صادرات 2,7 میلیون خودروی چینی در 11 ماه
رشد 55,3 درصدی منتشر شده در ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰
صادرات چین

بررسی آمار صادرات خودروسازان چینی در 11 ماهه سال 2022 نشان از رشد 55,3 درصدی صادرات خودروهای چینی به نقاط مختلف جهان دارد.

به گزارش خودروم، براساس گزارش انجمن خودروسازان چین(CAAM) حجم صادرات خودروهای چینی از ژانویه تا نوامبر 2022 به 2,785 میلیون دستگاه رسید. این میزان نشان دهنده رشد 55,3 درصدی نسبت به سال گذشته است. بین تونگیو، مدیرعامل چری پیش بینی کرده بود که حجم صادرات خودروهای چینی در سال 2022 از سه میلیون دستگاه فراتر رود. با توجه به اینکه آمار ماه آخر سال 2022 هنوز محاسبه نشده است؛ احتمالاً چینی‌ها رکورد شکنی خواهد کرد.

آمریکا، مکزیک، روسیه، بریتانیا، بلژیک، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، امارات و آلمان 10 کشور برتر به عنوان مقصد صادراتی خودروهای چینی هستند. 10 تولیدکننده برتر چینی از نظر حجم صادرات خودرو شامل تسلا(کارخانه شانگهای)، چری، سایک، جک، بایک، گریت وال، جیلی، دانگ فنگ، چانگان و سینوتراک هستند. در این میان سایک به تنهایی 784 هزار خودرو را صادر کرد که این رقم تقریباً دو برابر آمار صادراتی چری است. این 10 شرکت چینی در مجموع 2,514 خودرو صادر کرده و بیش از 90 درصد از صادرات خودروهای چین را به خود اختصاص داده‌اند.

واردات و صادرات چین

در 11 ماهه سال 2022 چین در مجموع 593 خودروی پاک صادر کرد که 43,3 درصد آنها توسط کارخانه تسلا در چین تولید شده است. در ماه نوامبر 2022 حجم صادرات خودروهای پاک معادل با 3,2 میلیارد دلار بود. این رقم 165 درصد نسبت به سال 2021 رشد داشت و کشورهای اروپایی مانند بلژیک و بریتانیا با نزدیک به 70 درصد تقاضا، بزرگترین واردکنندگان خودروهای پاک چینی هستند. تلویزیون مرکزی چین مدعی است که در قاره اروپا از هر 10 خودروی پاک موجود یکی از آنها چینی است.

تفاوت در مقیاس و طراحی زنجیره تامین، استراتژی صادراتی شرکت‌های خودروسازی مختلف چینی را متفاوت کرده است. شرکت‌های جدید چینی معمولاً اولویت خود را بازار اروپا قرار می‌دهند؛ چون اروپا زیر ساخت‌]ای بهتری دارد و راحت‌تر خودروهای پاک را پذیرش می‌کند. به عنوان مثال نیو و اکسپنگ و وویا به شکل عمده در بازارهای خارج از چین و به خصوص اروپا فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها محصولات خود را مستقیماً صادر کرده یا با معرفی نمایندگان داخلی در اروپا و راه‌اندازی فروشگاه، خودروهای خود را به مشتریان عرضه کرده‌اند.

از طرفی شرکت‌های خودروساز قدیمی چینی طیف وسیعی‌تری از مقاصد صادراتی در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و حتی اروپا و آمریکا در اختیار دارند. روش صادراتی آنها انعطاف‌پذیر است. برخی از این خودروسازان مستقیماً محصولات خود را صادر کرده و عده‌ای دیگر هم با کارخانه‌های خودروسازی در مقاصد صادراتی همکاری کرده و محصولات خود را مونتاژ می‌کنند. برخی از آنها نیز اقدام به خرید سهام کارخانه‌جات خودروسازی در کشورهای مختلف کرده‌اند.

دسته بندی ها: تازه ها تیتر یک
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.