لاماری ایما ؛ بررسی اشاره های چینی
من هم هستم منتشر شده در ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
لاماری ایما

لاماری ایما به عنوان شاسی بلندی چینی توسط آرین موتور در ایران مونتاژ و عرضه می‌شود. ما در این متن به بررسی این کراس اوور می‌پردازیم.

به گزارش خودروم، به تازگی شاسی‌بلند لاماری ایما در بازار خودروی ایران مشتریانی پر و پا قرص پیدا کرده است. البته در بازار خودروی کشور ما عجیب نیست که یک شاسی بلند چینی مانند لاماری EAMA طرفدار پیدا کند؛ چون اختلاف قیمت بازار تا کارخانه به این خودرو به حدی زیاد است که نظر هر دلال یا جوینده موقعیتی برای افزایش نقدینگی را جذب می‌کند. البته در چین خبری از دلالی نیست و آمار فروش قابل این خودرو با نام فورتینگ T5 Evo بیشتر به دلیل قیمت‌گذاری مناسب، پشت گرمی به گروه خودروسازی دانگ فنگ و ظاهری شبیه به مازراتی لوانته، لامبورگینی اوروس و لوتوس التره است.

در هر حال مجتمع صنعتی آرین موتور که در ابتدا با هدف تولید و مونتاژ محصولاتی از کمپانی میتسوبیشی و… تاسیس شد؛ اکنون با این شاسی بلند خوش چهره نظرها را به سمت خود جذب کرده است. این شرکت در اکثر مواقع با عرضه لاماری EAMA در بورس کالا، این خودرو را به فروش می‌رساند. اکنون ما بر آن شدیم که نگاهی جامع به این محصول داشته باشیم و از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با بررسی لاماری ایما یا فورتینگ T5 Eeo همراه ما باشید.

لاماری ایما از کجا می‌آید؟

این شاسی بلند در 17 نوامبر سال 2020 توسط برندی به نام فورتینگ معرفی شد. این برند وابسته دانگ‌ فنگ لیوژئو موتور است. این خودروساز بخشی از گروه دانگ فنگ موتور است. در سال 2001 برند فگکسینک تاسیس شد و در ابتدا خودروهای خود را با لوگوی دانگ فنگ عرضه می‌کرد. اندکی بعد آن بین المللی آن به فورتینگ تغییر کرد؛ اما در چین از همان نام فگکسینک استفاده می‌شود.

لاماری ایما

از زمان معرفی این برند محصولات فورتنیگ یا فگکسینگ با لوگوی دانگ فنگ عرضه می‌شوند. اما لاماری ایما یا فورتینگ T5 Eeo باعث تغییر رویه این خودروساز شد. در واقع چند ماه پس از معرفی لاماری EAMA در چین، لوگوی اختصاصی، شیری با نماد اعتماد به نفس، بی باکی و شجاعت رونمایی شد. اکنون فورتینگ 16 مدل خودرو شامل سدان، کراس اوور و MPV تولید کرده و در ایران به غیر از آرین موتور با شرکتی همچون فردا موتورز همکاری می‌کند.

ابعاد و اوزان لاماری ایما

لاماری ایما

طول، عرض و ارتفاع لاماری ایما به ترتیب 4,565، 1,860 و 1,690 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2,715 میلی‌متر است. فاصله عرضی میان چرخ‌های جلو و عقب 1,590 و 1,595 میلی‌متر است. زاویه ورود و خروج نیز 17 و 26 درجه  خواهد بود. این شاسی بلند 5 سرنشین را حمل کرده و وزن خالص آن 1,550 کیلوگرم است. وزن ناخالص این خودرو نیز 1,925 کیلوگرم بوده و ظرفیت باک سوخت آن 55 لیتر است. لاستیک‌ها نیز در ابعاد 19 اینچ میزبان شما هستند. فاصله از سطح زمین 195 میلی‌تر بوده و گنجایش صندوق عقب 480 لیتر است.

ظاهر بدنه لاماری ایما

لاماری ایما

فورتینگ از نظر طراحی برندی مستقل نیست. این خودروساز مانند سایر هموطنان خود از خودروهای بازار جهانی را ادامه می‌دهد. لاماری ایما هم از این قاعده مستثنی نیست و شبیه به لامبورگینی اوروس، مارزاتی لوانته و به خصوص لوتوس التره است. اما در هر حال از سبکی موسوم به پوزه کوسه استفاده می‌شود. در جلو کاپوتی به نسبت بزرگ با دو منحنی و زاویه بر روی آن می‌بینیم که در دو طرف به کاسه‌ لامپ‌هایی نازک متصل است.

جلو

فاصله بین کاپوت و جلوپنجره با قسمتی از بدنه پوشیده و اتصال مستقیم دو بخش مزبور را می‌بینیم. جلو پمجره بسیار بزرگی را شاهد هستیم که قسمت‌های تیره آن شبیه به E برعکس بوده و لامپ‌های اصلی در کناره‌ها و درون قابی شیه‌ای قرار دارند. نواری کرومی و نازک در بالا و عرض جلوپنجره کشیده می‌شود. سپر هم ظاهری ساده داشته و در میانه آن یک ورودی هوا برای خنک کردن رادیاتور به شکل ذوزنقه وجود دارد. در دو طرف بخش مزبور فرو رفتگی‌هایی تزئینی وجود دارد.

لاماری ایما

نفوذ هوشمندانه بخش‌هایی از طراحی جلوپنجره و چراغ‌های نازک بالایی در پروفایل کناری نظر ما را به خود جلب کرده است. در واقع جلوپنجره با ظاهری چند وجهی در کناره‌ها ما را همراهی می‌کند. نکته قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کرد؛ فقدان فلاپ‌های پلاستیکی سیاه رنگ معروف دور خودرو و قوس گلگیرها است. خط شخصیت از کنار چراغ موجود در امتداد در کاپوت کشیده شده و با بر آمدی بسیار نا چیزی به سمت عقب حرکت می‌کند. با رسیدن به حوالی دستیگره درب عقب به یکباره به سمت بالا حرکت کرده و با برآمدی عضلانی به روی چراغ‌های عقب می‌رسد.

نمای کنار و عقب

فرو رفتگی بسیار جالبی بر روی درب‌ها مشاهده می‌شود و در پایین آن نیز قوسی کم عمق وجود دارد. سقف هم حالتی کوپه مانند دارد. در عقب نیز شاهد طراحی چند بخشی هستیم. در بالای این قسمت اسپویلری دو تکه را خواهید دید که در میان آن چراغ‌های خطر قرار دارند. چراغ‌های این بخش نیز با یک نوار قرمز رنگ به یکدیگر متصل هستند. بخشی از گرافیک چراغ‌های عقب سفید رنگ است. سپر عقب میزبان دو خروجی لوله اگزوز است. بر روی آن دو شب رنگ در دو طرف و یک مه‌شکن در وسط نصب است.

کابین لاماری ایما

لاماری ایما

از آنجایی که مدیریت طراحی لاماری ایما برعهده یکی از طراحان سابق مرسدس بنز بوده است؛ طبیعاً به وضوح می‌توان در داخل این محصول با توه به دریچه‌های تهویه دایره‌ای شکل، شباهتی محسوس را میان این خودرو و محصولات مرسدس دید. داشبورد را باید به سه بخش محتلف تقسیم کرد.

بخش بالایی که از دو طرف به خروجی تهویه مطبوع متصل بوده و با استفاده از پلاستیکی خشک ولی نسبتاً با کیفیت ساخته شده است. در این بخش و در سمت راننده و کنسلو میانی از دو صفحه نمایش به عنوان صفحه کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی و کلاستر یا جلو آمپری دیجیتال استفاده می‌شود. اکثر آپشن‌ها با بکارگیری نرم افزار و از طریق صفحه نمایش مرکزی کنترل می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان ارتفاع نور چراغ‌های جلو و… را تنظیم کرد. جلو آمپر دیجیتال طرحی ثابت دارد و امکان انتخاب میان حالت‌های گرافیکی گوناگون را ندارید.

بخش میانی داشبورد لاماری ایما پلاستیکی نقره‌ای رنگ دارد که بر روی آن دو دریچه هوای دایره‌ای شکل قرار دارند. در میانه دو دریچه یادشده، قسمتی مخفی که قبلاً در نسخه فول آپشن محل قرارگیری ساعت بوده وجود دارد و اکنون می‌توان از آن برای اتصال هولدرهای موبایل استفاده کرد. در بخش انتهایی داشبورد نیز پلاستیکی خشک را شاهد هستیم. فرمان حالتی D شکل دارد و سه پره‌ است.

پلاستیک براق

روی دو پره و در موقعیت‌های 9 و 3 دکمه‌های کنترلی با تم نقره‌ای رنگ وجود دارند. کنسول میانی هم میزبان دسته دنده الکترونیکی، دکمه ترمز پارک، دو جا لیوانی و… بوده و تقریباً خلوت است و بخش گستره‌ای از آن را با پلاستیکی براق پوشیده‌اند. در زیر این قسمت نیز  روی صندلی‌ها و بخش‌هایی از درها با پوشش چرم مصنوعی و دوخت قرمز رنگ پوشیده شده‌اند. در قسمت عقب نیز فضای کافی برای سرنشینان در نظر گرفته شده و علاوه بر دو خروجی سیستم تهویه هوا یک جا آرنجی با دو جا لیوانی هم وجود دارد.

مشخصات فنی لاماری ایما

لاماری ایما

لاماری ایما از موتوری با کد 4A95TD و تحت لیسانس میتسوبیشی با حجم 1,5 لیتر و توربوشارژ استفاده می‌کند. این موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ از نوع GDi یا دارای کنترل الکترونیکی با پاشش مستقیم سوخت است. پیشرانه یادشده 195 اسب بخار در دور 5600 دور در دقیقه قدرت دارد که عددی بسیار قابل توجه نسبت به حجم موتور است. گشتاور نیز 285 نیوتن متر در دور 1500 تا 4000 دور در دقیقه بوده و نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر به محور جلو منتقل می‌شود.

عملکرد جعبه دنده نرم بوده و به خوبی و نرم تعویض دنده‌ها صورت می‌گیرد. جالب اینکه فورتینگ در وبسایت خود ادعا کرده که این گیربکس یکی از 10 جعبه دنده برتر دنیا است. استاندارد آلایندگی یورو پنج و مصرف سوخت ترکیبی معادل با 6,6 بوده و سیستم تعلیق جلو و عقب از نوع مستقل مک فرسون و مولتی لینک است.

تعلیق و هندلینگ

 براساس برسی لاماری ایما، عملکرد سیستم تعلیق مطلوب ارزیابی می‌شود و برخلاف انتظار؛ کوبش بسیار ناچیزی احساس خواهید کرد. ترمزها نیز عملکرد مطلوبی دارند و بخوبی از عهده انجام وظیفه خود بر می‌آیند. در لاماری ایما دو حالت رانندگی اسپورت و اکو وجود دارد. این حالت‌ها باعث نرم یا سفت شدن پدال گاز می‌شود.

در صورت انتخاب هر کدام از آنها گرافیک روی جلو آمپر دیجیتال هیچ گونه تغییری نخواهد کرد. صدای پیشرانه در حالت عادی و استفاده معمولی بسیار ناچیز است. با فشار پدال گاز، صدای موتور در فضای کابین می‌شنویم. این صدا خیلی آزار دهنده نیست و بیشتر حس و حالی اسپرت مانند دارد و برای جوانان می‌تواند دلنشین به نظر برسد. فرمان برقی در هنگام پیچیدن و برای کنترل راحت خودرو، سفت می‌شود.

امکانات و ایمنی لاماری ایما

لاماری ایما

از جمله امکانات لاماری ایما صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جعت به همراه تنظیم گودی کمر، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو در سیستم مولتی‌مدیا، آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ خوش آمدگویی و گرمکن، صفحه نمایشگر 10,25 اینچی دارای پورت USB، سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به بلوتوث، صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی 10,25 اینچی، دوربین دید عقب به همراه خطوط پویای راهنما در نمایشگر، تیغه‌های برق پاکن جلو از نوع ژله‌ای، دوربین ثبت وقایع رانندگی، خروجی 12 و 5 ولت USB در ردیف جلو و عقب، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو، کول باکس، شش عدد بلندگو، کنترل کروز، سیستم تصفیه هوای کابین و… هستند.

از نظر ایمنی لاماری ایما به ایربگ سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای، کمربند سه نقطه‌ای مجهز به پیش کشنده، اتصال صندلی کودک ایزوفیکس، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار یا اتو هولد، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، سیستم کنترل حرکت خودرو در سر پایینی، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی، سیستم کنترل کشش خودرو، سیستم کمک ترمز، سیستم پایش فرشار باد تایرها، سیستم ضد سرقت الکترونیکی و فرمان برقی چند حالته مجهز است. لاماری ایما سال گذشته موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از سی انکپ چین شد.

نتیجه گیری

لاماری ایما

لاماری EAMA از نظر طراحی یکی از شاسی‌بلندهای زیبای چینی بازار ایران بوده و ساختار متمایز ظاهر آن را باید یکی از امتیازهای مثبت آن دانست. از نظر فنی نیز لاماری ایما یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های 1,5 لیتری بازار ایران را دارد و علاوه بر این باید آن را یکی از قدرتمندترین شاسی بلندهای شهری و چینی بازار ایران از نظر فنی دانست.

ایمنی این محصول نیز مورد تایید بوده و می‌تواند در حوادث رانندگی تا حدی قابل توجه از آسیب‌های وارده به سرنشینان جلوگیری کند. اما امکانات رفاهی این خودرو را باید پاشنه آشیل آن دانست چون اثری از دوربین 360 درجه، رادار خطی، صندوق عقب برقی و… نیست. آرین موتور لاماری ایما فول آپشن را نیز بزودی با پسوند X وارد بازار ایران خواهد کرد.

مشخصات فنی لاماری ایما چیست؟

لاماری ایما از موتوری با کد 4A95TD و تحت لیسانس میتسوبیشی با حجم 1,5 لیتر و توربوشارز استفاده می‌کند. این موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ از نوع GDi یا دارای کنترل الکترونیکی با پاشش مستقیم سوخت است. پیشرانه 195 اسب بخار در دور 5600 دور در دقیقه قدرت دارد که عددی بسیار قابل توجه نسبت به حجم موتور است.

ابعاد لاماری ایما چیست؟

طول، عرض و ارتفاع لاماری ایما به ترتیب 4,565، 1,860 و 1,690 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2,715 میلی‌متر است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.