تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی معرفی شد
آینده از نظر ژاپن منتشر شده در ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰
تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی

تویوتا روی بکارگیری هیدروژن در خودروهای آینده تاکید دارد و به همین خاطر کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی را رونمایی کرده است.

به گزارش خودروم، تویوتا آینده وسایل نقلیه را در استفاده از نیروی هیدروژن دیده و روی بکارگیری سلول‌های سوختی برای تحرک پیشرانه‌های الکتریکی تاکید می‌کند. این شرکت به تازگی از تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت رونمایی کرده که مجهز به موتور احتراق داخلی برای سوزاندن هیدروژن به جای بنزین یا گازوئیل است.

تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی

این فقط یک پیشرانه معمولی نیست. زیر کاپوت این نمونه اولیه با رنگ سفید و آبی، نسخه‌ای از موتور 1,6 لیتری توربوشارژ سه سیلندر کرولا GR قرار دارد. اگر فعالیت‌های تویوتا در مسابقات ورزشی را دنبال می‌کنید؛ حتما مطلع هستید که این خودروساز ژاپنی از یک کرولای هیدروژنی GR در سری مسابقات استقامتی Super Taikyu استفاده کرده است. تویوتا در مسابقات رالی قهرمانی جهان یا WRC هم با یاریس GR H2 و پیشرانه‌ای مبتنی بر سوخت هیدروژن حاضر شده بود. اکنون تجربیات این شرکت در مسابقات ورزشی، در حال تبدیل به یک برنامه کاربردی برای تولید خودروهای جاده‌ای هیدروژنی بوده و کانسپت کرولا کراس H2 اولین قدم است.

تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی

اما ما در اینجا از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ در واقع تویوتا می‌گوید که قدرت احتراق هیدروژن را 24 درصد افزایش داده و آن را از نظر قدرت به سطح موتورهای مشابه بنزینی رسانده است. شعاع حرکتی هم 30 درصد افزایش یافته و زمان سوخت گیری نیز در مسابقات مختلف فقط به یک دقیقه و نیم رسیده است. این هنوز زمان برای مسابقه است و در یک کراس اوور کوچک و پنج نفره، سوخت گیری در یک چشم بر هم زدن انجام می‌شود.

تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی

البته نمی‌توان به سادگی هیدروژن را در مخزن کرولا کراس معمولی ریخت و با آن حرکت کرد. تویوتا کرولا کراس H2 با استفاده از تجربیات به دست آمده از سدان میرای و مشخصات نسخه تولیدی آن، به مخزن ویژه‌ای متصل شده و هیدروژن را با فشار بالا به موتور تزریق می‌کند. این فناوری و ارزیابی آن در حال انجام بوده و آزمایش زمستانی آن هم بزودی در شمال ژاپن آغاز می‌شود.

تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی

همه این اقدامات بخش‌هایی از برنامه تویوتا به سمت کربن صفر است؛ فرایندی که این تویوتا می‌گوید تنها از طریق وسایل نقلیه الکتریکی مبتنی بر باتری به دست نمی‌آید. اخیراً اعلام شد که تویوتا یک نمونه اولیه از تویوتا هایلوکس الکتریکی مبتنی بر پیل سوخت هیدروژنی را با استفاده از فناوری سلول سوختی نسل دوم میرای در دستور کار قرار داده است.

تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت هیدروژنی

علاوه بر این تویوتا برای خط تولید خود در آینده نزدیک به توسعه مدل‌های هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی می‌پردازد. با این حال این خودروساز با قطعیت از موفقیت سیستم‌های هیدروژنی و بلوغ آنها در جاده‌ها صحبت نمی‌کند.‌

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.