سرانجام پس از مدتها انتظار ابرخودروی لامبورگینی روئولتو با قدرت 1001 اسب بخار و سیستم پلاگین هیبریدی متکی بر سه پیشرانه الکتریکی در کنار موتور V12 معرفی شد.
به گزارش خودروم، قرار نیست که لامبورگینی هر روز یک سوپراسپرت پرچمدار جدید معرفی کند. پس امروز یک روز بسیار خاص است. ما بیش از یک دهه با آونتادور خاطره ساختیم و حالا جانشین آن از راه رسید. به لامبورگینی روئولتو (Revuelto) سلام کنید. ابرخودرویی دو نفره که لامبورگینی از آن به عنوان آینده نزدیک اتومبیلرانی قدرتگرا یاد میکند. فناوریهای زیادی در این خودرو جدید وجود دارد. اما اگر از جهانی بدون لامبوهای V12 میترسید؛ باید بگوئیم که فعلاً چیزی برای ترس وجود ندارد.
فهرست متن
چیزهای زیادی برای بحث کردن در رابطه با روئولتو وجود دارد. اما لامبورگینی قبل از هر چیز برای پیشرانه، شاس و فضای داخلی این خودروی مخوف تیزرهایی جداگانه منتشر کرد. برای یادآوری باید گفت که ابرخودروساز ایتالیایی از موتور جدید 6,5 لیتری V12 به همراه سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت 1001 اسب بخار استفاده میکند. البته عدد خالص 1000,7 اسب بخار است. نیرو به وسیله گیربکس 8 سرعته دوکلاچه جدید به چهار چرخ منتقل میشود. حالت تماماً برقی برای این خودرو پلاگین هیبریدی وجود دارد. این حالت تنها یکی از سینزده بسته پیشنهادی لامبورگینی مبتنی بر تنظیمات رانندگی، باتری و شعاع پیمایش است. روئولتو از یک شاسی با ساختار پوسته تحت فشار استفاده میکند. لامبورگینی این خودرو را اولین اتومبیلی میداند که ساختار جلوی آن کاملاً از جنس فیبر کربن است.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها 2,5 ثانیه خواهد بود. همچنین در 7 ثانیه به سرعت 199 کیلومتر در ساعت میرسید. حداکثر سرعت نیز به بیش از 350 کیلومتر در ساعت میرسد. اگر بدنبال رانندگی بی سر و صدا در شهر هستید؛ باید حالت تمام الکتریکی را برای پیمایش 10 کیلومتر مسافت انتخاب کنید. البته اگر باتریها کاملاً شارژ باشند. اینها نکات مهم تیزرهای تبلیغاتی روئولتو است. اما باید کمی عمیقتر به محصول جدید لامبورگینی پرداخت!
زبان طراحی جدید
کلمه روئولتو Revuelto با تلفظ صحیح rev-ew-EL-tow به زبان طراحی جدید لامبورگینی اشاره دارد. زوایای وحشی وجود دارند. برخی از عناصر کلاسیک مانند تغیههای جالب روی گلیرهای عقب و قسمت جلویی شیبدار مورسیه لاگو هم حاضر هستند. با نگاهی به نیم رخ روئولتو شاید یاد آونتادور در خاطر شما زنده شود. ما شما را برای این موضوع سرزنش نمیکنیم. اما در تما زوایای یک تم Y شکل تکراری خواهید دی. چراغهای جلو و عقب هم ساختاری Y شکل دارند. ورودیهای بزرگ هوای جانبی مانند فلشی به سمت جلو هستند. آنها هم به شکل گیری مخلوطی Y شکل کمک میکنند. مرکز داشبورد هم برجستگی Y شکل دارد.
چرا از Y استفاده میشود؟
دلیل استفاده زیاد از Y چیست؟ لامبورگینی این موضع را به عناصر هوافضا جدید مرتبط میدانید. منظق این سخن را هنگام تماشای جنگنده اف 35 لایتینیگ 2 درک میکنیم. ترکیب خطوط زاویه دار بدنه و الگوهای شش ضلعی خروجیهای اگزوز، لامبورگینی روئولتو را شبیه به یک جنگنده رادارگریز میکنند. موضوع تشابه این خودرو به هواپیما تصادفی نیست. این خودروساز راننده روئولتو را خبان و سرنشین آن را کمک خلبان میداند. آنها برای خروج از این خودرو همچنان از درهای قیچی مانند لامبورگینی کانتاچ 50 ساله استفاده میکنند.
طراحی روئولتو فقط یک تمرین علمی تخیلی نیست. بالههای کناری پشت چرخهای جلو به مخروطی شدن هوای ورودی کمک میکنند. فرورفتگی سقف هوا را به سمت بال عقب میکشاند. اما این کار فضای سر بیشتری را برای سرنشینان داخلی ایجاد میکند. اسپلیتر جلو، هوا را بین چرخهای جلویی پخش خواهد کرد. دیفیوزر عقب برای خنک کردن موتور نیروی رو به پایین ایجاد میکند. بال عقب قعال است. این بال به صورت خودکار و براساس موقعیت خودرو تنظیم میشود. البته امکان تنظیم بین سه حالت دستی برای رسیدن به حداقل یا حداکثر نیروی رو به پایین وجود دارد.
تفاوت ظاهر آلتیمت با روئلتو
تفاوت در چیست؟ در مقایسه آورنتادور آلتیمت، روئلتو 61 درصد کارآمدتر است. این خودرو 66 درصد نیروی رو به پایین بیشتری در موقعیتهای مختلف ایجاد میکند. علاوه بر این لامبورگینی در این محصول از تایرهای سفارشی بریجستون پوتنزا اسپرت با افبعاد 20 و 21 اینچ در جلو و عقب استفاده میکند. همچنین امکان بکارگیری کلاس S تایرهای مزبور در سایر 21 و 22 اینچ برای محور جلو و عقب وجود دارد. احتمالاً کمی در تصمی گیری مشکل دارید. زیرا امکان انتخاب از میان 400 رنگ بدنه وجود دارد.
کابینی متفاوت
همان گونه که گفتیم در داخل هم از نماد Y استفاده میشود. اما این بار آن را میتوان در سه صفحه نمایش دیجیتال دید. هیچکدام بزرگ نیستند. راننده از یک جلوامپر 12,3 اینچی به همراه نمایشگری 8,4 اینچی در میانه کنسول استفاده میکند. سرنشین نیز امکان استفاده از نمایشگری باریک و 9,1 اینچی با توان نمایش اطلاعات حیاتی خودرو را دارد. هر سه نمایشگر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مناسب هستند. لامبورگینی بر نقش سرنشین به عنوان کمک خلبان تاکید دارد. سرنشین چیزهایی مانند تهویه مطبوع، ناوبری، انتخاب موسیقی و… را مدیریت میکند. راننده فقط باید روی رانندگی تمرکز کند.
لامبورگینی با روئولتو به دنبال سازگاری بیشتر با محیط زیست است. این خودروساز در فرایند جدید تولید خود از موادی با کارامدی بیشتر استفاده میکند. لوازم داخلی با میکروفیبر و پلی استر بازیافتی ساخته میشوند. مشتریان 70 گزینه انتخابی برای رنگ کابین پیش روی خود دارند.
فناوریهای کابین
هنگام سخن گفتن از فناروی پیشرفته، باید گفت که لامبورگینی روئولتو قطعاض یک مرسدس کلاس S نیست. اما سیستمهای آن ارتقا یافته و بروزرسانی OTA به آپدیت بودن همه چیز کمک میکند. این ویزگی شامل سیستم ناوبری پیشرفته و دستیار صوتی آمازون الکسا میشود. از طریق اپلیکیشن لامبورگینی یونیکا، مالک قادر به قفل درها از راه دور است. او میتواند به این طریق اجازه رانندگی به اشخاص دیگر را بدهد. همچنین امکان تنظیم برخی از پارامترهای رانندگی وجود دارد. در صورت سرقت خودرو امکان ردیبای آن با یک سیستم داخلی خاص فراهم است.
موتور V12، زنده و دوست داشتنی
نوبت بررسی مجدد فوای محرکه روئولتو رسید. این موتور 6,5 لیتری V12 آشنا به نظر میرسد. اما پیشرانهای کاملاً جدید با وزن کمتر و قدرتی بیشتر از مدلهای قبلی است. موتور مزبور به تنهایی 813 اسب بخار قدرت و 725 نیوتن متر گشتاور بدون نیاز به توربوشارژ تولید میکند. سیستم هیبریدی شامل دو موتور الکتریکی روی محور جلو و یک پیشرانه دیگر بر روی محور عقب است. همه اینها به گیربکسی 8 سرعته و دوکلاچه تر متصل هستند. انرژی پیشرانههای الکتریکی به وسیله باتری 3,8 کیلووات ساعتی تامین میشود.
باتری مزبور شاید بسیار کوچک باشد. اما برای پیمایش خالص الکتریکی 10 کیلومتر مسافت کافی است. همچنین به اندازه کافی کوچک بوده تا بتوان در مدت شش دقیقه دوباره آن را شارژ کرد. باید دانست که به هیچ عنوان فلسفه استفاده از پیشرانه الکتریکی رانندگی مقرون به صرفه نیست. بلکه از آنها به عنوان مکملی بدون آلایندگی در کنار موتور احتراقی استفاده میشود. چون در آینده برای این موتورها محدودیتهایی وجود دارد. روئولتو تمام چرخ متحرک 1001 اسب بخار قدرت دارد. قدرت در حالت تمام برقی 180 اسب بخار است.
تعلیق بهتر روئولتو
لامبورگینی روئولتو یک خودروی الکتریکی با قدرتی بالا و از دسته HPEV یا PHEV است. از هر کلمهای برای توصیف آن میتوان استفاده کرد. اما این خودرو سخت افزاری قدرتمند برای ارائه بهترین عملکرد در سرعتهای بالا برخوردار است. مهمترین آنها سیستم جدید فرمان محور عقب با قابلیت بهبود گردس و کمک به پایداری خودرو خواهد بود. ورژن 2 سیستم Dinamica Veicolo هم به شکل الکتریکی گشتاور را هدایت میکند. این سامانه با ترمزگیری بهتر در مواقع ضروری به حفظ کارایی و رانندگی طبیعی کمک خواهد کرد. در محور جلو از کالیپرهای 10 پیستونی بر روی دیسکهای 16.1 اینچی استفاده میشود. کالیپرهای چهار پیستونی با دیسکهای 15,4 اینچی هم روی محور عقب قرار دارند.
نتیجه
شاس روئولتو 10 درصد سبکتر و 25 درصد سفتتر است. موتور و گیربکس نیز سبک وزن هستند. احتمالاً تا چندی دیگر این خودرو در آمریکا عرضه میشود. قیمت آونتادور 500 هزار دلار بود. بنابراین احتمالاً لامبورگینی روئولتو باید با قیمتی بیش از 600 هزار دلار معامله شود.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها 2,5 ثانیه خواهد بود. همچنین در 7 ثانیه به سرعت 199 کیلومتر در ساعت میرسید. حداکثر سرعت نیز به بیش از 350 کیلومتر در ساعت میرسد.
این خودرو بزودی وارد بازار جهانی خواهد شد. آوانتادور با قیمت 500 هزار دلار بفروش میرسد. بنابراین Revuelto قیمتی بیش از 600 هزار دلار دارد.