
در ششمین ماه سال 2022، چهار خودروساز بزرگ ژاپنی یعنی تویوتا، هوندا، نیسان و هوندا در بازار چین شاهد بهبود آمار ماهانه فروش محصولات خود نسبت به ماه قبل بودند و به جز نیسان و مزدا، خودروسازان دیگر با رشد دو رقمی میزان فروش محصولات خود نسبت به سال گذشته مواجه شدهاند.
به گزارش خودروم، بررسی آمار فروش ژانویه تا ژوئن خودروسازان ژاپنی نشان میدهد که مجموع حجم فروش تویوتا، هوندا و نیسان در چین کاهش یافته و کمترین میزان کاهش حجم فروش متعلق به کمپانی تویوتا و بیشترین کاهش حجم فروش در اختیار نیسان است. نیسان موتور در مجموع 546020 خودرو را در نیمه اول سال جاری فروخت که نشان دهنده کاهش 22.7 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته است.
تویوتا درماه ژوئن 200100 خودرو در بازار چین فروخت و نسبت به ماه گذشته رشد 34.75 درصدی داشت. این عدد نشان میدهد که تویوتا دوباره روند همیشگی خود را پس از قرنطینههای کرونا به دست آورده و فروش ماهانه این خودروساز ژاپنی در بازار چین برای اولین بار در سه ماه دوم سال 2022 از مدت زمان مشابه در سال گذشته پیشی گرفته است. این آمار نشان میدهد که تویوتا در مقایسه با سال قبل 19.2 درصد رشد کرده است. به گفته تویوتا عملکرد عالی آنها در ماه ژوئن به خاطر فروش خوب سدانهای کرولا و کمری است؛ اما کاهش مداوم عرضه نیمههادیها در ماه ژوئن، برند لوکس لکسوس را تحت تأثیر قرار داده و این خودروساز با کاهش حجم فروش به میزان 38.4 درصد نسبت به سال قبل مواجه شده است.
هوندا نیز در ماه ژوئن 141142 خودرو در بازار چین فروخت و رشد 19.4 درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرد که اولین افزایش فروش ماهانه این شرکت در چهار ماه گذشته و نسبت به آمار سال پیش است. هوندا افزایش فروش خود را به کنترل موثر بیماری کرونا در شانگهای و بهبود زنجیره تأمین خودروهای خود در چین مرتبط دانسته و به خاطر بازگشت به سطح عادی از چینیها تشکر کرده است. باید توجه داشت که اعمال چندین قانون برای کاهش مالیات و مشوقهای یارانهای دولت چین هم به بهبود عملکرد هوندا در ماه ژوئن کمک کرده و خرید مدلهای هیبریدی هوندا شامل بستههای حمایتی میشود. بیشتر حجم فروش هوندا شامل سدان آکورد و شاسیبلندی مانند CR-V بوده است.
در نیمه نخست سال 2022 نیسان موتور 546020 دستگاه خودرو در چین فروخت که نشان دهنده کاهش 22.7 درصدی آمار فروش این شرکت نسبت به سال گذشته است. این خودروساز دلیل کاهش فروش خود در بازار چین را کمبود جهانی قطعات خودرو عنوان کرده است. البته نیسان در ماه ژوئن به تنهایی 109051 خودرو فروخت که نسبت به ماه قبل 58.4 درصد رشد داشت؛ اما نسبت به سال گذشته 4.8 درصد کاهش یافته است.
جوینت ونچر دانگ فنگ نیسان که مسئول عرضه محصولات ونوسیا و اینفینیتی به عنوان زیر مجموعههای نیسان در بازار چین است؛ در ماه ژوئن رشد قابل توجهی داشته و 10046 دستگاه از محصولات ونوسیا را فروخت که نشان دهنده افزایش 79.1 درصدی و 71 درصدی نسبت به ماه و سال گذشته است. همزمان اینفینیتی 655 خودرو در چین فروخت و رشد 48.9 درصدی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.
حجم فروش نیمه نخست سال 2022 کمپانی مزدا اعلام نشد. با این حال براساس دادههای موجود، این خودروساز چینی در ژوئن 10145 دستگاه خودرو فروخت که این میزان نشان دهنده کاهش 40.3 درصدی حجم فروش مزدا نسبت به سال گذشته است.