لی شوفو، مالک جیلی و ولوو کیست؟
هنری فورد چینی‌ها منتشر شده در ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
لی شوفو

لی شوفو یکی از میلیاردرهای چینی و مالک هلدینگ جیلی و برند ولوو است. شوفو از اوج فقر به موفقیتی بزرگ رسیده و او را هنری فورد چینی می‌نامند.

به گزارش خودروم، جیلی یکی از بزرگترین خودروسازان خصوصی چین است. این کمپانی به یکی از میلیاردرهای چینی به نام لی شوفو تعلق دارد. نام انگلیسی این شخص اریک لی است. حجم دارایی خالص وی حدود ۱۵,۱ میلیارد دلار بوده و به گزارش فوربس، او صد و پانزدهمین فرد ثروتمند جهان است. او را اغلب به عنوان مردی بزرگ و تاجری سرسخت می‌شناسند که جواب منفی را نمی‌پذیرد. اکنون جیلی همه چیز دارد. ده‌ها برند خودرو از سطح پایه تا پرمیوم، ماهواره‌های اسپیس ایکس یا کشب و کارهایی که با اوبر در چین رقابت می‌کنند.

هنری فورد چینی‌ها

لی شوفو را هنری فورد چینی‌ها نیز می‌نامند. چون او در محیطی فقیرانه بزرگ شد و از هیچ متلق، خودروسازی جهانی ساخت. منظور ما از محیطی فقرانه، فقر خانوادگی او است. زیرا پدر شوفو هم مانند فورد در معدن کار می‌کرد. علاوه بر این هر دو نفر در محیطی روستایی بزرگ شدند. در واقع لی پسر یک کشاورز در ژجیانگ به عنوان یکی از استان‌های همسایه شانگهای بود.

تأسیس جیلی برای تولید یخچال

لی شوفو

لی شوفو حدود ۳۷ سال پیش و در ۱۹۸۶ توانست گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی را به عنوان تولیدکننده یخچال تأسیس کند. او در اوایل دهه ۹۰ نیز به ساخت اسکوتر مشغول شد. اما شوفو توانست در ۱۹۹۷ شرکت یزیر مجموع از هلدینگ خود به نام جیلی اتو به منظور تولید خودرو تأسیس کند. البته به دلیل نداشتن تجربه خودروسازی او را مورد انتقاد قرار دادند. ولی او صداهای مخالف را رد کرد و در جمله‌ای معروف پاسخت مخالفان خود را داد. او گفت که ساختن ماشین کار سختی نیست و فقط چهار چرخ و دو کاناپه نیاز است. البته بسیار خوشحال می‌شویم که در صورت امکان پرسش از او، بدانیم که آیا بعد از گذشت ۲۵ سال نیز هنوز اینگونه فکر می‌کند؟

پیشنهاد خرید ولوو و خنده سوئدی‌ها

تجارت خودرو توسط جیلی به خوبی پیش می‌رفت. این شرکت کار خود را با تولید ون‌های کوچک آغاز کرد. مجوز ساخت خودرو توسط جیلی در سال ۱۹۹۹ توسط دولت چین صادر شد. در سال ۲۰۰۲ اولین خودروی جیلی از خط تولید این شرکت خارج می‌شود. اما احتمالاً هرگز نخواهیم همید که چرا لی شوفو برای خرید ولوو به سراغ فورد رفت؟ در هر صورت علت این اقدام اکنون مهم نیست. سال ۲۰۰۲ لی شوفو در نشست داخلی جیلی اعلام کرد که ولوو سوئد را از فورد خریداری خواهد کرد.

چند سال بعد جیلی نامه‌ای رسمی به فورد ارسال نمود و تمایل خود برای خرید ولوو را اعلام کرد. این پیام نادیه گرفته شد و هرگز به شوفو پاسخی ندادند. زیرا در آن زمان یعنی سال ۲۰۰۷ جیلی را جدی نگرفته‌اند. اما این رویداد ضربه‌ای سخت به تفکرات کار افرین چینی و جاه‌طلب داستان ما زد. به گفته برخی منابع، مدیران فورد با دریافت نامه رسمی لی شوفو به آن خندیده بودند. ولی احتمالاً متوجه جدیت موضوع نبودند؛ زیرا لی شوفو پیشنهاد خرید ولوو را از طریق یک آزانس روایط عمومی ارسال کرد. برخی این اقدام را ناشی از بی تجربگی شوفو می‌دانند. اما این موضع را باید یادگیری از طریق شکست دانست که امری طبیعی برای لی شوفو بود.

پافشاری لی شوفو برای خرید ولوو

با وجود شکست قبلی، لی شوفو نسبت به خرید ولوو پافشاری فراوانی کرد. در سال ۲۰۰۸ او موفق شد با مدیر مالی فورد در نمایشگاه خودرو دیترویت ملاقات کند. اما این رویداد حتی بدتر از ارسال نامه توسط یک آزانس روابط عمومی برای فورد بود. زیرا غول خودروسازی آمریکایی و مالک قبلی ولوو تحت تأثیر یک خودروساز کوچک و ناشناخته چینی قرار نگرفت و در پاسخ به درخواست شوفو گفت که به او اطلاع خواهد داد.

اما شوفو تسلیم شدنی نبود. او تیمی را برای خرید ولوو تشکیل داد. دیگر خبری از آزانس روابط عمومی نبود و حتی یک بانک فعال در صنعت خودروسازی چین نیز در کنار او قرار گرفت تا وزنه‌های سنگینی در تیم جدید او قرار بگیرند. یکی از نفرات تیم مزبور نیز، مدیرعامل فیات چین بود. در هر حال پس از تشکیل این تیم، در سال ۲۰۰۹ لی شوفو با ابزار کامل در کنار شی جینگ پینگ به عنوان رئیس جمهور چین از غرفه فورد در نمایشگاه دیترویت بازدید کرد. او در این رویداد توانست با مدیرعامل فورد ملاقات نموده و رسماً تمایل خود برای خرید وولو را اعلام کند.

ولوو در چنگال جیلی

خرید ولوو توسط جیلی

فورد با بحران مالی سال ۲۰۰۸ دست و پنج نرم می‌کرد. زیان انباشته و وضعیت بازار جهانی خودرو به سود فورد نبود. بنابراین غول خودروساز آمریکایی تصمیم گرفت که ولوو را به فروش برساند. از آنجا که لی شوفو قبلاً نسبت به خرید ولوو اعلام آمادگی کرده بود؛ کل روند فروش ولوو به جیلی با سرعتی باورنکردنی پیش رفت. شوفو با تأمین مالی به موقع سرانجام تواسنت قرارداد خرید ولوو از فورد را در سال ۲۰۱۰ به امضاء برساند. جیلی برای خرید جواهر سوئدی مبغ ۱.۵ میلیارد دلار پرداخت کرد.

جیلی و برندهای آن

لی شوفو همیشه برای برند ولوو احترام خاصی قائل است. او ولوو را ولوو و جیلی را جیلی توصیف می‌کند. در واقع از نظر شوفو جیلی و ولوو مانند برادر هستند؛ نه پدر و پسر! اما گرو جیلی فقط شامل ولوو و جیلی اُتو نیست. لینک اند کو، زیکر، لیوان،رادار، لوتوس، پولستار، اسمارت، گلکسی، استار، جئومتری و LEVC اکنون به جیلی تعلق دارند.

هلدینگ جیلی

علاوه بر این هلدینگ جیلی به دنبال پرتاب ۷۲ ماهواره برای پشتیبانی از ADAS خودروهای خود است. در صنعت حمل نقل نیز شرکت کائو کائو از هلدینگ جیلی با دی دی رقابت می‌کند. ضمن اینکه کائو کائو برندی فرعی و فعال در زمینه تولید خودروهای برقی با قابلیت تعویض باتری است. علاوه بر این جیلی به دنبال ساخت ۵ هزار ایستگاه تعویض باتری تا سال ۲۰۲۵ در سراسر جهان است.

جیلی تنها خودروساز چینی است که با وجود تعرفه ۲۵ درصدی واردات، توانست خودروهای برقی ساخت چین را در خاک آمریکا به فروش برساند. پولستار بیش از ۱۰ هزار دستگاه مدل پولستار ۲ را به شکل وارداتی در بازار آمریکا فروخت. شرکتی مانند بی وای دی هم خودروهای برقی در آمریکا می‌فروشد. اما محصولات آن در این کشور اتوبوس‌های برقی ساخت کالیفرنیا هستند.

جیلی، مرسدس بنز و نیو

جیلی اکنون نزدیک ۱۰ درصد سهام مرسدس بنز را در اقدامی بحث برانگیز به دست آورده است. البته دایملر از این اقدام چندان راضی نیست. در واقع جیلی ماه‌های زیادی را صرف خرید سهام از مرسدس کرد و در یکی معامله ۹ میلیارد دلاری به دومین سهامدار بزرگ مرسدس بنز تبدیل شد. آخرین اقدام لی شوفو نیز انعقاد قراردادی برای توسعه شبکه باتری با نیو بود. ظاهراً جیلی می‌خواهد که از قابلیت تعویض باتری در نسل بعدی پلتفرم SEA خودروهای خود با بهره‌گیری از فناوری نیو استفاده کند. البته شاهد هم لی شوفو در اندیشه تبدیل نیو به نهمین زیر شاخه جلی است. در حال اشتهای لی شوفو هرگز از دست نمی‌رود.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.