فراری تا سال ۲۰۳۰ بیست مدل جدید معرفی می کند
طوفانی در راه است! منتشر شده در ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۰۷:۰۰
فراری در سال 2030

فراری با اعلام استراتژی تازه خود قصد دارد بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ بیست خودروی جدید عرضه کند.

فراری که همیشه نماد سرعت، لوکس‌گرایی و انحصار بوده، این‌بار تصمیم گرفته سرعت تولید خود را به‌اندازه شتاب ۸۱۲ سوپرفست بالا ببرد. طبق برنامه رسمی مارانلو، از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ قرار است بیست مدل جدید معرفی شود. یعنی به‌طور میانگین هر سال چهار خودرو تازه از نشان اسب رقصان ایتالیایی خواهیم دید. برای برندی که در بهترین سال خود تنها حدود ۱۳,۷۵۲ دستگاه فروخته، این عدد واقعاً حیرت‌انگیز است.

تحول بزرگ در راه است

فراری هنوز تمام جزئیات محصولات آینده‌اش را فاش نکرده، اما می‌دانیم یکی از نسخه‌های تأییدشده، نخستین خودروی تمام‌برقی این شرکت با نام Elettrica است. منطقی است اگر حدس بزنیم مدل‌های ۲۹۶ GTB و پوروسانگه نیز نسخه‌های فیس‌لیفت و هیبریدی خواهند داشت، چراکه پلتفرم این شاسی‌بلند لوکس توان پشتیبانی از سیستم‌های برقی را دارد. همچنین نسخه‌های روباز از مدل‌های Amalfi و F80 هم به‌زودی معرفی خواهند شد-موضوع فقط زمان است، نه احتمال.

مدیرعامل فراری، بندتو وینیا، تأکید کرده که هدف شرکت افزایش تولیدتیراژ نیست، بلکه «تکثیر مدل‌ها با تیراژ محدود» است؛ یعنی به‌جای عرضه چند مدل در حجم بالا، شاهد مدل‌های متعدد با تولید خاص خواهیم بود. در واقع فراری با این راهبرد قصد دارد دامنه مشتریان خود را گسترش دهد، بی‌آنکه وجهه انحصاری‌اش را خدشه‌دار کند. این استراتژی تا اینجا جواب داده است. چراکه تمام ظرفیت تولید سال ۲۰۲۶ قبلاً پیش‌فروش شده و مشتریان جدید باید تا ۲۰۲۷ در صف بمانند.

موج خریداران تازه و وفاداران قدیمی

فراری اکنون حدود ۹۰ هزار مشتری فعال دارد. افرادی که در پنج سال اخیر حداقل یک فراری خریده‌اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود بیست درصد رشد داشته است. در همین مدت، بیش از ۳۲ هزار نفر برای نخستین‌بار وارد دایره تک‌تازان فراری شده‌اند. از سوی دیگر، کلکسیون‌داران نیز ۲۰ درصد بیشتر از گذشته خودرو در اختیار دارند؛ نشانه‌ای واضح از رونق خیره‌کننده کسب‌وکار مارانلو.

چشم‌انداز قوای محرکه

گرچه صنعت خودرو به سمت الکتریکی شدن پیش می‌رود. اما فراری با چاشنی واقع‌گرایی عمل می‌کند. هدف اولیه رسیدن به ترکیب ۴۰ درصد خودروهای برقی تا پایان دهه بود، اما حالا این عدد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. ترکیب نهایی تا سال ۲۰۳۰ به این ترتیب خواهد بود: ۴۰ درصد مدل‌های هیبرید، ۴۰ درصد با موتور درون‌سوز و ۲۰ درصد تمام‌برقی. نکته جالب‌تر، پایبندی فراری به قلب تپنده افسانه‌ای خود یعنی V12 است.موتوری که احتمالاً در مدل‌های سفارشی نظیر SP4 Icona Series نیز به کار گرفته می‌شود.

وداع با دنده دستی، یا بازگشت دوباره؟

یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات میان طرفداران فراری، حذف کامل گیربکس دستی است. مسئول بازاریابی شرکت، انریکو گالیرّا، اخیراً گفته بود «اگر کسی می‌خواهد دنده عوض کند، بهتر است سراغ مدل کلاسیک برود». بااین‌حال جان‌ماریا فولجنزی، مدیر بخش توسعه محصولات، تلویحاً احتمال داده است که شاید در برخی مدل‌های ویژه آیکونا، یک جعبه‌دنده دستی بازگردد. البته اگر برندی بتواند بابت یک خودروی دستی میلیون‌ها دلار مطالبه کند و باز هم تمام نسخه‌ها را بفروشد، قطعاً آن برند فراری است.

برنامه بی‌سابقه فراری نه‌تنها نشان از جسارت این برند دارد، بلکه تأییدی است بر اینکه مارانلو می‌تواند در عین حفظ میراث خود، با روند جهانی همگام شود. تا سال ۲۰۳۰، چشم‌انداز بازار ابرخودروها احتمالاً با حضور بیست فراری جدید، کاملاً دگرگون خواهد شد.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.