معرفی قوی ترین موتورها از برترین خودروسازان جهان
سلاطین قدرت منتشر شده در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰

در این متن شما را با برترین موتورهای بکار رفته در ابرخودروهای جهان و ساختار آنها آشنا خواهیم کرد. نمونه‌های زیر در حال حاضر بی رقیب هستند!

به گزارش خودروم، فراری تیپو F163 CE V6 یکی از بهترین و کار آمدترین موتورهای جهان است. این پیشرانه اولین تلاش فراری برای تولید موتوری V6، قانونی و توربوشارژ بود. در حال حاضر نیز فراری یکی از قدرتمندترین موتورهای V6 جهان با قدرت 654 اسب بخار را در اختیار دارد. این برند موتور V6 خود را به Hot-Vee مجهز کرد. این قابلیت توربوشارژها را وادار به واکنش سریع‌تر در برابر تحرک دریچه گاز و سر سیلندرها می‌کند. فراری GTB 296 مدل 2022 نیز به نوع هیبریدی F163 V6 مجهز کرد. با این کار این خودروساز ایتالیایی به قدرت 819 اسب بخار و گشتاور 740 نیوتن متر رسید. بنابراین به نظر می‌رسد که علیرغم گذشته پر دردسر، اکنون موتورهای V6 قدرتمندترین پیشرانه‌های موجود در خودروهای پرفورمنس جهان هستند.

حالا با توجه به ارائه کارایی بالاتر موتورهای V6 امروزی و رسیدن به ارقام مشابه با پیشرانه‌های نمادین V8 یک سوال مطرح می‌شود؟ بهترین موتورهای پرفورمنس از خودروسازان مشهور جهان کدام گزینه‌ها هستند؟ به همین منظور ما در خودروم وظیفه معرفی قوی ترین موتورها از برترین خودروسازان جهان را برعهده گرفته‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

پورشه – MDH.NA با حجم 3,8 لیتر

در حال حاضر موترو 3,8 لیتری شش سیلندر MDH.NA قدرتمندترین موتور موجود در پورشه 911 است. این پیشرانه وظیفه تامین قدرت مدل 2017 پورشه GT2 RS را بر عهده دارد. قدرت این موتور 691 اسب بخار بوده و گشتاور آن به 749 نیوتن متر می‌رسد. این نیرو مستقیماً به محور عقب انتقال می‌یابد. فقط 1004 نسخه از خودروی مزبور وجود دارد. البته چهار دستگاه از آنها در طی یک حادثه به اعماق اقیانوس سقوط کرده‌اند.

پورشه – MDH.NA با حجم 3,8 لیتر

البته پیشرانه مزبور تنها موتور قدرتمند پورشه نیست. این خودروساز آلمانی در حال حاضر یک موتور چهار سیلندر 350 اسب بخاری دارد. البته قدرت نهایی این پیشرانه با کمک توربوشارژر بورگوارنر تامین می‌شود. موتور چهار سیلندر MA2 با حجم 2 و 2,4 لیتری در مدل‌های 718 باکستر و کیمن وجود دارد. این پیشرانه فوق العاده شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت کیمن S 718 را به 4,6 ثانیه می‌رساند.

مرسدس – M178 V8 با حجم 4 لیتر

در مورد موتورهای چهار سیلندر باید گفت که M139L مرسدس قدرتمندترین موتور تولیدی و چهار سیلندر جهان است. این موتور به تنهایی قادر به تولید 469 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. در حال حاضر این پیشرانه بر روی AMG C63 S پرفورمنس 2023 قرار دارد. با این حال مرسدس موتوری قدرتمندتر هم تولید می‌کند. پیشرانه M178  با حجم 4 لیتر و V8 بیتوربو قدرت 724 اسب بخاری خود را به اکسل عقب AMG GT بلک انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودروی مزبور 2,9 ثانیه است. علاوه بر این می‌توان در 10,6 ثانیه مسافتی معادل یک چهارم مایل را پیمود.

مرسدس – M178 V8 با حجم 4 لیتر

مرسدس برای تولید این پیشرانه از طرح Hot Vee استفاده کرد. یعنی این خودروساز آلمانی توربوشارژر دوقلو را بین سر سیلندرها قرار می‌دهد تا به این وسیله توربو واکنش سریع‌تری داشته باشد. همچنین سیستم روغن کاری خشک M178 به این موتور اجازه می‌دهد که در ارتفاع پایین‌تری نسبت به زمین قرار بگیرد. با این کار مرکز ثقل خودرو افزایش خواهد یافت. این موتور V8 پر دردسر مرسدس علیرغم گذشته پر هیاهو، همچنان یکی از برترین پیشرانه‌های برند جهانی دایملر است.

فورد – Predator با حجم 5,2 لیتری V8

موتور 5 لیتری Coyote و V8 فورد در سال 2011 وارد بازار شد. از این پیشرانه در تمام نسل‌های S550 فورد موستانگ استفاده می‌شود. این موتور V8 بسیار کار آمد بوده و یکی از قابل اعتمادترین موتورهای کمپانی فورد است. با این حال نوع تغییر یافته موتور مزبور را باید یکی از قدرتمندترین ساخته‌های خودروساز آمریکایی دانست. جایی که نسخه 5.2 لیتری پرداتور V8 برای شلبی GT500 محدود 2020 تا 2022 طراحی شد.

فورد – Predator با حجم 5,2 لیتری V8

این پیشرانه یک سوپرشارژ 2,65 لیتری مسلح است. بنابراین قدرت آن به 760 اسب بخار با گشتاور 847 نیوتن‌متر می‌رسد. چنین ارقامی به فورد شلبی GT500 امکان پیمودن یک چهارم مایل در 10,6 ثانیه را می‌داد. بنابراین موتور مزبور خودروی عضلانی تولیدی فورد را هم پای دشمنان خود می‌برد. درست مانند موتور Boss با گذشته‌ای درخشان در تاریخ!

فراری – F140-GA با حجم 6,5 لیتری V12

موتور F140 V12 اولین بار در سال 2002 ظاهر شد. این پیشرانه بر روی فراری انزو افسانه‌ای نصب قرار گرفت. موتور V12 آلومینیومی مستحکم فراری از نوع V8 آن الهام گرفته شد. این موتور از آن زمان به عنوان قدرتمندترین موتور فراری به شهرت رسید. لافراری و اسپایدر 812 شهرت خود را مدیون این موتور هستند. قدرت این پیشرانه به 819 اسب بخار با گشتاور 691 نیوتن متر هم رسید.

فراری – F140-GA با حجم 6,5 لیتری V12

جایی که بر روی Superfast Competizione 812 مدل 2021 قرار گرفت و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت آن به لطف موتور 6,2 لیتری V12 تنفس طبیعی به 2,9 ثانیه رسید. تیپو V12 فراری قوی‌ترین موتور V12 تنس طبیعی قبل از ظهور کوزوورث بود. شاید کوزوورث RA اکنون قدرتمندترین V12 تنفس طبیعی در جهان است. با این حال تیپو V12 شاید در یز کاپوت شاسی بلند پروسانگ قرار بگیرد. اما متسافانه کسی از آینده خبر ندارد.

مک لارن – M840TR با حجم 4 لیتر V8

مک لارن موتور V8 توئین توربوشارژ دوقلو M840TR را در سال 2017 عرضه کرد. این موتور بر روی 720S قرار گرفت. مک لارن برای ساخت M840TR آن را براساس M838T آماده کرد. میل لنگ سبک با میله‌های اتصال و همچنین منیوفولد ورودی جدیدی به این موتور افزوده شد. به گفته مک لارن 41 درصد از این موتور جدید است. پیشرانه مزبور شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 720S را در 2,8 ثانیه ممکن می‌سازد.

مک لارن – M840TR با حجم 4 لیتر V8

نیرو به محور عقب انتقال می‌یابد. اما به شکل عجیبی این موترو براسا پیشرانه نیسان VEJ30 مدل 1982 توسعه یافته است. علیرغم مشخصات گیج کننده موتور M840TR باید گفت که پیشرانه مزبور قوی‌ترین موتور تولیدی توسط یک تیم مسابقه بریتانیایی است. قدرت این پیشرانه در بهترین حالت 804 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد.

لامبورگینی – L545 با حجم 6,5 لیتر V12

موتور اصلی لامبورگینی V12 از 350GT فروچیو تا 2009 و لامبورگینی مورسلاگو LP-670-4 عمری 50 ساله داشت. موتور پرفورمنس V12 این برند برای به قتل رساندن پیشرانه 3,5 لیتری V12 فراری متولید شد. هر دو با روشی مشابه ساخته شدند. حجم موتور لامبورگینی 6.5 لیتر بود و 661 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

لامبورگینی – L545 با حجم 6,5 لیتر V12

با وجود عمر طولانی موتور V12 اصلی لامبورگینی، این خودروساز مرگ ان را در سال 2011 اعلام کرد. ولی جایگزینی 814 اسب بخاری و متصل به سه پیشرانه الکتریکی با قدرت 1هر یک به میزان 187 اسب بخار رونمایی شد. پیشرانه مزبور در Revuelto به عنوان قدرتمندترین پرچمدار لامبورگینی در مجموع 1004 اسب بخار قدرت را تولید می‌کند. این عدد شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو را به 2.5 ثانیه می‌رساند. موتور L545 تا 9500 دور در دقیقه می‌چرخد. چون لامبورگینی همچنان به موتور V12 عشق می‌ورزد.

شورلت – ZZ632/1000 با حجم 10,4 لیتر V8

خودروسازان آمریکایی مسئول تولید برخی از بدترین موتورهای V8 هستند. با این حال سه خودروساز آمریکایی مطح همچنان قدرتمندترین موتورهای V8 جهان را به تولید می‌رسانند. شورلت هم این چنین است. این برند با ساخت ZZ632/1000 قوی‌ترین موتور جنرال موتورز تاکنون را معرفی کرد. این پیشرانه 10,3 لیتر حجم دارد و وزن آن معادل با 308 کیلوگرم است.

شورلت – ZZ632/1000 با حجم 10,4 لیتر V8

پیشرانه مزبور به تنهایی 39 هزار دلار قیمت دارد. قدرت آن در دور 6600 به 1004 اسب بخار می‌رسد. گشتاور 1187 نیوتن متری هم در دور 5600 به دست می‌آید. سرسیلندرهای این موتور از نوع متقارن پورت RS-X هستند. یعنی هر سیلندر قدرت یکسانی تولید می‌کند. سورلت از سال 2023 نسخه کوپو را در خودروی عضلانی کامارو به شکل محدود عرضه می‌کند. این پشرانه V8 قدرت بالایی دارد.

دوج – D170 HEMI با حجم 6,2 لیتر V8

شما حتماً باید نسل سوم موتور V8 نوع HEMI دوج را ببنید. این موتور روی چلنجر 2023 نصب می‌شود. قدرت آن 1025 اسب بخار بوده و گشتاوری معادل با 1281 نیوتن متر دارد. پیشرانه مزبور شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت چلنجر SRT دیمون 170 را به 1,66 ثانیه می‌رساند. بنابراین موتور D170 دوج این خودرو را به قدرتمندترین خودروی عضلانی جهان تبدیل می‌کند. این موتور باعث می‌شود که در 8,91 ثانیه مسافتی معادل با یک چهارم مایل را طی کنید.

دوج – D170 HEMI با حجم 6,2 لیتر V8

دوج در این موتور از سوپرشارژ 3 لیتری با بدنه‌ای متصل به دیچه گاز با قطر 105 میلی‌متر استفاده می‌کند. این کار 40 درصد قدرت بیشتری نسبت به هلکت Redeye به وجود می‌آورد. علاوه بر این دوج از اتصالات و پیچ و مهره‌های فولادی با استحکام بالا و رعایت استانداردهای هوافضا در هنگام مونتاز این موتور استفاده می‌کند.

کونیگزگ – جسکو با حجم 5,1 لیتر V8

این ابر موتور به افتحار پدر کریتسن فون کونیگزک، جسکو نام دارد. جسکو موتوری 5 لیتری توئین توربوشارژ V8 با قدرت 1603 اسب بخار و گشتاور 1499 نیوتن متر است. در این موتور از فناوری انحصاری FreeValve استفاده می‌شود. این یعنی موتور بدون میل بادامک کار خواهد کرد. به این ترتیب امکان زمان بندی و بالا بردن نامحدود متغییر سوپاپ و انتقال سرعت LST با گیربکس 9 دنده می‌شود. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت نیز کمتر از 1 ثانیه است!

کونیگزگ – جسکو با حجم 5,1 لیتر V8 با قدرت 1603 اسب بخار

منیفولد ورودی از جنس فیبر کربن و میله‌های اتصال تیتانیومی هستند. برند سوئدی از سیستم روغن کاری خشک برای پایین آوردن مرکز ثقل هایپرکارها استفاده می‌کند. حداکثر سرعت یک هایپرکار در صورت استفاده از این موتور بیش از 482 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین جسکو سبک ترین میل لنگ V8 جهان با وزن 12,7 کیلوگرم را در اختیار دارد. کونیگزک جسکو 2,8 میلیون دلاری به تعداد 125 دستگاه تولید شد. تمام انها در سال 2021 به فروش رسیده‌اند.

بوگاتی – WR16 با حجم 6 لیتر W16

تنها موتور تولیدی W16 جهان از گروه فولکس واگن در بازار موجود است. این موتور 8 لیتری 16 سیلندر در سال 2005 رونمایی شد. هر دو ابرخودروی بوگاتی ویرون و شیرون از وجود ان بهره می‌برند. با این حال قوی‌ترین نوع این موتور در بوگاتی شیرون اسپورت با قدرت 1578 اسب بخار قرار دارد. این موتور سرعت هیولای قانونی مزبور در خیابان را به 489 کیلومتر در ساعت می‌رساند. این یعنی بهترین عملکرد در میان تمامی موتورهای موجود در این متن!

بوگاتی – WR16 با حجم 6 لیتر W16

طراحی 16 سیلندر را از موتور فولکس واگن VR6 وام گرفته‌اند.به همین خاطر آن را WR16 می‌نامند. این پیشرانه قدرتمند اجزاء پیشرفته‌ای مانند میل لنگ فولادی آهنگری، اتصالات تیتانیومی و… است. با این حال به دلیل بکارگیری چهار توربوشارژ به شهرت می‌رسد و اکنون قدرتمندترین موتور برای ابرخودروهای جهان است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.