در این مقاله به سراغ کراس اوور KMC K7 به عنوان یکی از محصولات کرمان موتور رفتهایم و یک بررسی کامل از این خودرو را ارائه کردیم.
به گزارش خودروم، موفقیت جک در همکاری با کرمان موتور به لطف خودروهایی مانند جک J5 و S5 منجرب به تولد برندی به نام کی ام سی شد. نشانی که برای نخستین بار بر روی جک X7 با نام کی ام سی K7 مشاهده میشود تا نقشی مانند مدیران خودرو برای چری را ایفاء کند. در این مقاله نیز ما به بررسی کی ام سی K7 خواهیم پرداخت. خودرویی که علیرغم ویژگیهای خوب، شرایط مناسبی در بازار نداشته و عملاً قافیه را به رقبا باخته است. اما هنوز هم میتوان به آن فکر نمود و شاید اگر قیمت مناسبی برای آن در نظر میگرفتند؛ هیچگاه به تیگو ۸ پرو یا سایرین باج نمیداد.
فهرست متن
کی ام سی K7 از کجا میآید؟
قبل از بررسی کی ام سی K7 کرمان موتور، بهتر میدانیم که شما را کمی بیشتر با اصل و نسب آن آشنا کنیم. نام اصلی این خودرو سهول یا سول X7 بود. کراساووری کامپکت که برند سهول به عنوان زیر مجموع جک آن را مونتاژ میکرد. خودرویی که در سال ۲۰۲۰ به عنوان فیسلیفت جک S7 و پرچمدار نسل سوم محصولات سواری گروه جک وارد بازار چین شد. این خودرو را در مکزیک نیز با نام جک سی ۷ پرو میشناسند و کرمان موتور نیز نام کی ام سی کی ۷ را برای آن برگزید. خودرویی که در ابتدا با استقبال چینیها مواجه شد و بعدها با توجه به تعدد رقبا در چین از پای در آمد.
امروز این خودرو در بازار چین رمق چندانی ندارد. ضمن اینکه سهول از بین رفت و حال محصولات آن مجدداً با نام JAC تولید میشوند. اما جک دیگر بر روی ساخت خودروهای پلاگین هیبرید و برقی متمرکز خواهد بود و کم کم KMC K7 داستان ما فراموش میشود. به همین خاطر هم شبهاتی در مورد توقف تولید آن در کرمان موتور مطرح است. اما جک S۳ قدیمی با وجود توقف تولید در چین هنوز هم تولید میشود. پس فعلاً نباید نگرانی خاصی پیرامون این موضوع مطرح باشد. مگر اینکه از دفتر بد بیاری آن هنوز هم چند ورقی باقی باشد.
ابعاد و اوزان KMC K7 کرمان موتور
ابتدا و مطابق معمولی تصمیم گرفتیم که در مقاله بررسی کی ام سی K7 کرمان موتور به سراغ ابعاد و اوزان این خودرو برویم. طول، عرض و ارتفاع کی ۷ به ترتیب ۴,۷۷۶، ۱,۹۰۰ و ۱,۷۶۰ میلیمتر بوده و فاصله محوری آن ۲,۷۵۰ میلیمتر است. همچنین فواصل میان چرخهای مجور جلو و عقب نیز ۱۶۱۵ میلیمتر هستند. کراساوور پنج نفره ما باکی با گنجایش سوخت ۶۴ لیتر دارد. حجم صندوق عقب ۹۶۰ لیتر است. وزن خالص این خودرو نیز به ترتیب ۱,۷۱۵ یا ۱,۷۳۵ کیلوگرم خواهد بود.
ابعاد مرتبط به بدنه نشان میدهند که این خودرو نسبت به تیگو ۸ پرو با ابعاد ۴,۷۲۲، ۱,۸۶۰ و ۱,۷۴۵ میلیمتر در طول، عرض و ارتفاع بزرگتر است. فاصله محوری کی ام سی کی ۷ هم ۴۰ میلیمتر نسبت به رقیب چینی خود بیشتر بوده و با این وجود حدود ۲۰۰ کیلوگرم از تیگو ۸ پرو سبکتر است. با این حال دیگنیتی پرستیژ نسبت به KMC K7 فاصله محوری بیشتری دارد و اختلاف ناچیزی از نظر ابعاد کلی بدنه را شاهد هستیم. ولی وزن ۱,۸۰۰ کیلوگرمی دیگنیتی پرستیژ را نمیتوانیم نادیده بگیریم.
طراحی بدنه کی ام سی K7
در رابطه با بررسی کی ام سی K7 کرمان موتور، بالاخره نوبت به نقد طراحی بدنه این خودرو رسید. ابتدا بحث در این رابطه را با بخش جلویی جک K7 آغاز میکنیم. نخستین عنصر بزرگ و قابل توجه در این قسمت را باید جلوپنچرهای بزرگ با خطوط عمودی و تزئینات کرومی دانست. چراغهای اصلی نیز در دو طرف سپر قرار دارند. در پایین سپر نیز شاهد بکارگیری پوشش پلاستیک همراه با ورودیهایی برای عبور هوا هستیم. اما در امتداد دو طرف کاپوت دیلایت و چراغ راهنما درون قابی نازک جلب توجه میکنند. کاپوت نیز بسیار کشیده بوده و قوسهای کم عمقی با محوریت لوگوی KMC در پیشانی خودرو دارد. در نمای کناری نیز خط شخصیت کم عمق، فلاپهای پلاستیکی دور گلگیرها، رینگهای آلومینیومی دو رنگ ۱۸ اینچی و ستون B همرنگ بدنه جلب توجه میکنند.
البته وجود روف ریلهای تزئینی بر روی سقف را نیز نباید نادیده گرفت. در عقب هم چراغهایی به هم پیوسته، چهار خروجی اگزوز(سه عدد تزئینی)، سپری چند لایه با تزئینات نقرهای، آنتن کوسهای و اسپویلری کوچک جلب توجه میکنند. ظاهر و طراحی بدنه جک K7 بروز و متعادل به نظر میآید. اما تنهاسب چندانی میان قسمت عقب و جلوی این خودرو وجود ندارد. در واقع بخش انتهایی بیش از حد شلوغ به نظر میرسد. در صورتی که الگوی طراحی کلی جک کی ۷ مبتنی بر سادهنگری و جلب نظر قشر میان سال است.
با این وجود نسبت به دیگنیتی پرستیژ نمره بهتری را برای جک K7 کرمان موتور در نظر میگیریم. البته در برخی زوایا و به خصوص قیمت جلو، تیگو ۸ پرو جایگاه مناسبتری دارد. در واقع تناسب اندام محصول مدیران خودرو به مراتب نسبت به جک K۷ بهتر است. البته این موضوع و اظهار نظر در این رابطه بیشتر سلیقهای بوده و شاید خواندگان این متن نظری متفاوت با نگارنده آن دارند.
طراحی کابین کی ام سی کی ۷ کرمان موتور
طراحی کابین کی ام سی کی ۷ کرمان موتور نیز خوشبختانه تانسب خوبی با تفکر سادهگرایانه و مدرن متکی بر کابران دارد. در جای جای محیط داخلی این محصول از پوشش چرم مصنوعی استفاده میشود. در برخی نقاط نیز شاهد بکارگیری تزئیناتی نقرهای رنگ و پیانویی هستیم. از جمله این بخشها باید به رو دریها، کنسول میانی و بخشهایی از داشبورد اشاره کرد. داشبوردی که میزبان فرمانی سه پره با دکمههای کنترلی، جلو آمپر دیجیتالی و نمایشگر اطلاعات و سرگرمی است. روی داشبورد پوششی از فوم نرم میبینیم که از این متریال بر روی قسمتهایی از رو دریها نیز استفاده میشود.
از ویژگیهای این کابین هم باید به کنسول مرکزی شناور با فضای ذخیرهسازی زیرین آن، امکان افضای فضای صندوق عقب با خواباندن صندلیهای ردیف دوم، برخورداری از سیستم صوتی اینفینیتی، خروجی تهویه مطبوع سرنشینان عقب، فضای سر و پای کافی برای سرنشینان عقب و راحتی آنها به همراه سانروف پانورما و… اشاره کرد. در مقام مقایسه هم باید گفت که از نظر نگارنده این متن، جک کی ۷ کرمان موتور از نظر کیفیت و طراحی داخلی به مراتب بهتر از دیگنیتی پرستیژ است. تیگو ۸ پرو نیز از نظر طراحی شاید همتراز با جک K۷ باشد؛ اما در صورت سختگیری باید کی ام سی کی ۷ کرمانموتور را دارای متریالی بهتر دانست.
مشخصات فنی کی ام سی کی ۷ کرمان موتور
سرانجام بررسی کی ام سی کی ۷ کرمان موتور به مشخصات فنی رسید. کراساوور کرمان موتور پیشرانهای با حجم ۱,۵ لیتر توربوشارژ GDI سری گرین جت JAC و چهار سیلندر ۱۶۱ اسب بخاری(در نمونه استاندارد یورو ۵) دارد. این عدد در نمونه عاری از استاندارد یورو ۵ حدود ۱۷۱ اسب بخار بود. حداکثر گشتاور نیز ۲۵۱ نیوتنمتر بوده و نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه مرطوب به محور جلو منتقل میشود. این پیشرانه از نظر سختافزاری(بدون در نظر گرفتن تنظیمات ECU) مشابه با جک S5 نیوفیس، دیگر محصول کرمان موتور است. فرمان برقی، سیستم ترمز دیسکی جلو خنک شونده و عقب دیسکی به همراه تعلیق جلو و عقب مک فرسون و مستقل چند بازو نیز از دیگر شاخصههای این خودرو هستند. همچنین حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده و میزان مصرف سوخت ترکیبی بین ۸,۴ تا ۹ لیتر است.
عملکرد فنی KMC K7 چگونه است؟
این پیشرانه هم مانند سایر موتورهای توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین حساس بوده و همین موضوع را باید از جمله نکات منفی کی ام سی K7 کرمان موتور دانست. داستانی که در دراز مدت صدماتی جدی به اجزاء پیشرانه وارد میکند. البته کرمان موتور میگوید که این خودرو را با شرایط بنزین ایران متناسب سازی کرده است. اما عملاً چنین گفتهای را تمام مونتاژ کاران خودرو در ایران بیان میکنند و متأسفانه نتیجه در دراز مدت خلاف اکثر ادعاها را ثابت میکند.
ولی براساس تجربه کاربران این خودرو، خوشبختانه کرمانیها تا حد زیادی مطبوب عمل کردهاند و KMC K7 مشکل چندانی با سوخت معمولی ندارد. ولی باز هم بهترین راه کار استفاده از سوختی با اکتان بالا است. هندلینگ خودرو با وجود نرمی فرمان قابل قبول بوده و اصطلاحاً در دست است. امکان استفاده از حالتهای مختلف رانندگی هم وجود دارد و به عنوان مثال در حالت اسپرت توربو به دیل تعویض دیرتر دندهها در حالت فول بوست قرار گرفته و در هر شرایط قادر به شتابگیری خواهید بود.
شتاب، تعلیق و رقبای جدی K7
اما اعداد مرتبط با شتاب این خودرو چندان دلچسب نبوده و شما با اعدادی بین ۱۰,۵ تا ۱۲ ثانیه مواجه خواهید شد. تعلیق هم عملکرد نسبتاً مناسبی دارد و خوشبختانه ما با خودرویی متعادل از نظر نرمی و خشکی مواجه هستیم. البته به مقدار ناچیزی صدای محیط بیرون به داخل کابین نفوذ میکند. این موضوع در رابطه با صدای موتور نیز صادق است. اما بهتر میدانیم که در مقام مقایسه کی ام سی K7 را در برابر رقبای همچون دیگینیتی پرستیژ و تیگو ۸ پرو قرار دهیم.
دیگنیتی پرستیژ با موتور ۲ لیتری GDI توربوشارژ ۲۲۸ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۵ نیوتنمتر و سطح استاندارد آلایندگی یورو ۶ به مراتب عملکرد بهتری نسبت به کی ام سی کی ۷ کرمان موتور دارد. تیگو ۸ پرو هم با موتور ۱,۶ لیتری توربوشارژ ۱۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر از شرایط بهتری در مقایسه با کراساوور کرمان موتور برخوردار است. سایر فاکتورهای فنی همانند شتاب، مصرف سوخت و هندلینگ نیز به سود رقبای KMC K7 هستند.
برند | جک |
کشور سازنده | چین |
محصول مونتاژی | کرمان موتور |
حجم موتور | ۱,۵ لیتر |
تعداد سیلندر و سوپاپ | ۴ و ۱۶ |
قدرت | ۱۶۱ اسب بخار با استاندارد آلایندگی یورو ۵ ۱۷۱ اسب بخار بدون استاندارد آلایندگی یورو ۵ |
گشتاور | ۲۵۱ نیوتنمتر |
فناوری موتور | TGDI |
گیربکس | دو کلاچه اتوماتیک ۶ سرعته مرطوب |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر |
طول، عرض و ارتفاع | ۴,۷۷۶، ۱,۹۰۰ و ۱,۷۶۰ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲,۷۵۰ میلیمتر |
تعلیق جلو و عقب | مک فرسون، مستقل چند بازو |
رینگ | ۱۸ اینچی آلومینیومی |
حجم باک | ۶۴ لیتر |
حجم صندوق عقب | ۹۶۰ لیتر |
ایمنی و امکانات رفاهی کی ام سی K۷ کرمان موتور
از نظر ایمنی و امکانات رفاهی بررسی کی ام سی K7 نشان میدهد که این خودرو شرایط مطلوبی دارد. در این خودرو شاهد بکارگیری چهار کیسه هوا، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، سامانه سنجش فشار باد تایرها، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم جلوگیری از هرزگردی چرخها، ایزوفیکس و… هستیم. همچنین کروز کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، استارت دکمهای، حافظه و ماساژور صندلی راننده، جلو آمپر دیجیتالی ۱۲,۳ اینچی، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، سانروف پانورما، ایزوفیکس، نمایشگر لمسی ۱۲,۳ اینچی، درب صندوق عقب برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فیلتر تصفیه هوای کابین، سیستم صوتی مجهز به ۱۰ بلندگو اینفینتی، شارژر بیسیم تلفن همراه و… نیز از دیگر امکانات این خودرو هستند.
مقایسه امکانات با سایر رقبا
اما یکبار دیگر در مقام مقایسه با سایر رقبا کی ۷ قافیه را به دیگنیتی پرستیژ به دلیل نبود امکاناتی همچون سنسور باران، نورپردازی داخلی و دوربین ثبت وقایع رانندگی میبازد. اوضاع وقتی بدتر میشود که تیگو ۸ پرو علاوه بر تمام امکانات مزبور از ایربگهای بیشتر، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و… برخوردار است. بنابراین کی ام سی K7 علیرغم تولید به عنوان لوکسترین محصول کرمان موتور شاید از نظر امکانات در حد و اندازه فیدلیتی پرایم یا تیگو ۷ پرو باشد.
نتیجهگیری بررسی کی ام سی K7
بررسی کی ام سی کی ۷ یا جک K7 کرمان موتور به ما نشان میدهد که محصولی نسبتاً با کیفیت، بزرگ، جادار و متعادل مواجه هستیم. اما از نظر فنی تیگو ۸ پرو یا دیگنیتی پرستیژ اجازه صحبت کردن به KMC K7 را نمیدهند. ضمن اینکه از نظر امکانات و ایمنی هم دیگنیتی پرستیژ جایگاه بهتری دارد و تیگو ۸ پرو عملاً برنده ماجرا است. اکنون و در زمان نگارش این متن میتوان محصول لوکس کرمان موتور را با پرداخت ۱ میلیارد و ۶۰۲ میلیون تومان از کرمان موتور خریداری کرد. در حالی که دیگینیتی پرستیژ بهمن موتور ۱ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت تیگو ۸ پرو نیز ۱ میلیارد و ۷۹۲ میلیون تومان است.
بازار آزاد چه میگوید؟
اما بررسی کی ام سی K7 در بازار آزاد نشان میدهد که این خودرو با اختلافی بسیار ناچیز نسبت کارخانه در دسترس بوده و حتی امکان خرید اقساطی آن از کرمان موتور نیز وجود دارد. اما هر دو خودرو دیگنیتی پرستیژ و تیگو ۸ پرو در بازار آزاد قیمتی فراتر از ۲ میلیارد تومان دارند. بنابراین از دید دلالها K7 خودرویی شکست خورده است. از طرفی بیم متقاضیان نسبت به احتمال توقف تولید و ریزش قیمت در بازار آزاد آنها را از K7 دور میکند. اما اگر واقعاً مصرف کننده باشید؛ قطعاً از رانندگی با این خودرو لذت خواهید برد. ولی نباید از یاد ببرید که انتخابهای به مراتب بهتری هم وجود دارند./نویسنده: امین نقی زاده
چهار کیسه هوا، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، سامانه سنجش فشار باد تایرها، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم جلوگیری از هرزگردی چرخها، ایزوفیکس، کروز کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، استارت دکمهای، حافظه و ماساژور صندلی راننده، جلو آمپر دیجیتالی ۱۲,۳ اینچی، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، سانروف پانورما، ایزوفیکس، نمایشگر لمسی ۱۲,۳ اینچی، درب صندوق عقب برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و… از جمله امکانات این خودرو هستند.
موتور پیشرانهای با حجم ۱,۵ لیتر توربوشارژ GDI سری گرین جت JAC و چهار سیلندر ۱۶۱ اسب بخاری(در نمونه استاندارد یورو ۵) است. این عدد در نمونه عاری از استاندارد یورو ۵ حدود ۱۷۱ اسب بخار بود. حداکثر گشتاور نیز ۲۵۱ نیوتنمتر بوده و نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه مرطوب به محور جلو منتقل میشود.