جیلی آزکارا به عنوان محصولی وارداتی توسط فردا موتور وارد بازار ایران میشود. در این مقاله به بررسی جیلی آزکارا میپردازیم و با این خودروی چینی آشنا خواهیم شد.
به گزارش خودروم، با آزادسازی مجدد امکان واردات خودرو به تدریج شاهد ورود محصولاتی جدید به بازار هستیم. در این میان فردا موتور نیز به عنوان خودروسازی خصوصی و تازه تأسیس به دنبال بخت آزمایی با محصولات وارداتی است. این شرکت اکنون واردات آزکارا از برند جیلی را قطعی نموده و بزودی این خودرو را از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به فروش میرساند. به همین بهانه فرصتی مناسب برای ما فراهم شد تا در مقالهای جامع به بررسی جیلی آزکارا فردا موتور بپردازیم.
فهرست متن
کمی درباره جیلی بدانیم
ما ایرانیها مدتی پیش با جیلی آشنا شدیم. این خودروساز چینی که از سال ۱۹۸۶ مشغول فعالیت بود؛ تا همین چند سال پیش به مشکل بسیار محدودی در بازار ایران فعال بود. با اعمال مجدد تحریمهای صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات، جیلی هم مانند اکثریت همتایان خود بازار ما را ترک کرد. اما با بازگشت مجدد جیلی به بازار ایران باید بگوئیم که دیگر هیچ چیز این برند مانند قبل نیست.
حالا جیلی یکی از بزرگترین خودروسازان چینی بوده و نام هلدینگ جیلی برای بزرگان صنعت خودروسازی جهان نیز قابل احترام است. این خودروساز چینی علاوه بر تولید محصولات خود با برند جیلی، مالک بخش خودروهای سواری ولوو، پولستار، بنلی، برند زیکر، لوتوس، LEVC(تاکسیهای لندن)، پروتون، گلکسی، جئومتری لینک اند کو، لیوان، ماپل، رادار و گروهی دیگر از شرکتهای فناور محور چینی است. علاوه بر این مالکیت ۵۰ درصد برند اسمارت در اختیار جیلی بوده و این خودروساز با همکاری مرسدس بنز خودروهای این برند را تولید میکند.
جیلی آزکارا از کجا آمد؟
جیلی نسل اول این خودرو را در سال ۲۰۱۶ و با نام پروتون X۷۰ برای فروش در مالزی رونمایی کرد. این خودروساز سپس اولین نسل از سری محصولات خود به نام بویو(Boyue) را بر اساس نمونه مزبور معرفی کرد. اندکی بعد و در سال ۲۰۱۹ نیز کراساوور بویو پرو رونمایی شد. این خودرو با نام بینالمللی جیلی آزکارا راهی بازارهای خارجی میشود و حتی نوع پیکاپ آن با نام فاریزون FX در سال ۲۰۲۰ به تولید میرسد.
کمی بعد نسل جدید جیلی بویو با نسخههای مختلفی به نام L، کول و… معرفی شدند. با این اتفاق عملاً بویوهای جدید جایگزین آزکارا در چین میشوند و جیلی فعلاً روند تولید این محصول را در چین و چند کارخانه در بازار شرق آسیا ادامه میدهد. البته هدف از تولید این خودرو در چین، صادرات آن به خارج از مرزهای این کشور است. بنابراین میتوان این خودرو را در بازار کشورهایی مانند برونئی، مالزی و فیلیپین به راحتی خریداری نمود. علاوه بر این ما شاهد فروش آن در برخی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه نیز هستیم. سایر براداران آزکارا از سری بویو در کشورهایی از آمریکای جنوبی نیز به فروش میرسند.
ابعاد و اوزان جیلی Azkarra
بررسی جیلی آزکارا فردا موتور را با نگاهی به ابعاد و اوزان این کراساوور پنج نفره آغاز میکنیم. این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۵۴۴، ۱,۸۳۱ و ۱,۷۱۳ میلیمتر ابعاد دارد. فاصله بین دو محور آن نیز ۲,۶۷۰ میلیمتر است. ظرفیت باک سوخت آزکارا ۵۸ لیتر بوده و وزن آن نیز بین ۱,۵۸۵، ۱,۶۱۰ و ۱,۷۴۵ کیلوگرم با توجه به نسخه انتخابی متغییر خواهد بود. برای درک بهتر ابعاد این خودرو به ذکر اعداد مرتبط با اندازه تیگو ۷ پرو میپردازیم. محصول مدیران خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۵۰۰، ۱۸۴۲, و ۱,۷۴۶ میلیمتر ابعاد دارد و فاصله بین دو محور آن همانند آزکارا است.
طراحی بدنه آزکارا چگونه است؟
جیلی در طراحی آزکارا بدنبال خلق خودرویی زیبا و در عین حال ساده بوده و باید گفت که تا حد زیادی به اهداف خود میرسد. در پیشانی خودرو جلو پنچره انحصاری برند جیلی با خطوط کرومی و لوگوی این خودروساز در میان آن جلب توجه میکند. چراغها نیز باریک بوده و درون قابی مشکی رنگ قرار دارند. خطوط روی کاپوت و گلگیر به همراه ورودیهای هوا بر روی سپر را نیز نباید از یاد برد.
در نمای کناری بکارگیری حالت سقف شناور با استفاده از ستون C، آینههای جانبی همرنگ بدنه، خط شخصیت کم عمق، گلگیرهایی نسبتاً بیرون زده و فرو رفتگی روی درها به همراه تزئینات کرومی در کنار فلاپهای پلاستیکی جلب توجه میکنند. نمای عقب خودرو نیز کاملاً با دیگر بخشها هماهنگ بوده و ما شاهد اتصال چراغهای عقب با تزئیناتی کرومی، اسپویلری همرنگ با بدنه، تزئینات نقرهای رنگ بر روی سپر و دو خروجی اگزوز واقعی هستیم. در مجموع باید گفت که آزکارا نسبت به بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران، ظاهر معقول و بهتری دارد.
طراحی داخلی آزکارا چگونه است؟
محیط داخلی آزکارا بسیار دلنشین است. کیفیت متریال محیط داخلی این خودرو به همراه استفاده از چرمی با کیفیت برای صندلیها و… را نمیتوان نادیده گرفت. ضمن اینکه صندلیهای راننده و سرنشین نیز در برگیری خوبی دارند و جیلی برای رعایت ارگونومی و آسایش سرنشینان خود تلاش فراوانی میکند. البته این به معنی عدم استفاده از پلاتیک خشک در برخی نواحی نیست. ولی تزئینات نقرهای با کیفیت، فوم نرم بر روی پنل درها و داشبورد، فرمان دیکات، دسترسی آسان به نمایشگر مرکزی، جلو آمپر دیجیتال، فضای کافی صندوق عقب و راحتی سرنشینان ردیف دوم را نمیتوان از قلم انداخت. به بیان دیگر کیفیت، طراحی و توجه به ارگونومی سرنشینان در جیلی آزکارا، یک سر و گردن نسبت به سایر چینیهای موجود در بازار ایران بالاتر است.
مشخصات فنی جیلی آزکارا
وقت آن رسید که در مقاله بررسی جیلی آزکارا فردا موتور، نگاهی به مشخصات فنی این خودرو بیاندازیم. جیلی آزکارا سه نسخه ۱,۵ و ۱,۸ لیتری توربو و ۲ لیتری تنفس طبیعی دارد. فردا موتور فعلاً به دنبال واردات نسخه ۱,۵ لیتری توربوشارژ این خودرو است. نمونه مزبور از موتوری سه سیلندر با کد JLH-3G15TD برخوردار بوده و به سامانه هیبریدی خفیف یا MHEV با موتور برقی ۴۸ ولتی بر روی محور عقب متصل است. پیشرانه این خودرو با کمک ولوو توسعه مییابد و اکنون مجموع قدرت آن ۱۹۰ اسب بخار به همراه ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور است.
نیروی تولیدی پیشرانه توسط گیربکس هفت سرعته دوکلاچه مرطوب و سامانه چهار چرخ متحرک i-AWD این خودرو به هر دو محور منتقل میشود. حداکثر سرعت قابل پیمایش با آزکارا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز بنابر اعلام منابع چینی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه خواهد بود. میزان مصرف سوخت ترکیبی نیز از ۶ تا ۸ لیتر و با توجه به استفاده از سامانه هیبریدی خفیف متغیر است. تعلیق در جلو و عقب نیز از نوع مک فرسون و مولتی لینک بوده و چهار حالت رانندگی در دسترس هستند.
تجربه رانندگی با جیلی آزکارا
خودروم تاکنون موفق به کسب تجربه رانندگی با جیلی آزکارا نشده و شاید هیچ وقت چنین امکانی برای ما فراهم نشود. زیرا تاکنون فردا موتور از برقرار ارتبطات با ما خودداری نموده و به همین خاطر هم در صورت برگزاری تست درایو و… دست ما به آزکارا نمیرسد. اما خوشبختانه منابع چینی و… به خوبی در رابطه با این محصول صحبت میکنند. به عنوان مثال یک منبع فیلیپینی کیفیت متریال داخلی آزکارا را با محصولاتی از کمپانی هوندا مقایسه میکند! این کمی اغراق آمیز به نظر میرسد؛ اما حداقل در نمایشگاه روایت خدمت دولت و نخستین رویارویی ما با آزکارا، کیفیت قطعات به شدت مورد توجه قرار گرفت. پس این ادعا اگر چه اغراق آمیز هم باشد؛ ولی خیلی هم دور از واقعیت نیست.
منابع چینی این خودرو را به عنوان محصولی اقتصادی بررسی میکنند. بنابراین انتظار کارشناسان آنها نسبت به آزکارا در حد خودروهای معمولی و متوسط است. اما به نظر این منابع بکارگیری حالت هیبریدی خفیف تأثیری در کیفیت رانندگی، شتاب و… ندارد. این ویژگی فقط موجب کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده خواهد شد. ضمن اینکه سواری آزکارا نسبتاً نرم ارزیابی میشود. برخی منابع نیز احساس کوبش جزئی از محور عقب را گزارش میکنند. اما کمتر کسی با موتور این خودرو مشکل دارد و به طور کلی رانندگی با آن لذت بخش است.
امکانات جیلی آزکارا
بررسی جیلی آزکارا فردا موتور نشان میدهد که این خودرو در یکی از بهترین نسخهها از نظر امکانات رفاهی وارد بازار ایران میشود. در این خودرو نمایشگر مرکزی ۱۲,۳ اینچی، جلو آمپر دیجیتالی ۷ اینچی، سانروف پانورما، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور و… وجود دارند. علاوه بر این باید به شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای، نورپردازی کابین، تهویه مطبوع دو کاناله به همراه پاکسازی هوای داخل کابین، رینگ آلومینیومی، ترمز پارک برقی، سنسور باران، کنترل پایداری، سنسور نور، سرد کن و گرمکن صندلیهای جلو، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد، فرمان برقی و… اشاره نمود.
نتیجهگیری
بررسی جیلی آزکارا فردا موتور نشان میدهد که خوشبختانه ما با محصولی با کیفیت مواجه هستیم. خودرویی که در صورت تداوم ورود آن به بازار، شاهد جا نمایی مناسب آن در میان سایر رقبای چینی خواهیم بود. البته نمیشود و فردا موتور نقش یک واسط برای واردات را ایفاء میکند. اما اگر این خودروساز خصوصی نگرانیهای مزبور را بر طرف کند؛ قطعاً شانس بالایی برای آزکارا میتوان متصور شد. البته قیمتگذاری مناسب نیز از نکات برجسته و تأثیرگذار در رابطه با این خودرو است. حالا نظر شما در رابطه با نخستین محصول وارداتی فردا موتور چیست؟ آیا جیلی آزکارا در بازار ایران موفق عمل میکند؟ دیدگاه خود را برای ما بنویسید. نویسنده/ امین نقی زاده
جدول مشخصات
برند | جیلی |
کشور سازنده | چین |
محصول وارداتی | فردا موتور |
حجم موتور | ۱,۵ لیتر توربوشارژ متصل به سامانه هیبریدی خفیف |
تعداد سیلندر | سه |
حداکثر قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتنمتر |
فناوری موتور | GDI |
گیربکس | هفت سرعته دوکلاچه مرطوب |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر |
طول، عرض و ارتفاع | ۴,۵۴۴، ۱,۸۳۱ و ۱,۷۱۳ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲,۶۷۰ میلیمتر |
تعلیق جلو و عقب | مک فرسون و مولتی لینک |
پرسشهای متداول
نمایشگر مرکزی ۱۲,۳ اینچی، جلو آمپر دیجیتالی ۷ اینچی، سانروف پانورما، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور و… از جمله امکانات این خودرو هستند.
بررسی جیلی آزکارا نشان میدهد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بنابر اطلاعات موجود در منابع چینی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه است. میزان مصرف سوخت ترکیبی هم از ۶ تا ۸ لیتر و با توجه به استفاده از سامانه هیبریدی خفیف متغیر است.