بر اساس آمار سال 2022 چین و آمریکا جایگاه اول و دوم بزرگترین بازار خودروی جهان را از آن خود کردهاند و هند نیز در جایگاه سوم قرار دارد.
به گزارش خودروم، در جدول ردهبندی جهانی تولید و فروش خودروها به تفکیک کشورهای مختلف در سال 2022 شگفتیهای باور نکردنی بزرگی وجود دارد. براساس دادههای اولیه 78 کشور جهان، حجم جهانی فروش با 2 درصد کاهش به 78,49 میلیون دستگاه(خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک) رسیده است. در نتیجه باید گفت که با احتساب سایر بازارها تقریباً 81,5 میلیون خودرو فروخته شده است.
فهرست برترینهای بازار خودرو نسبت به سال 2021 تغییرات جالبی کرده است. در حالی که چین و آمریکا جایگاه خود در بازار را با رتبههای اول و دوم حفظ کردند؛ رتبه سوم برای اولین بار به هند رسید. رشد شدید تقاضا به دلیل پیشنهادهای قابل توجه و در دسترس بودن خودروهای جذابتر، به رشد 24 درصدی بازار این کشور کمک کرده است.
آمار هندوستان را باید قابل توجهترین تغییرات موجود در بین 10 کشور برتر جهان دانست و برای اولین بار هند با کسب رتبه سوم به عنوان یک مدعی ظاهر شده است. از نظر تاریخی و پیش از این، ژاپن به لطف تسلط بر بازار محلی و استقبال شدید از خودروهای کوچکی کی، همیشه رتبه سوم را مال خود میکرد. با این حال رشد بازار ژاپن مدتی است که متوقف شده و در مقابل هند با نوسانی شدید جایگزین این کشور شده است.
پیشتازی برزیل نسبت به انگلیس و فرانسه
کاهش متوسط میزان فروش خودروهای جدید در برزیل به میزان 1 درصد به این کشور کمک کرد که از بریتانیا و فرانسه سبقت بگیرد. بریتانیا شاهد کاهش 5 درصدی بوده و دومی نیز با کاهش 10 درصدی حجم تقاضا بدترین افت را در بین 10 رتبه برتر بازار به خود اختصاص داده است.
عدم ااطمینان، عرضه خودروهای جدید در نمایندگیها و بحران انرژی از دلایل کسب آمار منفی در بیشتر بازارهای اروپایی است. در مجموع اروپا با کاهش 6 درصدی تقاضا مواجه شده و 13,71 میلیون دستگاه در این قاره فروخته شده است. این آمار شامل ترکیه هم میشود. میزان کاهش با احتساب کشورهای اوراسیا به همان مقدار بوده و 12,93 میلیون دستگاه است.
خروج ایتالیا از بین 10 کشور برتر
باز هم بازار خودروی ایتالیا از فهرست 10 کشور برتر فاصله گرفت. برخلاف سایر شرکای اروپایی؛ فروش خودروهای الکتریکی در ایتالیا به رشد بازار این کشور کمک نکرد؛ چون مشوقی در طول سال وجود نداشت. در کشورهایی مانند آلمان و انگلیس مشوقهایی برای جبران خسارات بزرگ خودروهای بنزینی و دیزلی وجود دارد؛ اما در ایتالیا چنین چیزی نبود.
درخشش اندونزی، تایلند، مالزی و ویتنام
بیشتر بازارهای آسیای جنوب شرقی با افزایش شدید تقاضا در طول سال 2022 مواجه بودند. به عنوان مثال اندونزی توانست با پشت سر گذاشتن اسپانیا به چهاردهمین بازار بزرگ خودرو(بدون احتساب آمار بازار ایران) تبدیل شود. یک واقعیت مهم در بازار این کشور ورود خودروهای پاک تولید داخل و مبتنی بر باتری مانند وولینگ ایر برقی است. تقاضا برای این خودروها به رشد بازار در سال 2023 کمک کرده و این روند ادامه دارد.
روسیه کوچک شد
همان طور که انتظار میرفت، ارقام بازار خودرو در روسیه نسبتاً منفی هستند. دادههای سال 2022 نشان میدهد که در این کشور در مجموع 667 هزار خودروی جدید فروخته شده است. این رقم در مقایسه با سال 2021 و قبل از حمله به اوکراین، 59 درصد کاهش را نشان میدهد. توقف فعالیت اکثر خودروسازان غربی در این کشور به دلیل وجود ابهامات قابل توجه در مورد جنگ و اقتصاد روسیه به کاهش عرضه و فروش خودرو منجرب شده است. این بازار بازار توسط رقبای متوسط و سنتی آن نظیر ترکیه، تایلند، استرالیا و مکزیک پشت سر گذاشته شد.