برند اکسپنگ در مراسمی رسماً از ون الکتریکی X9 رونمایی کرد. این خودرو دارای معماری ۸۰۰ ولتی بوده و تنها در ۱۱ دقیقه باتری آن ۸۰ درصد شارژ میشود.
به گزارش خودروم، اکسپنگ X9 به عنوان یک MPV با ظرفیت حمل هفت سرنشین رونمایی شد. بنابر ادعای این شرکت، خودروی الکتریکی اکسپنگ ایکس ۹ بر روی ورژن دوم پلتفرم SEPA ساخته میشود. مکانیزم فرمان برای محور عقب و طراحی آیندهنگرانه را باید از جمله ویژگیهای ون جدید بازار چین دانست.
مکانیم فرمان محور عقب امکان چرخش محور این قسمت را فراهم خواهد کرد. به گونهای که اگر فرمان را به سمت راست بچرخانید؛ محور عقب نیز کمی به سمت راست میچرخد و در نتیجه چابکی خودرو افزایش خواهد یافت. این ویژگی در سرعتهای متوسط و زیاد فعال بوده و به ان فرمان هم جهت هم میگویند. با این حال در صورت چرخش فرمان در سرعت کم به سمت راست، چرخ عقب کمی به سمت چپ تغییر جهت خواهد داد. این ویزگی را فرمان جهت مخالف مینامند.
پلتفرم و ابعاد
اکسپنگ X9 مبتنی بر معماری SiC با ولتاژ ۸۰۰ ولت است. همچنین خودروی مزبور در کابین از نرم افزاری موسوم به XOS Tianji Xpeng استفاده میکند. اکسپنگ قبلاً درخواستی برای دریافت مجوز فروش این خودرو در بازار چین ثبت کرد و به همین خاطر اطلاعات ان توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین فاش شد. اکسپنگ از این موضوع خوشحال نیست؛ اما قطعاً ما بسیار خشنود هستیم. ون بزرگ اکسپنگ تقریباً ۵,۳ متر طول دارد. عرض و ارتفاع آم ۱,۹۸۸ و ۱,۷۸۵ میلیمتر بوده و فاصله محوری ۳,۱۶۰ میلیمتر است. ایکس ۹ دارای سه ردیف با ۶ یا ۷ صندلی است.
مشخصات فنی اکسپنگ ایکس ۹
مدل پایه این خودرو نمونهای FWD با پیشرانه الکتریکی ۳۱۴ اسب بخار در جلو و باتری LFP شرکتEve Energy با ظرفیت ۱۰۱,۵ تا ۸۴,۵ کیلووات ساعت است. نمونه AWD در مجموع ۴۹۵ اسب بخار قدرت دارد و از باتری لیتیوم سه تایی NMC شرکت CALB با ظرفیت ۱۰۱.۵ کیلووات ساعت برخوردار است. شعاع پیمایش این خودرو بنابر نوع باتری ۶۱۰، ۶۴۰ و ۷۰۲ کیلومتر خواهد بود.
تکنولوژیهای پیشرفته اکسپنگ X9
مدیرعامل و بنیانگذار اکسپنگ نسبت به فروش خوب این خودرو در بازار چین ابراز اطمینان کرد. او تقاضا برای خودروهای الکتریکی در چین را همچنان قوی میداند و از سرعت بخشیدن به روند فعالیت خود برای حضور بیشتر در بازارهای اروپایی صحبت کرد. اکسپنگ از ورود قدرتمندتر خود به بازار اروپا با ویژگی Urban NGP و چیزی شبیه به FSD تسلا میگوید. سیستم مزبور سامانه رانندگی نیمه خودکار این شرکت تحت فرمان XNGP ADAS است.
سیستم فوق در حال حاضر به شکل آزمایشی در ۵ شهر کشور چین در دسترس بوده و در آینده ۵۰ شهر را شامل میشود. این سامانه در صورت رانندگی شما برای پیمایش مسیری به شکل دستی، آن را به خاطر میسپارد و در نوبت بعد AL Valet وظیفه راندن خودرو را برعهده دارد. ورژن دوم سیستم ادراکی XNet به همراه XPlanner مبتی بر شبکه عصبی با قابلیت یادگیری و تفکر بخش دیگری از ویژگیهای اکسپنگ X9 است. ضمن اینکه ظریفت شارژ آن ۵۵۲ کیلووات بوده و تنها در ۱۱ دقیقه و ۲ ثانیه از ۶ تا ۸۰ درصد شارژ میشود.