عجیب ترین ماشین فرمول یک جهان در طول تاریخ
شش چرخ نامتوازن! منتشر شده در ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
The strangest Formula One car

عجیب ترین خودروی فرمول یک جهان با شرایط ایده‌آل به حراج موناکو خواهد رفت. این خودرو توسط جودی شکتر قهرمان سابق مسابقات اتومبیلرانی توسعه یافته است.

به گزارش خودروم، جودی شکتر یکی از قهرمانان سابق مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در جهان است. او بیشتر به خاطر افتخار آفرینی در سال ۱۹۷۹ به شهرت رسید. اما شکتر دوران بازنشستگی خود را صرف توسعه و ساخت عجیب ترین ماشین فرمول یک جهان در طول تاریخ کرد. خودرویی شش چرخ که Tyrrell P34 نام دارد. برای ساخت این خودرو از شاسی اصلی یک اتومبیل مسابقه کامل و مرتبط به سال ۲۰۰۸ استفاده کرده‌اند.

مشخصات فنی

The strangest Formula One car

خودروی P34 ابتدا در طول فصل‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ مسابقاتی داد و سپس رو به افول رفت. این تاریخچه کوتاه یعنی عجیبترین ماشین فرمول ۱ جهان در شرایط ایده‌آلی قرار دارد. بر روی شاسی این خودرو موتوری ۳ لیتری و V8 فورد کاسورث DFV قرار دارد. طراحی عجیب این خودرو و به کارگیری شش چرخ حاصل تفکرات مدیر فنی پروژه یعنی درک گاردنر است. او متوجه می‌شود که امکان استفاده از چرخ‌های کوچک‌تر وجود دارد. به همین خاطر از دو ردیف چرخ کوچک در جلو استفاده می‌شود. فاصله کم چرخ‌ها جریان هوای روی تایرها و نیروی پسا را کاهش می‌دهد.

ترمز بهتر با لاستیک کوچک‌تر

گاردنر حدس زد که استفاده از دو چرخ اضافی ترمزگیری بهتری را ممکن می‌سازد. البته در دنیای واقعی، رانندگان مسابقه‌ای با چیدمان عجیب تایرها مشکل داشتند. در زمان ترمزگیری مستقیم، واقعاً Tyrrell P34 به بهترین شکل عمل می‌کرد. اما به محض چرخش، لاستیک‌های کوچک لیز خورده و هیچ فایده‌ای نداشتند. اما با وجود تمام این ضعف‌ها، عجیب ترین ماشین فرمول ۱ جهان در سال ۱۹۷۶ به تنها پیروزی مطلق خود در گرندپری سوئد رسید. ولی شکتر و هم تیمی‌های او در پاین فصل به جایگاه دهم رسیدند. همچنین در گرندپری موناکو جایگاه دوم و سوم توسط این خودرو به دست آمد. اما سال ۱۹۷۷ بسیار بد بود و تیم تنها چهار سکو را به دست آورد.

طراحی عجیب ترین ماشین فرمول یک

پانل‌هایی با برش بخش‌هایی از بدنه وجود دارند. این کار برای دید بهتر راننده نسبت به لاستیک‌ها است. به این ترتیب راننده در هنگام پیچیدن موقعیت بهتری نسبت به لاستیک‌ها دارد و سایش آنها را زیر نظر می‌گیرد. این خودرو مطابق استانداردهای سال ۱۹۷۶ ساخته شد و به همین خاطر هم از شبکه خنک کاری NACA بر روی بال جلو استفاده می‌شود. این شبکه‌ها و طراحی آنها در سال ۱۹۷۷ اصلاح شد و از پانل‌های بزرگ‌تری استفاده کرده‌اند.

قیمت فضایی

خودروی P34 به عنوان عجیب ترین ماشین فرمول یک در طول تاریخ واقعاً وسیله‌ای مناسب برای حضور در مسابقات نیست. بنابراین خریدار کمتر به فکر راها کردن این خودرو در گاراژ به عنوان یک کالای کلکسیونی بوده و انگیزه زیادی برای رفتن به پیست دارد. قیمت اولیه این خودرو در حراج موناکو بین ۴۹۰ تا ۷۰۰ هزار دلار است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.