صنعت خودروسازی جهان برخلاف گذشته و اجرای سیاست جهانی برای عرضه محصولات خود، در حال بومی سازی محصولات و عرضه خودروهاخاص برای مناطق مختلف جهان است.
به گزارش خودروم، در طول 20 سال گذشته ما شاهد چگونگی پیشوست اقتصادهای جهانی به لطف اندیشه جهانی شدن و افزایش میزان اتصال حوزههای کلان اقتصادی بودیم. ان روند منجر به توافقات اجاری و افزایش مهاجرت شد. علاوه بر این کشورهای جهان را به ادغام و نزدیکی بیشتر به اقتصادهای جهانی تشویق کرد. در این میان صنعت خودروسازی یکی از برندگان اصلی بود.
اما علیرغم تمام مزایای پیش آمد مزبور، چالشهای جدیدی در حال ظهور است. این مشکلات پیشرفتهای کنونی را خنثی میکنند. از آنجا که چین به رقیب واقعی غرب تبدیل میشود؛ ما به سمت رویارویی اجتناب ناپذیر آنها پیش میرویم. به جز دستاوردهای جهانی شدن صنعت، تجارت به میزان بیشتری در معرض واقعیت جدید مزبور قرار میگیرد. اکنون این روند تاثیرگذاری بیشتری بر روی خودروهای جدید خواهد گذاشت.
بنابراین ما خودروها و وسایل نقلیه بیشتری را برای بازارهای خاص و برخلاف استانداردهای جهانی خواهیم دید. درست مانند قبل از دهه 1990 که مناطق مختلف و بازارهای گوناگون شروع به تعریف زنجیره تامین اختصاصی و ساخت محصولات خود کردند. در این میان زنجیره تامین طرفداران بومی سازی را بیشتر جذب کرد. چون این کار یعنی بکارگیری منابع داخلی برای تولید خودروهای داخلی در بازار!
یک جهان، یک محصول
تویوتا به عنوان بزرگترین خودروساز جهان از نظر حجم فروش، مثال خوبی برای عرضه خودروهای جهانی است. کرولا و راو4 در همه مناطق جهان تقریباً یکسان هستند. حتی اگر در کارخانههای مختلف مونتاژ شوند. محصولات تویوتا را باید بهترین نمونه یک خودروی موفق جهانی دانست. با این حال خودروساز ژاپنی هم به تازگی محصولاتی بوی را عرضه میکند. این خودروها در همه جای جهان وجود ندارند.
به عنوان مثال به جز مدلهای یاریس موجود در اروپا و آسیا، تویوتا به تازگی یاریس کراس را برای بازارهای نوظهور عرضه کرد. این مدل بسیار بزرگتر از مدلهای موجود در اروپا است. همچنین تویوتا برای جلوگیری از توقف تولید در کارخانههای خود واقع در هند، آفریقا و خاورمیانه، تعدادی از مدلهای سوزوکی را با نامهای جدید به تولید میرساند.
پروژه C-Cubed ستیروئن هم نمونه دیگری از بومی سازی با روندی رو به رشد است. این استراتژی شامل توسعه، تولید و فروش خودروهایی برای بازارهای نوظهور جهان و به طور دقیق هند و آمریکای جنوبی است. به همین خاطر هم ستروئن C3 مفتاوتی با نام C3 ایرکراس معرفی شد. این خودرو پلتفرمی متفاوت نسبت به برادران اروپایی خود دارد. اما ارزانتر از آنها است.
هیوندای هم به شمت بوسازی حرکت میکند. این کمپانی کرهای کراس اوور کوچک اکستر یا همتای هیوندای کاسپر را بزودی وارد بازار هند خواهد کرد. نسخه برزیلی i20 نیز این کشور HB20 نام دارد. در هر دو مورد، بومی سازی به منظور پاسخ به تغییر شرایط مالی مصرف کنندگان بازار هدف انجام میشود. این موضوع در مورد فیات پاندا اروپا و موبی در آمریکای جنوبی هم صادق است.
در آمریکای جنوبی چه خبر است؟
به دلیل شکاف موجود از نظر درآمدی، مقررات و سلیقه متفاوتی نسبت به سایر بازارها برای بومی سازی محصولات وجود دارد. مروف ترین نمونه این مبحث را باید تویوتا تاکوما در امریکای شمالی و همتای ان یعنی هایلوکس در سایر نقاط جهان دانست.
نیسان هم نسل چهارم میکرا را در آمریکای لاتین به فروش میرساند. در این حوزه خودروی مزبور را مارس مینامند. در حالی که اخرین نسل ان در اروپا وجود دارد. رنو کپچر نیز این گونه است. نسل اول کپچر در امریکای لاتین با آخرین مدل موجود ان در اروپا مبارزه میکند. سوزوکی هم به نوع ژاپنی و هندی تقسیم میشود. فولکس واگن تیگوان در اروپا و چین دیده میشود. اما همان خودرو با نام تائو و قیمتی ارزانتر در بیشتر بازارهای آمریکای لاتین به فروش میرسد.