لاماری رسماً از نسخه ایکس کراس اوور ایما به همراه تغییرات بادی کیتی اسپرت و آپشنهایی تازه رونمایی کرد. این خودرو پاییز امسال وارد بازار خواهد شد.
به گزارش خودروم، برند لاماری به عنوان یکی از زیر مجموعههای شرکت آرین پارس موتور با برگزاری مراسمی شوروم مرکزی خود را افتتاح نمود. این برند در حاشیه مراسم مزبور از نسخه فول آپشن لاماری ایما با نام لاماری ایما X نیز رونمایی کرد. به این ترتیب کراس اوور جنجالی بازار ایران که از کمبود آپشن رنج میبرد؛ اکنون با توجه به افزودن امکانات گوناگون ضعفهای خود را فراموش میکند.
فهرست متن
طراحی بدنه و ابعاد لاماری ایما ایکس
لاماری ایما در اصل توسط برند فورتینگ با نام T5 EVO و در سال 2020 معرفی شد. به همین خاطر هم از نظر ظاهری شاهد بکارگیری المانهای روز طراحی خودرو هستیم. به گونهای که اکنون این خودرو را باید یکی از زیباترین اتومبیلهای چینی بازار ایران دانست. لاماری ایکس نیز از نظر ظاهری مانند برادر خلف خود است. اما لیپ سپر جلو و کنارهها به همراه دیفیوزر سپر عقب از نظر ظاهری خودرویی اسپورت پدید میآورد. البته بادی کیت مزبور تنها به سفارش مشتری بر روی خودرو نصب میشود و نسخه X به شکل استاندارد از آنها استفاده نخواهد کرد.
همچنان در لاماری ایما ایکس از نوارهای کرومی رنگ برای تزئین دور پنجرهها به همراه رینگهایی 19 اینچی مشکی رنگ استفاده میشود. سایر جزئیات بدنه به جز افزوده شدن لوگوی X قرمز رنگی در کنار نام ایما بر روی صندوق عقب تغییری ندارند. از نظر ابعاد این کراس اوور 5 نفره در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,656، 1,860 و 1,690 میلیمتر اندازه دارد. فاصله محوری ایما X نیز 2,715 میلیمتر بوده و وزن خالص آن 1,550 کیلوگرم است. ظرفیت صندوق عقب نیز 480 لیتر خواهد بود.
طراحی کابین و آپشن ها
پیش این ما در متنی جداگانه به بررسی لاماری ایما پرداخته و کابین این خودرو را مورد کنکاش قرار دادهایم. بنابراین از زیاده گویی در این زمینه خودداری میکنیم. فقط باید دانست که لاماری ایما ایکس از نظر دیزاین داخلی شباهت بیشتری به سوبا M4 از فردا موتورز دارد. بماند که هر دو خودرو توسط فورتینگ به عنوان زیر مجموعه دانگ فنگ وارد بازار چین شدهاند. در لاماری ایکس از تودوزی قرمز رنگ بر روی صندلی، رو دریها و داشبورد استفاده میشود.
همچنان شاهد بکارگیری پلاستیک خشک و ساده در کنار چرم مصنوعی هستیم و طیف مشکی را باید رنگ قالب کابین در کنار موادی خاکستری یا نقرهای رنگ دانست. به طور کلی ظاهر کابین این خودرو نسبت به نسخه قبلی به میزان بسیار ناچیزی بهبود یافته و به غیر از تغییر دسته دنده و نورپردازی پیش روی سرنشین چیز دیگری برای اشاره وجود ندارد.
از نظر آپشن حالا در لاماری ایما ایکس میتوان رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، ترمز اضطراری، دوربین 360 درجه، سردکن صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، ماساژور صندلی راننده، در صندوق عقب برقی، چراغهای جلو LED، جلو آمپری دیجیتالی با قابلیت شخصیسازی را مورد استفاده قرار داد. در نسخه معمولی ایما خبری از این امکانات نبود و همین موضوع به عنوان نقطه ضعف جدی این خودرو مورد توجه قرار میگرد.
جدول مشخصات
نام خودرو | ایما X |
برند | لاماری |
برند مادر | فورتینگ (زیر مجموع دانگ فنگ) |
ساخت | چین |
سال تولید | 1402 |
حجم پیشرانه | 1481 سی سی |
تعداد سوپاپ | 16 |
تعداد سیلندر | 4 |
قدرت | 195 اسب بخار |
گشتاور | 285 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک دو کلاپ مرطوب با قابلیت تعویض دنده به شکل دستی |
شتاب | 9.5 ثانیه |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
فرمان | برقی |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق | جلو (مک فرسون)، عقب (مولتی لینک) |
میزان مصرف سوخت ترکیبی | 6.9 لیتر به ازای 100 کیلومتر پیمایش |
ابعاد | طول (4565)، عرض (1860) و ارتفاع (1690) میلی متر |
فاصله بین دو محور | 2,715 میلی متر |
وزن خالص | 1,550 کیلوگرم |
فاصله از سطح زمین | 195 میلیمتر |
حجم صندوق | 480 لیتر |
سایز رینگ | 19 اینچ آلومینیومی |
تجهیزات ایمنی | دوربین 360 درجه – شش کیسه هوا – ترمز پارک برقی – تشخیص نقاط کور- سنسور باران – نور بالای اتوماتیک – هشدار برخورد از جلو – اتو هولد و… |
امکانات رفاهی | ماساژور صندلی راننده – پاور ویندوز – گرمکن و سردکن صندلی راننده – گرمکن صندلی سرنشین جلو – کروز کنترل – نورپردازی داخلی – قابلیت اتصال وای فای – در صندوق عقب برقی و… |
مشخصات فنی لاماری ایما ایکس
لاماری ایما ایکس همچون برادر معمولی خود دارای موتوری 1,5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ توربو شارژ با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 285 نیوتن متر است. فرمان از نوع برقی بوده و پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو 5 دارد. گیربکس نیز همان جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچ مرطوب بوده و نیرو به محور جلو انتقال مییابد. اما در ایما X حالا تیپترونیک در دسترس بوده و راننده میتواند به شکل دستی اقدام به تعویض دنده نماید. نکتهای که نمود آن در نسخه معمولی موجب انتقادات فراوانی شد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت نیز 9,5 ثانیه اعلام میشود.
معایبی که هنوز وجود دارند!
با وجود افزودن آپشنهای مختلف به لاماری ایما، این خودرو هنوز هم معایبی دارد. به عنوان مثال نبود کروز کنترل تطبیقی و دشواری باز و بسته کردن آینهها از طریق سیستم مالتی مدیا و نبود سردکن صندلی شاگرد کمی ناراحت کننده به نظر میرسد. ضن اینکه خبری از قابلیت اتو پارک هم نیست. حساسیت موتور به بنزین هم در جای خود باقی مانده و خریداران با توجه به کیفیت بنزین چارهای جز استفاده از اکتان ندارند.
رقبای جدید لاماری ایما X
در شرایط کنونی لاماری ایما ایکس با توجه به سطح قیمتی و امکانات باید به رقابت با فونیکس تیگو 8 پرو، فیدلیتی پرستیژ، دیگنیتی پرستیژ و کی ام سی K7 بپردازد. اما این اسامی تنها رقبای نسخه ایکس نبوده و در آینده نزدیک خودروهایی نظیر بستیون T77 یا وی جی وی یو 75 پلاس هم در برابر این خودرو قرار میگیرند. ضمن اینکه رقبای وارداتی لاماری هم و سایر خودروهای چینی بازار هم بزودی وارد میدان میشوند و عرصه برای این خودروها تنگتر خواهد شد. لاماری ایما ایکس در پاییز 1402 به فروش خواهد رسید.
لاماری ایما ایکس همچون نمونه معمولی موتوری 4 سیلندر با حجم 1481 سی سی توربوشارژ دارد. این پیشرانه 195 اسب بخار قدرت و گشتاوری 285 نیوتن متری تولید میکند. قدرت توسط گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو انتقال مییابد. اما مهمترین تفاوت را باید اضافه شدن حالت تعویض دنده دستی به لاماری X دانست.
دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، سنسور باران، ماساژور صندلی راننده، گرمکن و سردکن صندلی راننده، گرمکن صندلی سرنشین جلو، نور پردازی داخلی، در صندوق عقب برقی و… از جمله آپشنهای جدید این خودرو هستند.