فراری در حالی از مدلی با نام ۱۲ سیلندر رونمایی میکند که پیشرانه جالب آن با وجود تنفس طبیعی بودن و بدون کمک سیستمهای الکترونیکی از نظر آلایندگی کاملاً استاندارد است.
به گزارش خودروم، فراری در بکارگیری روشهای سنتی خود در کنار تکنولوژیهای پیشرفته به یک اندازه و به گونهای محصر به فرد پیش میرود. شاید این ویژگیها در هیچ کدام از محصولات این شرکت همچون فراری ۱۲ سیلندر اسپایدر (ferrari 12 cilindri) به عنوان جانشین سوپرفست ۸۱۲ مشهود نباشد. در هر حال این خودروساز ایتالیایی فراری ۱۲ سیلندر را در میامی معرفی نمود و برای رقبا خط و نشان کشید. خودرویی که از موتوری ۱۲ سیلندر بهره میبرد.
موتور قدرتمند
پیشرانه ۶,۵ لیتری این خودرو را باید نسخه جدیدتر F140 دانست. خودرویی که برای اولین بار حدود دو دهه پیش مورد استفاده قرار گرفته بود. در این خودرو با قدرتی ۸۱۹ اسب بخاری از جانب یک موتور تنفس طبیعی در ۹۲۵۰ دور در دقیقه همراه با ۶۷۷ نیوتنمتر گشتاور در ۷۲۵۰ دور در دقیقه مواجه هستیم. البته خط قرمز بر روی عدد ۹۵۰۰ دور در دقیقه خواهد بود. هیچ سامانه کمکی هیبریدی در کار نیست. فراری بدون برقیسازی تمام استانداردهای آلایندگی را رعایت میکند.
بهبودهای فنی فراری ۱۲ سیلندر
در فراری ۱۲ سیلندر اسپایدر میلههای اتصال کاملاً تیتانیومی هستند. یک سوپاپ با بالابرهای هیدرولیکی وجود دارد. فراری از سیستمی به نام شکلدهی گشتاور تنفسی به منظور اصلاح منحنی گشتاور در دندههای سه و چهار بهره میبرد. گیربکس هشت سرعته دوکلاچه بوده و بر روی محور عقب مستقر است. این جعبه دنده ۳۰ درصد سریعتر از گیربکس ۸۱۲ خواهد بود. لاستیکهای ۲۱ اینچی میز ضریب تعویض دنده را ۵ درصد کوتاه میکنند و شتاب خودرو بهتر خواهد بود. به طوری که فرای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را ۲,۹ ثانیه عنوان میکند. در حالی که شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر تنها ۷,۹ ثانیه است. البته نسخه اسپایدر کمی کندتر بوده و این اعداد به ترتیب ۲,۹۴ و ۸,۲ ثانیه خواهند بود. حداکثر سرعت در هر دو نسخه اسپایدر و معمولی فراری ۱۲ سیلندر ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
ویژگیها
فراری ۱۲ سیلندر ابعاد بزرگتری نسبت به سوپرفست ۸۱۲ دارد. البته فصله محوری آن یک اینچ کوتاهتر است. ظاهر آن شبه به مدل روما است. پنل مشکی جلوی کاپوت و بین چراغها قابل توجه هستند. برخلاف اکثر محصولات جدید فراری در محیط داخلی نمایشگر اطلاعات و سرگرمی وجود دارد. خبری از صندلی برای سرنشینان عقب نیست. جدیدترین سیستم کنترل شاسی، سیستم فرمان چهار چرخ مستقل هوشمند با قابلیت هدایت تایرهای عقب در جهت مخالف یکدیگر و… از جمله قابلیتهای این خودرو است. فرای ۱۲ سیلندر حدود ۴۲۳ هزار دلار قیمت دارد و نسخه اسپایدر آن ۴۶۶ هزار دلار ارزشگذاری میشود.