موتور یکی از اصلیترین اجزاء خودروها است. در این میان تعدادی از پیشرانهها تحسین همگان را برانگیخته و محبوبیت فراوانی در سراسر جهان دارند.
به گزارش خودروم، کارل بنز اولین خودروی بنزینی را در سال 1885 اختراع کرد. وی با تاسیس شرکت Benz & Cie به یکی از اولین تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو در جهان تبدیل شد. از آن زمان تاکنون صنعت خودروسازی به یکی از ضروریترین، پرسودترین و نوآورترین صنایع جهان تبدیل شد. در بیش از یک قرن اخیر صنعت مزبور نمادهای بسیاری را به تولید رساند. افرادی مانند هنری فورد، انزو فراری و فردیناند پورشه با کمپانیهای خود تا مدتها پس از مرگ به حیات ادامه داند. اما قهرمانان واقعی صنعت خودروسازی جهان، ساختههای حاصل از ذهنهای خلاق هستند. به همین منظور ما فهرستی از 10 موتور تحسین برانگیز صنعت خودروسازی جهان آماده کردهایم. اعضاء فهرست ما تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ عامه مردم داشتهاند. آنها را باید عامل تولد خودروهایی خاص و زیبا در جهان دانست.
فهرست متن
بسیاری از مردم خودروهای مختلفی را به خاطر طراحی، فناوری و… به یاد آورده و به آنها احترام میگذارند. با این حال نقش یک موتور خوب در صنعت خودروسازی کم رنگ است. موتور به عنوان قلب تپنده خودرو، یکی از عوامل مهم توسعه و تکامل آن شناخته میشود. بدون موتور یک وسیله نقلیه مانند جسمی بی روح خواهد بود. اکنون پیشرانهها در انواع تک سیلندر مقرون به صرفه تا شش سیلندرهای خطی و حتی هیولاهای V12 عرضه میشوند. اما همه موتورها یکسان نیستند. برخی از آنها نشانی از مهندسی بد و مشکل ساز در صنعت خودروسازی هستند. اما خوشبختانه بسیاری از موتورها عملکرد مطلوبی دارند. این موتورها در آزمون ایستادگی و کارکرد به موتورهایی تحسین برانگیز تبدیل شدند.
موتور شورولت Small-Block V8 350
موتور شورلت 350 بلوک کوچک V8 یا Small-Block V8 350 در سال 1957 معرفی شد. این پیشرانه به سرعت در بین علاقهمندان به خودرو و محصولات اسپرت به محبویت رسید. موتور شورولت با گذشت زمان خود را اثبات کرد و به عنوان یکی از مهمترین موتورهای تاریخ صنعت خودروسازی جهان شناخته میشود. پیشرانهای سبک، کوچک و با کاربردهای مختلف که در اتومبیلهای اسپرت، عضلانی و پیکاپها قرار میگرفت.
موتور شورولتSmall-Block V8 350 در سال 1967 بر روی کامارو نصب شد. این موتور مسلماً عملکرد بهتری رقم زد و تا سال 2003 برای کامارو خدمت کرد. دوام، قابلیت اطمینان، سهولت کاربری و عملکرد بالای این موتور شهرتی مثال زدنی را برای کامارو به ارمغان آورد. شورولت اکنونبیش از 100 میلیون خودرو در سراسر جهان دارد. اما این پیشرانه همچنان محبوب بوده و از آن برای بازسازی و ساخت خودروهای سفارشی استفاده میشود.
کرایسلر اسلنت شش
این موتور تحسین برانگیز از سال 1960 تا 1987 توسط کرایسلر به تولید رسید. پیشرانه مزبور به دلیل طراحی کج و 30 درجهای خود به نام برج کج قدرت به شهرت رسید. هدف این کار طراحی کاپوتی پایینتر از سبک رایج آن زمان بود. علی رغم ظاهر اسپرت و براق، این موتور به دلیل مصرف سوخت پایین، قابلیت اطمینان و صدای خاص خود در دور آرام موتور به محبوبیت چشمگیری دست یافت.
موتور اسلنت شش(Slant Six) در بسیاری از خودروهای کرایسلر از جمله دوج دارت، پلیموث والیانت و… قرار گرفت. عملکرد نرم و بیصدای این پیشرانه به دلیل طراحی متعادل و میل لنگهای طولانی آن بود. علاوه بر این به لطف طراحی ساده، نگهداری و تعمیر این پیشرانه به آسانی صورت میپذیرد.
هوندا F20C VTEC
حرکت هوندا به سمت تولید موتورهایی با فناوری VTEC در پیشرانههای سری B مدلهای سیویک، اینترگا و… در دهه 1980 آغاز شد. تکنولوژی مزبور رسیدن به سطوح بالاتر قدرت و گشتاور را با وجود کاهش مصرف سوخت به ارمغان میآورد. همین عامل نیز باعث محبوبیت این پیشرانهها در میان علاقهمندان به خودرو شد.
شاید بهترین نمونه پیشرانه مزبور را باید موتور F20C هوندا به عنوان پیشرانه اسپرت مدل S2000 دانست. موتور چهار سیلندر و تنفس طبیعی مزبور 124 اسب بخار قدرت را با مصرف هر لیتر سوخت تولید میکرد. این بالاترین میزان خروجی خالص یک موتور تنفس طبیعی است. همچنین موتور F20C هوندا وزن کم و استحکام بالایی دارد.
شش سیلندر تخت پورشه
موتور شش سیلندر تخت پورشه، یک پیشرانه شش سیلندر با حالت افقی خود برای مدتها به یکی از اصلیترین اجزاء خودروهای اسپرت پورشه تبدیل شد. طراحی جمع و جور این موتور باعث شد که در قسمت پایینی شاسی نصب شود. با این کار مرکز ثقل و هندلینگ خودرو بهبود چشمگیری مییافت. این موتور در سال 1963 معرفی و وظیفه تامین قدرت پورشه 911 افسانهای را بر عهده گرفت.
در طول سالیان متمادی این موتور دستخوش بروزرسانیها و بهبودهای متنوع شد. تزیرق سوخت، زمان بندی متغییر سوپاپها و توربو تغییر کرد. این اقدامات موجب بهبود عملکرد و کارایی بیشتر پیشرانه شد. هنوز هم در بسیاری از خودروهای اسپرت پورشه نظیر 911 وباکستر یا کیمن از این موتور استفاده میشود. پیشرانه مزبور یکی از تحسین برانگیزترین و محبوبترین موتورهای تاریخ صنعت خودروسازی جهان است.
تویوتا 2JZ-GTE
موتور تویوتا 2JZ-GTE را به دلیل عملکرد چشمگیر، قابلیت اطمینان و پتانسیل تیونیگ در دهه 1990 باید یکی از تحسین برانگیزترین پیشرانههای جهان تاکنون دانست. این موتور شش سیلندر خطی توئین توربوشارژ 320 اسب بخار قدرت و 427 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. با این حال با تغییراتی میتوان به راحتی تا 500 اسب بخار قدرت دریافت کرد. در صورت استفاده از قطعات خاص قدرت این پیشرانه به 1000 اسب بخار هم میرسید. بنابراین موتور تویوتا به یکی از انتخابهای محبوب برای مسابقات درگ و سایر رقابتهای مشابه تبدیل شد.
این پیشرانه در تویوتا سوپرای افسانهای قرار گرفت و آن را به یک خودروی تحسین برانگیز تبدیل کرد. از جمله برجستهترین ویژگیهای این موتور باید به دوام و استحکام آن به لطف ساختاری متشکل از بلوک اهنی، میل لنگ بادوام و میلههای اتصال قوی اشاره کرد.
کرایسلر 426 Hemi V8
کرایسلر 426 Hemi V8 نام خود را از محفظه احتراقی نیم کرهای خود گرفته است. این طراحی باعث شد که سوپاپهای بزرگتر از حد معولی در درون موتور نصب شوند. همچنین در چارچوب قانون دو سوپاپ در هر سیلندر فعال شد. این راه حلی هوشمندانه و موثر برای بهبود جریان هوا و راندمان احتراق خودرو بود. به این ترتیب 426 Hemi V8 در پیست مسابقه عملکردی درخشان داشت.
موتور Hemi V8 تاریخچهای طولانی و با سابقهای دارد. اصل و اساس این موتور در دهه 1950 ظهور کرد. از پیشرانه مزبور در بسیاری از خودروهای اصیل مانند دوج چارجر استفاده شد. به همین خاطر هم اکنون علاقهمندان بسیاری دارد. کرایسلر همچنان تولید نسل جدید این موتور را با تجهیز به توربوشارژهای مدرن برای چارجر و سایر دوجها ادامه میدهد.
فراری کلمبو V12
فراری کلمبو V12 اولین موتور برند ایتالیایی برای شرکت در مسابقه اتومبیلرانی اسپرت 125S بود. این پیشرانه قبل از نصب توربوشارژ در فراریهای 125 و خودروهای فرمول یک فراری حضور داشت. موتور مزبور از سال 1947 تا سال 1988 تولید شد. در این سالها حجم آن از 1,5 به 4,9 لیتر رسید. اما طراحی اصلی آن با وجود اندازه بزرگتر بادامکها تغییری نکرد. این موتور با کارایی خود به تثبیت فراری به عنوان برندی شاخص کمک کرد. امروزه کلمبو V12 مورد احترام علاقهمندان به جهان خودرو است.
لامبورگینی Bizzarrini V12
لامبورگینی Bizzarrini V12 یا بیزاریتی در بسیاری از خودروهاتحسین برانگیز لامبورگینی مانند میورا، کانتاچ، دیابلو و مرسیلاگو از سال 1963 تا 2011 حضور داشت. معماری و روح اصلی این پیشرانه از دهه 1960 تا کنون زنده است. این موتور پاسخ لامبورگینی به کلمبو V12 بود. چون فروچیو لامبورگینمی به دنبال ساخت خودرویی اسپرت برای شکست رقیب اصلی خود یعنی انزو فراری بود. اکنون بزاریتی به لطف عملکرد بی نقص در دور بالا، صدای منحصر به فرد و توان خروجی چشمگیر یکی از نمادین ترین موتورهای تاریخ صنعت خودروسازی جهان است.
دوج هلکت V8
دوج هلکت V8 موتوری با کارایی بالا است. این پیشرانه اخیراً مورد توجه بسیاری از علاقهمندان قرار گرفته و از محبوبیت زیادی برخوردار است. موتور 6,2 لیتری V8 سوپرشارژ برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد. از آن زمان تاکنون پیشرانه مزبور در چندین مدل از خودروهای دوج، رم و چیپ از جمله چارجر و چلنجر هلکت مورد استفاده قرار گرفت. هلکت در کم توانترین حالت خود 707 اسب بخار قدرت به همراه 881 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور در قویترین حالت 840 اسب بخار قدرت دارد.
در حال حاضر هلکت قویترین موتور تاریخ استالنتیس بوده و تیونرهایی مانند هنسی پرفورمنس قدرت آن را به بیش از 1000 اسب بخار میرسانند. متاسفانه به دلیل تمرکز بر روی کارایی بیشتر، این پیشرانه افسانهای در حال فراموشی و توقف تولید کامل است.
کامینز شش سیلندر خطی توربو دیزل
در جهان خودروهای دیزلی، موتور کامینز شش سیلندر خطی توربو دیزل از اخترام و تحسین بیشتری برخوردار است. این پیشرانه در سال 1984 با 6BT معرفی شد. در سال 1989 پیشرانه مزبور با خودروهای گوناگون وارد جاده شد و خیلی سریع به یکی از محبوب ترین موتورهای کامیون سنگین و سایر وسایل نقلیه تجاری تبدیل شد. کامینز در ابتدا آن را برای استفاده در ادوات کشاوری توسعه داد. اما دوج بعدها از آن در پیکاپهای رم استفاده کرد.
این موتور 5,9 لیتری 6BT بین 542 تا 596 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. اما نسخه 6,7 لیتری ISB آن اکنون بین 908 تا 1355 نیوتن متر گشتاور دارد. این ارقام پیشرانه مزبور را به یکی از بهترین موتورهای دیزلی تبدیل میکند. از انواع این پیشرانه در انواع پیکاپها استفاده میشود. کامینز شش سیلندر خطی توربو دیزل به خاطر طول عمر طولانی و توانایی بالا مورد توجه علاقهمندان است.