تویوتا اصرار عجیبی بر حفظ و توسعه خودروهای احتراقی در برابر روند روی به رشد محصولات الکتریکی دارد. به همین خاطر نیز از فیلتری جالب بر روی محصولات احتراقی خود استفاده میکند.
به گزارش خودروم، تویوتا به شدت در تلاش است که موتورهای احتراقی را از خطر مرگ نجات دهد و به همین خاطر این شرکت فناوری جدید و جالبی را معرفی میکند. در واقع این خودروساز ژاپنی در حال آزمایش یک سامانه فیلتر با توان جذب دی اکسید کربن از جو است. البته تا زمان اماده شدن و تولید انبوه چنین فیلتری زمان زیادی پیش روی ما قرار دارد.
تویوتا از فناوری مزبور بر روی موتورهای احتراق هیدروژنی خود در مسابقهای با کرولا GR استفاده کرد. فیلتر به جذب دی اکسید کربن میپردازد و سپس با بکارگیری گرمای موتور باقی هوا را آزاد خواهد کرد. به این ترتیب نیازی به منبع انرژی اضافی نخواهد بود.
متاسفانه بکارگیری این فناوری در مدلهایی مانند پریوس یا تاکوما بسیار زمان بر است. این فیلتر کربن بسیار اندکی را برای جبران عملکرد موتورهای بنزینی جذب میکند و باید به طور دائم تعویض شود. زیرا خودروی مسابقهای تویوتا با به کارگیری این سامانه تنها حدود ۲۰ گرم دی اکسید کربن را در ۲۰ دور جذب کرد و عدد خیلی زیادی نیست. باید دانست که یک خودروی بنزینی با مصرف ۳,۷ لیتر سوخت حدود ۸۹۰۰ گرم کربن را آزاد میکند.
عملیات نجات موتورهای احتراقی
تویوتا اصرار دارد که برخلاف روند صنعت جهان به فعالیت خود ادامه دهد. به همین منظور هم آکیو تویودا از اجراء یک پروژه بزرگ به منظور توسعه موتورهای احتراقی همزمان با روی گردانی همه رقبا به سمت باتری و موتورهای الکتریکی صحبت کرد. در واقع این خودروساز ژاپنی هنوز هم اشتیاق زیادی به تمام برقی کردن خودروهای خود ندارد و معتقد به پذیرش سخت و کاهش نفوذ پذیری خودروهای الکتریکی در بازارهای مختلف جهانی علیرغم رویکرد موجود برای کاهش انتشار کربن است.
تویوتا میگوید که موتورهای بنزینی، هیبریدی و خودروهای هیدروژنی به حیات خود ادامه میدهند. این شرکت و سایر خودروسازان نیز بر روی موتورهای احتراق هیدروژنی کار میکنند و به این ترتیب به دنبال خودروهایی بدون کربن هستند. در هر حال افزودن چنین فیلتری به موتورهای احتراقی باعث کاهش انتشار کربن میشود و تویوتا به کارکرد این فناوری بر روی پیشرانههای مزبور تأکید دارد.