
بررسی دادههای آماری سال 2021 نشان میدهد که فضای حاکم بر بازار خودروهای وارداتی آمریکا، بسیار آزادتر از چین و اروپا است.
به گزارش خودروم، تجارت و ساخت خودرو در جهان با چهرهها و روایتهای بسیار جالبی دنبال میشود. خودروسازان سعنی میکنند که با افتتاح کارخانههای جدید در کشورهای در حال توسعه یا امضاء تفاهمنامههای تجاری جدید ما بین بخشهای گوناگون اقتصادی، جایگاه بهترو بالاتری به دست آورند. در عین حال بسیاری از دولتها نیز با اعمال تعرفههای بالا بر واردات خودرو، سعی در حمایت از صنایع داخلی دارند.
این موضوع در مورد آمریکا، به عنوان دومین بازار بزرگ خودرو در جهان و دومین تولیدکننده بزرگ خودرو شرایط بسیار جالبی دارد. براساس تحقیقات خبرنگار وبسایت موتور1 در زمینه واردات خودرو، آمریکا در مقایسه با دو بازار بزرگ دیگر یعنی اروپا و چین، بسیار مناسبتر و آزادتر است.
بازار خودرو آمریکا
سال گذشته از میان 15,05 میلیون خودروی سبک فروخته شده در ایالات متحده، 8,84 میلیون دستگاه از آنها ساخت آمریکا بود. این یعنی 59 درصد از بخش مهمی از بازار این کشور در اختیار خودروهای خارجی است. این اعداد نسبتاً کم خودروهای ساخت آمریکا در این کشور، در تضاد با حضور قوی خودروهای ساخت این کشور در بازار اروپا و چین است.
سال گذشته 14,2 میلیون خودرو در اروپا فروخته شد. از این رقم 10,79 میلیون دستگاه در اروپا ساخته شده و این یعنی 78 درصد از کل میزان فروش خودروهای جدید در این قاره، به خودروسازان اروپایی اختصاص دارد. بنابراین مصرف کنندگان اروپایی، خرید خودروهای ساخته شده در این قاره را نسبت به محصولات آمریکایی ترجیح میدهند.
در بازار چین چه خبر است؟
دادهها نشان میدهد که در بازار خودروی چین، آزادی بسیار کمی برای خودروهای وارداتی وجود دارد. این کشور آسیایی بزرگترین بازار خودرو جهان از نظر فروش بوده و اکنون عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو را یدک میکشد. در سال 2021 در مجموع 24,47 خودرو در چین ساخته شد. تقریباً 23 میلیون و 370 هزار نفر خودروهای ساخت چین را خریدند و تنها 1,16 میلیون نفر به سراغ خودروهای وارداتی رفته بودند! به عبارت دیگر، خودروسازان چینی 95 درصد از حجم فروش خودرو در این کشور را مال خود کردهاند.
برای درک بهتر بسته بودن بازار خودروی چین بر روی محصولات وارداتی، اجازه دهید که نگاهی به بازار مکزیک داشته باشیم. در این کشور اکثر خودروهای وارداتی ساخت کشور چین هستند و بازار چین حدود 24 برابر بزرگتر از بازار مکزیک است!
بازار جالب اروپا
تجارت خودرو در اروپا به تعداد کشورهای تولیدکننده خودرو در این قاره تغییر شکل میدهد. برای مثال اگر چه آلمان یک تولیدکننده پیشرو و بزرگترین بازار خودرو است؛ اما اسپانیاییها بیشترین خودروهای ساخت خود را در یان قاره فروختهاند. خودروهای اسپانیایی 1,76 میلیون مشتری جدید در اروپا جذب کردهاند و این رقم در مورد آلمانیها 1,64 میلیون دستگاه است.
نکته جالب دیگری که از دادههای سال گذشته میتوان اثبات کرد؛ وضعیت خودروهای تولید شده در بریتانیا است. همه ما میدانیم که این کشور از نظر صنعتی در شرایط ایدهآلی قرار ندارد؛ اما با این همه 1,07 میلیون خودرو ساخت بریتانیا در سراسر جهان فروخته شد. این رقم از ایتالیا بیشتر بوده و فاصله زیادی نسبت به فروش 1,12 میلیون دستگاهی کانادا ندارد.
مبحث کلیدی این است که صادرات به اروپا و سایر نقاط جهان از الگوی آلمان پیروی کرده و معمولاً یک روایت همیشگی برای موفقیت محسوب میشود. در سال 2021 بریتانیا 393 هزار خودروی ساخت خود را در خارج از اروپا فروخت که 37 درصد از میزان کل تولید خودرو در این کشور را شامل میشد. این کشور 44 درصد از مجموع 1,07 میلیون خودروی تولیدی خود را هم در سایر بازارهای اروپایی(به غیر از بریتاینا) عرضه کرد.
خودروهای آلمانی فروخته شده در خارج از اروپا 34 درصد از مجموع خودروهای فروخته شده ساخت آلمان در سطح جهان را شامل میشود. این در حالی است که خودروهای فروخته شده آلمانی در اروپا (به غیر از خود ان کشور) 43 درصد از مجموع خودروهای فروخه شده آلمانی در سطح جهان را شامل شده است.
در نهایت به ایتالیا و فرانسه میرسیم. کشور ایتالیا بیشتر ا زفرانسه در خارج از قاره اروپا خودرو فروخته است. براساس دادههای موجود، فرانسه علیرغم تولید دو برابری خودروهای تولید شده در داخل خاک خود، تنها 150 هزار دستگاه خودرو در خارج از اروپا فروختهاند و این رقم در رابطه با ایتالیا 156 هزار خودرو را شامل میشود. در هر صورت میزان حضور انها در بازارهای جهانی به خصوص در مقایسه با سایر کشورهای کوچک اروپایی مانند اسلواکی بسیار کمرنگ است.