عدم نصب سیستم ضد سرقت موتور در برخی از مدلهای محصولات کیا و هیوندای، شرکتهای بیمه آمریکایی را وادار به شکایت از کرهایها کرده است.
به گزارش خودروم، دهها شرکت بیمه پس از سرقتهای سال گذشته و چالشهای شبکههای اجتماعی از هیوندای و کیا شکایت کردند. این شرکتها خواهان بازپرداخت هزینههای تعمیر یا تعویض خودروهای هیوندای و کیا به دلیل نقص ایمنی آنها شدند. برخی از مدلهای هیوندای و کیا تا سال 2021 در آمریکا مجزه به ایموبلایزر نبودند. این اتفاق به سارقان اجازه میداد که با یک کابل USB ساده خودرو را روش و با آن رانندگی کنند.
با این حال سرقان برای ورود به داخل خودرو باید شیشه را شکسته و تزئینات داخلی خودرو را تخریب کنند. حالا بیمه از هیوندای و کیا درخواست باز پرداخت وجوه پرداختی به مالباختگان به دلیل ایمن نبودن محصولات آنها را دارد. این شرکتها تنها بخشی از بیمهگران آمریکایی را تشکیل میدهند و در مجموع آنها 190 میلیون دلار پرداخت کردهاند. اما مجموع پرداختی تمامی شرکتهای بیمه بالغ بر 300 میلیون دلار است.
زیان رساندن شبکه های اجتماعی به بیمه
موج جرایم ناشی از رسانههای اجتماعی تاکنون بیش از 600 میلیون دلار برای صنعت بیمه آمریکا هزینه داشته است. چون 8,3 میلیون خودروی هیوندای و کیا شامل 3,8 میلیون هیوندای و 4,5 میلیون کیا فاقد ایموبلایزر هستند. براساس مفاد شکایت شرکتهای بیمه تعویض پنجرهها، تعمیر ستونهای فرمان و… نزدیک به 3 هزار دلار برای آنها هزینه داشت. برخی از این جرائم آسیب رساندن به اموال عمومی هستند. به همین خاطر نیز بیمهها بیش از 10 هزار دلار برای این موارد باز پرداخت کردهاند. با این حساب هزینه سر بار بیمهگران آمریکایی به دلیل نقص مزبور تا 20 هزار دلار نیز برآورد میشود.
استانداردی که الزامی نیست!
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا استفاده از ایموبلایزر برای سیستم استارت را غیر ضروری میداند. این اداره مسئول تایین استانداردهای خودرویی در ایالات متحده است. هیوندای نیز با انتشار بیانیهای دعوای مطروحه توسط بیمهگران را غیر موجه نامید. این شرکت میگوید که تمام تولیدات آن دارای ایموبلایزر هستند. اما از این قطعه برای موتور استفاده نمیشود. به همین خاطر هیوندای خودروهایی کاملاً مطابق با الزامات ضد سرقت فدرال فروخته است.
در این حال شرکتهای بیمه ایموبلایزر موتور را یک آپشن گران قیمت و بدون ارتباط با الزامات ایمنی خودرو از جانب هیوندای میداند. علاوه بر این بیمه میگوید که مصرف کنندگان خودرو عموماً ضرورت استفاده از این سامانه را درک نمیکنند. اما هیوندای و کیا در ماه فوریه 2023 با بروزرسانی نرم افزاری محصولات خود امکان فعال سازی ویژگی «کشتن احتراق» پس از قفل شدن خودرو را فعال کردند. همچنین طول صدای دزدگیر از 30 ثانیه به یک دیقه افزایش یافت. خودروهای مورد بحث شامل محصولات 2011 تا 2021 کیا و هیوندای میشوند.