ایران یکی از بدترین خودروسازان جهان شد!
مقاله وبسایت مطرح می گوید! منتشر شده در ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰
صنعت خودروسازی ایران

وبسایت motor1 در مقاله ای از ایران به عنوان یکی از بدترین خودروسازان جهان یاد کرد. نویسنده آمریکایی این مقاله به عدم وجود فناوری‌های جدید و تحریم اشاره می کند.

به گزارش خودروم، صنعت خودروسازی جهان می‌تواند در کشوری نسبت به سایر کشورها چهره‌ای متفاوت‌تر داشته باشد. سالانه بین 80 تا 90 میلیون خودروی جدید در 195 کشور جهان به فروش می‌رسد. بیش از نیمی از این خودروها(54 درصد) و اکثر جمعیت جهان(59 درصد) در آسیا قرار دارند. مناطقی مانند ایالات متحده آمریکا و کانادا تنها 5 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. اما این کشورها به تنهایی 19 درصد از میزان کل فروش خودرو را به خود اختصاص می‌دهند. در این میان اما براساس مقاله وبسایت مطرح motor1 ایران یکی از بترین خودروسازان جهان است.

در واقع نویسنده وبسایت مزبور صنعت خودروسازی را وابسته به مکان توصیف می‌کند. او معتقد به تغییر چهره این صنعت در مناطق مختلف جهان است. در برخی نقاط فناوری کاملاً توسعه یافته و سایر کشورها در صنعت خودروسازی و تولید ناخالص داخلی با مشکلات فراوانی مواحه هستند.

پیشتازان صنعت خودروسازی جهان

اتحادیه اروپا، بریتانیا، آمریکا، ژاپن، کره و چین اکنون موقعیت بسیار خوبی دارند. در این کشورها ساختار نظارتی، تجاری، مالیاتی، تولیدی، تحقیق و توسعه قدرتمندی حاکم است. به همین دلیل تقریباً تمام خودروهای جدید بازار در کشورهای مزبور به تولید می‌رسند.

در کشورهای مورد بحث خودروسازان و مصرف کنندگان می‌توانند از بهترین شرایط فروش، خرید و رانندگی بهره‌مند شوند. مقامات در هماهنگی با صنعت و به منظور توسعه و نوآوری قدم بر می‌دارند. اگر چه تا سال 2035 و در اروپا فعلاً صنعت خودروسازی و دولت‌ها با یکدیگر مدارا خواهند کرد.

سخت کوشان صنعت خودروسازی جهان

در پشت پرده کشورهایی با جذب سرمایه‌گذار خارجی بدنبال رسیدن به جایگاهی در صنعت خودروسازی هستند. هند، آسیا جنوب شرقی، آفریقای شمالی، آفریقای جنوبی و برخی از بازارهای آمریکای لاتین با مقررات کار آمد و انعطاف پذیری موجب تسهیل سرمایه‌گذاری خودروسازان مختلف شده‌اند.

با این حال هنوز مسائل مرتبط به مالیات، واردات و درآمد جمعیت در اقتصادهای توسعه یافته از مشکلات کشورهای مزبور است. به عنوان مثال برزیل یک مرکز قدرتمند در رابطه با تولید خودرو است. اما این کشور قادر به پذیریش آخرین فناوری‌ها نیست. چون اکثر مصرف کنندگان برزیلی قارد به خرید آنها نیستند. با این حال هند از نظر مقررات کمی انعطاف پذیر است.

بدترین صنایع خودروسازی جهان

کشورهای فقیر هم دارای صنعت خودروسازی هستند. اما تجارت آنها در محیطی منزوی و برای مصرف در بازار داخلی است. آنها به دلیل نبود زیر ساخت مناسب و سیاست مسئولان دولتی تقریباً از بازار جهانی دور هستند.

نویسنده سایت motor1 در اینجا از ایران یاد می‌کند. او می‌نویسد که اقتصاد ایران تا حد زیادی توسط تحریم‌های بین الملی مسدود است. به نظر او واردات خودروهای جدید و رقابتی با قیمت‌‌گذاری رقابتی خودروها در ایران تقریباً غیر ممکن خواهد بود. همچنین به دلیل کبود قطعات و دسترسی به فناوری‌های جهانی تولید خودرو در ایران بسیار دشوار است. این نویسنده تمام خودروهای ایرانی را مدل‌هایی قدیمی می‌داند که اکنون در بازارهای غربی تولید نمی‌شوند.

بخش بزرگی از قاره آفریقا هم با مشکلاتی مشابه روبرو است. واردات سنگین واردات خودروهای فرسوده، خرید خودروهای نو را با توجه به درآمد پایین مردن بسیار دشوار می‌کند. اکثر مردم آفریقا توان خرید یک وسیله نقلیه جدید را ندارند. نتیجه این امر خیابان‌هایی مملو از خودروهای آلاینده با تکنولوژی قدیمی است.

روسیه کجاست!

صنعت خودروسازی روسیه در وضعیت دشواری قرار دارد. خودروسازان غربی پس از حمله این کشور به اوکراین بازار این کشور را ترک کردند. تولید کنندگان انگشت شمار روسی نیز شرکت‌هایی کوچک و فاقد فناوری لازم برای رقابت در بازارهای جهانی هستند. علاوه بر این بازار روسیه در حال تبدیل به بازاری برای تولیدکنندگان چینی است. این یعنی مصرف کنندگان روس در آینده انتخاب‌های زیادی پیش روی خود ندارند.

3 دیدگاه

  1. جیسون گفت:

    بله همینطوره

  2. بیقراق گفت:

    بسیار واقعی

  3. meysam گفت:

    خاک بر سر مسئولین
    مسئول که چه عرض کنم، بی سوادان دزد …..

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.