گیربکس ۱۴ دنده دستی تویوتا برای خودروهای برقی
گیج کننده منتشر شده در ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰
گیربکس ۱۴ دنده دستی تویوتا برای خودروهای برقی

تویوتا اختراعی جالب در راستای تحول خودروهای الکتریکی به ثبت رساند. این خودروساز ژاپنی به دنبال استفاده از گیربکسی با عملکردی عجیب و ۱۴ دنده دستی برای خودروهای برقی است.

به گزارش خودروم، تویوتا به دنبال استفاده از گیربکس دستی مجازی برای خودروهای برقی است. این موضوع بسیار جالب بوده و مسیر پیش روی این خودروساز ژاپنی برای افزایش میزان تعامل کاربران خود با خودورهای برقی را بهبود می‌بخشد. البته گیربکس دستی تویوتا برای خودروهای برقی محدود به شش یا هفت دنده نخواهد بود. این شرکت در خواستی که به منظور ثبت اختراع اخیر خود انجام داد؛ ادعا کرد که گیربکس آنها محدویتی برای تعداد دنده در خودروهای برقی ندارد. تصاویر موجود از اختراع مزبور نشان می‌دهد که از نظر فنی تا حداکثر ۱۴ دنده برای خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شود. اما این گیربکس چگونه کار می‌کند؟

گیربکس تویوتا برای خودروهیا برقی

تویوتا ضمن درخواست ثبت اختراع جدید خود، توضیحاتی در مورد عملکرد آن و ذکر چند نکته فنی را مد نظر قرار می‌دهد. بر اساس اطلاعات موجود می‌توان گفت که راننده قادر به انتخاب تعداد دنده‌های تعویضی است. در سند مرتبط به ثبت اختراع تویوتا ذکر می‌شود که تعداد دنده‌های مجازی شش عدد یا بیشتر و کمتر از این تعداد است. در واقع راننده مطابق با الگوی مورد نظر خود قادر به اولویت بندی برای انتخاب تعداد دنده‌های مناسب خواهد بود.

عملکرد گیج کننده

با این حال ذکر نکته‌ای در رابطه با انتخاب الگوی مناسب توسط راننده، کمی گمراه کننده است. خودروساز تویوتا برای توصیف عملکرد گیربکس جدید خود سیستمی الکترومکانیکی را مورد استفاده قرار می‌دهد. به این طریق راننده امکان تغییر دنده به شکل فیزیکی را دارد. در عوض باید دانست که تعداد دنده‌های حقیقی ثابت هستند. به احتمال زیاد این تعداد شش عدد بوده و تویوتا برای ذکر مثال از نوع چهار دنده استفاده می‌کند. دسته دنده همانند گیربکس‌های معمولی است. اما پس از انتخاب دنده، دسته در حالت خلاص قرار می‌گیرد. هنگام تعویض دنده، نسبت‌ها بر اساس الگویی مجازی تغییر می‌کنند. بنابراین اگر راننده دنده شش را انتخاب کند؛ خودرو قابلیت انتخاب دنده هفتم را آزاد خواهد کرد. این اتفاق به شکل برعکس نیز امکان پذیر بوده و خودرو قادر به آزادسازی دنده‌های کمتری است.

چرا این گیربکس عجیب است؟

باید گفت که نحوه عملکرد این گیربکس کمی گیج کننده به نظر می‌رسد. دلیل اصلی این موضوع را نیز باید فقدان بکارگیری گیربکس‌هایی با هفت دنده در خودروهای معمولی دانست. اتصال گیربکس ۱۴ سرعته به یک موتور احتراقی بنزین سوز عملی امکان پذیر نیست. با این حال تویوتا با شبیه‌سازی تعویض دنده این امکان را به مشتریان خود عرضه می‌کند. در واقع تویوتا گمان می‌کند که دادن حق انتخاب به مردم ضرری برای آنها ندارد.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.