جیلی جئومتری C خودرویی الکتریکی و اقتصادی در بازار چین است. این خودرو توسط فردا موتور و به شکل وارداتی به بازار ایران میآید تا شانس خود را امتحان کند.
به گزارش خودروم، صنایع خودروسازی فردا تصمیم دارد که همزمان با تداوم روند مونتاژ در دور جدید واردات خودرو به عنوان یکی از پیشتازان این حوزه عمل کند. به همین خاطر نیز بعد از واردات جیلی آزکارا توسط این خودروساز خصوصی، حالا شاهد ورود جئومتری C به ایران هستیم. محصولی که مطابق با برنامههای دولت سیزدهم برای برقیسازی بیشتر و حرکت به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی است. به همین مناسب نیز در این مقاله به بررسی جئومتری C فردا موتور میپردازیم و امیدواریم که شما را کمی بیشتر با این محصول جالب آشنا کنیم.
فهرست متن
قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که برند جئومتری تحت مالکیت هلدینگ بزرگ جیلی است. خودروسازی بزرگ و مطرح که در نوامبر ۲۰۰۷ استراتژی جالب و جاهطلبانهای با عنوان Go Global را برای جهانی شدن مد نظر قرار داد. به موجب این استراتژی جیلی باید خودروهایی دوستدار محیط زیست و کم مصرف برای مردم سراسر جهان تولید میکرد. پیگیری از هدف بزرگ در مارس ۲۰۲۰ موجب شد که جیلی کمپانی ولوو کارز را از فورد خریداری کند. اما یکسال قبل از این اتفاق بزرگ، برندی به نام جئومتری تأسیس شد و بازوی تولید خودروهای الکتریکی و کم مصرف هلدینگ جیلی لقب گرفت. اکنون هلدینگ جیلی علاوه بر برندهای فوق مالک یا سهامدار خودروسازانی همچون اسمارت، پولستار، لینک اند کو، لوتوس، استون مارتین، دایملر و… است.
داستان جئومتری C از کجا شروع شد؟
همان گونه که اشاره شد؛ جئومتری (Geometry) در آوریل ۲۰۱۹ تأسیس شد. نام این شرکت به معنی هندسه بوده و بر روی توسعه خودروهای الکتریکی تمرکز دارد. البته هلدینگ جیلی در مارس ۲۰۲۳ تصمیم گرفت که از نام این برند برای تولید چندین خودروی الکتریکی پایه استفاده کند. نخستین وسیله نقلیه جئومتری همزمان با برگزاری نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۹ با نام جئومتری A معرفی شد. اما اندکی بعد و در ژوئن ۲۰۲۰ دومین وسیله نقلیه آن به نام جئومتری سی نظرها را به عنوان کراساووری هاچبک مانند و سایز متوسط جلب کرد. خودرویی که از اساس بر روی پلتفرم جیلی امگرند GS ساخته میشود و یکی از پر فروشترین محصولات این برند در بازارهای خارجی است. به گونهای که اکنون شاهد عرضه ان در بازارهای مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی هستیم.
ابعاد و اوزان جئومتری سی
بررسی جئومتری C فردا موتور را در ابتدا با نگاهی به ابعاد و اوزان مرتبط به آن آغاز میکنیم. جئومتری سی از نظر ابعاد بدنه در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۴۳۲، ۱,۸۳۳ و ۱,۵۶۰ میلیمتر اندازه دارد. فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲,۷۰۰ میلیمتر است. فواصل میانی چرخهای محور جلو و عقب نیز ۱,۵۶۱ و ۱,۵۶۰ میلیمتر بوده و ارتفاع از سطح زمین ۱۴ سانتیمتر خواهد بود. همچنین زوایای ورود و خروج این محصول به ترتیب ۱۷ و ۲۷,۸ درجه هستند. ضمن اینکه شعاع گردش جئومتری سی ۵,۳۵ متر است. این کراساوور پنج نفره صندوق عقبی با گنجایش ۳۴۰ لیتر بار دارد. این میزان فضا در صورت خواباندن صندلیهای عقب به ۱,۱۵۰ لیتر افزایش مییابد. وزن خالص این خودرو هم بسته به نسخه انتخابی ۱,۵۴۵ یا ۱,۶۶۵ کیلوگرم است. اما این رقم به شکل ناخالص ۲,۰۱۵ یا ۲,۰۶۵ کیلوگرم خواهد بود. ضمن اینکه جیلی ضریب درگ یا مقاومت در برابر باد آن را ۰,۲۷۳ اعلام میکند.
طراحی بدنه و محیط داخلی
زبان طراحی جئومتری سی نسبت به سایر خودروهای هلدینگ جیلی کمی قدیمیتر به نظر میرسد. بر روی بدنه خطوط برجسته و سهبعدی اندکی وجود دارد. اما بکارگیری چراغهای LED، رنگ آمیزی دو رنگ بدنه، و کاپوتی بلند رو به پایین چهره خودرو را جذاب میکند. ضمن اینکه استفاده از دستگیرههای در مخفی، تزئینات کرومی دور پنجرهها، حالت سقف شناور و قوس جالب سقف را نباید فراموش کرد.
محیط داخلی نیز از الگویی T شکل مانند برخوردار بوده و تریمی دو رنگ همراه با نمایشگر مرکزی و جلو آمپری دیجیتالی با ابعاد کوچک جلب توجه میکنند. اولویت در داخل جئومتری C حفظ سادگی و در عین حال توجه به ارگونومی سرنشینان است. جیلی تا حدود زیادی در این رابطه موفق بوده و علاوه بر آن شاهد استفاده از متریالی نسبتاً با کیفیت در جئومتری سی هستیم.
مشخصات فنی جئومتری C
جئومتری سی در تمامی نسخهها از یک پیشرانه مگنت سنکرون بر روی محور جلو با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر استفاده میکند. بررسی جئومتری C فردا موتور نشان میدهد که پیشرانه مزبور توسط Nidec با کد Ni150Ex تولید میشود. این موتور به باتری لیتیوم یونی ۵۳ یا ۷۰ کیلووات ساعتی متصل خواهد بود. این باتری نیز توسط کمپانی CATL تأمین میشود و شعاع پیمایش این خودرو بنابر ظرفیت باتری ۴۰۰ یا ۵۵۰ کیلومتر با یکبار شارژ کامل است. ضمن اینکه امکان اتصال باتری به شارژهای سریع همراه با استاندارد اروپایی CCS۲ وجود دارد و در این صورت باتری در ۴۲ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ میشود.. مصرف انرژی به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۱۳,۹ یا ۱۴ کیلووات انرژی است. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتریها با شارژ معمولی نیز ۸,۵ یا ۱۱ ساعت خواهد بود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز ۷,۷ ثانیه اعلام میشود. تعلیق جلو و عقب نیز به ترتیب مک فرسون و میل پیچشی است.
امکانات و ایمنی
این خودرو در فول آپشنترین حالت ممکن از امکاناتی همچون شش کیسه هوا، سامانه پایش فشار باد تایرها، ایزوفیکس، ترمز ضد قفل، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سامانه کنترل در سراشیبی، سیستم خروج از خط حرکتی، ترمز اضطراری و… برخوردار است. همچنین کروز کنترل تطبیقی، سطح ۲ رانندگی خودکار، کلید از راه دور، در صندوق عقب برقی، نمایشگر مرکزی ۱۲,۳ اینچی، پوشش چرم مصنوعی صندلیها، تهویه مطبوع اتوماتیک، مولد یون منفی،دوربین دید عقب، سنسور پارک و دوربین ۳۶۰ درجه، جلو آمپر دیجیتالی ۵ اینچی و… بخش دیگری از امکانات جئومتری C هستند.
نتیجهگیری بررسی جئومتری C
بررسی جئومتری C فردا موتور نشان میدهد که ما با یک محصول اقتصادی در بازار جهانی روبرو هستیم. بنابراین نباید منتظرشتاب هیجانانگیز و یا کیفیت سواری بسیار بالایی باشیم. در واقع این خودرو به عنوان محصولی پاک و جایگزین خودروهای احتراقی عملکرد مطلوبی دارد و قطعاً گزینهای ایدهآل اما معمولی برای دوستداران محیط زیست خواهد بود. اما مسئله اصلی در رابطه با این خودرو نحوه قیمتگذاری آن است. متأسفانه در حال حاضر تعرفه واردات و… به گونهای است که هر خودروی اقتصادی را به محصولی گران قیمت تبدیل میکند. بنابراین نباید دل بسته گمانهزنیها بود و همه باید منتظر اعلام قیمت نهایی جئومتری سی باشیم.
پیشرانه مگنت سنکرون این خودرو بر روی محور جلو قرار دارد و با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر فعالیت میکند.
سطح ۲ رانندگی خودکار، کروز کنترل تطبیقی، کنترل پایداری، ایزوفیکس، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری، کنترل خودرو بین خطوط و… از جمله امکانات این خودرو هستند.
چقدر ماشین ساده و شکیلیه درحالیکه چینیه؛ چینیا واقعا دارم پیشرفت میکنن از جمله شیائومی که طراحیش انصافا از تسلا و پورشه بهتر بوده!