این روزها ایمنی خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و به همین دلیل شاهد وجود سیستمهایی نظر LSWS هستیم. اما این سیستم چیست و چگونه عمل میکند.
به گزارش خودروم، این روزها ایمنی خودرو و مسائل مرتبط به آن از اهمیت ویزهای برخوردار است. به همین خاطر هم مهندسان و خودروسازان صاحب نام جهان، همواره در تلاش برای بهبود ایمنی خودروها به منظور کاهش تلفات جادهای و وقوع حوادث رانندگی هستند. سیستم هشدار خروج از خط یا LDWS یکی از محصولات تفکر مهندسان دغدغهمند فعال در صنعت خودروسازی برای کاهش حجم خسارات ناشی از تصادفات است. این سامانه و نمونههای مشابه آن امروزه در برخی از خودروهای مونتاژی و وارداتی بازار ایران حضور دارد. به همین سبب نیز در این مقاله شما را کمی بیشتر با این سیستم آشنا میکنیم.
فهرست متن
تاریخچه سیستم هشدار خروج از خط
در سال ۱۹۸۸ یک مخترع انگلیسی به نام نیک پریش ایده ساخت و توسعه فناوری کنترل وسایل نقلیه بین خطوط را براساس روور SD1 مطرح کرد. او در سال ۱۹۸۹ اختراع خود را ثبت نمود. اما چندین سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ و برای اولین بار، مرسدس بنز بر روی نسخههای آمریکایی کامیون آکتروس اولین سیستم هشدار خروج از خط را نصب نمود.
این سیستم اولیه در صورت خروج ناخواسته راننده از خط، صدایی هشدار گونه پخش میکرد. در صورت حرکت بین خطوط با فعال بودن چراغ راهنما هیچ هشداری در کار نبود. این سیستم اولیه جرقهای برای توسعه آن و بکارگیری در خودروهای سواری به وجود آورد. بنابراین نیسان، تویوتا، هوندا، ولوو و… به روش خود و با بکارگیری سیستمهای کامپیوتری سامانههایی با عملکرد مشابه را توسعه دادند. به طوری که کراون Majesta از تویوتا با سیستمی مشابه در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد. سامانه تویوتا نیروی بسیار ناچیزی بر فرمان وارد میکرد تا به این ترتیب خودرو را بین خطوط نگاه دارد.
اما در سال ۲۰۰۵ سیتروئن اولین شرکت اروپایی بود که از سیستم هشدار خروج از خط LDWS با تکیه بر حسگر مادون قرمز و اتعاشات صندلی راننده استفاده کرد. یک سال بعد نیز لکسوس دوربین، پردازنده و فرمان برقی را برای حفظ خودرو در بین خطوط به کار گرفت. روند توسعه این سیستم توسط آئودی، جنرال موتورز، مرسدس بنز و کیا ادامه یافت و در برخی از محصولات شرکتهای مزبور شاهد حضور سیستم هشدار خروج از خط بودیم.
ولی موبیلیتی در سال ۲۰۱۲ سیستمی را توسعه داد که توان تشخیص خطوط بدون دخالت چراغ راهنما را در اختیار داشت و بلافاصله سیستم مزبور با تغییراتی توس مرسدس بنز و نام Distronic Plus در سال ۲۰۱۳ به کلاس S رفت. اما ضربه آخر را تسلا با مدل S کوبید. این خودرو با سیستمهای کمکی تشخیص خطوط پیشرفته و در سال ۲۰۱۴ عرضه شد.سامانهای که با بکارگیری دوربین جلو، قدرت پردازندهها، در نظر گرفتن محدودیت سرعت، علائم راهنمایی و رانندگی و دادههای GPS فعالیت میکند. این سامانه در صورت خروج از خط به شکل ناخواسته بوق میزند و فرمان نیز شروع به لرزش خواهد کرد.
نامهای دیگر سیستم هشدار خروج از خط
البته همه خودروسازان این سیستم را LDWS نمیخوانند! مثلاً فیات سیستمی متکی بر دوربین تشخیص خط و سیستم فرمان برقی با همان عملکرد دارد و آن را TRW مینامد. چنین وضعیتی با توجه به اجزاء سیستم و با وجود عملکرد یکسان در بین سایر خودروسازان نیز وجود دارد. مثلاً ALKS همان سامانه با تکیه بر کروز کنترل برای عبور از جادههای خاص با محدودیت سرعت ۶۰ کیلومتر است. سیستم LKA یا LCA نیز همان عملکرد را دارند و فقط اجزاء سیستم کمی متفاوت است.
هشدار خروج از خط یا LDWS چیست؟
در لغتنامه مرتبط به اصطلاحات حمل و نقل جادهای، سیستم هشدار خروج از خط را مکانیزمی میگویند که در صورت خروج راننده از بین خطوط به او هشدار دهد. البته در صورت روشن بودن چراغ راهنما چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. این سیستم به منظور کاهش خاطای راننده، حواسپرتی، خواب آلودگی و موارد مشابه توسعه یافته است. از سال ۲۰۰۹ نیز اداره ملی ایمنی ترافیک و بزرگراههای آمریکا مطالعه بر روی این سیستم به منظور اجباری نمودن بکارگیری آن بر روی خودروهای گوناگون را انجام داد.
انواع LDWS
سیستم هشدار خروج از خط انواع مختلفی دارد. همه آنها از لحاظ عملکردی یکسان هستند؛ اما ابزار مورد استفاده آنها برای حفظ خودرو در بین خطوط متفاوت است. سیستم LDW با لرزش، هشدارهای دیداری و شنیداری به راننده اخطار میدهد. سامانه LKA یا LKS هم به راننده هشدار میدهد و در صورت عدم پاسخ به شکل خودکار اقداماتی جهت افزایش ایمنی انجام میدهد. سیستم LCA بر روی فرمان متمرکز است. سامانه ALKS نیز برای حرکت بین خطوط و بدون راننده است. نوع دیگر سیستم هشدار خروج از خط نیز ELK نام دارد.
عملکرد سیستم هشدار خروج از خط چگونه است؟
همان طور که ذکر کردیم؛ سیستم هشدار خروج از خط به وسیله ابزارهای مختلفی فعالیت میکند و به همین خاطر نیز نامهای مختلفی برای آن در نظر گرفتهاند. اما متداولترین نوع آن متکی به دوربینی طیف سنج برای تشخیص خط کشی سطح جاده است. این دوربین معمولاً در پشت آینده دید عقب داخلی نصب بوده و از الگوریتم خاصی برای تشخیص خطوط بهره میبرد. انواع پیشرفتهتر این سیستم نیز در کنار دوربین از سنسورهای لیزری و مادون قرمز بهره میبرد.
یکی از دلایل اصلی بروز سوانح رانندگی و تصادف از جلو، انحراف از مسیر حرکتی است. سیستم LDWS با هدف پیشگیری از چنین رخدادهایی در صورت خروج ناخواسته از خط حرکتی به راننده هشدار خواهد داد. در اتومبیلهای پیشرفته این سامانه قادر به کنترل فرمان نیز بوده و بدون دخالت راننده خودرو را بین خطوط نگاه میدارد. البته این سیستم در صورت تابش خیره کننده نور آفتاب، بارش شدید باران و پوشیده بودن سطح جاده از برف عملکرد صحیحی ارائه نمیدهد.