تویوتا برخلاف جهت سایر خودروسازان جهانی شنا میکند و بیشتر بر روی توسعه موتورهای احتراقی تمرکز خواهد کرد.
به گزارش خودروم، تویوتا در سال ۲۰۲۳ بیش از هر زمان دیگری خودرو فروخت. اما میزان فروش وسایل نقلیه این خودروساز ژاپنی بسیار ناچیز بود. از میان ۱۱,۲ میلیون خودرو تحویلی توسط تویوتا، این شرکت تنها کمی بیش از ۱۰۴ هزار خودروی برقی فروخت. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ تنها ۰,۹ درصد رشد را نشان میدهد. بنابراین تویوتا، لکسوس و سایر شرکتهای تابعه آن در بحث فروش خودروهای برقی عملکرد مطلوبی نداشتهاند. اما با در نظر گرفتن این موضوع تویوتا هنوز هم نیاز به موتورهای احتراقی را احساس میکند و به توسعه پیشرانههای جدید احتراقی ادامه خواهد داد.
در هیمن رابطه آکیو تویودا سخنانی را در برابر ۲۰۰ مدیر و مسئول ارشد تویوتا بیان کرد. او به پروژهای تحت عنوان موتور بزرگ اشاره نمود. او از این فرصت استفاده نمود تا به همه بگوید که تویوتا به توسعه موتورهای احتراقی ادامه میدهد. او در طی پرسش و پاسخی گفت که اعتقاد دارد که خودروهای برقی مبتنی بر باتری هرگز بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار را صرف نظر از پیشرفتهای فناوری خود در اختیار نمیگیرند. در نتیجه ۷۰ درصد باقی مانده بازار نیز توسط خودروهای بنزینی، هیبریدی و خودروهای الکتریکی سلول سوختی اشباع میشود. او موتورهای هیدروژن سوز احتراقی را یک راه حل میداند.
تویودا اشاره میکند که کمپانی تویوتا تنها به کربن زدایی فکر نمیکند. به گفته او اگر آنها به شکل ناگهانی به سراغ خودروهای BEV بروند؛ ۵,۵ میلیون نفر در صنعت خودروی ژاپن با خود میگویند که چرا همه عمر خود را صرف کار بر روی موتور احتراقی کردهاند. علاوه بر این برخی از تأمین کنندگان مرتبط با موتور ما قادر به فعالیت نبوده و برای ادامه حیات باید از بانکها وام بگیرند.
مسیر متفاوت تویوتا از سایرین
ما به نقطهای رسیدهایم که توسعه یک موتور احتراقی جدید باعث تعجب میشود. در سال ۲۰۲۴ خودروسازان عمدتاً بر روی خودروهای برقی متمرکز هستند. حتی بسیاری از آنها تولید خودروهای احتراقی را در سالهای آینده متوقف خواهند کرد. به عنوان مثال جگوار، کرایسلر، لوتوس، استون مارتین، بنتلی، بیوک، کادیلاک، جنسیس، مازراتی، مینی، اوپل، واکسهال و ولوو تا پایان دهه جاری کاملاً برقی میشوند. حتی برند لکسوس به عنوان زیر مجموع تویوتا فروش خودروهای احتراقی را تا سال ۲۰۳۵ متوقف میکند.
در اروپا استلانتیس تا پایان دهه فقط خودروهای برقی میفروشد. مرسدس تا سال ۲۰۳۰ در قاره کهن تنها محصولات برقی عرضه میکند. آئودی نیز تولید خودروهای احتراقی را در سال ۲۰۳۲ متوقف خواهد کرد. بی ام و هنوز تاریخ دقیقی برای الکتریکی شدن اعلام نکره است. اما برند فولکس واگن تنها تا سال ۲۰۳۳ خودروی احتراقی عرضه میکند. اما تویوتا اعتقاد دیگری دارد. این شرکت معتقد است که خودروهای برقی نمیتوانند تنها راه حل برای دستیابی به خودروهای بدون آلایندگی باشند. آکیو تویودا میگوید که یک میلیارد نفر دسترسی کافی به برقی در سراسر جهان ندارند و زیر ساخت شارژ هنوز فراهم نیست. به گفته او از آنجایی که تویوتا خودروهای خود را در این مناطق عرضه میکند؛ پس استفاده صرف از خودروهای برقی منطقی نیست.