MSP Renesis مزدا

اگر رقابتی برسر جایزه بدترین موتور ساخته شده در جریان بود؛ قطعاً پیشرانه 13B-MSP Renesis مزدا را باید یکی از رقبای سرسخت دانست! از نظر فنی این موتور قادر به رقابت با موتور 13B-REW نبود؛ زیرا مزدا مصرف سوخت را در اولویت خود قرار می‌داد.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

اما نشتی چفت وبست‌های این موتور، در مزدا RX-8 منجر به آن می‌شد که تنها با پیمایش 40 هزار کیلوکتر، روغن و بنزین با یکدیگر مخلوط شوند! سایر مشکلات این موتور نیز به کویل‌های احتراق، حرابی مبدل کاتالیزور و… هستند. علاوه بر این هزینه تعمیر و نگهداری از این موتور بسیار بالا بود و معمولاً تعمیر آن به یک متخصص حرفه‌ای نیاز دارد.

موتور 3 لیتری 1MZ-FE تویوتا

موتور 1MZ-FE از سال 1993 تا 2007 پتانسل تبدیل شدن به یک موتور درجه یک را داشت و تویوتا از این پیشرانه در چندین خودرو استفاده کرد و حتی کیت سوپرشارژ TRD کمری، سولارا و سینا را با استفاده از این موتور معرفی نمود. با این حال بسیاری از رانندگان، پس از مدتی متوجه مشکلات بسیار حاد این پیشرانه شدند.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

هرگونه عدم توجه جزئی به خدمات وسرویس‌های معمول به همراه عدم تعویض به موقع روغن موتور، منجر به تجمع وحشتناکی از کثیفی‌ها می‌شد که خیلی زود موتور را می‌کشتند. گرما نیز به حدی زیاد بود که منجر به خرابی واشر و ترک خوردگی سر سیلندرهای آلومینیومی می‌شد. هزینه تعمیر بسیار زیاد بود و به همین خاطر یک شکایت حقوقی بزرگ شامل 2 تا 5 میلیون خودروی تویوتا و لکسوس از سال 1997 تا 2002 انجام شد.

موتور 2,6 لیتری 4G54B میتسوبیشی

موتور 2,6 لیتری 4G54B میتسوبیشی (1978 تا 1992) یک موتور 4 سیلندر بسیار بزرگ بود که در مدل‌های پاژرو، L200، وانت استاریون و برخی از خودروهای کرایسلر از آن استفاده شد. علیرغم اعداد و ارقام فریبده مرتبط به این موتور، مشکلات فنی متعدد ان را به یکی از بدترین موتورهای ژاپنی تبدیل کرده است.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

انژکتورهای سوخت در پشت دریچه گاز قرار داشته و به توزیع مناسب سوخت به پیشرانه‌ای با حجم 2,6 لیتر و مجهز به توربوشارژ کمک نکرد. دشواری مصرف انرژی با ارائه خدماتی از سوی میتسوبیشی برای رفع ایراد مزبور بیشتر هم شد. بدتر از آن اینکه مالکان و تیونرهای مختلف این موتور را مستعد واشر سر سیلندر سوزاندن معرفی می‌کنند.

موتور 2,5 لیتری QR25DE نیسان

موتورهای سری QR نیسان جایگزین موتورهای متوسط سری KA و SR افسانه‌ای بودند. اما نسخه 2,5 لیتری QR25DE آنها یکی از مشکل سازترین این پیشرانه‌ها بود. موتور یادشده به جز برخی جزئیات کوچک، اساساً با QR20DE یکسان است. مبدل کاتالیزور یکپارچه در مدل‌های سنترا به خاطر تنظیمات ضعیف ECU با مشکلاتی مواجه شده بود.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

در مدل آلتیما ایراد فنی یادشده وجود نداشت؛ اما رینگ پیستون‌ها به خاطر عملکرد بسیار بد خود منجر به مصرف بیش از حد روغن و آب می‌شدند. این مشکل در نهایت باعث شد که نیسان یک فراخوان فنی گسترده بدهد. علاوه بر مشکل یادشده، پیچ‌های شل در پلنوم ورودی منجر به وارد شدن هوا به داخل محفظه احتراق شده و در نتیجه دیواره سیلندرها با خردگی فاجعه باری مواجه می‌شد.

موتور 3 لیتری 7M-GTE تویوتا

موتور 7M-GTE بین سال‌های 1986 و 1992 تولید شد و قلب تپنده خودروهایی نظیر سوپرا Z20 و A70 بود. این موتور 3 لیتری توربوشارژ جایگزین پیشرانه 1JZ-GTE تویوتا است. قرار بود که این موتور سوپرا را به بهترین خودروی اسپرت تویوتا در آن زمان تبدیل کند؛ اما مشکلات فنی و عدم قابل اطمینان بودن این موتور، میزان موفقیت سوپرا را کاه شداد.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

این موترو شش سیلندر خطی با شکستگی واشرها در مدل‌های توربو مواجه بود. یکی دیگر از مشکلات متداول این موتور صربه‌های میل لنگ است. نسخه مسابقه‌ای این پیشرانه با کد 7M-GTEU تا 580 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. اگر به دنبال 800 تا 1000 اسب بخار قدرت هستید؛ بهتر است موتوری با کد 1JZ یا 2JZ تهیه کرده و اصلاً سمت این موتور نروید.

موتور EJ25 باکسر سوبارو

سری EJ از موتورهای سوبارو را باید جایگزین سری EA ساخته شده توسط این دانست. با این وجود پیشرانه چهار سیلندر و 16 سوپاپ یادشده، مشکلات فنی قابل توجهی داشت و برای مالکان خودروهای دردسرساز شده بود. اکنون امکان تهیه موتور تنفس طیعی یا توربوشارژ سری EJ با قدرتی بین 96 تا 320 اسب بخار وجود دارد. اما در سری EJ25 باکسر باید با خرابی واشر سرسیلندر دست و پنجه نرم کنید.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

این موتور برای برخی از مدل‌های تولیدی سوبارو در بین سال‌های 2001 تا 2009 عرضه شد و سوبارو تلاس کرده بود که مشکلات آن را در سال 1999 برطرف کند؛ اما واشر سرسیلندر بسیار غیر قابل اعتماد بود. این ایراد فنی به خاطر طراحی افقی شکل موتور رخ می‌داد؛ چون وقتی پیشرانه را خاموش می‌کردید، مایع خنک کننده هنوز در مجارت واشر سر سیلندرها قرار داشت! بنابراین برای تعمیر واشر سر سیلندرها باید 1,500 دلار هزینه می‌کردید؛ اما هزینه بیرون کشیدن موتور از درون کاپوت به خاطر بزرگ بودن این پیشرانه، جدا از هزینه تعمیر آن در صورت حساب تعمیرات لحاظ می‌شد.

موتور 1,8 لیتری 1ZZ-FE تویوتا

موتور 1,8 لیتری 1ZZ-FE تویوتا در سال 1998 معرفی شد و عمدتاً در چند خودرو دیفرانسیل جلو مانند کرولا و سلیکا GT و چند خودروی دیفرانسیل عقب مانند لوتوس الزه و MR2 اسپایدر مورد استفاده قرار گرفت. برای ساخت این موتور و برخلاف سری 7A-FE از بلوک‌های سیلندر آلومینیومی دایکاست استفاده شده است.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

این موتور هرگز به پیشرانه‌ای قابل احترام تبدیل نشد و تویوتا در سال 2007 موتور 2ZR-FE را جایگزین آن کرد. این موتور روغن زیادی مصرف می‌کرد و دلیل آن هم نقص طراحی رینگ‌های پیستون روغن موتور بود. اگر چه تویوتا در سال 2005 این مشکل را اصلاح و عملکرد موتور را بهبود بخشید؛ اما به شهرت 1ZZ-FE آسیبی جدی وارد شد.

موتورهای 1,5 و 1,8 لیتری QG نیسان

یکی از دلایلی که موتورهای ژاپنی دوامی بیشتر از حد متوسط دارند؛ تمایل آنها به سمت استفاده از زنجیر تایم برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری است. با این حال همه موتورهایی که به جای تسمه تایم مجهز به زنجیر تایم هستند، قابل اعتماد نبوده و موتورهای 1,5 و 1,8 لیتری QG نیسان نیز از جمله آنها استدر این موتور رینگ پیستون مستعد سایش بوده و این یعنی مصرف بیش از اندازه روغن موتور که رانندگان را آزار می‌دهد.

بدترین موتور ژاپنی خودرو

در بدترین حالت ممکن و در نسخه 1,5 لیتری موتور مزبور باید با هر 1000 کیلومتر پیمایش روغن موتور را تعویض کرد. این در حالی است که ظرفیت روغن موتور تنها 3 لیتر بوده و این یعنی فاجعه؛ چون موتور به یک بمب ساعتی تبدیل خواهد شد. نیسان سعی کرد که با بهره‌گیری از گارانتی موتروهای معیوب را با نمونه جایگزین تعویض کند؛ اما پس از پایان گارانتی به غیر از ارائه صورت حساب‌های بالای هزینه نگهداری و تعمیر موتور کار خاصی نمی‌توان کرد.

بدترین موتورهای ژاپنی خودروها را چه کسانی ساخته‌اند؟

این موتورها توسط کمپانی‌های مطرح ژاپنی از قبیل نیسان، مزدا، تویوتا، سوبارو و میتسوبیشی ساخته شده‌اند.

مشکل شایع بدترین موتورهای ژاپنی خودرو چیست؟

از جمله مشکلات شایع بدترین موتورهای ژاپنی خودروها را باید مصرف سوخت بیش از اندازه، کیفیت پایین سر سیلندرها، سوختن سر سیلندرها، حرارت زیاد و… عنوان کرد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.