ظاهراً بی وای دی به دلیل قیمت کمتر و کیفیت مناسبتر نسبت به رقبا در تأمین اتوبوسهای برقی لندن به پیروزی رسیده و اتوبوس BD11 وارد خیابانهای این شهر میشود.
به گزارش خودروم، احتمالاً بی وای دی در آستانه پیروزی در رقابت بر سر جایگزینی اتوبوسهای New Routemaster لندن است. به طوری که امروز میتوان اتوبوس دو طبقه و برقی بی وای دی با کد BD11 را در موزه اتوبوس لندن مشاهده کرد.
اتوبوس دو طبقه بی وای دی به یک باتری بلید با ظرفیت ۵۳۲ کیلووات ساعت مجهز است. باتری مزبور برای پیمایش ۶۴۰ کیلومتر مسافت با یکبار شارژ کافی است. ضمن اینکه اکثر اتوبوسهای لندن روزانه بین ۱۶۰ تا ۳۲۰ کیلومتر مسیر را طی میکنند. مصرف انرژی معادل ۰,۹ کیلووات ساعت به ازای پیمایش هر ۱,۶ کیلومتر است. ضمن اینکه تنها ۴۵۷ کیلووات ساعت از ظرفیت باتری در دسترس خواهد بود. باتری در شاسی قرار دارد و موجب کاهش ۸ درصدی وزن، افزایش شعاع پیمایش و ایجاد فضای بیشتر برای مسافران میشود.
احتمالاً گروه Go-Ahead به نمایندگی از اداره حمل و نقل لندن و به عنوان مجری اتوبوسهای این شهر در آستانه ثبت سفارش ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو طبقه بی وای دی است. هزینه تهیه هر کدام از اتوبوسهای مزبور نزدیک به ۴۰۰ هزار پوند بوده و حدود ۱۰۰ هزار پوند ارزانتر از رقبای انگلستانی است. این اتوبوسها در چین مونتاژ میشوند. بی وای دی سال قبل تحویل ۱۵۰۰ اتوبوس به انگلستان را جشن گرفت؛ اما این همکاری پس از تحویل ۱۸۰۰ اتوبوس ادامه پیدا نکرد. بی وای دی میگوید که ۳۴ درصد از قطعات مورد استفاده در مونتاژ BD11 از اروپا تأمین خواهد شد.
طول اتوبوس دو طبقه و برقی بی وای دی ۱۰,۹ متر بوده و فاصله بین دو محور آن ۵,۴۴ متر است. عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۲,۵۵ و ۴,۳ متر خواهد بود. ظرفیت حمل مسافر آن ۹۰ نفر است. نیروی پیشران توسط دو موتور ۱۵۰ کیلوواتی تأمین میشود. شعاع گردش ۸ متر خواهد بود. امکان اتصال به شارژر ۵۰۰ کیلووات ساعتی یا درگاههای شارژ استاندارد وجود دارد. در صورت استفاده از شارژر سریع میتوان باتری را از صفر تا ۱۰۰ درصد ظرفیت و تنها در دو ساعت شارژ نمود.